همۀ ما عادت‌های داریم که گاهی برای خود یا دیگران آزاردهنده است، محققان به شما می‌گویند که برای ترک یک عادت چه باید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، همۀ ما عادت‌هایی داریم که زندگی روزمره ما را گاهی با مشکل مواجه می‌کند، از مسواک زدن روزانه گرفته تا نوشیدن چای یا قهوه در طول شبانه روز بعضی از این عادت‌ها عالی هستند مانند ورزش کردن و برخی دیگر مضر هستند مانند سیگار کشیدن.

از آنجا که ما عادت‌های خود را به عنوان رفتار‌های مفید یا مضر می‌شناسیم، اغلب سعی می‌کنیم آن‌ها را متناسب با ذهنیت خود شکل دهیم.

محققان بسیاری در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده اند که ۲۱ روز برای شکل گیری یک عادت در انسان زمان لازم است.

این زمان، از کتاب مشهوری به نام سایکو سایبرنتیک نوشتۀ ماکسول مالتز که یک جراح پلاستیک بود گرفته شده است. وی با بررسی بیمارانش متوجه شده است حدود ۲۱ روز طول می‌کشد تا افراد به چهره‌های جدید خود عادت کنند. با این حال، طبق یک مطالعۀ علمی، زمان لازم برای شکل گیری یک عادت به طور دقیق مشخص نیست.

محققان دانشگاه کالج لندن با بررسی عادات جدید ۹۶ نفر در طول ۱۲ هفته، دریافتند که متوسط مدت زمان لازم برای ماندگاری یک عادت جدید ۶۶ روز است. البته این زمان برای هر فرد از ۱۸ تا ۲۵۴ روز متفاوت است.

نتایج تحقیقات نشان داد که اگر می‌خواهید رفتار جدیدی ایجاد کنید، حداقل دو ماه طول می‌کشد و اگر سه هفته این کار را انجام ندهید، ناامید نشوید چرا که این زمان، برای اکثر افراد کافی نیست و به زمان بیشتری نیاز دارد؛ پس صبور باشید. مدت طولانی تری برای آن وقت بگذارید و در نهایت به عادتی می‌رسید که می‌توانید بدون فکرکردن آن را حفظ کنید.

کارشناسان اتفاق نظر دارند که برای ترک یک عادت زمان خاصی نمی‌توان تعیین کرد و دستورالعمل‌ها شامل ترکیبی از ویژگی‌های شخصیتی، انگیزه، شرایط و نوع عادت مورد بحث است.

اما تلاش برای ترک عادت ناخواسته یا مضر چه می‌شود؟

به نظر می‌رسد این دو مورد شکل گیری و ترک عادت می توانند کاملاً با هم پیوند داشته باشند.

همانطور که تیموتی پیچیل روانشناس در مورد ترس و امید توضیح می‌دهد: آن‌ها دو روی یک سکه هستند: ترک عادت در واقع به معنای ایجاد یک عادت جدید است.

دانشمند علوم مغزی و اعصاب الیوت برکمن می‌گوید: "شروع یک کار جدید بسیار آسان¬تر از آن است که بدون انجام یک کار جایگزین، عادتی را متوقف کنید. " پس برای ترک یک عادت لازم یک کار جایگزین را برای انجام دادن داشته باشید تا بتوانید راحت‌تر با این ماجرا کنار بیایید. این یکی از دلایلی است که برای ترک سیگار روش‌هایی مانند آدامس‌های نیکوتین دار را پیشنهاد می‌کنند.

برکمن توضیح می‌دهد: "عادت‌های طولانی مدت به معنای واقعی کلمه در سطح دستگاه عصبی نهادینه شده اند، بنابراین عوامل تعیین کنندۀ قدرتمندی در رفتار هستند. "

برکمن می‌گوید: "افرادی که به دلایلی مطابق با ارزش‌های شخصی خود، می‌خواهند عادت خود را کنار بگذارند، رفتار آن‌ها سریع‌تر از افرادی که به دلایل خارجی مانند فشار دیگران این کار را انجام می‌دهند، تغییر می‌کند. "

برای ترک موفقیت آمیز یک عادت، باید به قوی‌ترین انگیزه خود فکر کنید که شما را در این امر کمک خواهد کرد. به یک رفتار جایگزین برای این عادت فکر کنید، اما اطمینان حاصل کنید که این یک رفتار مثبت است به عنوان مثال جایگزینی سیگار با یک میان وعده خوشمزه یک راه متداول است.
خبر خوب این است که مردم تقریباً همیشه توانایی انجام کار دیگری را دارند وقتی از این عادت آگاه شدند و انگیزه کافی برای تغییر دارند؛ و در نهایت صبور باشید. هرچه عادت بیشتری داشته باشید، خلاص شدن از آن بیشتر طول می‌کشد؛ بنابراین قوی بمانید، شما می‌توانید این کار را انجام دهید.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.