بانکداری اسلامی از حرف تا عمل!/ بانک ها بهره می گیرند؟

سود مرکب معضلی جدی است که حتی با ممنوعیت رسیدگی دادرسی آن در قوه قضائیه همچنان گریبان گیر نظام بانکی و گیرندگان تسهیلات است.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مصادره اموال و منزل توسط بانک ها، موضوع تازه‌ای نیست. داستان از این قرار است که چندی پیش پدر ۳ شهید برای کمک به اشتغال جوانان منزل خود را وثیقه تسهیلات دامداری یکی از خویشاوندان خود کرده و از بانک ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده بود.

گفته می شود که سود مرکب این بار هم داستان تلخی را رقم می زند، موضوعی که  در ۲۱ تیرماه امسال توسط قوه قضائیه غیر قابل مطالبه توسط بانک ها ابلاغ شده است.

دستگاه قضائی در این بخشنامه که از سمت رئیس قوه قضاییه به تمام مراجع قضایی کشور ابلاغ شده است بیان می کند، در صورتی که بانک یا مؤسسه اعتباری چنین قراردادی را که بالاتر از نرخ‌های اعلامی از سمت بانک مرکزی باشد؛ با مشتریان خود منعقد و سپس در اجرای آن با مشتری به اختلاف برخورد کنند، درب عدلیه برای ارائه شکایت و پیگیری قضایی در خصوص این‌گونه قراردادهای غیرقانونی بسته خواهد بود و در واقع از این به بعد بانک ها هیچ ضمانت اجرایی برای پیگیری مطالبات غیرمتعارف و غیرقانونی خود نخواهند داشت.
دردسری با نام سود مرکب بانکی/

دریافت سود مرکب از وجه التزام امری حرام و غیر قانونی است!

محمد امین حسین آبادی کارشناس اقتصادی در مسائل حقوقی در گفت و گو با خبرنگاربانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در سال ۹۸ در فضای بانک مرکزی و سایر بانک‌های کشور به آن توجه شد، بحث سود مرکب بود. تا سال ۹۷ بسیاری از بانک‌ها سود مرکب دریافت می‌کردند. یعنی از وجه التزام و ۶ درصد جریمه در قراداد‌ها از جمله قرارداد‌های مشارکت مدنی مشخصه سود دریافت می‌شد.

وی ادامه داد: این مسئله به شخص مقابل طرق قرارداد فشار وارد می‌کرد. در نهایت طبق دستورالعمل نحوه امهال مطالبات موسسات اعتباری که در تاریخ ۲۶ فروردین ابلاغ شد. از این رو مقرر شدتا دریافت هرگونه سود از وجه التزام و ۶ درصد جریمه حرام و غیر قانونی است.

حسین آبادی بیان کرد: در خصوص امهال مطالبات موسسات اعتباری دستورالعمل‌های بسیاری داریم. یکی از این دستور العمل ها‌ی اجرایی مشارکت مدنی تبصره ۱ است. این قانون در تاریخ ۲۶ فروردین ۹۹ به موضوع ممنوعیت دریافت سود از هرگونه وجه التزام و ۶ درصد جریمه اشاره کرد. در صورتی که بانک‌ها در سال ۹۹ به این امر توجه نکرده باشند، نشان می‌دهد به صورت غیر قانونی اقدام به دریافت سود مرکب کرده و قابلیت پیگیری از مراجع قانونی را دارد.

این موضوع موجب ناراحتی بسیاری از مردم و مسئولان کشور شد. تا حدی که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته نوشت:  ویدئویی را در فضای مجازی دیدم که پدر و مادر سه شهید سرافراز نسبت به مزایده ملک مسکونی خود به خاطر معوق شدن بدهی مربوط به یک شرکت تعاونی در شهر ازنا ازطریق اجرائیات ثبت به مزایده گذاشته شده است.

لطفاً دستور فرمایید: اولاً -فوراً اجرای مزایده متوقف شود. ثانیاً- گزارشی از کم وکیف وام و محاسبات و اقدامات انجام گرفته به اینجانب ارسال شود. ثالثاً -دلجویی لازم از پدر و مادر گرانقدر شهدا به عمل آورند.

بیشتربخوانید


البته مدیرعامل بانک صادرات با رد این موضوع گفت: بر خلاف آنچه در  ویدئوی مذکور مطرح شده، مزایده‌ای در این خصوص برگزار نشده است. همچنین علی‌رغم وجود مستندات قانونی کافی در شعبه و مدیریت استان، به محض اطلاع از تعلق ملک به خانواده معزز شهیدان، مزایده کان لم یکن تلقی شده و قرار است احقاق حقوق سپرده‌گذاران بانک از طرق دیگری پیگیری شود.
 
البته علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به فیلم منتشر شده از مصادره خانه والدین سه شهید، نوشت: در ویدیویی منتشره پدر و مادر پیر سه شهید به دلیل ضمانت شرکتی از مصادره منزل‌شان از سوی بانک صادرات خبر داده بودند.موضوع را پیگیری کردم. بانک از سواستفاده شرکت می‌گفت. قرار شد اجرائیه متوقف شود.

طبق قانون بانک ها موظف هستند سود خود را از محل  سود دامداری دریافت کند. اما بانک سود خود را بر اساس سود مرکب محاسبه کرده و منزل پدر ۳ شهید را که به عنوان وثیقه در نظر گرفته شده بود، به مزایده گذاشته است. در حال حاضر این بانک حدود ۳ میلیارد تومان اصل پول را علاوه بر سود پول از این پیرمرد طلب می کند.

