پرتاب ماهواره های جدید توسط SpaceX در اولین ماموریت اشتراکی

شرکت اسپیس ایکس در جدیدترین ماموریت خود تعداد زیادی ماهواره را از فلوریدا به فضا پرتاب کرد و رکورد پرتاب در یک سال اخیر را شکست.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اسپیس ایکس صبح یکشنبه در قالب برنامه جدید SmallSat Rideshare این شرکت، ۱۴۳ فضاپیما را از فلوریدا به فضا فرستاد و با یک پرتاب، رکورد بیشترین ماهواره‌هایی را که به فضا پرتاب شده بودند، شکست.

ماموریتی به صرفه برای شرکت‌های کوچک

مأموریت Transporter-1 یک خط تجاری بالقوه سودآور برای SpaceX را آغاز می‌کند که در سال ۲۰۱۹ از برنامه SmallSat Rideshare خود رونمایی کرد. این برنامه دسترسی نسبتاً ارزان به فضا را برای شرکت‌های کوچک ماهواره‌ای با شروع ۱ میلیون دلار برای شروع اولیه فراهم می‌کند. دقیقاً مانند اشتراک Uber، ماهواره کوچک یک شرکت می‌تواند به جای خرید یک موشک کامل با قیمت بسیار بالاتر، با سایر فضاپیما‌ها به فضا برسد.


بیشتر بخوانید


اسپیس ایکس رکورد بیشترین پرتاب ماهواره را شکست

موشک Falcon 9 اسپیس ایکس در روز شنبه به دلیل شرایط بد آب و هوایی، ۲۴ ساعت بعد از سکوی پرتاب ایستگاه فضایی Cape Canaveral در ۱۰:۰۰ ET بلند شد و ترکیبی از CubeSats به اندازه جعبه کف و ریزماهواره‌های سنگین‌تر را به مدار ۳۲۶ ارسال کرد. اسپیس ایکس اولین مأموریت قطبی خود را در آگوست سال گذشته از فلوریدا آغاز کرد.

پرتاب ماهواره های جدید توسط SpaceX در اولین ماموریت اشتراکی

سومین پرتاب SpaceX در سال جاری، بیشترین ماهواره‌های حمل شده به فضا را با یک موشک نشان می‌دهد، رکوردی که قبلاً توسط ماهواره هند در سال ۲۰۱۷ با ۱۰۴ ماهواره ثبت شده بود. ۱۴۳ فضاپیمای موجود در SpaceX’s Falcon 9 شامل ۴۸ ماهواره تصویربرداری از زمین با نام SuperDoves از فضا، ۱۷ ماهواره ارتباطی کوچک برای کپلر مستقر در تورنتو و ۳۰ ماهواره کوچک برای ایالات متحده و اروپا است که توسط Exolaunch مستقر در آلمان بسته بندی شده است.

یادبودی از خاکستر انسان در فضا

همچنین در داخل این پرواز کپسول‌های کوچک خاکستر انسان وجود دارد که توسط Celestis، یک شرکت یادبود پرواز‌های فضایی مرتب شده است. ده ماهواره Starlink نیز با سرعت زیاد، SpaceX را به تعداد ۱۰۰۰ ماهواره فعال در فضا که از صورت فلکی اینترنت باند پهن آن پشتیبانی می‌کنند، رساند.

پرتاب ماهواره های جدید توسط SpaceX در اولین ماموریت اشتراکی

پرتابی همسو با هدف ماهواره‌های مخابراتی

آژانس تحقیق و توسعه پنتاگون (DARPA)، اوایل این ماه پس از آسیب دیدن دو ماهواره ۱۸۷ پوندی خود در حین پردازش پرتاب در کیپ کاناورال، از مأموریت فضایی مشترک خارج شد. ماموریت Transporter-۱ که فقط چهار روز پس از پرتاب SpaceX از ماهواره‌های Starlink به فضا انجام شد، همگام با برنامه‌ای که SpaceX، OneWeb و سایر شرکت‌ها برای ساخت مجموعه‌های عظیمی از پرتوی اینترنت در نظر دارند، یک سال پرحادثه در مدار خواهد بود. براساس داده‌های جمع آوری شده توسط جاناتان مک داول، ستاره شناس هاروارد و ردیاب ماهواره‌ای متخصص، در ۱۶ روز گذشته، SpaceX ماهواره‌های بیشتری را نسبت به ماهواره‌های کل جهان در سال پرتاب کرده است.

پرتاب ماهواره های جدید توسط SpaceX در اولین ماموریت اشتراکی

مأموریت‌های اشتراک گذاری روی موشک‌های بزرگتر تقاضای روزافزون برای خدمات پرتاب ارزان قیمت از شرکت‌های کوچک ماهواره‌ای را دریافت می‌کند و رقابت با شرکت‌هایی مانند Rocket Lab و Virgin Orbit را با موشک‌های کوچک‌تر متناسب با پرتاب‌های ماهواره‌ای کوچک افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار