انتقال شرکت‌های خدمات رسان پایانه مرزی تمرچین به پس کرانه‌های مرزی

مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از انتقال شرکت‌های خدمات رسان پایانه مرزی تمرچین به پس کرانه‌های مرزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه،  جلسه بررسی مسائل و مشکلات موجود و اتخاذ تصمیمات لازم در روند فعالیت شرکت‌های سرمایه گذار مستقر در پایانه مرزی تمرچین با حضور مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی و مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی برگزار شد.

جواد هدایتی مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به تردد کم در مقایسه با مدت زمان توقف ناوگان در پایانه مرزی تمرچین افزود: علل این کار ممنوعیت حمل یکسره بار توسط مقامات طرف مقابل، محدودیت‌های جغرافیایی منطقه، تجمع در نقطه صفر مرزی و تداخل‌های متعدد در ورودی و خروجی آن است.

هدایتی گفت: ساماندهی پایانه مرزی تمرچین در افق کوتاه مدت و بلند مدت قابل انجام است که در برنامه کوتاه مدت نیازمند همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های ذینفع و ساماندهی وضع موجود هستیم، اما در برنامه بلند مدت ایجاد محور لجستیک و پس کرانه‌ای شدن فعالیت‌های خدماتی در دستور کار است که باید تمام ملاحضات حقوقی و شفاف سازی اقدامات در آن رعایت گردد.

او  ادامه داد: در سیستم پس کرانه‌ای اقدامات و تشریفات و ساماندهی‌ها در پشت مرز انجام و مرز فقط برای عبور و تخلیه مطرح می‌شود، همچنین با توجه به حاکمیتی بودن مرزها، تعدد درب در آن مجاز نبود و بخش‌های خصوصی نیز نباید اتصال مستقیم به مرز داشته باشند بلکه این خط ارتباطی باید از کانال حاکمیتی مرزی و پس از کنترل و اعمال نظارت‌ها انجام شود.

امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه با بیان اینکه افزایش توقف‌های مرزی بستر فساد و بی قانونی را فراهم می‌کند، گفت: تدوین طرحی برای ساماندهی، عدم تجمع، برقراری تردد آسان و نیز جلوگیری از قاچاق سوخت در دست اقدام است که در قالب آن تست‌ها در مرکز استان انجام و محموله بصورت پلمپ به مرز ارسال می‌شود.

او افزود: لازم است ارگان‌های ذیربط تمام امور خدماتی و رفاهی مرزی را بدون ملاحضات و با عدالت کامل به مردم بومی منطقه واگذار نمایند و دولت صرفا نقش حاکمیتی و نظارتی داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی هم در این جلسه اظهار داشت: ساماندهی پایانه مرزی تمرچین به عنوان تنها مرز رسمی ورود به اقلیم کردستان عراق برای تسهیل در تردد و افزایش صادرات اهمیت بسزایی دارد که تمام ارگان‌های مربوط باید برای انجام آن تلاش کنند.

صادقی ادامه داد: تصمیم گرفته شد که تمام مراکز خدمت رسان در پس کرانه‌های مرز به فعالیت بپردازند و در مورد فعالیت شرکت‌های خدمات رسان فعلی هم با اتمام مدت زمان اجاره تصمیم گیری خواهد شد که نظارت بر عملکرد آن‌ها نیز بر عهده گمرک استان است.

ارسلان شکری مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی نیز با اشاره به اهمیت پایانه مرزی تمرچین و لزوم ساماندهی ورودی آن گفت: این پایانه مرزی دروازه ورودی به اقلیم کردستان عراق و کشور سوریه و در نتیجه دریای مدیترانه و قاره آفریقا و در مسیر کریدور شرق به غرب قرار گرفته که لازم است جهت تسهیل تردد و عدم توقف در آن چاره‌ای اندیشیده شود که بهترین کار انتقال خدمات و کنترل‌ها به پس کرانه مرز است.

شکری ابراز امیدواری کرد با تصمیماتی که در این جلسه گرفته خواهد شد و با همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی ذیربط بتوانیم شاهد رشد و بالندگی پایانه مرزی تمرچین و تردد روان در آن درنتیجه بالا رفتن ظرفیت‌های اقتصادی منطقه باشیم.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.