دادگاه کیفری بین المللی حکم کودک سرباز اوگاندایی را صادر کرد

حکم کودک سرباز سابق اوگاندایی که به یکی از رهبران گروهی شورشی تبدیل شد و به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم است امروز در دادگاه کیفری بین المللی صادر شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه کیفری بین المللی روز پنجشنبه حکم خود را علیه دومینیک اونگوِن، کودک سرباز سابق اوگاندایی که به یکی از رهبران گروهی شورشی تبدیل شد، صادر می‌کند. وی به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم است.

دومینیک اونگون (Dominic Ongwen)، ملقب به «مورچه سفید» به دست داشتن در زنجیره‌ای از قتل عام‌ها در سال ۲۰۰۰ مظنون است که ارتش مقاومت لرد (LRA) به رهبری جوزف کنی انجام داد. کنی با هدف تأسیس دولتی مبتنی بر ده فرمان کتاب مقدس، جنگ وحشیانه‌ای در اوگاندا در پیش گرفت.

دادگاه کیفری بین المللی تصمیم خود را درباره این پرونده ساعت ۹:۰۰ به وقت گرینویچ اعلام می‌کند.

پرونده‌ای که از پنج سال پیش در دادگاه کیفری بین المللی در جریان است، بی نظیر است؛ چرا که برای نخستین بار فردی در کودکی هم قربانی آدم ربایی و هم مظنون به ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده است. زمانی که ارتش مقاومت لرد اونگون را ربود، وی به مدرسه می‌رفت.

اونگون که در حال حاضر حدود ۴۵ سال سن دارد، نخستین عضو ارتش مقاومت لرد است که امروز به اتهام قتل عام در اوگاندا و سه کشور آفریقایی دیگر محاکمه می‌شود. وی همه این اتهامات را انکار کرد. وکلای اونگون نیز با تأکید بر این که او خود از کودکی قربانی وحشیگری گروه شورشی شده است، تبرئه وی را خواستار شدند.

«ارتش مقاومت لرد» سه دهه پیش توسط جوزف کنی کاتولیک تأسیس شد که خود را پیامبر معرفی کرده بود. وی در شمال اوگاندا شورشی خونین علیه یووری موسوینی (Yoweri Museveni) رئیس جمهور این کشور آغاز کرد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، شورشیان در خشونت‌هایی که به سه کشور آفریقایی دیگر یعنی سودان، جمهوری دموکراتیک کنگو و جمهوری آفریقای مرکزی نیز کشیده شد، بیش از ۱۰۰ هزار تن را قتل عام و ۶۰ هزار کودک را ربودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار