بهره برداری از طرح‌های ملی منابع طبیعی و آبخیزداری

۳ هزار و ۱۵۴ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر کشور امروز در گلستان به صورت متمرکز به بهره برداری رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ۳ هزار و ۵۶۹ پروژه مربوط به منابع طبیعی و آبخیزداری، ۲۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اراضی غرب و شمال غرب و ۷۸ هزار هکتار زهکشی اراضی استان گلستان در چهل و سومین برنامه افتتاح جهش تولید به صورت ویدئوکنفرانس به دستور رییس جمهوری به بهربرداری رسید.

در این مراسم در بخش آب و خاک کشاورزی هم ۲۵ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اراضی غرب و شمال غرب کشور و ۷۸ هزار هکتار زهکشی اراضی در استان گلستان به بهره برداری می‌رسد.

این پروژه‌ها برای ۱۰۵ هزار و ۷۷۱ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

بیش از ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان گلستان از دیرباز با مشکلات زهکشی مواجه بوده است، برای حل این چالش مطالعات طرح جامع تحت عنوان "طرح ۲۸۰هزار هکتاری زهکشی استان گلستان" مشتمل بر ۱۵ پروژه بزرگ زهکشی تهیه و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

نخستین پروژه این طرح با مصوبه سفر اول رییس جمهوری در سطح ۲۲ هزار هکتار آغاز شد. تاکنون وزارت جهاد کشاورزی در سطح ۴۸ هزار هکتار، (۳۴ هزار هکتار در منطقه گمیشان، ۱۰ هزار هکتار در منطقه گنبد کاووس و ۴ هزار هکتار در سایر مناطق استان) را اجرا کرده است.

با احداث شبکه‌های زهکشی در استان گلستان، درآمد خالص کشاورزان در کشت آبی و دیم به ترتیب ۵۸ و ۱۵۹ درصد و شاخص بهره وری آب آبیاری بدون احتساب استفاده مجدد از زه آب ۴۴ درصد افزایش خواهد یافت و سالانه حدود ۲۲۵ میلیون مترمکعب زه آب استحصال خواهد شد که حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آن با کیفیت بسیار مطلوب خواهد بود.

در سفر دوم رییس جمهوری به استان گلستان، اجرای طرح در ۵۰ هزار هکتار دیگر از اراضی در دستور کار قرار گرفت که امروز ۷۸ هزارهکتار به بهره برداری رسید.

مجموع سطح شبکه زهکشی احداث شده در سـال‌های گذشته به حدود ۱۲۸ هزار هکتار می‌رسد و این پروژه به یکی از طرح‌های بزرگ زهکشی و اصلاح اراضی در سطح خاورمیانه و در تاریخ مهندسی آب ایران تبدیل خواهد شد.

یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور که در دولت یازدهم و دوازدهم شروع شده، پروژه احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور است.

دولت در مرداد سال ۹۳ طرح شبکه‌های آبیاری و زهکشی متناظر با رودخانه‌های غرب و شمال غرب کشور را در دستور کار قرار داد و آن را با عنایت مقام معظم رهبری مصوب کرد و اجرای آن با اعتباری معادل هشت میلیارد دلار از اعتبارات محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۴ توسط وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد.

در این راستا، اجرای طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در ۱۰ استان به مساحت ۲۲۷ هزارهکتار آغاز شد که ۷۷ هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است و ۲۵ هزار هکتار دیگر امروز به بهره برداری می‌رسد.

از این طرح حدود ۳۰ هزار هکتار دیگر در دستور کار قرار دارد که تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره برداری خواهد رسید.

هدف از اجرای این طرح، بهره‌برداری مناسب از آب، خاک و منابع تولید، تثبیت جمعیت در مناطق روستایی، افزایش تولیدات کشاورزی، اشتغالزایی مؤثر و در نهایت، افزایش درآمد و رفاه روستاییان و توسعه مناطق غرب وشمال غرب کشور است.

بهره برداری از۲۵ هزار هکتار از این طرح با اعتباری بالغ بر۷۸۰ میلیارد تومان انجام شده و ۲۲ هزار فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.