دموکرات‌های کنگره آمریکا خواستار تجدیدنظر در روابط با ریاض شدند

نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا خواستار تجدیدنظر در روابط این کشور با عربستان سعودی و خارج کردن نام انصارالله یمن از فهرست گروه‌های تروریستی شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، برخی نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا امروز (چهارشنبه) با ارسال یادداشتی به وزارت امورخارجه این کشور خواستار تجدیدنظر در روابط این کشور با ریاض شدند.

این یادداشت که از سوی روسای «خدمات مسلح ارتش، کمیته قوانین اطلاعاتی و دیگر افراد بلندپایه دموکرات» امضا شده، آمده است: «حمایت از عربستان سعودی نباید مانند یک چک سفید امضا باشد.»

این نمایندگان از دولت آمریکا خواستند تا تصمیم دولت پیشین برای درج نام انصارالله یمن در فهرست گروه‌های تروریستی را لغو کند.

آن‌ها همچنین از این وزارتخانه خواستند تا فروش برخی تسلیحات به عربستان را متوقف کند.

نمایندگان دموکرات در این یادداشت از وزارت خارجه آمریکا خواستند تا به سرعت تحقیقات درباره  ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی را آغاز کند.

در زمان دولت پیشین آمریکا تحت ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» روابط این کشور با عربستان سعودی گرم‌تر شد. ترامپ در روز‌های اخیر ریاست‌جمهوری خود با فروش بمب‌های نقطه‌زن بویینگ به ارزش ۲۹۰ میلیون دلار به ریاض موافقت کرد. این اقدام پس از نشان دادن چراغ سبز به شرکت رایتون برای فروش ۷۵۰۰ فروند بمب هوشمند به ارزش ۴۷۸ میلیون دلار صورت گرفت.

نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در آن زمان نیز با این طرح دولت ترامپ مخالفت کرده بودند. «گریگوری میکس» عضو کمیته امور خارجی، این طرح را به نشانه مخالفت کنگره با معامله (فروش این بمب‌ها)، به سبب نقش عربستان در جنگ یمن، دانسته بود.

قرارداد‌های فروش سلاح به عربستان همواره از مسائل مورد اختلاف بین کاخ سفید و نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات به دلیل «جنگ یمن، قتل جمال خاشقجی و نقض حقق بشر در عربستان» بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار