بازارچه مرزی پسابندر دشتیاری در دهه فجر افتتاح می‌شود

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفت: اقدامات زیرساختی بازارچه مرزی پسابندر شهرستان دشتیاری در جنوب این استان درحال اجراست و در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

مبین علی میر مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: تنها بازارچه آبی سیستان و بلوچستان با پیگیری‌های استاندار و در راستای اهمیت این مرز دریایی برای اشتغال و توسعه دهم شهریور امسال به تصویب هیات وزیران رسید.

او  افزود: با موافقت دولت با ایجاد بازارچه مرزی پسابندر گامی دیگر برای اشتغال، توسعه اقتصادی و تجاری سواحل مکران برداشته شد که می‌تواند پس از راه‌اندازی، نقش مهمی در صادرات و واردات با پاکستان و سایر کشورهای هم مرز آبی ایفا کند.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان به اهمیت و جایگاه بالای این منطقه در حوزه اقتصاد، تجارت و گردشگری اشاره کرد و گفت: بازارچه پسابندر دارای موقعیت مهم و استراتژیک در سواحل مکران است به گونه‌ای که با راه‌اندازی آن می‌توان تبادلات تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان، هند و کشورهای آفریقایی برقرار کنیم.

او  ادامه داد: پس از تصویب این بازارچه، تلاش مجموعه دستگاه‌های متولی برای راه‌اندازی زیرساخت‌های اولیه در این بازارچه آغاز شد تا در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد که این امر خود رکوردی بی‌سابقه برای راه‌اندازی بازارچه در بازه زمانی پنج ماهه است.

میر تصریح کرد: با راه‌اندازی این بازارچه افزایش و رونق سطح مبادلات تجاری، ورود و خروج انواع کالا را شاهد خواهیم بود و فصل جدیدی از اشتغال آغاز می‌شود.

پسابندر یکی از بندرهای کوچک شهرستان دشتیاری سیستان بلوچستان و آخرین نقطه از کشور ایران است.

پسابندر در کناره خلیج گواتر و در محدوده‌ای نزدیک به مرز پاکستان و در عرض جغرافیایی ۲۵ درجه و چهار دقیقه شمالی قرار دارد وجنوبی‌ترین نقطه ایران است.

بازارچه‌های مرزی محوطه‌ای است محصور، واقع در نقطه صفر مرزی در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا، یا مکان‌هایی که طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود و اهالی ۲ طرف مرز می‌توانند تولیدات و محصولات کشور خود را با رعایت مقررات صادرات و واردات برای داد و ستد در این بازارچه‌ها عرضه کنند.

سیستان و بلوچستان بالاترین تعداد بازارچه‌های فعال در میان استان‌های مرزی کشور را دارد، از میان آن‌ها ۲ بازارچه در مجاورت مرز مشترک با افغانستان و پنج بازارچه دیگر در مجاورت مرزهای مشترک ایران و پاکستان قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرزو سپه رام
۰۸:۰۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
دنبال کار هستم پسابندر