یک مقام مسئول خبر داد؛

امکان صادرات برق از شرق کشور فراهم شد/ تکذیب مصرف مازوت در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی

نصراللهی گفت: با افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان صادرات برق از شرق کشور امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا نصراللهی مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق حرارتی در نشست خبری که صبح امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، گفت:پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان شامل شش واحد گازی از نوع V۹۴.۲ هر یک به ظرفیت ۱۵۹ مگاوات و سه واحد بخار هر یک به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در شرایط ایزو (ISO) است که تاکنون تمام واحد‌های گازی این نیروگاه به صورت دائم تحویل کارفرما شده است.

او ادامه داد: این پروژه شامل احداث ۳ واحد بخار هر یک به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات است که در ساخت آن‌ها از توربین‌های بخار E Type ساخت شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا، بویلر‌های بازیاب حرارتی (HRSG) با مشعل اضافی ساخت شرکت مهندسی و ساخت بویلر و تجهیزات مپنا و سیستم برق و کنترل ساخت شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا استفاده شده است. همچنین سامانه خنک‌کننده بخش بخار این نیروگاه از نوع هلر خشک با برج بتنی است.

نصراللهی افزود: در حال حاضر ظرفیت برق خراسان شمالی چیزی حدود ۶۰۰ مگاوات است، ولی با افتتاح این نیروگاه صادرات برق از شرق کشور امکان پذیر است.

نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان سومین نیروگاه بزرگ کشور

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق حرارتی اضافه کرد: به طور کلی ۳۰ درصد تولید نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان نیاز برق استان خراسان شمالی را تامین می‌کند و ۷۰ درصد مازاد تولید برق آن نیز در دیگر استان‌های دیگر مصرف می‌شود، همچنین این نیروگاه بعد از نیروگاه دماوند و نکا سومین نیروگاه بزرگ کشور است.


بیشتر بخوانید


او در ادامه در خصوص مصرف مازوت در نیروگاه‌ها گفت: به هیچ عنوان در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از مازوت استفاده نمی‌شود ولی امکان استفاده از مازوت در نیروگاه‌های حرارتی وجود دارد.

نصراللهی افزود: تمامی نیروگاه‌های کشور هیچ علاقه‌ای به سوخت مایع ندارند چرا که هزینه و دردسر‌های زیادی در این زمینه دارد.

به گفته این مقام مسئول نیروگاه شازند، چون سیکل بخار است امکان مصرف مازوت را دارد، ولی سیکل ترکیبی اینگونه نیست، حداقل روزانه بین دیسپاچینگ گاز و برق در این خصوص انجام می‌شود.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برق حرارتی ادامه داد: ۷۰۰ نفر در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان فعالیت می‌کنند که ۶۸ درصد آنان بومی هستند، در حال حاضر روزانه در بخش بخار نیروگاه شیروان ۸۰ نفر فعالیت می‌کنند.

راندمان ۳۹ درصدی نیروگاه‌های کشور

نصراللهی در خصوص راندمان نیروگاه‌های کشور افزود: در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۹ درصد است، ولی هدف گذاری ما برای سال ۱۴۰۰ این است که این راندمان را به ۴۰ درصد برسانیم.

او با اشاره به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی نیروگاه‌های کلاس f دولتی ایران گفت: میزان سرمایه‌گذاری در این نیروگاه‌ها حدود ۵۰۰ میلیون یورو است و دو توربین گازی کلاس اف ۳۰۷ مگاواتی و بخش بخار ۲۹۲ مگاواتی مجموعاً به ظرفیت ۹۰۶ مگاوات با راندمان ۵۸ درصد در حال ساخت است.

نصراللهی تصریح کرد: این مجموعه جزو پیشرفته‌ترین نیروگاه‌های موجود در سطح دنیا است که توسط متخصصان ایرانی در کشورمان ساخته و نصب شده و در مسیر بهره‌برداری قرار گرفت.

نصراللهی در ادامه با بیان اینکه نیروگاه شیروان ۱۰۰ درصد دولتی است و دولتی خواهد ماند، گفت: البته اینکه نیروگاه به بخش خصوصی واگذار نشود تابع سیاست‌های وزارت نیرو و اصل ۴۴ است، اما با توجه به اهمیت نیروگاه، به نظر می‌رسد دولتی بماند و بعید است که در فهرست خصوصی‌سازی قرار بگیرد.

او درباره برنامه توسعه نیرگاه‌های سیکل ترکیبی در کشور گفت: نیروگاه‌های حرارتی سه دسته هستند؛ بخش بخار معمولی همانند نیروگاه‌های شازند، سهند و  ورامین که حداکثر ۴۴ درصد راندمان دارند. نیروگاه‌های ساده گازی ۳۴ درصد راندمان دارند که قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی را دارند.

مجری طرح‌های نیروگاه سیکل ترکیبی برق حرارتی با بیان اینکه راندمان نیروگاه ۴۹ درصد است، افزود: هزینه سه واحد بخار نیروگاه شیروان در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار