سبزی‌ها را خام بخوریم یا پخته؟

رییس گروه بهبود تغذیه در مورد استفاده از گروه سبزی‌ها و چگونگی مصرف آن‌ها توصیه‌هایی کرد.

لشکر بلوکی رییس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: گروه سبزی‌ها شامل انواع سبزی‌های برگ دار، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخودسبز، لوبیاسبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی است.

او ادامه داد: مواد غذایی این گروه نسبت به سایر گروه‌ها انرژی و پروتئین کمتری دارند و در مقایسه با میوه‌ها فیبر بیشتری دارند.

لشکر بلوکی افزود: در کل ارزش کالری زایی این گروه به غیر از بعضی از سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، ذرت و نخود فرنگی از سایر گروه‌ها کمتر است.

او گفت: گروه سبزی‌ها دارای انواع ویتامین‌های A,b و C مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیوم و مقدار قابل توجهی فیبر است.

میزان توصیه شده مصرف روزانه سبزی‌ها ۳ تا ۵ واحد است.

او در مورد نکاتی که باید هنگام استفاده از سبزی‌ها رعایت شود گفت: در هر فصل از سبزی‌های همان فصل استفاده شود و تا جایی که ممکن است از سبزی‌ها به صورت خام استفاده شود و به خاطر بسپارید که پخت طولانی مدت سبزی از ارزش غذایی و ویتامین‌های موجود در آن می‌کاهد.

او گفت: به جای آبپز کردن برای پخت سبزی‌ها از روش بخارپز استفاده شود.

لشکر بلوکی افزود: برای پختن سبزی‌ها نباید آن‌ها را خیلی خرد کرد و برای پخت حرارت زیاد ندهید و به هنگام پخت در ظرف را ببندید.

او گفت:در هر وعده غذایی حتما در کنار غذا از سبزی‌ها به صورت خام یا پخته استفاده و سعی کنید سالاد را با آبلیمو، آبغوره و روغن زیتون و با سس‌های کم چرب میل کنید.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.