اسپیس ایکس SN9 کمپانی تسلا سقوط کرد

نمونه‌ اولیه‌ دیگری از فضاپیمای استارشیپ شرکت تسلا که با نام SN9 معروف شده بود هنگام سقوط منفجر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، نمونه دیگری از موشک‌های اسپیس ایکس که بنیانگذار آن، ایلان ماسک است پس از شلیک و طی کردن فاصله ۱۰ کیلومتری، در هنگام فرود سقوط کرده و منفجر شد.

از آنجا که انجام این پرواز نیاز به تأیید اداره‌ هوانوردی فدرال (FAA) و شرایط آب‌ و هوایی داشت  چندین بار به تأخیر افتاد اما در نهایت، ساعاتی پیش،  پس از دریافت مجوز در بوکا چیکا شلیک شد  تا مجددا شرایط پرواز بر روی آن مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد.

این فضاپیما در ساعت ۱۵:۲۵ منطقه‌ زمانی شرقی (۲۳:۵۵ به وقت تهران) به کمک سه موتور قدرتمند رپتور (Raptor) از زمین بلند شد. SN9 در مسیر رسیدن به ۱۰ کیلومتری به تدریج موتورهای خود را کاهش داد تا با کمک آن حدود ۳۰ ثانیه در نقطه‌ اوج  پرواز بماند. سپس با هدف  آزمایش بال‌های کوچک برای فرود، بعد از خاموش شدن موتور به سمت شکم چرخید.

همزمان با نزدیک شدن به زمین، موشک SN9 که قرار بود مانند آزمایش قبلی SN8 برای فرود عمودی بر روی سکو آماده باشد این بار حتی امکان چرخش به طور کامل را هم پیدا نکرد و  و این نمونه‌ فضاپیمای استارشیپ ۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه پس از پرتاب، در حالتی که کاملا هم عمود نشده بود با سکو برخورد کرده و منفجر شد.

سقوط اسپیس ایکس SN9

«جان اینسپراکر» (John Insprucker) مهندس هوانوردی در اسپیس‌ایکس درباره‌ این آزمایش خاطر نشان کرد: «ما دوباره یک پرواز عالی تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری داشتیم اما باید کمی روی فرود آن کار کنیم.»

شرکت اسپیس‌ایکس قصد دارد تا با ساخت موشک‌های قابل استفاده‌ مجدد،گام بزرگی در کاهش هزینه‌های سفرهای فضایی بردارد. موشک فالکون ۹ این شرکت در سال‌های پیش به‌طور کامل توسعه یافته و اکنون یکی از کاربردی‌ترین موشک‌ها برای فرستادن محموله‌ها به مدار زمین است. اکنون اسپیس‌ایکس با توسعه‌ «استارشیپ» (Starship) سعی می‌کند مسیر دستیابی به نقاط دوردست مانند ماه و مریخ را هموارتر کند.

البته اسپیس‌ایکس خطا و انفجار را هم یک بخش پیش‌بینی شده در هنگام آزمایش نمونه‌های اولیه می‌داند و به گفته‌ اینسپراکر با این آزمایش‌ها داده‌های خوبی در مسیر دستیابی به هدف اصلی که نشان دادن کنترل موشک هنگام ورود مجدد در سرعت زیرصوت است، به‌دست می‌آید.

سقوط اسپیس ایکس SN9

علاوه بر این‌ها اسپیس‌ایکس همچنین باید با قوانین نظارتی هم دست و پنجه نرم کند. این آزمایش‌ها جدید است و برای پیشگیری از هر گونه رخداد غیرمنتظره و ایجاد خطر برای دیگر وسایل پرنده و تأسیسات زمینی، اداره‌ هوانوردی فدرال (FAA) باید جوانب گوناگونی را در نظر بگیرد تا بتواند مجوز پرواز نمونه‌های اولیه‌ استارشیپ را صادر کند.

انفجار SN9 در حالی انجام شد که همتای دیگر آن با شماره سریال ۱۰ (SN10) در فاصله‌ای نزدیک به آن قرار داشت. این نمونه‌ اولیه پیش از این در سکوی پرتاب قرار گرفته و احتمالا خیلی زودتر شاهد پرواز آن خواهیم بود اما باید منتظر بود و دید آیا می‌تواند بالأخره یک فرود موفق را هم رقم بزند و دوران تازه‌ای را در صنعت پرتاب‌های فضایی آغاز کند یا نه.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار