مکالمه تلفنی بلینکن و رئیس‌جمهور افغانستان

وزیر امورخارجه آمریکا در اولین تماس تلفنی خود با اشرف غنی از بررسی توافقنامه طالبان سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت امورخارجه آمریکا امروز (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد «آنتونی بلینکن» در اولین تماس تلفنی خود با «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، از بررسی توافقنامه طالبان از سوی آمریکا خبر داده است.

در بخشی از متن این بیانیه آمده: «بلینکن اعلام کرد واشنگتن در حال بررسی توافقنامه ۲۰۲۰ صلح آمریکا با طالبان است. به گفته بلینکن آمریکا در حال بررسی آن است که طالبان به تعهدات خود مبنی بر کاهش خشونت در افغانستان قطع ارتباط با گروهک‌های تروریستی، برقرار مذاکرات معنی‌دار با دولت افغانستان عمل کرده است یا خیر.»

بلینکن همچنین از تمام رهبران افغانستان خواسته تا از فرصت پیش‌آمده برای صلح استقبال کرده و از حقوق بشر حمایت کنند.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین متعهد شد به مذاکره با افغانستان ادامه داده و با متحدان ناتو و شرکای بین‌المللی درباره روابط با افغانستان صحبت کند تا آینده‌ای امن و دموکراتیک برای افغانستان فراهم شود.

پیش از این نیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا امروز در اولین تماس تلفنی خود با همتای عراقی‌اش درباره روابط دیپلماتیک دو کشور سخن گفت.

به تازگی گروه طالبان در واکنش به اظهارات مقامات دولت جدید آمریکا در مورد بررسی توافقنامه صلح آمریکا و گروه طالبان،‌ این گروه اعلام کرد که به تمام بندهای این توافقنامه متعهد است.

گفتنی است که مرحله دوم مذاکرات صلح افغانستان حدود ۲۰ روز پیش در قطر آغاز شده بود و قرار بود در این مرحله روی موضوعات اصلی بحث صورت گیرد.

اما «نادر نادری» سخنگوی هیات مذاکره کننده دولت افغانستان، به تازگی اعلام کرد: «طالبان ۹ روز است که به میز مذاکره حاضر نشده است.»

«جک سالیوان» مشاور امنیت ملی جو بایدن و آنتونی بلینکن نیز در واکنش به این خبر گفتند که توافقنامه قطر را ارزیابی می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار