سیاست‌نامه - قسمت دوم؛

محمود احمدی‌نژاد: نباید به برخی اطرافیانم اطمینان می‌کردم/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ با جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا بر سر مسئله عراق توافق کردیم

در قسمت دوم سیاست‌نامه به سراغ محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان رفتیم.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  حمیدرضا قربانی _ فاطمه تورانلو ؛ کم‌تر از سه ماه به یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای ماراتن رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود. باشگاه خبرنگاران جوان در راستای کمک به شناخت فضای انتخاباتی و انتخاب فرد اصلح، با نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری یا افرادی که رسماً نامزدی خود را اعلام کرده‌اند و یا تحلیلگران سیاسی گفت‌وگوهایی انجام داده که در قالب سلسله گفت‌وگوهایی با عنوان «سیاست‌نامه» منتشر می‌شود.

در دومین قسمت از سیاست نامه به سراغ مردی رفتیم که این روزها شنیدن نامش برای برخی‌ها سخت آزاردهنده و برای برخی هم دلچسب و خوشایند است، مردی که هنوز هم بازار حرف و حدیث‌های پشت سرش داغ است و ظاهرا این حرف و حدیث‌ها تمامی هم ندارد؛ اما حالا حاضر شده تا رو در روی باشگاه خبرنگاران جوان بنشیند و خودش پاسخ بسیاری از سوالات را بدهد.

به سراغ محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان رفتیم تا پای صحبت‌هایش بنشینیم؛ مردی که بیشتر از رسانه های داخلی با رسانه های خارجی مصاحبه می کند. از او در مورد هشت سال ریاست جمهوری خودش، معضلات امروز جهان، برجام و بسیاری مسائل دیگر سوال کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: با سلام و تشکر؛ به عنوان اولین سوال، گذشته از برنامه‌های روتین و روزانه‌ای که انجام می‌دهید به عنوان رئیس جمهور سابق کشورمان الان دقیقا به چه کاری مشغول هستید؟

احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم – اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستهشدین بین یدیه. با سلام؛ همانطور که خودتان هم گفتید هرفردی یک برنامه زندگی شخصی برای خود دارد؛ حال ممکن است با خانواده باشد، نهار یا شامی می‌خورد و می‌خوابد، من هم همینطور. عموما مقداری مطالعه می‌کنم که طیف این مطالعات وسیع است؛ خیلی‌ها کتاب می‌نویسند و برای من می‌فرستند، خودم هم برخی کتاب‌ها را انتخاب می‌کنم؛ بحث‌های روزی در دنیا و ایران مطرح می‌شود. عده زیادی طرح‌ها و برنامه‌هایی دارند در حوزه‌های مختلف نظیر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برای مسائل کشور که این‌ها را مکتوب کرده و برای من می‌فرستند یا حضوری ارائه می‌دهند که مطالعه می‌کنم و بخشی هم نامه‌های مردمی است که طیف وسیعی از مسائل را در بر می‌گیرد و بخش عمده‌ای از آن مسائل شخصی است؛ همچنین بخشی از وقتم نیز صرف تدریس در دانشگاه و ارتباط با دانشجویان می شود.

معمولا اول صبح‌ها غیر از روز‌های تعطیل ملاقات مردمی داریم و این دائم اتفاق می‌افتد و غیر از این هم با هماهنگی قبلی، ملاقات‌های مردمی به صورت فردی یا جمعی از استان‌ها و اقشار مختلف مردمی، افراد سیاسی و غیر سیاسی بسیاری اتفاق می‌افتد.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: پس این ملاقات‌های مردمی هنوز انجام می‌شود؟

احمدی نژاد: بله، هنوز به صورت ثابت انجام می‌شود.

بین ۶ تا ۷ دهک جامعه به شدت در فشار اقتصادی قرار دارند

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به ملاقات‌های مردمی که شما دارید الان بیشترین مشکل مردم را چه چیزی می‌دانید؟ 

احمدی نژاد: مردم معتقدند کشورشان خوب اداره نمی‌شود و این ضعف در اداره کشور در بخش‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد. مشکلاتی که در درجه اول مردم مستقیما با آن دست به گریبان هستند مساله اقتصادی است و فشار اقتصادی بر مردم بسیار زیاد است؛ به طوری که در حال حاضر بین ۶ تا ۷ دهک جامعه به شدت در فشار اقتصادی قرار دارند و این موضوع در حال گسترش پیدا کردن به دهک هفتم و هشتم است و این وضع خوبی برای جامعه نیست.

بسیاری از مردم مشکل اشتغال و اجاره خانه دارند و مشکل اشتغال برای مردم بسیار سنگین شده است. امنیت روانی و امنیت شغلی مردم از بین رفته است و فشار روحی و روانی بسیاری بر مردم در حال وارد شدن است؛ علاوه بر فشار اقتصادی که خودش به تنهایی می‌تواند افراد را از پا دربیاورد فشار روحی و روانی هم نقش مضاعفی را ایفا می‌کند.

بالاخره مردم با همه وجود خود در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضور پیدا کرده‌اند و یک انقلابی را برپا کرده‌ و همه جوره سرمایه گذاری کرده‌اند؛ اما امروز شاهدیم که از صبح تا شب رسانه‌های جمعی و حتی رسانه‌های رسمی اخبار مختلفی از فساد و سو استفاده‌ها و خلافکاری‌ها منتشر می‌کنند که این‌ها از نظر روحی و روانی فشار بیشتر‌ی را به مردم وارد می‌کند که حتی از فشار اقتصادی هم بیشتر است.

گاهی شما می‌بینید که فشار اقتصادی مانند زمان جنگ بر دوش مردم است، در زمان جنگ فشار اقتصادی بسیاری بر مردم وجود داشت، یادمان نمی‌رود که برای اندکی پنیر باید چندین ساعت باید در صف می‌ایستادیم، اما احساس‌ عمومی‌مان این بود که همه مانند یکدیگر در شرایط یکسان هستیم و به سبب جنگ کشورمان در خطر است و همه مانند هم در حال زندگی هستیم، اما الان شرایط به گونه‌ای‌ است که همه باور دارند منابع و ثروت‌های مختلفی وجود دارد، اما به صورت عادلانه توزیع نشده و درست از آن استفاده نمی‌شود.

اخبار‌ زیادی هم از سو استفاده‌ها پخش می‌شود که رقم این سو استفاده‌ها هم ناچیز نیست، در خبری دیدم که نوشته شده بود فردی ۲۰ میلیارد تومان سو استفاده کرده است و جلب شده است، عده دیگری در واکنش گفتند بیست میلیارد که چیزی نیست؛ اصلا زیر ۳۰۰ میلیارد اختلاس اصلا افت دارد! این موضوعات فشار روحی بسیاری را به جامعه وارد می‌کند. الان آموزش در فضای مجازی دنبال می‌شود در حالی که چند میلیون دانش آموز گوشی هوشمند ندارند، در این زمینه هم ما مراجعات بسیاری داریم.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

بر اساس آمار‌ و شاخص‌های بانک مرکزی هر فرد باید حدود ۲۵۰۰ کیلو کالری در روز دریافت کند که اگر ما بخواهیم با حقوق کارگر بر مبنای قانون کار تطبیق دهیم حدود ۶ دهک جامعه نمی‌توانند این میزان کالری را تامین کنند؛ یا باید هر فرد چند شغل داشته باشد که در زمان رکود اقتصادی چند شغل وجود ندارد و الان هم چندین سال است که ما در رکود سنگین اقتصادی قرار داریم، مشکلات اداری و قضائی و همه این‌ها موضوعاتی است که مشکلات اصلی مردم را در هنگام مراجعه در بر می‌گیرد.

برخی از مسئولان بر تصمیم‌گیری‌ها غلبه دارند

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما چرا امروز بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد شده است؟

احمدی نژاد: من با همه وجودم تمام مردم را دوست دارم؛ مردم ایران که گل سرسبد هستند، من تمام ۷ و نیم میلیارد مردم جهان را دوست دارم و به ذهنم نمی‌آید که کینه کسی را در کره زمین داشته باشم و یا بد او را بخواهم. این فاصله بین مردم و مسئولان که امروز شاهد هستیم چند علت دارد؛ امروز چه اتفاقی افتاده؟ معتقدم که علت اصلی این فاصله این است که برخی از مسئولان بر تصمیم‌گیری‌ها غلبه دارند و آرمان‌های انقلاب را فراموش کردند، یعنی هم آرمان‌های انقلاب و هم خود را و هم مردم را فراموش کردند که هر سه این‌ها یکی است، زیرا اگر کسی خود را فراموش نکرده باشد همیشه باید به دنبال خدمت، عدالت، آزادی، کرامت انسان‌ها و بهبود وضعیت معیشتی انسان‌ها باشد. آرمان‌های انقلاب هم همین موارد بود که عدالت باشد، احترام باشد، تبعیض وجود نداشته باشد، همه عزیز و متحد باشیم.

۸۰ میلیون جمعیت ایران می‌فهمند چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد و این را نمی‌شود پنهان کرد و همین امر هم باعث فاصله می‌شود. امروز فاصله بین مردم و مسئولان چه از نظر فهم و ذهنیت، چه از نظر عواطف که بسیار مهم است بسیار زیاد شده؛ کمااینکه ما ربات نیستیم که کنار هم کار کنیم، اما نسبت به هم حسی نداشته باشیم ما انسانیم و باید به هم علاقه و احترام داشته باشیم. امروز فهم مردم از محیط اجتماعی یک چیز است، اما فهم مقامات ۱۸۰ درجه متفاوت است یعنی کاملا برعکس یکدیگر می‌اندیشند و من این موضوع را علت فاصله بین مردم و مسئولان می‌دانم.

حسن ظنم به برخی اطرافیانم اشتباه بود؛  در مورد برخی‌ها اشتباه کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر به دوران ریاست جمهوری خود برگردید چه اقداماتی را انجام نداده و یا چه اقداماتی را حتما انجام می دهید؟ آیا کاری هست که از انجام ندادنش پشیمان باشید یا بالعکس؟

احمدی نژاد: زمانی که می‌خواستم وارد دولت شوم نسبت به عده‌ای حسن ظن داشتم و از آن‌ها دعوت به همکاری کردم، اما خیلی زود فهمیدم حسن ظنم به عده‌ای اشتباه بود و نباید تا این حد حسن ظن می‌داشتم و نسبت به عده‌ای دیگر هم باورم این بود که وقتی از آن‌ها دعوت می‌کنم برای خدمت به مردم، عدالت و آرمان‌های انقلاب آن‌ها حتما محکم پای این مسائل می‌ایستند. یعنی اگر ما برنامه‌ای را در جهت رشد اقتصادی، کاهش فاصله طبقاتی و آزادی و عزت مردم داشته باشیم آن‌ها حتما حمایت می‌کنند، اما بعد دیدیم که فاصله از آرمان‌های انقلاب در اعماق اندیشه و قلب یک عده وجود دارد، اما فرصت بروز پیدا نکرده است و رسما با اقداماتی که قرار بود برای مردم انجام شود مخالفت می کردند و می گفتند نمی‌شود؛ هر چه ما می گفتیم این کار‌ها در جهت خدمت به مردم است می‌گفتند خیر نمی‌شود.

نمی‌گویم این‌ها از دایره دوستی من خارج شدند، اما الان شناخت من نسبت به افراد و مدعیان و نیرو‌های فعال خیلی تغییر کرده است.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

برخی‌ها نگذاشتند طرح های اجرایی برای رفاه مردم اجرایی شود

موضوعی که برایش غصه می‌خورم این بود که می‌خواستیم هدفمندی یارانه‌ها را به صورت ۱۰۰ درصدی اجرا کنیم، اما نگذاشتند و مقابله کردند، برخی طرح‌ها برای رفاه مردم را نگذاشتند اجرا شود و معتقدم که این موضوعات باید به صورت صد در صدی اجرا شود.

غصه دیگرم این است که چرا من هر ۲۴ ساعت را برای مردم کار نکردم و ‌ای کاش می‌شد دارویی باشد که خواب را از انسان بگیرد تا در دوره‌ای که مسئول است هر ۲۴ ساعت خدمت کند؛ زیرا بعد‌ها انسان می‌گوید که‌ ای کاش می‌شد من تمام مدت را برای مردم کار می‌کردم، کمااینکه لذتی بالاتر از خدمت به هم نوعان خود نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا احمدی نژاد سال ۸۴ یا احمدی نژاد سال ۹۹ فرق دارد؟ چرا عده‌ای می‌گویند تفاوت دارد؟

احمدی نژاد: منظورتان کاپشن و خورد و خوراک که نیست؟ (ّبا خنده)، زیرا این‌ها خیلی تغییری نکرده است. اما به نظر شما می‌شود که ۱۵ سال از عمر انسان بگذرد، اما تغییری نکند؟ چرا بعضی انتظار دارند که ما درجا بزنیم؟ در صورتی که ما دو روزمان هم نباید مانند هم باشد. یک عمر کوتاهی داریم که در طول آن باید به رشد و کمال برسیم. هم فهم مان از مسائل عمیق‌تر شود، هم دانشمان گسترده‌تر شود و هم بهتر مسائل را تجزیه و تحلیل کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: منظور ما از تغییر؛ از نظر مردمی و انقلابی بودن است.

احمدی نژاد: ما که زندگی‌مان تغییری نکرده است، نارمک بوده ایم و الان هم همین جا زندگی می‌کنیم و امروز که خدمت شما هستم باورم به آرمان‌های انقلاب بسیار بسیار عمیق‌تر و قوی‌تر از سال ۸۴ شده است، زیرا انقلاب، عدالت و آزادی را متعلق به مردم می‌دانم و بدون این‌ها اصلا بودن ما یعنی چی؟ می‌شود گفت ما هستیم، اما عدالت نمی‌خواهیم؟ آزادی، کرامت، پیشرفت مردم را نمی‌خواهیم پس برای چه حضور داریم؟ واقعا فهم من از این مفاهیم به تشخیص خودم نسبت سال ۸۴ و البته عشقم به مردم خیلی بیشتر شده است.

درباره انتخابات سال آینده حرف‌های بسیاری برای گفتن دارم / با تاج‌زاده ملاقات نداشته‌ام

باشگاه خبرنگاران جوان: عنوان شده است با مصطفی تاج زاده جلسات انتخاباتی برگزار کرده اید، آیا واقعا قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارید؟

احمدی نژاد: من ملاقاتی با تاج زاده نداشتم، اما به نظر شما مهم است؟

باشگاه خبرنگاران جوان: احتمال این بود که جلسات شما درباره انتخابات بوده است و این آمدن شما واقعا جدی باشد؟

احمدی نژاد: ما نرفتیم که بخواهیم بیاییم، ما هستیم و مسئولیت‌های اجتماعی افراد هم تعطیل بردار نیستند، همیشه هستند و هرگز جدا نمی‌شوند؛ اما موضوع انتخابات را باید به زمان انتخابات موکول کرد، زیرا من هم حرف‌های زیاد و مهمی برای گفتن دارم.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی امکانش هست که یا خودتان حضور پیدا کنید و یا از یک نفر حمایت کنید که او در انتخابات حضور یابد؟

احمدی نژاد: اجازه بدهید بحث‌های انتخاباتی در زمان خودش مطرح شود.

عده ای گمان می‌کنند مملکت ملک آنهاست

باشگاه خبرنگاران جوان: امروز مردم ما در زمینه اقتصادی مشکلات بسیاری دارند، زمان شما طرح مسکن مهر اجرایی شد که این طرح توسط دولت بعد از شما لغو شد، علت این امر چیست و چاره مشکلات امروز کشور ررا در چی می‌دانید؟

احمدی نژاد:  علت این امر یک باور است، برخی ها بر این باورند که مملکت برای مسئولان کشور و ملک آنهاست که در این زمینه توجیهات سیاسی و دینی هم دارند و هر طوری هم می توانند تصمیم می گیرند و آن‌ها صاحب اختیارند و ربطی هم به دیگران ندارد. دیدگاه دومی هم وجود دارد مبنی بر اینکه همه چیز برای مردم است و مسئولان هم خادم مردمند و باید انعکاس مردم باشند و نبضشان با نبض مردم بزنند.

دولت برای چی تشکیل می‌شود؟ آیا غیر از این است که باید مسائل مردم را حل کند، اقتصاد و مسائل سیاسی را زیاد کند؟ رابطه با جهان را درست کند و رفت و آمد‌ها را درست کند؟ و فرصت‌هایی را برای مردم ایجاد کنند که همه بتوانند پیشرفت کنند و مشکلات مسکن و اشتغال را درست کند؟

عده‌ای دولت شده اند که نه کاری به مسکن دارند و نه هیچ مشکل دیگری

حالا عده‌ای دولت شده اند که نه کاری به مسکن دارند و نه هیچ چیز دیگری، دیدگاه اول معتقد است که هر چه مردم ضعیف تر ، محدودتر و نیازمندتر باشند بهتر است, زیرا مزاحمتی ندارند و همه مردم مدام در تلاش برای یک لقمه نان هستند و کاری به مدیریت ما ندارند. اما دیدگاه دوم معتقد است که تک تک اتفاقات کشور برای همه مردم است و همه مردم باید در همه امور دخالت کنند ، لازمه این امر این است که مردم قوی باشند، نیازمند نباشند و آزاد باشند و احساس عزت کنند تا حرف بزنند، بنابراین تفاوت در این دو دیدگاه است.

می‌توانستیم سالی یک میلیون مسکن مهر تحول دهیم؛ اما برخی دوستان نگذاشتند

حدود ۸ سال قبل از ما تنها سالی سیصد و سی هزار مسکن ساخته شده بود، در حالی که نیاز ما چیزی بالای هفتصد هزار عدد در سال بود. در دولت ما در هشت سال، متوسط هفتصد و هفتاد هزار مسکن ساخته شده بود، اما باز هم عقبیم. ما داشتیم تلاش می‌کردیم این رقم را به بالای ۱ میلیون برسانیم. سال آخر به بالای ۱ میلیون رسید، اما متوسط هفتصد و هفتاد هزار بود. اگر ما جلوتر می‌رفتیم بالای یک میلیون می‌رفت و گذشته را هم جبران می‌کرد.

ما یک سرزمین وسیع داریم. ۱۸۷ میلیون هکتار وسعت ایران است. کل مساحتی که الان در شهر و روستا و خانه و خیابان و پارک و آتش نشانی و بیمارستان و ... هست همه اش یک میلیون هکتار می شود. مردم مشکل خانه دارند. چرا اینطور شده است؟ به همان نگاه برمی گردد. هنر دولت این است که به صورت کارشناسی و تخصصی طراحی کند و در اختیار مردم قرار بدهد.

ما گفته بودیم که مسکن مهر صرفا یک مُسَکِن است و هنوز درمان نیست، زیرا چند میلیون انسان چندین سال پشت صف ایستاده بودند؛ ما می‌خواستیم همان اول و فوری این صف را تخلیه کنیم که شد مسکن مهر. من همان زمان اعلام کردم که طرح اصلی مسکن ما این نیست بلکه طرح اصلی ما این است که هر خانواده باید در یک ویلا زندگی کند و این را توضیح دادم که ما طراحی خواهیم کرد و به همه زمین خواهیم داد.

این قیمت بالای متراژ مسکن هم عمده اش بخاطر زمین است؛ خب دولت هم که زمین دارد، قیمت زمین را کم کند از قیمت تمام شده مسکن؛ در همین تهران متوسط قیمت آپارتمان بالای ۲۷ میلیون است, یک جوان که تازه ازدواج می کند ۶۰ متر که می‌خواهد. تازه آن هم صرفا یک لانه است و حتی نمی‌شود پنجره را هم باز کرد، زیرا خانه همسایه است و باید پرده را انداخت.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

بیرون از خانه هم که دود و ترافیک است؛ حالا ۶۰ تا ۲۷ میلیون می‌شود یک میلیارد و  ششصد و بیست میلیون تومان که این را باید به صورت نقدی پرداخت کند. یک جوان چقدر حقوق دارد که بتواند اجاره خانه دهد، خرج رفت و آمد کند و چقدرش می‌ماند و چطور پس انداز کند چند سال از عمرش باید بگذرد که بتواند این خانه را بخرد؟ در حالی که اگر شما قیمت زمین را از این خارج کنید همین قیمتش کم‌تر از یک سوم می‌شود و با دو وام می تواند این را بگیرد و هنر مدیریتی جامعه این است که این مسائل را حل کند.

مسئولان پاسخ دهند که مسکن مهر چه ایرادی داشت که آن را تکمیل نکردند؟

دشمنی با ما وجود داشت که همه کار‌های ما را زیر سوال بردند. مسکن مهر چه ایرادی داشت که آن را تکمیل نکردند؟ ما چهار و نیم میلیون ساختیم؛ شما ده میلیون بساز. هرکسی که خانه کوچک دارد برود در خانه بزرگ تر زندگی کند، زیرا انسان به پیشرفت هم نیاز دارد.

ما آپارتمان دادیم شما ویلایی می‌دادید، دستتان را هم می‌بوسیدیم. امکاناتش همش در ایران است، نیروی انسانی کافی، مصالح تماما ایرانی، منابع مالی هم که هست. الان ۳ هزار و دویست هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی ماست و نزدیک به دو هزار و هفتصد هشتصد میلیارد تومان سپرده‌های بانکی است. مگر یک جوان چقدر برای مسکن لازم دارد؟

به من می گفتند که تو داری مردم را پررو می کنی

همه این اقدامات شدنی است اما نیاز به فردی داریم که نبضش با مردم بزند. الان احساس این است که نبض ها با مردم زده نمی شود. به من هم می گفتند که تو داری مردم را پررو میکنی. می گفتیم یعنی چی ؟ در جواب می گفتند تو داری به آنها می رسی و توقعاتشان را می بری بالا و اینها حس می کنند که کشور برای خودشان است و اگر این احساس تقویت شود ما دیگر نمی توانیم کشور را اداره کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: چه کسانی این را می گفتند؟

احمدی نژاد: همین هایی که اشاره کردم. من هم می گفتم چه اشکالی دارد؟ اگر ما در سطحی نیستیم که این ملت بزرگ را اداره کنیم خب در این ملت انسان های بزرگ خیلی زیاد است؛ آنها بیایند اداره کنند. چرا فکر می کنیم آسمان باز شده و چند نفر افتاده اند پایین و می گویند همه چیز ما هستیم؟ ما یک ملت بزرگ هستیم، اجازه دهید بیایند تا همینطور جوشش نیروی انسانی و جوشش در توانایی در ملت ایران را ببینید؛ بنابراین تفاوت در این دو دیگاه است.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

 امروز دولت بزرگ شده چون پول مفت نفت دستش بوده است

باشگاه خبرنگاران جوان: چقدر به اهدافی که در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها داشتید رسیدید و چه اقداماتی انجام نشد و بر زمین ماند؟

احمدی نژاد: این یک طرح بزرگ و واقعا یک طرح تحول عظیم اقتصادی بود، اما در نظام تصمیم گیری ما با این طرح همراهی نشد و صرفا یک بخش کوچکی تصویب شد و  یک بخش کوچک‌تر از آن اجرا شد. در حد آن بخشی که اجرا شد فاصله طبقاتی به شدت کاهش پیدا کرد. یعنی ضریب جینی که یک نشانی از فاصله طبقاتی است از ۴۶ صدم آمد بر روی  ۳۶ صدم؛ در حالی که این هر یک درصدش چهار یا ۵ سال کار اقتصادی زمان لازم دارد. اما حدود سه سال انقدر کاهش پیدا کرد.

ما معتقد بودیم که این ثروت طبیعی برای مردم است، نفت برای مردم است. همه دارند ناله می‌کنند که نفتی که دست دولت است مشکل بودجه و تورم و نقدینگی است و اینکه دولت بزرگ شده، چون پول مفت نفت دستش بوده و هر کاری توانسته کرده و  همه کار‌ها را دست خود گرفته و مردم را کنار زده است. خب مگر این نفت اموال و ثروت عمومی نیست؟ عینا هر چه نفت می‌فروشید بین مردم تقسیم کنید بگذارید مردم خودشان مدیریت کنند هرکس اولویت‌های خود را خودش می‌داند.

هدفمندی یارانه‌ها طرح بزرگی بود که تکه تکه‌اش کردند

چرا ما مردم را مجبور می کنیم از خدماتی که ما می گوییم استفاده کنند؟ تازه نصف پول نفت خرج دولت می‌شود تا نصف آن به جیب مردم برسد. خب اگر شما این را به مردم بدهید صددر صد آن به مردم می‌رسد دیگر. عده‌ای با این مخالف بودند و نگذاشتند. طرح هدفمندی طرح بزرگی بود که تکه تکه اش کردند. همین الان بیش از  ۱۸۰ هزار میلیارد تومان دولت از محل هدف مندی یارانه‌ها در آمد دارد. چقدر این به مردم می رسد؟ کم تر از سی هزار میلیارد  یعنی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد  را خرج دیگری می کند.

اگر پول نفت را به مردم بدهیم؛ به هر ایرانی ماهی ۲/۵ میلیون تومان می رسد

دولت که قبلا هم نفت را می فروخت و همین کار‌ها را انجام می داد. ما بخشی از این را دادیم به مردم، اما شما باز هم اموال مردم را گرفتید و دادید به دولت؟ معتقدم یکی از کار‌های بزرگی که یک روز در این کشور اجرا خواهد شد این است که ثروت طبیعی در اختیار مردم قرار می گیرد. الان اگر ما مقدار تولید نفت و گازمان را با هم حساب کنیم به هر ایرانی ماهی دو و نیم میلیون تومان می‌رسد خب این پول را دولت می گیرد و تبعیضی خرج می کند که موجب فاصله طبقاتی است، ضمن اینکه ریشه بسیاری از مفاسد تمرکز ثروت در دست دولت است؛ در تمامی عرصه ها  الان دولت جای مردم نشسته است و در همه چیز دولت باید تصمیم بگیرد.

چرا باید در همه چیز را دولت باید تصمیم بگیرد؟ ۸۰ میلیون نفر معطلند و یک عده‌ای می خواهند جای آن‌ها همه گونه تصمیمی بگیرند که این به نظرم غلط است ثروت و قدرت باید تقسیم شود.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: مهم‌ترین برنامه‌ای که می‌‎تواند کشور را از این وضعیت اقتصادی نجات دهد چیست؟

احمدی نژاد:  معتقدم مهم‌ترین اقدامی که باید انجام شود این است که باید ثروت و قدرت بین مردم توزیع شود؛ الان ثروت کشور متمرکز است و  بخش عمده‌ای در انحصار و بخش عمده‌ای در احتکار است ؛قدرت هم که به طور کامل متمرکز است. کشور را یک ملت می‌تواند نجات دهد. الان چی دست ملت است؟ شما الان اگر بخواهید یک مغازه باز کنید از ۱۵ جا باید مجوز بگیرید و پای هر میزی که بروید کلی مساله دارد و وقت، انرژی و هزینه را بالا می برد.

اگر ثروت طبیعی در اختیار مردم قرار بگیرد خود این مردم ایران را ظرف ۵ سال به قدرتمند‌ترین اقتصاد دنیا تبدیل می‌کنند. من این را به عنوان یک مهندس می گویم و همین الان می توانم حساب کنم به چه صورت. این همه زمین، معدن و جنگل و فرصت‌های کار این همه جوان تحصیلکرده و خلاق وجود دارند، اما چیزی در دست ندارند. معادن در اختیار یک عده است در حالی که همین معادن سالانه حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان باید به مردم بازگرداند، یعنی دو برابر کل یارانه‌ای که دولت در سال دارد به عنوان هدف مندی ارائه می‌دهد، اما این‌ها کجا می رود؟

برای مثال خیلی‌ها گمان می‌کنند با آب دریای جنوب نمی‌شود کشاورزی کرد، اما یک متخصصی اهل فردوسِ خراسان جنوبی شیوه آبیاری قدیم ایرانی‌ها را احیا کرده بود و در جنوب کشور با آب دریای عمان با آب خلیج فارس که سنگینی بسیاری هم دارد باغ انار درست کرده بود و ۱۲۰ تن در یک هکتار انار برداشت می کرد که این یک رکورد جهانی است؛ بنابراین این ثروت عظیم باید به مردم بازگردد و نظر مردم محترم شمرده شود.

 این مدل سیاست خارجی هیچ دستاوردی برای مردم نداشته و ندارد

کشور مال مردم است و هر چی مردم خواستند باید بشود، اما تا می گوییم هرچه مردم خواستند می گویند نه این مردم اشتباه می‌کنند مردم می‌روند دنبال فساد. در حالی که باید از آن‌ها پرسید تو نمی‌روی؟ تو که این حرف را می زنی نمی‌روی؟ چرا به مردم بی احترامی می کنید؟ چندهزار سال این مردم بودند شما نبودید و این ملت هرگز کار‌هایی که شما می گویید را نکرد و تمدن عظیم ایران را همین مردم بنا کردند، فرهنگ ما را همین مردم حفظ کردند؛ این‌ها فکر می کنند فقط خودشان دلسوز هستند البته این صرفا ادعایشان است وگرنه ته دلشان خودشان هم می‌دانند که دارند دروغ می‌گویند.

فرصت‌های تصمیم گیری باید به مردم برگردد؛ اگر ما واقعا می خواهیم دولت کوچک شود باید کل مجوز‌های دولت را برداریم؛ نمی شود؟  چرا می شود استاندارد‌های انجام هر کاری را اعلام کنیم؛ هرکس رعایت نکرد  آن زمان مجازات می شود به جای اینکه شما هی بروید در هر اداره هی مجوز بگیرید و هرکدام هی سلیقه‌ای عمل کنند و محدودیت ایجاد کنند و هزینه را بالا ببرند. دست مردم هم باز می شود البته باید از فرصت‌های بین المللی هم استفاده کرد معتقدم این مدل سیاست خارجی اصلا هیچ دستاوردی برای مردم نداشته و ندارد.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شرکت کنید و رئیس جمهور شوید چند درصد از کابینه قبلی خود را استفاده می‌کنید؟

احمدی نژاد: حرف های انتخاباتی را قرار شد بعدا بگویم، اما در کل معتقدم که دایره مدیریت باید بسیار باز باشد. در کشور ما در حالی که این تمرکز باعث شده تا دایره مدیریتی ما بسته شود به همین خاطر خلاقیت و نوآوری وجود ندارد. مثلا یک نفر ۲۰ الی ۳۰ سال است که در دولت است و طبعتا راه حل‌ها و ابتکاراتی که ارائه می‌دهد همان راه حل‌هایی است که سی سال پیش ارائه داده است، در حالی که انقدر دانش پیشرفت کرده که ده‌ها راه حل جدید برای مشکلات اختراع شده که او اطلاعی ندارد و طبیعتا حوصله هم ندارد و این چشمه خشک شده است اما اگر دایره باز باشد افراد بیشتری حضور خواهند داشت.

هر چیزی که به انحصار درآمد در آن عقب افتادگی و فساد است

من معتقدم که نسل جوان امروز کشور ما بسیار تواناست؛ هم به لحاظ فهم مسائل خیلی عمیق‌تر است و هم به لحاظ پایبندی به آن مفاهیم انقلاب یعنی عدالت، احترام به دیگران، آزادی و... ما امروز جوانان کار بلد بسیاری داریم که گاه می‌بینیم یک جوان ۲۰ یا ۳۰ ساله چقدر مسلط و کارآزموده است، ریشه مسائل و راه حل‌ها را می‌گوید و خیلی پیشرفته است. این‌ها بچه‌های ما هستند و سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند. یادتان باشد هر چیزی که به انحصار درآمد در آن عقب افتادگی و فساد است.

هر چیزی همین گونه است مثلا اگر آزادی در انحصار یک عده باشد فسادانگیز است، اگر علم در انحصار در بیاید فساد انگیز است، قدرت و ثروت هم به همین صورت است، بنابراین همیشه باید همه در‌ها باز باشد که اصلا انحصاری ایجاد نشود و در بین مردم همه چیز پخش شود. همه انسان‌ها مهم هستند و می‌توانند به بالاترین سطح‌ها برسند برای مثال یک کودکی را که می‌بینیم ممکن است او در آینده فردی مثل ابن سینا شود؛ همه این استعداد را دارند و هنر مدیریت جامعه این است که موانع را بردارد و راه را باز کند تا مردم بتوانند استعدادشان را شکوفا کنند.

چرا مردم باید به شما اعتماد کنند، اما شما به مردم اعتماد نکنید؟ 

حالا یک قشری از اول انقلاب رو‌ی کار آمدند که فکر می‌کنند فقط خودشان هستند. در حالی که او خودش هم ۲۰ ساله بوده که مدیر شده حالا چطور به یک جوان ۲۰ الی ۳۰ ساله تحصیلکرده و کار بلد اعتماد نمی‌کنید؟ چرا مردم باید به شما اعتماد کنند، اما شما به مردم اعتماد نکنید؟ معتقدم که همه انحصارات باید برداشته شود از جمله در عرصه مدیریتی کشور.

باشگاه خبرنگاران جوان:  جریان بهار صرفا یک جنبش است یا الگوی حکومتی؟  زیرا شما در سخنرانی ۲۲ بهمن سال ۹۱  سه بار فریاد زدید زنده باد بهار؛ آیا قرار هست جریان سومی در برابر اصولگرا‌ها و اصلاح طلبان بایستد؟

احمدی نژاد: آن زنده باد بهاری که من در آن سال گفتم اشاره به امام زمان (عج) بود،  چون او تجلی حقیقی بهار انسانی است و تا او را درک نکنیم بهار را درک نمی‌کنیم . اما معتقدم اصل جریان جاری در خلقت جریان انسانی است یعنی توده‌های مردم که جریانات سیاسی دربرابر این چیزی نیستند. آنها چون مراکز قدرت نظیر رسانه را در دست می گیرند خود را به مردم تحمیل می‌کنند و در کل جهان هم همین صورت است، اما من معتقدم که باید اصالت را به این جریان حقیقی انسانی بدهیم و این تقابلی با کسی ندارد.

مردم در کل دنیا الان به جناح های سیاسی بی اعتمادی کامل دارند / شعار اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا حرف عمیقی بود

هدف از خلقت عالم ، ظهور و تجلی خدا در قامت مخلوقات است. بالاترین تجلی خدا در انسان است و اوج تجلی خدا در وجود انسان نیز در انسان کامل است.

خلقت به وجود آمده برای ظهور انسانیت در انسان‌ها و ظهور انسان کامل که باز تجلی ظهور انسانیت در انسانهاست یعنی انسان‌ها در درون خود انسانیت را رشد دهند و با یکدیگر به صورت انسانی تعامل کنند، با محبت، با عشق، با عدالت ،با احترام نه با خودخواهی، کینه و حسادت و برتری جویی. این جریان در طول تاریخ هست و من اسمش را گذاشتم فرآیند ظهور انسان، فرآیند ظهور خدا و فرآیند ظهور انسان کامل. جامعه بشری به این سمت دارد می‌رود جریانات سیاسی کجا هستند؟ مقایسه آن با جریانات سیاسی کجا اشتباه است؟ جریانات سیاسی اگر با این موج همراهند جز این هستند، اما اگر مقابل این هستند که سد هستند و من معتقدم که این سیل عظیم تمام موانع را در کل دنیا برمی دارد.

شاهدیم که الان هم این اتفاق درحال رخ دادن است و مردم در کل دنیا الان به جناح های سیاسی بی اعتمادی کامل دارند؛ زیرا دیدند که اراده آنها از مسیر جریانات سیاسی جاری نمی شود و نماد اراده مردم در هیچ جای دنیا نیستند. الان دیگر دسته بندی معنا ندارد که هی با هم دعوا کنند و مردم هم بشوند سوخت موتور اینها . آن دختر خانمی که این شعار را داد (اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا ) به نظرم شعارش خیلی عمیق بود؛ زیرا همه انسانها محترمند و حق اعمال نظر ، اراده و اعمال سرنوشت دارند.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

چرا نمی شود با آمریکا صلح کرد؟ اشکالی دارد مردم ایران و آمریکا با هم رابطه داشته باشند؟

 باشگاه خبرنگاران جوان: این تقابل دو جریان یعنی اصولگراهایی که می گویند باید بر سر آرمان های انقلاب بایستیم واصلاح طلبانی که می گویند باید با غرب صلح کرد را چگونه می توان با هم جمع کرد؟

احمدی نژاد: بر اساس خواست مردم ؛ مردم ما به دنبال تقابل با جایی هستند یا به دنبال دوستی؟  مردم ما واقعا دوستی با مردم آمریکا و اروپا را بد می دانند ؟ مردم طالب صلاح هستند یا جنگ؟ مردم طالب عدالتند یا طالب ظلم؟

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی شما معتقدید که مردم می گویند می شود با آمریکای امروز هم صلح کرد؟

احمدی نژاد: چرا نمی شود؛  ما باید ابتدا موضوع آمریکا را باز کنیم؛ در ابتدای انقلاب موضوع مقابله با آمریکا شکل گرفت. بعدا این قلب ماهیت شد وقتی ما می گوییم آمریکا منظور کیست؟ مردم آمریکا یا دولت آمریکا یا جریان پشت صحنه آمریکا؟ یعنی ما با دولت آمریکا دشمنیم؟ چرا دشمنیم؟ با مردم هم که نمی شود دشمن بود، می شود؟ چرا مردم دو کشور باید با هم دشمن باشند؟ همه ملت ها باید با هم دوست باشند.

چرا ما باید با دولت آمریکا دشمن باشیم؟ ما با عملکرد مخالفیم؟ یعنی ما می گوییم ظلم نکن، سلطه جویی نکن. حالا اگر سلطه طلبی و ظلم نبود آیا ما با اسم دعوا داریم؟ این را هم اضافه کنید که در آمریکا اصلا دولت ۵ درصدر کار است و اصل کار آن هیات حاکمه و سرمایه داران بزرگ جهانی پشت پرده هستند و ما با آنها مشکل داریم اما الان موضوع قاطی شده است و هی گفته می شود که ما باهم دشمنیم. ما با کی دشمنیم؟ آیا اشکالی دارد الان مردم ایران و آمریکا با هم رابطه داشته باشند؟

می‌توانیم با آمریکا صلح کنیم 

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا با هیات حاکمه شان می شود صلح کرد؟

احمدی نژاد: اگر مبنا عدالت باشد چرا نمی توان صلح کرد؟ اگر عدالت را بپذیرند بله می توان صلح کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا می پذیرند؟

احمدی نژاد: بله اما در چه حالتی؟ اگر شما از موضع ضعف وارد شوید هرگز نمی پذیرند، البته آینده را من نمی دانم چون انسانها ممکن است تغییر کنند. اولا ما وظیفه ما این است که همه را به عدالت دعوت کنیم حتی هیات حاکمه پشت صحنه آمریکا را و از آن‌ها بخواهیم ظلم نکنند و به عدالت بازگردند. چرا ظلم می‌کنید؟ شما هم مانند بقیه انسان زندگی کن و به همه اجازه زندگی کردن بده. از چه موضعی می خواهید با ایران تقابل یا تفاهم کنید؟ اگر ما در موضع ضعف باشیم بدانید که نه تنها آمریکا بلکه قطعا ۱۸۰ عدد از این ۲۰۰ کشور جهان حتما یک کلاهی سرمان می‌گذارند.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی با محوریت عدالت با آمریکا هم می‌توان صلح کرد؟

احمدی نژاد: بله، بر مبنای عدالت و احترام.

باشگاه خبرنگاران جوان: تعاریف متفاوت نیست؟

احمدی نژاد: تفاهم می کنیم. تعریف من خیلی ساده است و تعریفی را روی میز می گذارم که ۷ و نیم میلیارد آن را قبول دارند. من می‌گویم احترام و عدالت یعنی است هر چه برای خودت می خواهی برای من هم بخواه و اگر برای خودت نخواستی برای من هم نخواه و این همه حوزه‌ها را در بر می‌گیرد. اگر به خودت اجازه می‌دهی که یک چیزی داشته باشی من هم باید داشته باشم؛ اگر می‌خواهی از جیب من برداری من هم از جیب تو بر می‌دارم؛ البته این مفهوم یک حدیث است هرچه برای خودت نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند و این یعنی عدالت. اگر برای خودت رفاه می‌خواهی برای من هم بخواه. با فقر مخالفی برای من هم باید مخالف باشی.

ما به دولت آمریکا نامه نوشتیم که اجازه دهند پرواز مستقیم بین دو کشور انجام شود

باشگاه خبرنگاران جوان: این تعریف شما در زمان ریاست جمهوری تان هم وجود داشته یا الان به این تعریف رسیدید؟

احمدی نژاد: همانطور که گفتم انسان تغییر و رشد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی تفاوت کرده است؟

احمدی نژاد: تفاوت که حتما هست، اما تقابل نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: یعنی اگر امروز هم راس کار بودید همان سیاست خارجی را دنبال می‌کردید؟

احمدی نژاد: اگر یادتان باشد ما به دولت آمریکا نامه نوشتیم که اجازه بده پرواز مستقیم بین دو کشور انجام شود، زیرا معتقد بودم که هیچ دولتی حق ندارد رابطه مردم خودش را با مردم کشوری قطع کند؛ الان هم دولت ایران و هم آمریکا از دو طرف رابطه مردم را با هم قطع کرده اند، در حالی که دولت‌ها با هم اختلاف دارن؛د مردم آمریکا و ایران چه مشکلی باهم دارند؟ نزدیک به ۲ میلیون ایرانی در آمریکا زندگی می‌کند، ممکن است بخواهند درس بخواهند، گردشگر باشند، بخواهند تجارت کنند. همین الان اگر آمریکا رابطه مردمش را با ایران قطع نمی‌کرد آیا می‌توانست ایران را تحریم کند؟ نمی‌توانست. پس یک ظلمی به مردم خودش کرده و بعد ما را تحریم کرده؛ در حالی که مردم دو کشور اگر با هم رابطه داشته باشند با هم تجارت می‌کنند دولت نمی‌تواند نقشی داشته باشد و هیچ دولتی نمی‌تواند ملت ها را تحریم کند.

در سال ۸۹ با اوباما توافق کردم

بله من معتقدم که ما می‌توانیم در چهارچوب عدالت و احترام مسائل را حل کنیم و قبلا هم این کار را کردیم و در موضوع هسته‌ای و در سال ۸۹ نشستیم و توافق کردیم؛ البته از موضع کاملا برابر یعنی ما سوخت ۲۰ درصد می‌خواستیم برای راکتور تهران که برای ما رادیو دارو تولید می کند و سوختش تمام شده بود. ۲۵ سال قبل از آرژانتین سوخت گرفته بودیم و حالا داشت تمام می‌شد؛ چون همانطور که می دانید این‌ها میرا هستند و هرچه بگذرد قدرتشان کم تر می‌شود.

ما نامه‌ای به آژانس نوشتیم که سوخت ۲۰ درصد می‌خواهیم یعنی سازمان انرژی اتمی ما نوشت. البرادعی گفت که از چند جا درخواست کردیم این‌ها گفتند ما نمی‌دهیم؛ بعد اوباما به او گفته بود که تو برو و این ۲۰ درصد را بگذار وسط و یک جوری مشکل ما و ایران را باهم حل کن. البرادعی آمد پیش من (حالا شاید ایده از خودش بود که مطرح کرده بود) و این ایده را مطرح کرد و من هم گفتم من موافقم. ما می گوییم در شرایط برابر او رفت و آمد و بلاخره منجر شد به یک گفت‌وگو.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

آمریکا، فرانسه، روسیه، آژانس و ایران؛ تقریبا دو ماه مذاکره شد و محورش هم این بود که ما سوخت ۲۰ درصد را بگذاریم وسط و تقابل تبدیل شود به همکاری. چرا ما باهم دعوا داریم؟ حرف ما هم این بود که شما‌ها همه تلاشتان این بود که ما هسته‌ای نشویم، اما حالا شدیم دیگر چطور می‌خواهید جلویش را بگیرید؟ بهترین حالت همکاری است و واقعا هم موضع ما موضع اقتدار ملی بود و ضعف نبود؛ اگرچه در سال ۸۸ عده‌ای تلاش کردند آن اقتدار ملی که در آن انتخابات با ۸۵ درصد حضور تجلی کرد را تضعیف کنند. ما توافق کردیم بدون هیچ امتیازی یعنی نه بازرسی اضافه ایجاد شد، نه شرایط اضافه و نه محدودیت و حتی پروتکل دیگری بر ما تحمیل شد.

حرف ما هم ساده بود که این قانون و اساسنامه آژانس است و ماهم حق مان را بر همین اساس می‌خواهیم برای چه ما باید تعهد اضافه دهیم؟ تفاهم شد که ما سوخت‌های سه و نیم درصد را  بدهیم (به اندازه‌ای که در اینجا بیست در صد لازم داریم) بدهیم به روسیه و روسیه هم تبدیل به ۲۰ درصد کند و بدهد به فرانسه و فرانسه هم بگذارد در صفحه سوخت و آن‌ها هم به ما بدهند و از آن به بعد به سمت همکاری برویم و موضوع هسته‌ای ایران به یک موضوع عادی تبدیل شود. تازه ما گفتیم که کی این‌ها را تضمیم می کند که ما سوختمان را دادیم پس بدهند؟

در سال ۸۵ با آمریکا بر سر عراق توافق کردم

قبل از این و در دولت قبل از ما و اوایل دولت ما همیشه غربی‌ها می‌گفتند ایرانی‌ها بدقولی و پنهان کاری کردند و باید تضمین بدهند، اما در اینجا مسیر تغییر کرد، زیرا ما گفتیم شما باید تضمین دهید، زیرا شما چند قرار داد داشتید که به هم زدید. آژانس خودش آنها را تضمین کرد  و توافقنامه نوشته شد. اما همین آقایان نگذاشتند، انقدر جوسازی کرده و فشار آوردند جلوی این را گرفتند.

ما در سال‌های ۸۵، ۸۶ و ۸۷ هم با آمریکایی‌ها راجع به مسائل منطقه مذاکره کردیم. پس می‌شود مذاکره کرد. ما قبلا هم با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم ما در عراق با آمریکایی‌ها و بوش پسر درباره مسائل منطقه، درباره خروج آمریکایی‌ها از عراق مذاکره کردیم. اینکه اصلا نباید مذاکره کرد یعنی چی ؟ این درحالی است که ما به منطق و یا موضع خودمان شک داشته باشیم وگرنه اگر موضع ما برابر باشد  و اگر پذیرفتند می شود. فردا اگر یک نفر در آمریکا گفت ما موضع عدالت و احترام را می پذیریم ما هم می گوییم بسیار خب، مخفی کاری هم نمی کنیم و عینا در مقابل دوربین های تلوزیون با هم مذاکره می کنیم اشکالی دارد؟ اگر کسی خواست زور بگوید آن زمان معلوم می شود و زیربار زورش نخواهیم رفت. 

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: پس طبق گفته شما با کشوری مثل آمریکا هم می توان مذاکره کرد؛ با این تعریف اگر قرار بود در عرصه سیاست خارجی شما اصلاحاتی انجام می شد؛ چه اصلاحاتی بود؟

احمدی نژاد: واقعا ما در آن زمان هم تلاش داشتیم که با همه دنیا همکاری کنیم، زیرا دنیا برای همکاری است نه تقابل؛ اما یک عده ای در آن سوی دنیا وجود داشتنند که حرف زور می زدند و ما هم زیربار حرف زورشان نمی رفتیم. می گفتند که شما نباید هسته ای شوید، نباید از دانش هسته ای استفاده کنید، باید دانشگاه های خودتان را تعطیل کنید و جلوی رشته های فنی تا را بگیرید و ما هم گفتیم شما در اصل می خواهید جلوی پیشرفت ما را بگیرید که حق هم ندارید. این اساسنامه است که بر مبنای آن هرچه شما برداشتید ما هم برمی داریم. چرا شما باید اضافه از حق ایران بردارید؟ یک دلیل بیاورید.

اقتدار ملی ما ضعیف شده چون مردم ضعیف شده اند 

معتقدم که اگر ما در موضع درست باشیم هیچکس نمی تواند بگوید مخالفم. اما مشکل ما این است که اقتدار ملی مان ضیعف شده و علتش هم این است که مردم ما ضعیف شده اند. الان اولین کار مهم ما در عرصه سیاست خارجی این است که مردم ما قوی شوند و دغدغه هایشان برطرف شود و محکم روی پای خود بایستند. آن وقت کجای دنیا می‌تواند ما را تحریم کند؟ تحریم معنا دارد وقتی مردم قوی باشند؟ ملت را که نمی شود تحریم کرد؛ دولت را تحریم می‌کنند الان هم مشکل این است که، چون نفت دست دولت است دولت را تحریم کرده اند؛ درآمد دولت کاهش یافته است و دولت از بانک مرکزی پول می‌گیرد و پولی که از بانک مرکزی می‌آید اثرش هشت برابر است. ضرب در هشت می شود و بر سر مردم خراب می شود و پدر اقتصاد در می‌آید؛ وگرنه اگر دست مردم باشد مگر مردم را می شود تحریم کرد؟ بله دولت را می شود تحریم کرد دولت چندین حساب در دنیا دارد که آن‌ها را می‌توان بست، اما آیا ۸۵ میلیون نفر را می‌توان تحریم کرد؟ اصلا کسی می‌تواند بگوید که من مخالف یک ملتم؟ الان شما اگر مقامات آمریکایی را ببینید یک خط در میان می گویند که خیر ما دشمن ملت ایران نیستیم و نمی‌خواهیم به ملت فشار بیاوریم، زیرا بدترین کار این است که بگویند من مخالف ملت ایرانم و تمام دنیا تحریمش می کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در مصاحبه‌ای با نادر طالب زاده گفته بودیم که موشک‌ها ساخته می‌شوند تا حس برتری جویی بشر رو ارضا کنند؛ یعنی به نظر شما این ادوات جنگی برای بازدارندگی لازم نیست؟

احمدی نژاد: اصلش را هم بگویید، بازدارندگی در برابر چی؟ در برابر اینکه یک عده‌ای می خواهند برتری جویی کنند به وسیله موشک‌ها و سلاح هایشان و از همین رو نیز عده‌ای به فکر بازدارندگی می‌افتند. ریشه اش را باید دید که اگر یک عده‌ای در دنیا نباشند که بخواهند برتری خود را با سلاح بر دنیا تحمیل کنند آیا لازم است عده‌ای بازدارندگی ایجاد کنند؟

حتی در منطقه ما اگر اختلاف و درگیری نباشد آیا سلاح لازم است؟ چه کسی اختلاف را ایجاد می کند؟ همان سلطه گران جهانی برای اینکه بتوانند هم اسلحه هایشان را بفروشند و هم هر دو را ضعیف کرده و سپس مسلط شوند. روزی را تصور کنید که هیچ سلاحی در دنیا نباشد. کسی می‌تواند برتری جویی کند؟

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

هرگز در شرایط ضعف مذاکره‌ نکردیم

باشگاه خبرنگاران جوان: عده‌ای معتقدند که پروسه برجام از دولت شما آغاز شد همانطور که خودتون هم گفتید توافقاتی با البرادعی داشتید، اما بدون شرط؛ آیا این صحت دارد و آیا برجام را موفق می‌دانید یا شکست خورده؟

احمدی نژاد: این دو بحث است؛ اینکه از دوره ما شروع شده باشد را قبول ندارم. ما هیچ وقت در شرایط ضعف مذاکره‌ای نکردیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: پس برجام را ضعیف و در شرایط ضعف می‌دانید؟

احمدی نژاد: روشن است که این یک قرارداد یک طرف است؛ چطور  یک فرد عاقل می‌پذیرد که شش نفر با یک نفر در حال مذاکره باشند بعد بگویند که اگر اختلافی ایجاد شد هرکس یک رای دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: طرفداران برجام معتقدند که، چون برجام به نفع ما بود ترامپ از آن خارج شد. نظر شما در این باره چیست؟

احمدی نژاد: یک عده‌ای هستند که خودشان عوام گرایانه خیال می‌کنند و فکر می کنند که مردم هم عوام هستند و از همین رو به دنبال عوام فریبی هستند؛ کمااینکه اگر آمریکا را می‌شناختند این حرف‌ها را بیان نمی‌کردند.

اوباما اعلام کرد برجام را به گونه‌ای نوشتیم که اگر خواستیم می‌توانیم آن را لغو کنیم

مگر سیاست خارجی آمریکا دست ترامپ یا بایدن است؟ ۷۰ سال است که سیاست خارجی آمریکا ثابت بوده است و صرفا مراحل گوناگون آن را افراد مختلفی اجرا کره اند، آن‌ها از زمان ریگان به دنبال خاورمیانه جدید بوده اند تا همه با هم درگیر و تکه تکه و ضعیف و تحت سلطه شوند تا الان که ترامپ آمده همین روش را دنبال کرده و هر کدام در مقطع خودشان صرفا تکه‌ای از این پازل را تکمیل کرده اند. مگر دولت اوباما نگفت که ما برجام را به گونه‌ای نوشتیم که ریاست جمهوری بعدی آمریکا اگر خواست می‌تواند آن را لغو کند؟ به صراحت هم خودش و هم وزیر خارجه اش این را گفتند. این یعنی چی؟ یعنی اصلا این درست شده تا لغو شود.

ما هیچ گاه از موضع ضعف و تسلیم با هیچ احدی گفت‌وگو نکردیم. البته از موضع برتری جویی و ظلم هم با احدی گفت‌وگو نکردیم. ما وقتی حرف از عدالت می‌زنیم این را برای همه می گوییم حتی ما برای دشمن مان هم ظلم نمی‌خواهیم. این حرف‌ها شوخی نبود و نمی‌توان گفت که ما انقلاب کرده و حرف‌هایی زدیم و حال می‌شود در عمل هرکاری از دستمان بر می‌آید انجام دهیم.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

بگذارید یک خاطره برایتان بگویم. زمانی یک رئیس جمهوری در فرانسه حضور داشت که خیلی بر ضد ما شعار می‌داد. یکی از روزنامه‌های داخلی هم برگشت یک حرفی را به خانم او نسبت داد؛ یعنی یک واژه بسیار تند و افترای سنگین زد، من در جواب در پشت تریبون به او اعتراض کردم و گفتم که این روش ما نیست. چرا فکر می‌کنید، چون دشمن ماست ما هر حرفی می‌توانیم به او بزنیم؟ برای مثال یک نفر دشمن ماست، اما فرد دزدی نیست؛ آیا ما مجاز هستیم که به او بگوییم دزد؟ این قواعد از کجا آمده است؟ من این روش‌ها را قبول ندارم و از همین رو معتقدم که ما از آرمان‌های انقلاب دور شده ایم، آیا ما مجازیم به جریانات سیاسی مخالف خودمان هر حرفی بزنیم؟ اینکه می‌شود کیش قدرت نه کیش انسانیت و فجایع جهان برای همین کیش قدرت است؛ بنابراین ما هیچ وقت نه از موضوع ضعف و نه از موضع برتری جویی مذاکره نکردیم.

ادعا ندارم که همه افرادی که در دولت من مذاکره می‌کردند تمام روش‌ها و تکنیک‌ها را بلد بودند، ولی واقعا رویکرد ما این بود که نه ظلم کنیم و نه تحت ظلم برویم.

برجام یک توهین به حقوق بین الملل بود/ یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند 

برجام به نظر شما برجام موفق بوده است؟ اگر موفق بوده است پس این چه وضع کشور است؟ مگر می‌شود یک قرار داد یک طرفه صورت بگیرد و موفق باشد؟ این چطور قراردادی است که یک نفر از هفت نفر زیر پا می گذارد و ما نمی‌توانیم به هیچ مرجعی شکایت کنیم و بقیه هم به ما می گویند که شما باید رعایت کنید و اگر رعایت نکنید وای به حالتان  این چه قراردادی است؟ دو نفر وقتی یک خانه را هم می‌خواهند معامله کنند شفاف می‌نویسند که اعضا چه کسانی هستند، حقوقشان چیست و وقتی اختلاف شد چگونه باید حل کنند و همه این‌ها با هم مساوی است. اما الان شاهدید که یک نفر قرارداد را زیر پا گذاشته است و نفر بعدی حتی نمی‌تواند به هیچ مرجعی شکایت کند.

من معتقدم که برجام یک توهین به حقوق بین الملل بود؛ به صورت خوش بینانه اگر نگاه کنیم می‌توان گفت که طرف ایرانی خیلی از جا‌های این توافق را نخوانده امضا کرده است؛ وگرنه من نمی توانم باور کنم که یک انسان یک توافقی را با ۶ نفر امضا کند که طرف مذاکره ۶ نفر مدعی هستند و شما این ور هستید و بعد می‌گویید اگر اختلافمان شد، هفت نفر تصمیم می گیرند و هر یک هم یک رای دارد، به نظر شما یک بچه دبیرستانی ایرانی هم حاضر است این را امضا کند؟ حقوقدان که جای خود دارد. حقوق بین الملل را هم اگر نگاه کنید می‌بینید که همه چیز باید برابر باشد و اصل برابری در حقوق مد نظر است.

بزرگ‌ترین خطا در حق یک ملت این است که سرنوشت یک کشور را به قرارداد با یک کشور خارجی گره بزنید

شش نفر آن طرف ما یک طرف این ور میز بعد هر کدام هم یک رای داشته باشند که معلوم است همیشه ما باید تسلیم و محکوم باشیم که الان هم به همین صورت است. الان شما نگاه کنید که ۴ سال است اروپایی‌ها به ما می گویند اگرچه آمریکا این قرار داد را زیرپا گذاشته، اما شما حق ندارید دست به این قرار داد بزنید و تا ما اقدامی انجام می‌دهیم ما را تهدید می‌کنند. یعنی چی حق نداریم؟ این یک قرار داد حقوقی است؟ بعد هم قرار بود با این قرارداد همه مسائل کشور حل شود؟ بزرگ‌ترین کار خطا در حق یک ملت این است که سرنوشت، اقتصاد و فرهنگ یک کشور را به قرارداد با یک کشور خارجی گره بزنید که خودشان هم هر روز در سخنرانی هایشان می گویند این افراد دشمنان ما هستند.

بعد حالا هم می‌گویند نه اون (ترامپ) بد بود این (بایدن) خوب است. این‌ها همه به نظر من فریبکاری است. تمام این تحریم‌ها زمان بایدن تصویب شده و اصل برجام هم زمان همان‌ها نوشته شده است. آخر چطور این حرف‌ها را می‌زنند؟ من هم قضاوتم قضاوت عموم مردم است. ببینید الان مردم نظرشان درباره این توافق چیست. تحریم ها هم مربوط به زمان ما نبود؛ البته این جریانات سیاسی برایشان دروغ و تهمت مساله عادی است و هدف قدرت ابزار را برای این‌ها توجیه کرده است. بله اواخر دولت ما تحریم شدیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: خیلی ها تحریم ها را به دولت شما منتصب می کنند و معتقد هستند دولت شما با عملکرد خود تحریم‌ها را تشدید کرد.

احمدی نژاد: ببینید ما یک سری تحریم های سازمان ملل داشتیم که چیز مهمی نیست؛ زیرا نمی توانند اجماع جهانی بر ضد ایران ایجاد کنند زیرا منطق شان ضعیف است و در سازو کارهای حقوقی جهان نمی توانند تحریم سنگینی را بر ضد ایران اعمال کنند. در نهایت می توانند بگویند فلان قطعه را به ایران ندهید که این هم فروشنده هایشان هر کجای ایران بخواهید می آورند و به ما تحویل می ‌دهند و اصلا نیازی به تلاش زیادی هم ندارد.

ما این فازهای پارس جنوبی را که راه اندازی و همه را فعال کردیم اینها نیاز به یک سری دستگاه هایی داشت که باید از اروپا وارد می شد و همه اینها همه تحریم بودند؛ اما همه اینها را همان نزدیک عسلویه تحویل ما می دادند. (ّباخنده) دنیا دنیای تجارت است و اصلا سازمان ملل همین گونه است. تحریم های سال آخر ما هم تحریم های آمریکا و اروپا بود. چرا آمریکا می تواند ما را تحریم کند؟ زیرا بانک های جهان و جریان دلار را در دست دارد که اگر اینها را در دست نداشته باشد نمی تواند ما را تحریم کند .

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

مگر گرفتن یک سفارت آن هم چهل سال بعد از انقلاب افتخار است؟

ابتدای امر اروپایی ها هم ما را همراهی نکردند و ما به آنها گفتیم که ما با شما تجارت داریم اما با آمریکا تجارت نداریم و در اصل آمریکا دارد شما را تحریم می کند. اینها جلسه گذاشتند و اعلام کردند که خیر چون بانک مرکزی و نفت خطرناک است. بعدها انگلیسی ها طراحی هایی را انجام دادند و آمدند در داخل کشور سفارت خودشان اشغال شد. برید ببینید در آن روزها چه روزنامه هایی ، کدام افراد مجلس و چه افراد سیاسی این اقدام را تشویق کردند. چه کسانی هورا می کشیدند. مگر گرفتن یک سفارت آن هم چهل سال بعد از انقلاب افتخار است؟ ما تعهد دادیم و کنوانسیون هم این را امضا کرده که ما امنیت سفارت آنها را تامین کرده و آنها هم باید امنیت سفارت ما را تامین کنند.

ما یک قدرت و حکومت هستیم و این همه نیرو داریم چه اهمیتی دارد گرفتن سفارت؟ کمااینه ماموریت خود ما مسئول تامین امنیت آنجا هستند . اینکه قدرت نمایی نیست. اگر می خواهید قدرت نمایی کنید اقتصاد و اشتغال را درست کنید.

در داخل می گفتند که اگر احمدی‌نژاد مساله هسته ای را حل کند دیگر حریفش نخواهیم شد

اینکه چه کسانی باعث شدند کاملا واضح است؛ همان افرادی که مخالف توافق ما با آمریکا بودند و رسما در جلساتشان می گفتند که اگر احمدی نژاد مساله هسته ای را حل کند ما دیگر حریفش نخواهیم شد؛ یعنی رای او در جامعه بالا می رود و ما دیگر کاری نمی توانیم انجام دهیم یعنی ببینید که چقدر یک انسان باید کوچک باشد که با چنین اندیشه ای بخواهد جلوی مسیر پیشرفت یک کشور بایستد.

بعد از اینکه این‌ها سفارت را تسخیر کردند دولت انگلیس که بار اول تحریم بانک مرکزی و نفت را برده بود در اتحادیه اروپا و آن‌ها قبول نکرده بودند دوباره برد و اتفاقا تصویب شد، نکته کلیدی اینجاست که بهانه تمام قطعنامه‌ها و تحریم‌ها چیست؟ (از نظر سازمان ملل و قطعنامه‌هایی که صادر شده است)، چون آمریکا زور می گوید که تحریم می‌کند، هسته‌ای را سرفصل قرار می‌دهد و  ۱۵ تا زیر آن می‌نویسد.

علت تشدید تحریم‌ها روحانی بود، زیرا آژانس اعلام کرد در زمان او فعالیت‌ها به سمت نظامی و پنهان‌کاری رفت

شما اگر قطعنامه‌های سازمان ملل و آزانس را ببینید در تمام این‌ها بدون استثنا ادعا این است که در زمانی که حسن روحانی مسئول هسته‌ای ایران بوده دو اتفاق افتاده که یکی انحراف به سمت نظامی و دوم پنهان کاری. در یکی از این قطعنامه‌ها نمی‌بینید که بگویند به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای زمان احمدی نژاد با اینکه حتی ما غنی سازی ۲۰ درصد هم تولید کردیم و گفتیم این حقوق قطعی ماست و این هم قانون است. امضا کردند و انجام دادیم.

نمی‌خواهم بگویم ادعا‌های آن‌ها علیه زمانی که سید محمد خاتمی رئیس جمهور و روحانی مسئول هسته‌ای بوده درست است. من فقط دارم مسائل را توصیف می‌کنم، اما همین افراد دائما می گویند که احمدی نژاد باعث تحریم‌ها شده است؛ ما کاری که انجام دادیم این بود که ما نامردی نکردیم که برویم بگوییم آن‌هایی که به ادعای شما انحراف انجام دادند رفتند؛ ما گفتیم که سند بیاورید. ما حق مان این است که هسته‌ای داشته باشیم و از حق ملت ایران کوتاه نیامدیم، ولی این‌ها مدام می گویند احمدی نژاد باعث تحریم‌ها شده است. کجا این ادعا بوده است؛ خود تحریم‌ها را بیاورید و ببینید که در آن چی درج شده و به چه بهانه‌ای قطعنامه صادر شده است. تمام این‌ها متعلق به دوره آنهاست، اما من کسی نیستم که هر روز بخواهم جواب این‌ها را بدهم و این کشور هم باید بماند تا ما باشیم. اما خب انسان و انصاف کجاست؟ با دروغ تا کی می توان ادامه داد؟

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است

قطعنامه‌ها دست خودشان است؛ آن‌ها را منتشر کنند تا ببینیم که در آن اصلا اشاره‌ای شده است به دوران احمدی نژاد؟ در حالی که بیشترین توسعه هسته‌ای در دوران ما بوده است. در حالی که وقتی ما رفتیم هیچ چیز وجود نداشت و همه اش در دوران ما درست شده، اما نه آژانس و نه سازمان ملل هیچ بهانه‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای دوران ما ندارد.

ما ۱۹ هزار سانتیریفیوژ داشته و ۱۵ هزار عدد هم نصب کردیم که شارژ نشدند و می‌توانستیم شارژ کنیم؛ در حالی که پیش از این چیزی وجود نداشت. ما ۲۰ درصد را ساختیم. صفحه و میله سوخت ساختیم و هیچ ایرادی هم نداشت، چون طبق قانون جلو رفتیم و گفتیم مامورتان هم می تواند ببیند چرا باید پنهان کاری کنیم؟ آن‌ها هم آمدند دیدند و امضا کردند و رفتند. اما قطعنامه‌ها همه به خاطر بهانه دولت آنهاست.

البته خود آقای حسن روحانی هم پذیرفته و در کتابش نوشته است که ما آمدیم  از کشوری سانتریفیوژ آلوده آوردیم. اینکه شما آوردید من مسئولش هستم؟ (ّخنده)؛ ولی خب می گویند دیگر.

در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول

باشگاه خبرنگاران جوان: نامه‌ای به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نوشیتید و از آن با عنوان برادر و مرد صلح یاد کردید که خیلی هم حواشی داشت.‌ این اعتقادات قلبی شماست که بن سلمان مسئول جنایت یمن؛ مرد صلح است؟

احمدی نژاد: اولا  نامه‌ای که من نوشتم به هر دو طرف دعوا یعنی عبدالمالک بدر الدین و هم محمد بن سلمان بود که هر دو مثل هم است. من می خواستم میانجی شوم چه باید می‌نوشتم؟ باید توهین می کردم و می‌گفتم‌ ای جنایتکاران تاریخ بیایید صلح کنید؟ یا باید جنبه مثبت انسان‌ها را و آن چیزی که در حقیقت باید باشند را می‌نوشتم؟

باید بسیار مودبانه می‌بود و این فرهنگ و انسانیت ماست. من داشتم دعوت به صلح می کردم چه باید می‌نوشتم؟ این سر و صدایی هم که به راه افتاد به خاطر جهت گیری‌های سیاسی آن بود. شما بروید از مردم بپرسید که اگر در یمن صلح شود بد است؟ اگر احمدی نژاد صلح ایجاد می‌کرد بد بود؟ الان چند سال گذشته؛ چقدر آدم کشته و زیربنا‌ها نابود و کینه ایجاد شده است؟ محصول این چیست؟ خب بیایند صلح کنند و همین پول‌هایی که هزینه جنگ می شود هزینه آبادانی شود و این منطق روشنی است.

من نگفتم مرد صلح بلکه گفتم قطعا شما هم از این کشتار راضی نیستید و باید این را می‌گفتم و باورم این است که این گونه نیست، زیرا سودی از این نمی‌برند. آیا از کشتار راضی هستند؟ آن‌ها وارد یک جنگی شده اند که طراحی قدرت‌های فرامرزی بوده است که منطقه را وارد یک جنگی کنند و این‌ها هم به سبب منافع شخصی هی ادامه می دهند؛ خواهشا از افرادی که این سر و صدا را به راه انداخته اند بپرسید شما طرفدار جنگ هستید؟ اگر طرفدار جنگ هستید که هیچ، اما اگر طرفدار صلح هستید شما برای صلح چه کار کرده اید؟ البته هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من فقط مانده است حمله مغول به ایران را گردن بگیرم (باخنده) 

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

من با بوش رئیس‌جمهور آمریکا در مسئله عراق توافق کردم

 باشگاه خبرنگاران جوان: می‌گفتند اگر احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ تایید صلاحیت شود و رای بیاورد و ترامپ هم دوباره رئیس‌جمهور آمریکا شود, چون هر دو تندرو هستند قطعا جنگ نظامی بین دو طرف راه می‌افتاد. این را خودتان هم شنیده بودید؟

احمدی نژاد: قبل از اینکه دولت ما بر سر کار بیاید چه کسی رئیس جمهور آمریکا بود در سال ۸۴؟ بوش پسر. دولت قبل از ما همه گونه همکاری با آمریکا در موضوع افغانستان انجام داد، اما همان بوش گفت که ایران محور شرارت است و اول افغانستان و بعد عراق و بعد ایران و اصلا خود را آماده کرده بود با جنگ با ایران که دولت تغییر کرد. اما سیاست خارجی دولت نهم به گونه‌ای بود که البته تاثیر گرفته از اقتدار، اراده و فرهنگ ملت ایران بود و باعث شد که همان آقای بوش با ما در عراق مذاکره کرد و در آخر دوره اش گفت که اگر بتوانم با ایران درباره موضوع هسته‌ای هم مذاکره می‌کنم و دیگر حرفی از تهدید به میان نیاورد.

اوباما هم ۶ نامه داده بود که در همه آن‌ها نوشته بود ما نمی خواهیم بجنگیم و نمی‌خواهیم براندازی کنیم؛ اصلا زمان ما تهدید نظامی وجود نداشت، اصلا نبود و همان‌هایی که به ما این تهمت ها را می زدند حالا سر کار آمده اند و تهدید نظامی هم ایجاد شده است و هنوز هم می گویند که احمدی نژاد باعث تهدیدات نظامی بوده؛ درحالی که ما تهدید را برداشتیم؛ البته ملت ما تهدیدات را برداشت. شما قبل از ما بودید تهدید بوده است؛ الان هم که هستید باز تهدید وجود دارد حالا می گویید نه اگر احمدی نژاد بیاید دیگر خیلی تهدید است. این‌ها بازی‌های رسانه‌ای است که ارزشی هم ندارد.

کرونا یک جنگ بیولوژیک است

باشگاه خبرنگاران جوان: در جایی گفته بودید که کرونا هم یکی از ابزار‌های برتری جویی برخی از کشورهاست؛ آیا شما کرونا را یک جنگ بیولوژیک می دانید یا یک پاندمی؟ نظرات درباره واکسن‌های خارجی چیست؟

احمدی نژاد: پاندمی یا جنگ بیولوژیک لزوما در برابر هم نیستند و اتفاقا جنگ بیولوژیک هدفش باید پاندمی باشد، دیگر اگر همه گیر نباشد که جنگ بیولوژیک تلقی نمی‌شود. من معتقدم که اصل تحقیقات، تولید و توزیع کرونا با اهداف سیاسی بوده است و قبلا هم در این باره صحبت کرده ام. اما درباره برند واکسن‌ها من واقعا نمی‌توانم اظهار نظری داشته باشم.

عده‌ای فکر می‌کنند باید به جای مردم تشخیص دهند

باشگاه خبرنگاران جوان: نظرتان درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان چیست؟ چون موضوع رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس دهم خیلی سر و صدا کرد و هم اصولگرا‌ها و هم اصلاح طلبان گفتند که نامزد‌های ما حذف شدند.

احمدی نژاد:  یعنی همه حذف شدند پس معلوم است این مجلسی که الان وجود دارد نه این وری است نه آن وری (با خنده) . ببینید زمانی شما می‌گویید که یک نهادی هست که همه مراحل را باید نظارت کند یک بحث است، اما زمانی هست که تلقی این است که، چون مردم قادر به تشخیص نیستند یک عده باید به جای مردم تشخیص دهند. اگر به فرض ۴۰ سال پیش ما این را می‌پذیرفتیم که مردم هنوز نمی‌دانند بعد از ۴۰ سال که همه این آقایان همه سرکار بوده اند باید بازهم بپذیریم که مردم نمی‌توانند تشخیص دهند؟ اگر این را بپذیریم اشکال به کجا باز می‌گردد؟

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

باشگاه خبرنگاران جوان: گفته شده که شما در زمان ریاست جمهوری یکی از مخالفان اصلی مصاحبه با شبکه‌های غربی بودید و اگر کسی از دولت مصاحبه می کرد؛ شدیدا با او برخورد می کردید. اگر این موضوع درست است چرا امروز راحت با رسانه‌های غربی صحبت می کنید؟

 احمدی نژاد: واقعا تعجب می‌کنم که این را از قول من گفته بودند. من تنها کسی هستم که تقریبا با همه رسانه‌های دنیا صحبت کردم و گفتم هر رسانه‌ای بیاید صحبت کند. من کجا محدودیت داشتم؟ رسانه یک ابزار است و هر رسانه‌ای مخاطبانی دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید و حرفتان را بزنید. شاید با هزار رسانه در دنیا من مصاحبه کردم و هیچ کدام را هم متر نکردیم و هر کشوری هم که می‌رفتیم اعلام عمومی شده است و هرگز جلوی کسی را نگرفته ایم.

سوالشان را پرسیدند و ما هم جواب دادیم. امروز عصر رسانه و ارتباطات است. شما اصلا بگویید دشمن درجه یک ما جلوی دشمن درجه یک نمی‌توانیم از عقایدمان دفاع کنیم؟ آدم‌های ضعیف این عقاید را دارند. وقتی ما در سازمان ملل حرف می زنیم که همه رسانه‌های درجه یک که پدر همه رسانه‌ها هستند هم مصاحبه کردند و من صریح حرف هایم را زدم بقیه که زیر مجموعه این رسانه‌ها محسوب می شوند.

البته جالب است که معتقدند که اگر فلان فرد با یک رسانه تلفنی صحبت کند بدترین آدم است، اما اگر خودشان با این فرد بار‌ها شام هم بخورد اشکالی ندارد این معیار‌های چند گانه است. معتقدم که رسانه یک ابزار است و حداکثر استفاده را از آن برای رساندن پیام‌های انسانی باید برد.

ریشه فساد تمرکز قدرت و ثروت است

احمدی نژاد: شما همواره یکی از کسانی بودید که مبارزه با فساد را شعار اصلی خود می‌دانسته اید. به نظر شما الان قوه قضائیه ما با ریاست آیت الله رئیسی کارآمدتر است یا با ریاست آیت الله لاریجانی؟

احمدی نژاد: آقای رئیسی که کلا متفاوت است و اولین رئیس قوه‌ای است که از خود قوه قضائیه انتخاب شده و انتظارات هم به همین ترتیب از ایشان بیشتر است. اما مبارزه با فساد دو قسمت است یک زمان شما با تبعات فساد مبارزه می‌کنید یک زمان شما با ریشه‌های فساد.

معتقدم که ریشه فساد همان تمرکز قدرت و ثروت است. رانت چگونه درست می‌شود؟ زمانی که مردم هر کاری که بخواهند انجام دهند نیاز به اخذ مجوز داشته باشد و این زمان است که به یک نفر مجوز می‌دهند و یه یک نفر دیگر نمی‌دهند اگر آزاد باشد و استادنداردش هم معلوم باشد آن زمان هرکس بخواهد می تواند انجام دهد.

چرا باید یک مامور باید تصمیم بگیرد که این اقدام انجام شود یا خیر؟ برای مثال قرار است کالایی را وارد کنند و نیاز به اجازه هست آن مامور هم به یک نفر این اجازه را می‌دهد و می گوید تمام شد بقیه بروید. بعد آن وارد کننده می‌تواند جنس را گران بفروشد، مارکش را عوض کند و هزار کار دیگر بر روی آن انجام دهد.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

دست دولت باید جلوی مردم دراز باشد نه دست مردم جلوی دولت

البته نمی گویم همه اینگونه اند، اما ابتداباید تمرکز ثروت و قدرت را باید از بین برد و بدهیم به مردم، آن زمان فساد کم تر می شود، زیرا هرکس مواظب اموال خودش هست و نیازی نیست که ما مدام دستگاه نظارتی ایجاد کنیم. شما اگر الان به برخی کشور‌های شمال اروپا سفر کنید شاهدید که فساد موضوعیت ندارد. وقتی نخست وزیر این کشور با دوچرخه رفت و آمد می‌کند؛ ثروت دست مردم است، اختیارات هم در دست همان مردم است و این یک تنظیم کننده و ناظر است. یک برگه اضافه از اداره بردارد همه متوجه می‌شوند، زیرا خود مردم یقه او را می‌گیرند. اما در ایران، چون ثروت و قدرت همه یک سویه است و مردم همیشه دستشان دراز است تا چیزی بکنند نظارت معنایی ندارد.

معتقدم که باید معادله معکوس شود یعنی دولت باید همواره دست خود را دراز کند و بگوید که مردم لطفا اجازه دهید که من این کار را برای کشور انجام دهیم. اگر موافید ما انقدر مالیات بگیریم و این کار را انجام دهیم اگر موافقید بسم الله که اگر این معادله معکوس انجام شود فساد تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

نه اصولگرا هستم و نه اصلاح‌طلب

باشگاه خبرنگاران جوان: شما فردی هستید که با حمایت جریان اصولگرا و مخصوصا افرادی که بعدا جبهه پایداری را تشکیل دادند روی کار آمده اید؛ الان چه شده که این گروه‌ها از شما فاصله گرفته اند و بعضا شاهدیم که می‌گویند شما اصلاح طلب هستید؟  

احمدی نژاد: اگر سال ۸۴ را مرور کنید می‌بینید که هر دو جریان به شدت مخالف حضور من در انتخابات تا روز  آخر بوده اند.  ممکن است شما اگر روی مواضع مواضع اصولی و اصلی بایستید بلاخره یک عده‌ای ممکن است با آنمخالف باشند و اسم یک مهم نیست. معتقدم که اصلا آرمان‌های انقلاب و یک ملت را مگر می‌شود در این جبهه‌ها جا داد؟ من پایبند به آن آرمانهابودم هستم و خواهم بود انشالله. حالا اسم این را هرچه می‌خواهید بگذارید، اما هرگز دلبسته و مطیع هیچ جناحی نبوده ام که آن‌ها برایم تعیین تکلیف کنند.

بگذارید یک خاطره برایتان بگویم دز سال ۸۴ تا روز آخر تمام این احزاب اصولگرا  به شدت با من خالف بودند، تا جایی که کارشان به تهدید به کشیده شد. بعد هم از اول مجلس هفتم پدر دولت ما را در آوردند. یعنی ما تنها دولتی هستیم که از همان اول ۷ نفر از وزرای ما را رد صلاحیت کردند و گفتند ما باید ترمز او را بکشیم.

اگر به خاطر داشته باشید ما می خواستیم ساعت کار بانک‌ها را عوض کنیم، زیرا ۱۷ سال مطالعات ترافیکی شده بود و اگر ما ساعت آغاز کار بانک‌ها را به سواعت ۹ موکول می کردیم، ۱۳ ساعت کاهش ساعت ترافیکی اتفاق می‌افتاد. ۱۳ ساعت یعنی به اندازه ظرفیت مترو امروز؛ چقدر سرمایه گذاری شده است بر روی مترو.

با این تدبیر مدیریتی ما می‌توانستیم به اندازه آن سود ببریم، اما مجلس مخالفت کرد و نگذاشت. یا اینکه ما گفتیم تغییر ساعت در ابتدای هر سال؛ خود آن کسانی که این موضوع را ابداع کردند پشیمان شدند بعد هم ادعای شما این است که مصرف برق کاهش می‌یابد.  گزارش کنتور برق وزارت نیرو را نشان دادیم که وقتی ساعت را تغییر می‌دهیم مصرف برق افزایش می‌یابد. در زمان اوج مصرف هم افزایش دارد، اما اگر شما این را تغییر ندهید سالی دو نیروگاه کم تر می‌توان ساخت. بعد تصویب شد. یعنی بیشترین سوال و استیضاح مجالس کشور برای دولت ما بود. کجا طرفدار بودند؟ اما خب اصلاح طلب‌ها می‌گویند شما این را آوردید روی کار اصولگرا‌ها هم می‌گویند بله ما آوردیم و اشتباه کردیم  (باخنده) این‌ها بازی‌های سیاسی است. البته من نمی خواهم توهین کنم یا کسی را نقد کنم، اما من هیچ وقت عضو جناح نبودم و الان هم نیستم من فقط یک نفر از ملت ایرانم. معتقدم که اصلا نمی شود یک اقیانوس را رد یک پارچ آب جا داد.

این جریانات سیاسی باید افتخارشان این باشد که قطره‌ای از اقیانوس ملت باشند. اگر من کار اشتباهی کردم یا خلاف منافع ملت اقدامی کردم بفرمایید نیازی نیست جناح‌ها بگویند بلکه بک فرد کارگری هم که صبح در خانه بیاید و بگوید احمدی نژاد این تصمیم تو به این دلیل اشتباه بود و من بفهمم که دلیل درست است روی چشمم می‌گذارم. شاید مخالفت جناح‌ها شاید بعضی مواقع به نفع آدم و افتخار هم باشد.

یک بچه دبیرستانی هم می دانست که نباید برجام را امضا کند/ شخص حسن روحانی پذیرفت که سانتریفیوژ آلوده وارد کرده است/ در این کشور هر اتفاقی افتاد انداختند گردن من, فقط مانده حمله مغول/ بوش پسر می خواست به ایران حمله کند؛ من با او مذاکره کردم

مقاومت باید توسط مردم انجام شود

باشگاه خبرنگاران جوان: نظرتان درباره محور مقاومت چیست؟

احمدی نژاد: مقاومت در برابر چی؟

باشگاه خبرنگاران جوان:در برابر همان برتری جویی که برخی می‌خواستند در منطقه داشته باشند به وسیله داعش و یا سایر گروه‌ها. رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که اگر مدافعان حرم نبودند ما باید در همدان و کرمانشاه با داعش می جنگیدیم.

احمدی نژاد: دو مطلب را باید در کنار هم بگذاریم. اصل مقاومت باید توسط مردم انجام شود. یعنی هنر ما باید این باشد که در تمام دنیا مردم بسیج شوند و این می تواند در برابر استکبار مقاومت کند، در غیراین صورت شکست می خورد. اگر در ذهن ما این باشد که گروه‌هایی وجود دارند تحت عنوان محور مقاومت ممکن است آن گروه‌ها هم جزو مقاومت باشند، اما انحصار مقاومت به این‌ها شکست قطعی است. هنر ما باید این باشد که سخنگوی کل ملت‌ها باشیم.

ما یک فرمول ساده داریم در برابر نظام سلطه که در برابر آن مجبور به تسلیم می شوند ما می گوییم در تمام کشور‌ها اختلافات نظر مردم حاکم است و آن‌ها این را نمی خواهد، زیرا به دنبال ایجاد جنگ و درگیری هستند. داخل ملت‌ها با هم و بین ملت‌ها هم با هم و در نتیجه همه ضعیف شوند و هم اسلحه هایشان را بفروشند و هم مسلط شوند. به حضور در خاورمیانه که مرکز انرژی و مرکز فرهنگ است. معتقدم باید به گونه‌ای هوشمندانه برخورد کنیم که کل ملت‌های منطقه متحد شوند در برابر استکبار.

 باشگاه خبرنگاران جوان: الان اینطوری هست؟

احمدی نژاد:  الان اینگونه نیست، زیرا اختلاف درون خود ملت‌ها افتاده و این خیلی بد است و اگر دستشان برسد تمام ملت‌ها را باهم درگیر می کنند وگرنه چه دلیلی دارد ۴۰۰ میلیارد اسلحه بفروشند. من به دنبال جبهه جهانی ملت‌ها هستم در برابر سلطه گری. فرمول هم تنها یک چیز است که ملت‌ها باید تصمیم بگیرند و استکبار در برابر این اصلا حرفی برای گفتن ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: محور مقاومتی که الان وجود دارد را تا چه میزان مردمی می دانید؟

احمدی نژاد: باید نتایجش را ارزیابی کرد و ببینید که چگونه است.

 باشگاه خبرنگاران جوان: موفق‌ترین رئیس جمهور بعد از انقلاب را چه کسی می دانید؟

احمدی نژاد: این را باید از مردم بپرسید.

باشگاه خبرنگاران جوان: شما هم به عنوان یک فرد عادی بگویید.

احمدی نژاد: هر چه مردم بگویند.

باشگاه خبرنگاران جوان: لطفا در چند کلمه احساستان را نسبتا به این اسامی بگویید.

سپاه پاسداران: یک نهادی از دل ملت که از دل فداکاری‌های ملت آمده است. اصل پایه‌گذاری سپاه برای خدمت به مردم و نوکری به مردم و همراهی با مردم و احترام به نظر مردم بوده که این اصل سپاه است.

آیت الله مصباح: بعدی

سید محمد خاتمی: بعدی

حسن روحانی: بعدی

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: بعدی

سردار سلیمانی: بعدی

لاریجانی: بعدی

اسفندیار رحیم مشایی:  بعدی

حمید بقایی: بعدی

میر حسین موسوی: بعدی

آیت الله منتظری: بعدی

آنجلینا جولی: بعدی

مایکل جکسون: بعدی

احمدی نژاد: همه این‌هایی که گفتید در جای خود افراد محترمی هستند، اما من منتظر بودم شما درباره مردم ایران بگویید معتقدم تمام مقامات و هرکس که دلسوز کشور است در صدر همه عشق‌ها و علاقه‌ها و فداکاری هایش باید نام درخشان ملت ایران باشد.

ما تنها ملتی هستیم که با یک تاریخ چند هزار ساله، بارها سرزمین مان اشغال شد و در مناطقی از ایران کشتارهای وسیع اتفاق افتاده است. آماج سنگین ترین توطئه های وحشی ها و مستکبران و خودخواهان دنیا قرار گرفتیم، اما هر بار دوباره جوانه زدیم و در سطحی بالاتر همان ایران بودیم.

ملت ایران برای وجب به وجب خاک خود جنگیده و مقاومت کرده است

ما ملتی هستیم که ۷ هزار سال است موحدیم و این بنابر اسناد تاریخی است که هیچ کس در ایران نشانه‌ای از بت پرستی ملت ایران پیدا نکرده و نخواهد کرد. همیشه به دنبال صلح  دوستی و عدالت و کمال و برادری با دیگران بودیم. هیچ گاه ملت ایران به دنبال تجاوز به دیگران نبوده است. حتی برخی شاهان که در مناطق مختلف اقدامات منفی کرده اند در ذهن ملت ایران جایی ندارند؛ ما ملتی هستیم که کوروش را به حهان تقدیم کردیم که دشمن‌ترین دشمنان ایران هم در برابر آن سر تعظیم خم می‌کنند.

بعضی‌ها می‌گویند که ایران بعد از اسلام است و من این را بزرگ‌ترین ضربه به اسلام می‌دانم. برای ایران باعث افتخار است که ایرانی‌ها آنقدر متعالی و حق طلب بودند که به دنبال پیام‌های آسمانی و پیامبران الهی و به دنبال پیامبر خاتم برآمدند  و پیامش را دریافت کردند و ۱۴۰۰ سال است که پای آن ایستاده اند. برای اسلام هم افتخار است که ملت متمدن ایران که همواره در جهان سرامد علم و ادب بوده، اسلام را پذیرفته و پای آن ایستاده است. کدام ملت اینقدر انسان بزرگ در هنر، ادبیات، شعر، فیزیک، پزشکی و فلسفه و ریاضیات به جامعه بشری تقدیم کرده است؟ ملت ایران در اوج است. فرهنگ ایران و سنت‌های ایران جهانی است. ۲۱ مارس تنها عید جهانی است که متعلق به ایرانی هاست و ثبت جهانی شده است.

ما تنها کشوری هستیم که مرزهایش را کاردی نبریده اند؛ بلکه کنگره ای است یعنی ملت ایران برای وجب به وجب آن جنگیده اند و مقاومت کرده اند و ما هم افتخار می کنیم که قطره ای از اقیانوس ملت ایران هستیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
طرفداران محترم احمدی نژاد فکر نکنید فقط ایشان میتواند مشکلات را حل کند؛به این دولت نگاه نکنید این دولت فقط پیگیر بر جام بود و برای اجرائ اقتصاد مقاومتی اقدامی نکرد که اگر کرده بود ما الان از نظر اقتصادی هم ابرقدرت شده بودیم همانطور که از نظر نظامی ابرقدرت شده ایم چرا که بخش نظامی زیر نظر رهبر است پس به فرمایش امام خمینی توجه کنید که فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد ؛ راجع به نیروهای ولائی دکتر سعید محمد و دکتر جلیلی بیشتر تحقیق کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود بر مردمی نژاد انشالله که انتخاب شود ومستضعفین جان بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
مردم عزیز به چشم و ابرو نیست.تعصبتون روی انقلاب و کشور باشه.نه اشخاص احمدی نژاد برای الان مناسب نیست
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۴:۵۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد برای دوره خودش خوب بود.الن مملکت نیاز به فردی کاری و حاشیه گریز مثل سعید محمد داره.برنامه داشته باشه.نه اینکه دائم بگه بردند و خوردندوما خوب بودیمو بقیه بد و همش حرفای پوپولیستی بزنه.من دو دوره بهش رای دادم.ولی الن باید نمیدم.چون قطعا بگم بگم در میاره و دنبال دعواهای سیاسیش می ره و عقده گشایی می کنه.دور از تعصب فعلا سعید محمد سرش به تنش میارزه.توی حرفاش نه جناح بازی است نه خبری از سیاست زدگی.همش برنامه هست منطبق بر منطق.
Iran (Islamic Republic of)
نابرده رنج
۰۶:۴۰ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
همتون به فکر منافع خودتونید
United States of America
bagheri
۰۳:۳۲ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
تازه فهمیدی؟ این کار لیبرال است. مسئولیت پذیری هم لیبرالی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
اگر جناب دکتر احمدی نژاد در بین نامزدهای انتخابات۱۴۰۰ نباشه خودم و خانواده در انتخابات شرکت نمی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۳:۲۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
سلام این جمله یعنی چه ؟ نباید اعتماد می کردم !!! مگر رهبری هدایت نکرد و هشدار نداد که به دوستان فرصت طلبت اعتماد نکن ؟ دیر متوجه شدیدبعد از 10 سال !!! دیگر التماس نکن . دیر شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
کسی که براش بین آنجلینا جولی، میرحسین، خاتمی و سردار سلیمانی فرقی نیست، به نظرم ارزش حتی فکر کردن و نقد کردن نداره. چه برسه به انتخاب ریاست جمهوری!
France
افروز
۱۱:۵۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
برای همینه که مخالفان احمدی نژاد مقبولیت اجتماعی خود را از دست داده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
شما چرا زود قضاوت میکنی ؟؟؟ این اعقاد احمدی نژاد واقعا خدایی هست یعنی همه محترم هستند قضاوت انسان ها با خداست نه بنده خدا ،دکتر تمایل نداره از شخصی برای خودش نفع و رای بخره ، مثل اصلاح و اصول گران نیست که همه با عکس شهید سلیمانی عزیز دنبال منفعت شخصی باشند
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۵:۱۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
نظر ایشان در مورد محور مقاومت روشن نیست. متاسفانه این خبرگزاری یه سوال در خصوص موضع شفاف احمدی نژاد در مورد ولایت فقیه و حضرت آقا نپرسید. واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
نظرش رو همیشه دو پهلو میگه... درباره همه چی...
درباره ولایت فقیه نظر مهم نیست،عمل مهمه...
چرا وقتی رهبر بهش گفت نیا،اومد؟! و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
رهبر باید بگه کی رییس جمهور بشهههههه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
France
افروز
۱۳:۴۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
اصلاح طلبها که از اصلاح نظام ناامید هستند و شرکت نمیکنند. میماند بهاریها که حدود 30 میلیون رای دارند و میتوانند حتی 10 میلیون مخالف رو هم به پای صندوق بکشند. یعنی حدود 40 میلیون نفر به مشارکت کنندگان اضافه میشوند. اگر بقیه رو(مثل اصولگراها) حدود 15 میلیون نفر بگیریم کل مشارکت کنندگان با حضور احمدی نژاد و بهاریها بالای 55 میلیون نفر خواهد شد که اعتبار فوق العاده بالایی برای نظام خواهد بود. اما اگر احمدی نژاد را رد صلاحیت کنند مشارکت زیر 15 میلیون واقعا آبروریزی خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
بالا بردن مشارکت نقیصه عدم انتخاب اصلح را پر نمیکند ، اوضاع فعلی کشور نتیجه عدم انتخاب اصلح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
دوست ملت و اسلام و رهبری
۱۰:۵۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
خدا وکیلی دفاع هایش جانانه است . اگر چه خرده ایراداتی دیده می شود اما الحق و الانصاف نمی توان این همه نگرش و تفکر و قدرت استدلال بالا و مدیریت عالی را فدای اندک اشتباهات ناچیز نمود .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۵:۰۴ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
سلام باشگاه خبرنگاران جوان شما خودتون تو یکی از عکساش یه هاله دور سرش کشیدید از اینور صاحبه میکنید از اینور یاداوری مبکنید که این همون شخصه که گفت من به هاله دور سرمه تو سازمان ملل بود پس خودتون یکی نعل دوتا به میخ میزنید اگه نزارید پیاممو میدونم که صداقت ندارید تو یکی از عکساش نوری دور صورتش انداختید خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۵۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ابوالفضل علمدار احمدیو نگهدار خدا پشت پناه یاور مظلومان باشه پدر مستضفین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
اگر احمدی نژاد دنبال خدمت به محرومان بود، 8سال بعد از ریاست جمهوریش کار ی می کرد واینقدر هزینه برای نظام ایجاد نمی کرد. برای خدمت حتما که نباید رئیس جمهور باشد
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۲:۵۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
با پرداختن به احمدی نژاد به قول رسول گاندو دارین وقت دنیارو میگیرین.حیفه یه ثانیه که صرف این متوهم بشه.
Germany
محسن محسن
۰۷:۳۹ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
مردک بی ادب یکم احترام بگیر حرف دهنت بفهم احمدی نژاد مثل کوه پشت مردم وانقلابه
Turkey
اردشیر
۱۲:۳۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
احسان مچ تو رو هم احمدی نژاد در رانتخواری گرفته؟ خخخ
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۱۹ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
ادب داشته باش و به انسانیت برگرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۸ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد دچار بیماری خودشیفتگی است
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل م20
۱۲:۳۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
دروغگو پس چرا آمدی اینجا و پیغام گذاشتی ؟؟؟؟ سلام مارو به بزرگترت فری و جهانگیر پینیکیو برسون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد خیر خواه مردمه. ولی چون فهم و درک و سواد و ظرفیت پایینی داره ،دوستیش شبیه دوستیه خاله خرسس.یعنی میخواد خیر برسونه ولی ضرر میزنه. این دقیقا همون کاری بود که ۸ سال با ایران کرد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
با سلام تو رو به خدا درست انتخاب کنیم ، نگیم این فرد نظامیه خدا در قران فرمودند سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کنه مگر به دست همان قوم. در هر دولت کاری انجام بشه خوب خرابی هم است در این دولت بنفش کاری انجام نشد ولی خرابی اش اقتصاد مردم با خاک یک سان شد و فاصله طبقاتی 100 برابر شد. هوشیار باشیم ،هوشیار باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
درود بر سرباز امام زمان
Iran (Islamic Republic of)
خدایا شکرت
۰۵:۳۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خدایا شکرت که دشمنان دکتر احمدی نژاد عزیز اینقدر ذلیل و خوار شدند که متوسل میشن به سانسور و حتی دست بردن و دستکاری کردن لایک و دیس لایک؟! ولی بدونید و آگاه باشید که عزت و ذلت دست خداست و شما بیچاره ها حریف خدای دکتر احمدی نژاد عزیز نمیشید پس تلاش بیهوده نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
بشین بابا حال نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
زرشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
سلام. به نظر من به کسی رای بدهیم که تفکر انقلابی و کار کنی احمدی نژاد باشه ولی معایبش کمتر باشه. رئیسی خوب بود ولی توجه نکردیم. هنوز هم هست توجه کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ای مردم من خودم طرفدار خونی حاج محمودم و اگر نباشه اصلأ رأی نمیدم.ولی یه نصیحت برادرانه میکنم تورو جون عزیتون انتخاب درست بکنید تا مثل این ۸سال که گذشت بیشتر بدبخت نشیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اگه احمدی نژاد اومد ک اومد نیومد من رای نمیدهم ،درود خدا بر عدالتو عدالتخواهان#احمدی نژاد_یا_هیچ_احدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
درود به مردمی نژاد یاور مستضعفین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
رییس جمهوری که شورای نگهبان بیاره سر کار،نتیجه اش همینی هست که تو این۴۰سال اتفاق افتاده.والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
احسنت بر مرد تاریخ ایران.
انتخاب من برای ریاست جمهوری فقط احمدی نژاد هست.
دوستت داریم دکتر احمدی نژاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
باشگاه خبرنگاران جوان دست شما درد نکند که چنین فضایی را برای اظهار نظرات مردمی فراهم میکنید؛ به نظرم میتوان از این نظرات بهینه تر نیز استفاده کرد شما میتوانید نظرات مردمی راجع به هر یک از کاندیداهای احتمالی را به طور جداگانه دسته بندی کنید این طور مردم برای شناخت هر یک از کاندیداها میتوانند به آن مراجعه کنند و از نظرات متنوع مردمی کمال استفاده را ببرند و شما نیز کمک شایانی در جهت یک انتخاب بهینه ملی انجام داده اید
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۲۲:۳۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
جناب احمدی نژاد در دوران هشت ساله ریاست جمهوری شما وزرا ی شما بدون اجازه شما " اب" هم نمیخوردند بنابراین مسئوولیت تمام اقدامات بر عهده شماست و هر عملکرد نادرست دولت را از چشم شما میبینند. برخی از وزرای و افراد کابینه شما در بین راه شما را تنها گذاشتند و شدند از منتقدین پروپاقرص جنابعالی.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۹:۱۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
جناب ایراندوست اگر تمام مسئولیت ها با احمدی نژاد است پس چرا ناراحتی بعضی از افراد کابینه که منتقد احمدی نژاد شدند را بیان می کنید- مگر ریس جمهور نیست ؟ حق دار د نیروهایش را خود انتخاب کند با تفکرریس جمهوری که مردم به تفکر وی رای دادند نه وزراء- خود احمدی نژاد هم گفت که اشتباه کرده به رفقایش اطمینان کرده- همین منتقدین کسی نمی شناخت اگر احمدی نژاد آنها را نمی اورد به کار!!!
France
افروز
۱۳:۴۸ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
وقتی وزیر ارشاد دولت دهم(حسینی) روزنامه شرق رو بخاطر توهینش توقیف کرد احمدی نژاد به شدت با او مخالفت کرد و روزنامه رو از توقیف درآورد.
وزرای دکتر گوش به فرمان نبودند و اشتباه داشتند و دکتر مجبور بود مدام تصحیحشان کند. چون مجلس اجازه نمیداد دکتر همه مدیران خودش را وارد کابینه کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
جناب افروز خان نصیحت کدام است احمدی نژاد ؛ دست به اخراج خوبی داشت نمونه اش آقای متقی وزیر خارجه، دکتر مظاهری رئیس بانک مرکزی، خانم وحید دستجردی وزیر بهداشت
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۲:۰۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
کلن آدم پر حاشیه ای هستش
8 سال بود حاشیه زیاد بود
الآن هم هنوز نیومده کلی حاشیه درست کرده
امیدوارم نیاد یا اگه اومد رد صلاحیت بشه
که اگه بیاد و انتخاب بشه
اونقد حاشیه درست خواهد کرد که آرامش مردم را سلب می کند
من که بهش رای نمی دم
فقط گزینه نظامی و ترجیحن سپاهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
همه مثل همن
France
افروز
۱۳:۳۱ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
رانتخواران برایش حاشیه درست میکنند آقا عماد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
خیلی جاه طلبه
Iran (Islamic Republic of)
ه حسینی
۲۱:۱۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
سال ۹۲ قیمت گندم را چنان پایین گرفتی که بیشتر مردم گندمهاشون را دادن دامدارها ، راستی کشاورزان جز مردم نبودند که که به خاک سیاه نشاندی.
France
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
سال 92 روحانی این کار رو کرد نه احمدی نژاد. حداقل روی زمانها یه مطالعه داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
داود
۲۱:۱۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد تایید صلاحیت نشه شرکت نمیکنم انتخابات این فقط حرف من نیست حرف 50 میلیون ایرانی هست
Netherlands
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
این حرف شما نیست حرف 50 ایرانی است
Netherlands
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
باشگاه یه ریپورتاژ 24 ساعته برای احمدی نژاد رفتیا ، حواست هست این آدم چه دیدگاه هایی داره در مورد کارهایی که بعد از ریاست جمهوری و صحبت هایی که کرده نپرسید ازش چیزی
چرا در مورد ترور سردار که میلیون ها نفر ریختن توی خیابون ها این آقا سکوت کرد به نفعش نیست ؟ چرا ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ای رو محکوم نکرد ؟ گفت خودشون می کشن خودشون هم تسلیت می گن ، بعد اسرائیل گفت کار منه و برای متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران هر کاری می کنم ایشون ترجیخ داد سکوت کنه خیلی باحاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد دنبال بهره سیاسی از خون شهید نیست مگه صادق خرازیه که تا دیروز مخالف وجود سپاه بود امروز چون خون شهید سلیمانی عزیز عجیب جلب توجه میکنه و کسب آرا داره ، یک دل نه صد دل محبوب و مجذوب ایشون بودند،به خیال خودشون فکر میکنن مردم متوجه نمیشن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط خدا خودش باید کمک کنه تا بهترین فرد بیاد
Netherlands
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
این آدم اینقدر به قول طرفداری هوشمندی که داره مردمی و ایران دوسته که یادش می ره ترور سردار دلها رو محکوم و در موردش صحبت کنه
اسرائیل و موساد رسما ترور فخری زاده رو گردن گرفتن اما احمدی نژاد محکوم نمی کنه که اسرائیل ناراحت نشه

این اومده مملکتو بده دست اونایی که ازش حمایت می کنن بعید نیست حتی این عشق قدرت کودتا کنه ...
Iran (Islamic Republic of)
جعفر ویسی
۱۹:۵۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
کافی است یک سرچ ساده در گوگل بزنید پیام های تسلیت دکتر احمدی نژاد برای ترور شهید سلیمانی و شهید فخری زاده را خواهيد دید
اینقدر دروغ به هم نبافید کسی به اندازه احمدی نژاد استکبار ستیز نبوده و نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
نفاق یعنی همین دیگه ، وقتی کسی دین و ایمان درستی نداشته باشد رسیدن به هدف برایش مهم میشود و حاضر است برای رسیدن به هدفش هر دروغی بگوید و هر نفاق و دورویی از خود به نمایش بگذارد
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل م20
۱۳:۲۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
حسن کلید ساز 8ساله بنای کودتا رو ایجاد کرده شما نمی بینی اونوقت احمدی نژاد که جز خدمت برای مردم کاری دیگه انجام نداده شده کودتا چی ؟؟؟
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
تو از اول در فهم و ادراک و ..... تعطیل بودی و خیلی خود شیفته و پر رویی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دیگه کسی گول نمیخورد ....
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۰:۱۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
رای ما فقط سعید محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط نخبه ترین ها و توانمندترین ها و شجاع ترین ها
فقط مردمی نژادها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ممنون که بکدفعه هم که شده سراغ ارمردی گرفتید .. که به عقیده خیلیها کارهای بزرگی کرد و بیشتر کارهابئیگه مانده بود تازه دارد اففتتاح میشود

به هر حال کسانی که واقعا به حزب و گروه اعتقاد ندارند .. او را پاکدست و ساده زیست و ایمانی میدانند درست یا غلط بعضی ها مثل من به او ارادت دارند
و کسانیکه توهین میکنند و از ایشان بد میگویند .. لابد تیع برنده عدالت ایشان دست فامیلی را بریده است یا از حزب و گروه خاثی هستند. مثل سرمای دارانی همچون .......
Iran (Islamic Republic of)
االهم عجل لولیک الفرج
۱۹:۵۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
سلام و درود خدا بر دکتر احمدی نژاد عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
زنده باد احمدی نژاد یا مردمی نژاد
Canada
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
چقدر پر چونه است
ایکاش انرزی این پرچونگی را صرف کار کردن میکرد
ولش کنی تا صبح نطق میزند
مردی حاشیه ساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اشتباه منفی دادم .باشما موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
حاشیه ای از نوع سهام عدالت-
حاشیه ای از نوع یارانه
حاشیه ای از نوع مسکن مهر
حاشیه ای که در دوران وزارت خارجه احمدی نژا اهانتی به ایران نشد
حاشیه ای از ساخت و ساز ها و عمران و ابادی ها
حاشیه ای که مردم در سیل و زلزله سختی ها و مصیبتهای دولت تدبیر را ندیدند-
حاشیه ای که بدون حمایت مسئولین بود و مردم انتخاب کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
محمود احمدی نژاد عقلش زایل شده خدایا عاقبت همه رو ختم به خیر کن
France
علی
۱۹:۳۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد میاد و یک تنه حریف اصلاح طلب‌ها و اصولگریان می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خدا وکیلی فقط حرف میزنی با این طرف دار های الکی که در کامنت ها میبینیم که میگن فقط تو ، فقط منتظر این هستند شما بیایی و نونی کاسب بشوند والا شما اگر دلت برای مردم میسوخت و طرفدار های شما که دو آتشه نه همان طرف دار های عادی را جمع میکردی در این ۸ سال مملکت را میساختید مثل کارخانه نهاده های طیور و خیلی چیز های دیگر ، ولی الحق که وزیر شعار هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
اگر به عزت و اقتدار ایران اعتقاد ندارید به احمدی نژاد رای بدهید به خاطر کسب حمایت خارجیها تن به هر خفتی داده در مصاحبه در مقابل به کار بردن واژه خلیج عربی به جای خلیج فارس سکوت کرده منکر گذشته اش شده و گفته من نگفتم مرگ بر اسرائیل، در مورد بن سلمان اراجیف صد من یک غاز گفته، حرفهای به ظاهر قشنگ ولی بی محتوا گفته مثل روابط دو ملت آمریکا و ایران در حالی که خودش هم میداند این حرف هیچ فایده عملی ندارد....
Netherlands
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
بسیار زیبا و 100 درصد بی پاسخ خواهد ماند ربات ها دیسلایک هاشون رو می دن اما به این نوع کامنت ها هیچ پاسخی ندادن که انکار کنن کارهاشو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
استقلال نتیجه عزت و اقتدار است اگر کشوری در ارتباطات بین المللی اش بادیگر کشورها از موضع ضعف برخورد کند علاوه بر عزت و اقتدار ، استقلال خود را هم خواهد باخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد رای بیاره یا نه باید تایید صلاحیت بشه
Iran (Islamic Republic of)
تحلیل گر
۱۹:۰۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
آقای پزشکیان اصلاح طلب ارزشی و تحول خواه است. کاملا 360 درجه با روحانی فرق دارد.
آقای پزشکیان بیاید وضع اقتصادی شبیه دوران خاتمی و دوره اول احمدی نژاد تا حدود زیادی بهتر خواهد شد.آقای پزشکیان بهترین فردی است که میتواند همه را پشت سرش بسیج کند و اهل اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور است.
Netherlands
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
آقای پزشکیان به دنبال اختلاف افکنی و قومیت گرایی است ، خودش را ترک و نه آذری می داند ، موندم چطور چنین مهره های خطرناکی مسئولیت اجرایی دارند!!!!
Canada
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
وظیفه اش بوده که خدمت کند .کاری بیش از وظیفه اش انحام نداده
باید قانونی باشد که اگر هر کسی طبق شعارهایش عمل نکرد
بهش مهلت 3 ماهه بدهند .عمل کرد .اخراج شود
احمدی نزاد .سالخورده و فرصت کافی در سطوح مختلف پست و مقام که وظیفه اش را انجام دهد
خدا .قضاوت اش خواهد کرد .میدان فقط باید به جوانان نخبه داده شود
احمدی نزاد بیماری دیده شدن و مطرح شدن و حاشیه ساختن داره و به اندازه کافی در قدرت بوده که مشکلات را حل کند
بیرون میدان نشسته و میگه لنگ اش کن
اصلا هیچ دوره ای را نباید با دوره بعدی مقابسه کنید
چونکه در دو وصعیت مختلف و شرایط مختلف بوده اند
در زمان احمدی نزاد .نرخ فروش نفت چند بود
الان چند است .تحریم ها چقدر بود .الان چقدر است
کمی منصف باشید .روحانی خوب عمل کرده نداشته ولی وصعیت دولت روحانی در سخت ترین شرایط بوده
Netherlands
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد کارش نیمه خوب و نیمه بد بود روحانی که کلا وصل بود به خارجیا کلا افتضاح ، اون موقع احمدی نژاد نیمه خوبش رو از مقاومت در مقابل ضد ملی ها داشت و الان همون رو هم نداره بن سلمان رو رفیقش می دونه ترور فخری زاده رو محکوم نمی کنه در مقابل ترور سردار سکوت می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
رای ما دکتر سعید محمد..... یاد حاج قاسم
Canada
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خیلی به دنبال سر زبان بودن .مطرح بودن و حاشیه ساختن است .
چند دهه بهت شانس و بالاترین مقام را دادند و
هر چه در چنته داشتی ...رو کردی
کشور ما فقط ارامش میخواهد
عاشق خدمت هستی .مجانی کار کن .برای اخرتت توشه جمع کن
از سیاست کناره بگیر .دوران بازنشستگی ات صرف امور خیریه کن .اگر واقعا عاشق خدمت هستی
حتما باید ریس و روسا شوی .چند دهه بودی
مجانی کار کردن را مد کن .تا اخر عمرت مجانی برای خلق خدا کار کن
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۸:۳۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
هیچ امیدی به زندگی و انتخابات نداریم جز اینکه محمود بیات محمود رو تایید صلاحیت کنید اگر بد باشه مردم رای بهش نمیدن اگر خوب باشه رای میاره اونم با بیشترین امار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
پول نفت رو بدیم مردم ایران میشه دو و نیم میلیون اونوقت ایشون می‌تونند جواب بدند چطوری اینو حساب کردند؟ همینطور میزان نفت و گاز استخراج شده رو ضربدر قیمت کرده عدد به دست آورده؟ اولا صنعت نفت و گاز خرج داره با پیشنهاد ایشون بعد از یکی دوماه دیگه نمی‌شه چیزی استخراج و پالایش کرد که بخواد پولی برای یارانه دادن باشه. در ثانی یارانه انرژی بخش صنعت رو باید قطع کنه که عمده صنایع فعلی همه ورشکست و قشر عظیمی از ملت بیکار میشند. متاسفانه عملکرد افتضاح دولت روحانی باعث شده افرادی مثل آقای احمدی نژاد که قبلا امتحان خودشونو پس دادند دوباره به رای گرفتن از مردم امیدوار بشند. خدا عاقبت ملت رو با این آقایون مدعی به خیر کنه. به تنها چیزی که فکر می‌کنند کسب رای با هر وعده و وعید و به هر قیمتیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دشمنای احمدی نژاد اگه می تونن در مناظره رو در رو باهاش صحبت کنن ببینیم می تونن .همش حرف و تهمته
Netherlands
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ایشون که با رادیو فردا مصاحبه کرده یه بار هم بیاد مناظره کنه با کسی مثل امید دانا یا رائفی پور ؟
شما هواداراش از بخواید با رائفی پور مناظره کنه ببینم سربلند بیرون میاد و جواب داره در مقابل کارهایی که کرده ؟
Iran (Islamic Republic of)
کارمند مظلوم پست
۱۸:۲۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
با شناختی که از دکتر محمود کبیر سراغ دارم و شجاعت و دلیر بودن او بر هیچ کسی پوشیده نیست


در صنعت بويژه صنعت خودرو
اولا مافیاییگری و بازار انحصاری را حذف کند

ثانیا به مافیا بنجل سازی ایران خودرو و سایپا اجازه اظهار نظر، دخالت و سنگ اندازی در مسیر ورود نخبگان و سرمایه گذاران را ندهد چرا که متاسفانه تاکنون با دخالت این مافیا فرصت بسیاری برای سرمایه گذاری و ورود نخبگان از دست رفته و تا اکنون اجازه ورود رقیب وطنی و حتی خارجی به بازاری مافیایی و انصاری خود را نداده اند

سوم شرایط ورود را برای بخش خصوصی واقعی و نخبگان به این صنعت را چنان راحت و آسان نماید که هرکسی خواست ورود کند بدون هزینه و به راحتی و سهولت ورود کند

چهارم برای کنترل بازار و رقابت پذیر کردن صنعت خودرو اجازه ورود خودرو خارجی با آخرین تکنولوژی روز دنیا با تعرف واردات حداکثر 5 درصد را بدهد تا بازار مجددا انحصاری و مافیا نشود

پنجم سیاست تولید خودروها با کیفیت و صادرات محور را استارت بزند و عملی نماید
Iran (Islamic Republic of)
مدیر کارآمد و عدالت طلب
۱۸:۱۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ما اصلاح طلبان دیگر به کاندید اجاره ای رای نمی دهیم.
دفعه قبل به روحانی که اصلاح طلب نبود رای دادیم ضرر زیادی به کشور و اصلاحات زد.
اصلاح طلبان اصولگرایان حواستون باشد آخوندی جهانگیری لاریجانی اصلاح طلب نیستن.
اینها اعتدالیون حامی مرحوم هاشمی رفسنجانی و روحانی هستند.
اصلاح طلب کارآمد و عدالت خواه و تحول آفرین و مرد مبارزه با فساد و رانت فقط دکتر پزشکیان.
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
شما اصلاح طلبا روتون میشه شرکت کنید توی انتخابات؟ چون با کمتر از 2 درصد آرا میرید کنار اونم تازه اگر شورای نگهبان تایید صلاحیت کنه اصلاح طلب ها رو که واقعا ستون پنجم دشمنند و کشور دست همینا بوده تا الان ، در ضمن روحانی اصلاح طلب نبود ؟ مگه خواستگاه شما مذاکره با غرب نیست ؟ روحانی که اصلا کل 8 سال رو معطل برجام موند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
سعید محمد و رستم قاسمی و احمدی نژاد تایید نخواهند شد.دنبال گزینه های تایید صلاحیت شده باشید.
ضرغامی قالیباف جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
عدالتخواهان
۱۸:۱۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد دوره ات تمام شد.همان مجمع تشخیص برات خوبه.
الان نوبت قالیباف است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مرد خستگی ناپذیر احمدی نجات باشند برای رای دادن هستیم نباشند نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
درود و سلام بر احمدی نژاد عزیز کورش کبیر
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۸:۰۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
کاش این مصاحبه رو به صورت فیلم نمایش میدادید بهتر میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
درود خدا بردکتراحمدی نژاد رئس جمهور محبوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اشتباه مثبت دادم.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۵۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
خدایی تنها رییس جمهوری بود که با وجود یکسری نواقص چند کار بزرگ و برجسته انجام داد. این را باید منصفانه گفت. مسکن مهر. هدفمندی یارانه ها. کارت سوخت و...
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
۱ پرداخت دیه مقتول کهریزک از محل بودجه تأمین اجتماعی
۲ رانت هفت هزار میلیاردی برای صرافان
۳ فروش ده هزار متر زمین هتل هما به همسر پیمانکار ایران ایر
۴ دکل نفتی ۸۰ میلیون دلاری
۵ گم شدن ۳ فروند کشتی
۶ چندهزار مورد بورسیه غیرقانونی و تخلف
۷ فساد ۴۰۰ میلیون دلاری در واردات لوازم هواپیما
۸ فساد ۱۲ هزار میلیارد تومانی بانکی
۹ بازداشت معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری
۱۰ بدهی ۳۵ میلیارد دلاری شرکت نیکو به شرکت ملی نفت ایران
۱۱ فساد ۳۲ میلیاردی در وزارت علوم
۱۲ دستگیری بقایی
۱۳ ناپدید شدن ۱۲۶ هزار تن چای در سازمان چای کشور
۱۴ تخلف ۱۳ هزار میلیارد تومانی در منطقه آزاد قشم
۱۵ تخلفات بنیاد شهید
۱۶ گم شدن اسناد تاریخی و کتاب‌های خطی سازمان میراث فرهنگی
۱۷ پاداش ۲۶ میلیارد ریالی احمدی‌نژاد به یارانش
۱۸ دانشگاه جامع ایرانیان
۱۹ فساد هشت هزار میلیاردی در صندوق ذخیرهٔ فرهنگیان
۲۰ مجوز به فرماندهٔ نیروی انتظامی برای فروش نفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط و فقط و فقط وفقط وفقط وفقط احمدی نژاد، والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد 4 سال اول که عدالت خواه بود و خوب کار میکرد آری و احمدی نژاد 4سال دوم که خوب کار نکرد و ادعای بهاری و از این قبیل میکرد و آلت دست اصلاح طلبان شد نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
من تقریبا همه متن رو خوندم.ولی ایشون از اسم حاج قاسم سلیمانی که خبرنگار ازش پرسید نظرش رو بگه.گفت سوال بعدی.هیچ مطلبی نگفت.این معنیش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
کلا میخواست به اون سوال حاشیه ای جواب نده.
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
موضعش در مورد سردا میشه حاشیه ؟ عجب رویی دارید شما
Iran (Islamic Republic of)
عاشق رهبر
۱۱:۱۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
البته در ادامه صحبتش گفت از اینکه عشق و توجه مردم به کیست می شود منظور احمدی نژاد را فهمید که حاج قاسمی که تشییع جنازه جهانی داشت کجا ؟! هاشمی با تشییع جنازه سیاسی کجا ؟! اما غیر مستقیم منظور را رساند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط سعیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
چرا در مورد سردار سلیمانی حرفی نزدی .
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۷:۳۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دکتر احمدی نژاد کاندید بشه ، میلیون ها نفر میان پای صندوق رأی .
چون پایگاه مردمی داره .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۳۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
من دو دوره به شما رای دادم اما شما در دو سال آخر به آنها که باید اعتماد می کردی اعتماد نکردی و به کسانی که نباید اعتماد می کردی اعتماد کردی و شد آنچه نباید می شد
Iran (Islamic Republic of)
حامی احمدی نژاد سابق
۱۷:۳۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مدتی است بعضی ها از آمدن احمدی نژاد میگویند.دوستان احمدی نژاد خودش هم خوب باشد بخاطر اطرافیانش و جریان انحرافی تایید نمیشود.چرا متوجه نیستید؟؟؟تا کی خیالبافی؟؟؟
فعلا سه نفر نزدیکی به احمدی نژاد سال 84 دارند.البته نقاط منفی احمدی نژاد را ندارند اما نقاط مثبت احمدی نژاد را تا حدودی دارند.
اول آقای پرویز فتاح
دوم آقای نیکزاد
سوم آقای سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
آقای پرویز فتاح وآقای علی نیکزاد وزیران دولت احمدی نژاد بود آقای فتاح وزیر نیرو بود نیکزاد وزیر مسکن وشهر ساری
Iran (Islamic Republic of)
محمد جوادی
۱۲:۱۰ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
اگر احمدی نژاد نبود هیچ کدام از اینها رامیفرماییدسوپری سر کوچه شان هم نمیشناسم
انسانها ی بدی نیستند بلکه محسنات ویژه ای هم دارند (به نسبت بقیه که تنها متاع قابل افتخار جناح مدعی اصولگرایاند )ولیکن همه شان شاخه های نورسته درخت تناور احمدی نژاد هستندکه به محض جداشدن از درخت اصلی خود بخود خشک میشوند.سبزی ظاهری الانشان هم به خاطر نسبت شان با احمدی نژاد هست . انشاالله که قبل ازاینکه دیر شود دوباره خودشان را با درخت اصلی پیوند بزنند (گرچه سخت است دیگر پیوند آنها )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
اینکه ایشان میگوید به اطرافیان زیادی اعتماد کردم توجیه قابل قبولی نیست چرا که منبعد هم کسانی دیگر اگر به ریاست جمهوری رسیدند بعد از اینکه هر بلائی خواستند سر مردم آوردند میتوانند همین توجیه را بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مصاحبه گر سوال های اساسی تر را نپرسیده تا وضع فعلی ایشان معلوم شود مثلا از محو رژیم صهیونیستی و.... باید عینا این سوال را می پرسید که شما با محو رژیم اشغاگر و کودک کش صهیونیستی مخالفی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
ما مردم ایران فقط به سعید محمد رأی می دهیم مگر دیوانه باشیم به کسی غیر از ایشان رأی دهيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
یا احمدی یا هیچکس .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
از طرف خودت صحبت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
شما فقط حق یک رای دارید و نمی‌توانید بجای مردم ایران تصمیم بگیرید.
بهتره بگویید من به فلانی رای میدهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط مردمی ترین چهره دکتر محمود کبير
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
خودتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
به جای خودت حرف بزن نه به جای مردم ایران بدبخت
United States of America
ناشناس
۰۵:۱۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
فقط دکتر محمود احمدی نژاد ایران یعنی احمدی نژاد
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
فقط محمد اصلا احمد نژاد تایید صلاحیتش هم سمه برای حکومت تفاوتی بین دیدگاه احمدی نژاد و براندازی چون تاجزاده می بینید ؟
میشه ستادش تفاوت ها رو بگه ؟:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
فقط محمود امیرکبیر
درهم کوبنده مافیای داخل و مایوس کنند دشمنان خارجی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۲۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
سعید محمد یک مدیر اجرایی در سطح پایین هست نه در سطح ریاست جمهوری، یعنی در ابعاد ریاست جمهوری نمی گنجند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
مدیونید اگراحمدی نژادروتخریب کنید، نمک خورده ها نمکدان نشکنیدایشان صددرصد لایق رییس جمهوری هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
درودبر دکتر احمدی نژاددد ومردمی
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۷:۰۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
قرارداد25سال پنهانکاری با چین بستن خدا میداند چکار کردن با مردم و رئیس جمهور بعدی ک نتونه کمر راست کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
قرارداد پنهان کاری نداره و اسنادش منتشر شده ، ضمنا‌ بایدن در اینمورد گفته ما از خیلی وقت پیش نگران همکاری ایران با چین هستیم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۳۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۰
دولت مردان و مسئولان نوکران مردم هستند و مالک کشور نیستند و هرگونه تفاهم نامه یا قرارداد مخفی و سری از نظر ما مورد تائید نیست. یک متن تفاهم انتشار دادند آن هم ناقص و کلی گویی همین حالا ذیل این چند قرارداد و با چه متنی امضا بشود خدا رحم کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط احمدی نژاد و دیگر هیچ❤
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
جالبه هر چه ایشان و مانند ایشان دارند به خاطر رشادت ها و فداکاری های سردار دل ها شهید عظیم الشان سردار سلیمانیست ولی حاضر نیست در مورد ایشان اظهار نظر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
رای ما احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۴۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
اگر می خواهید بدانید ایشان اکنون چرا از آرمان های امام منحرف شده است به این جمله اش خوب فکر کنید که می گوید:من به دنبال جبهه جهانی ملت‌ها هستم. این "من" گفتن ها بی چاره اش کرد. در ضمن بنده در هر دو دوره بهش رای دادم اما الان دیگر این فرد آن فرد نیست. بعضی حرف های قشنگی هم که می زند قشنگ است و حتی بعضی درست هم است اما مشکل ایشان مشکل آن چند صد صفریست که قبلش یک را ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
من که بهش با کمال افتخار رای میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
تنها راه نجات کشور ازاین نابسامانی ومشکلات
انتخاب رئیس جمهورقوی یعنی احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط دکتر بیاد رای میدیم .بقیه اشون سروته یک کرباسند . فقط مردمی نژاددد
Iran (Islamic Republic of)
مسلم احمدی
۱۶:۴۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
درود بر دکتر احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط سعید محمد به یاری حق رای میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
آقای احمدی نژاد اول به خاطر کاغذ پاره خواندن تحریم های شورای امنیت باید محاکمه شود که سهل انگاری ایشون باعث اینهمه هجمه الان به ما شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
باشگاه ممنون که از دکتر محمود مصاحبه گرفتین ،به موقع بود
Germany
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
صراحت لهجه ایشون قابل قبول است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
قسمت "بعدی بعدی بعدی" رو دقیق متوجه نشدم ایشالله که خیره !!
Iran (Islamic Republic of)
Ha
۱۶:۳۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
بدی ما ملت اینه که زود یادمون میره مخصوصا وقتی یکی بدتر از یکی دیگه ببینیم قبلی میشه خوب ولی این آقا به اصطلاح مردمی که دم از خوبی خودش و بدی دیگران میزنه باید بدونه خودشم دسته گلی به سر ما نزد یادم یه روز برای چایی مردم صف بسته بودن یا برنج ویا خیلی خیلی چیزای دیگه این آقا هم فقط خوب حرف میزنه و آشوب و تفرقه خوب بلده وگرنه کار و عمل صفر ولی حرف بی عمل عالی و اینکه اینم امتحانش رو پس داد تکرار اشتباه نباید کرد دنبال یکی مثل حاج قاسم باید بود که به هیچ جناحی و هیچ گروه سیاسی وصل نباشه چون این گروها و احزاب فکر خودشون و اطرافیانشون هستن فقط کسی که پیرو خط امام و رهبری باشه نه جناح راست و چپ و وسط کنار و گوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
بزرگترین لطفی که می تونه به مردم کند شرکت نکردن در انتخابات است . مردم دیگه از این همه فتنه خسته شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۹ فروردين ۱۴۰۰
حقا" که درست میفرمائید خودش هم میداند اصلح تر از خودش زیاد است خیلی دوست دارم بدانم در حال حاضر انگیزه اش از حضور در انتخابات چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
اگر احمدی نژاد در انتخابات امسال حضور نداشته باشه به کسی رای نمیدم
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
ایران مقتدر لنگ رای تهدید کننده ها نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
لطفاً طرفدارای احمدی‌نژاد جواب بدهند
اگر رد صلاحیت شود چیکار میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط احمدی نژاد مرد عمله فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۰
همون ٨سال برای تمام عمر بسه. فقط بلده حرف بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
به امثال سعید محمد فکر نکنین که از چاله به چاه می افتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
چرا؟
Netherlands
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
چراش رو نپرس همینجوری یه چیز گفت قبول کن :))
Iran (Islamic Republic of)
چالوچی
۱۶:۲۱ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
والله انصافا تو تمام رئیس جمهورای ایران تنها کسی که واقعا واسه مردم کاری کرد احمدی نژاد بود. درسته یه معایبی هم داشت اما بد نبود. من شخصا اگه احمدی نژاد کاندید نشه اصلا رای نمیدم
Netherlands
ناشناس
۲۱:۰۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دقت کردید تهدید به رای ندادن رو در دستور کار قرار دادن توی کامنت ها معلومه بهشون گفتن برید بگید احمدی نژاد نیاد رای نمی دم تا تایید صلاحیت شه زیر سر خود احمدی نژاد نباشه زیر سر ستادش هست ، به هر حال همه می دونن احمدی نژاد الان دیگه عشق دیده شدن و مصاحبست کسی می تونه انکار کنه ؟ هر کی بهش درخواست مصاحبه داده پذیریفته
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۱۶ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
کاری با مملکت کردن دیگه هیچکس نمیتونه درستش کنه دیگه .تورم1000درصدی کی میتونه درستش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
دست گل دولت روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
احمدی نژاد در کنار پرواز با هلیکوپتر به شهرها وضو میگرفت مسئولان ما الآن از اتاق بیرون نمیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
عملکرد دولت روحانی افتضاح کاملا درسته ولی وقتی ایشون در مورد مسائل اقتصادی مملکت درک درستی نداره و با یه ضرب و جمع بچه‌گانه اعلام می‌کنه میشه به مردم دو و نیم میلیون تومان یارانه داد هزار بار هم که قبل از پرواز با هلی کوپتر وضو بگیره هیچ فایده‌ای نداره. در ضمن احمدی نژاد ۱۴۰۰ با احمدی نژاد ۸۴ زمین تا آسمون فرق کرده شاید هم باطن خودشو رو کرده. واقعا جای تاسفه که با شبکه ضد ایرانی مصاحبه می‌کنه که از نام جعلی بجای خلیج فارس استفاده می‌کنه و ایشون حتی تذکر نمیده یا نظرات ساده لوحانه احمدی نژاد در مورد سوریه تعجب برانگیزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
فقط تظاهر بود
Netherlands
ناشناس
۲۱:۰۸ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
از کجا دیدی تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۷ فروردين ۱۴۰۰
تنها ریس جمهوری که طرفدارا مردم بود وهست همین احمدی نژاد است بقول معروف یا احمدی نژاد یا هیچ احدی زنده باد احمدی نژاد و دوستداران او
۱۲۳
آخرین اخبار