گزیده اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته؛

از چرایی کاهش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان تا جذب ۳۰ هزار نیرو در آموزش و پرورش

دلیل کاهش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان و تبدیل وضعیت ۳۰ هزار نیروی جدید به آموزش و پرورش از جمله مهم‌ترین رویداد‌های آموزشی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره  «جزئیات جذب ۳۰ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش»، «سازوکار‌های رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس» و «بررسی کاهش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان» سپری شد.

بررسی کاهش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره علت کاهش مجدد سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان که از ٢۴ به ٢٢ سال رسید و سال گذشته تصویب شد، اظهار کرد: مرجع تصمیم گیری برای تغییر سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان، شورای عالی آموزش و پرورش است و بر همین اساس طی مذاکره‌ای که با دبیر کل آن داشتیم معلوم شد که این شورا تغییری در سقف سنی نداده است.

او ادامه داد: طبق آخرین مصوبه‌ای که شورای عالی آموزش و پرورش داشته است سقف سنی ٢۴ سال در نظر گرفته شده است و هیچ تغییری در این مصوبه نیست.

جزئیات جذب ۳۰ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در ارتباط زنده با شبکه خبری به تشریح چگونگی جذب معلمان تبدیل وضعیتی پرداخت و گفت: همه افراد انتخاب شده را برای طی دوره آموزشی یکساله به دانشگاه فرهنگیان معرفی کردیم.

او ادامه داد: علاوه بر این افراد، مجوز جذب ۳۰ هزار نفر دیگر را به تناسب سابقه و امتیاز این افراد دریافت کردیم که بین استان‌ها توزیع می‌شوند و سپس دوره آموزش یکساله مهارت آموزی برای آن‌ها آغاز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از ۸۸ هزار نفر مشمول، ۳۰ هزار نفر دیگر باقی می‌ماند که در تلاشیم برای آن‌ها ردیف استخدامی بگیریم و تا پایان سال آینده این تعداد نفرات را به استخدام درآوریم.

سازوکار‌های رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس

محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش  درباره چگونگی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارسی که بازگشایی شدند، اظهار کرد: با توجه به شیوه نامه‌های بهداشتی که وزارت بهداشت برای بازگشایی شهریور مدارس در نظر گرفته شده بود عمل خواهیم کرد و تنها تفاوت در این دوره درباره برنامه‌های بهداشتی در نظر گرفتن تراکم افراد در کلاس‌های درس است که حداقل ۱۰ نفر خواهد بود.

او ادامه داد: در مدارس سازوکار‌هایی برای نظارت بر حسن اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در نظر گرفته شده است و کار‌های آن را هم در تمامی استان‌ها انجام دادیم.

ساماندهی حقوق معلمان خرید خدمات/ پرداخت عیدی فرهنگیان با حقوق بهمن

علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره وضعیت پرداخت حق التدریس معلمان بیان کرد: موظف هستیم بر اساس میزان کارکرد حق التدریس معلمان را پرداخت کنیم و بر خلاف حقوق که عدد ثابتی است این حق الزحمه براساس کارکرد خواهد بود بنابراین کاهشی در میزان آن نیست.

او ادامه داد: براساس رقم‌های اعلامی از استان یک مرحله واریزی داشتیم که البته برخی همکاران به میزان پرداختی اعتراض داشتند، اما براساس کارکرد حق التدریس پرداخت می‌شود.اگر احیانا کسی دچار مشکل بود به ما اعلام کند که آن را برطرف کنیم.

الهیار ترکمن از افزایش ٣٠ درصدی حقوق معلمان خرید خدماتی خبر داد و اظهار کرد: براساس قوانین کار حقوق این معلمان تامین می‌شود و مدیر مدرسه هم از طریق وزارت آموزش و پرورش تامین می‌کنیم.

ورزش کارکرد تربیتی مهمی برای دانش آموزان دارد

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه ١٨٣ فضای ورزشی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: افتتاح این پروژه‌ها مجالی است تا در باره امر تربیت بدنی و امنیت جسمی و روانی دانش آموزان صحبت شود.

او ادامه داد: کارکرد ورزش فقط نشاط و سرگرمی و حتی برای سلامتی نیست بلکه ساحتی بسیار مهم و تربیتی است. مفاهیمی چون اعتماد به نفس، گذشت، کار گروهی، تجربه همکاری و مشارکت، صبر و بردباری، تحمل و مدارا با دیگری، قاعده بازی، جامعه پذیری، سخت کوشی و کسب آفت‌ها از مفاهیم بلند‌ی است که در پرتو ورزش جلوه می‌کند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه ورزش فرصت‌های کم نظیری در پی دارد، گفت: بیشتر از انباشت دانش، کسب مهارت زندگی برای موثر بودن، خلاق بودن، مشارکت موثر در زندگی اجتماعی، هوشیار بودن را در اهداف تعلیم و تربیت دنیا داریم که عرصه ورزش این قابلیت‌ها را ارتقا می‌دهد.

محتوای الکترونیکی برنامه درسی سال آینده تولید می‌شود

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: در مورد کتاب‌های تعاملی هم باید مراقب باشیم که کدام اطلاعات رامی خواهیم سر سفره یادگیرنده می آوریم وکدام اطلاعات را در شبکه شاد گسترش می‌دهیم وگرنه ممکن است دچار مشکل فناورانه شویم. فلسفه تعلیم و تربیت به ما اجازه نمی‌دهد از فناوری فلسفه درست کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: این کتاب‌های تعاملی ۲۰۳ عنوان درسی را در بر می‌گیرد و شامل کل کتاب‌های دوره ابتدایی و متوسطه اول و کتاب‌های نظری متوسطه دوم مشمول این طرح هستند.

ملکی افزود: مخاطبان کتاب‌های تعاملی دانش آموزان دوره‌های مختلف، مربیان و معلمان و والدین مختلف هستند و فرصتی مغتنم برای همه مخاطبان محسوب می‌شود.

ملکی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نظر دارد تا الگوی برنامه ریزی درسی آموزش‌های مجازی را انجام بدهد تا برای سال ۱۴۰۰ محتوا‌های الکترونیکی تولید شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
سلام.قرار بود آقای احمدی لاشکی علت درج سقف سنی22سال در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 1400رو اعلام کنند ولی هنوز خبری نیست!اگه تغییر نکرده چرا سنجش22سال اعلام کرده؟! پای آینده ما درمیونه.حداقل مشخص کنند که کدومه...! وای جی سی لطفا پی گیری کنید.خواهشا.ممنون
آخرین اخبار