این درحالی است که آذر سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام  به قانون حذف دریافت سود مرکب بانکی اقدام کرد اما نظام بانکی تمایل چندانی به اجرای این قانون نداشته و هنوز هم در برخی بانک‌ها به دلیل دیرکرد در پرداخت جرایم و سود مرکب تسهیلات تولید، کارخانه‌های تولیدی با تمام امکانات، تجهیزات، اراضی و دستگاه‌ها از سوی بانک مصادره می‌شود. این اتفاقات زمانی رخ می دهد که امسال، عنوان جهش تولید و حمایت از تولیدکننده را به خود گرفته است.

سود مرکب چیست؟

در محاسبه سود مرکب علاوه بر محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق می‌گیرد، سودی که به خود سودها تعلق می‌گیرد هم در نظر گرفته می‌شود. در محاسبه سود ساده، فقط اصل سرمایه و سودی که به آن تعلق می‌گیرد مهم است. مرکب کردن بهره، یعنی دریافت بهره از محل بهره؛ نتیجه این کار، آن را بهره مرکب می نامند در بهره ساده، بهره دریافتی سرمایه‌گذاری نمی‌شود و بنابراین بهره‌ای که در هر دوره بدست می آید ، فقط از محل سرمایه‌گذاری اولیه خواهد بود.

در پایان لازم به ذکر است؛ بانک ها همچنان  در حال دریافت دریافت بهره از محل بهره هستند و تا اینجای کار هیچ اقدامی علیه این کار بانک ها  توسط بانک مرکزی صورت نگرفته است‌. این موضوعات در حالی است در نظام بانکداری ما، شعار بانکداری اسلامی گوش هارا کر میکند ولی در عمل نتوانسته است کم ترین کاری برای رسیدن به هدف خود انجام دهد. همچنین  حدود یک سال و خورده ای  از قانون قوه قضائیه مبنی بر ممنوعیت دریافت سود مرکب از وجه التزام توسط بانک ها مطرح شده است. اما همچنان هیچ بانکی به آن توجه نمی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۴۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۰
بانکداری غیراسلامی یعنی وآم بدون ضامن وسودمرکب رویسپرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
جالب این قضیه می دونیدکجاست در این جریان سود مرکب فقط برای مردم عادی اتفاق می افتد، شما نگاه کن بررسی کن ببین در این مدت که اختلاس های عظیم و میلیاردی به عادت تبدیل شد چند نفرشون پول رو پس دادند چند نفرشون با سود پس دادند چند نفرشون با سود مرکب پس دادند، واقعیت اینه در تمامی اختلاس ها بانکها فقط اصل سرمایه رو گرفتند حتی سودش را هم نگرفتن و در این جریان مالی یک اختلاس سنگین تر شکل گرفته است اگر قرار باشد قانون رعایت شود باید در تمام بانکها را تخته کرد که سرمایه مردم را به اختلاس اعطا کردند ولی چرا برخورد نمی شود این نه ترس است نه جرات بلکه نداشتن قانون است یعنی ما هنوز قانونی نداریم که کسی که اختلاس کرده علاوه بر پرداخت اصل پول و سود مشخص ، فردی که وی را معرفی کرده است و مسئول بانک و مدیران عامل بانک و اعضای آن وحراست و مسئولان ناظر بر بانکها را تنبیه کند، چرا معلوم نیست آیا فکر می کنید اگر این افراد نباشند دنیا تمام می شود یا کار اقتصاد و کشور لنگ خواهد ماند، که اگر اینطور بود آن فرد فراری بانک سرمایه که حتی اسناد را معدوم کرده یا هاردهایی را از کشور خارج نموده نشان می دهد وضعیت بانکی ما آنقدر ها هم می گویند با در و پیکر نیست و مدیران و مسئولان بانک مرکزی در این زمینه باید تا الان بازخواست می شدند زیرا راس کشور در حوزه نظارت بانکی بانک مرکزی است سپس سایر ارگانها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
بانک خودش یک واژه غربی بر مبنای سود و رباست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
بانکداران کشور های دنیا رو ببینید مگر اونا هم اسلام دارند
چیزی که توی ایران نیست قانون سفت وسخت
خواهش می کنیم کمتر با کلمات با مردم بازی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
بانکداران کشور های دنیا رو ببینید مگر اونا هم اسلام دارند
چیزی که توی ایران نیست قانون سفت وسخت
خواهش می کنیم کمتر با کلمات با مردم بازی کنید
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
42 ساله کدام حرف عمل شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
این سود مرکب به انها که دهها و صدها میلیارد تومان از بانکها وام گرفته اند و پس نداده اند تعلق میگیرد اگر میگیرد چرا انها هر روز ثروتمندتر میشوند و چرا اینقدر اقایان واقازاده ها مشتاق دریافت وامهای میلیاردی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
بانکها پوست می کنند !!!
کافیه به آدمهای گرفتاری که مبلغی وام گرفته اند و سالهاست اقساط پرداخت می کنند و بازهم بدهی شون هر روز بیشتر میشه بزنید !!!
کسی که 15 میلیون از بانک مسکن وام گرفته تا الان 80 میلیون پرداخت کرده !! باسود و دیرکرد باید 40 میلیون دیگه هم پرداخت کنه !!! یک سری به این ادمهای گرفتا بزنید بد نیست !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
هزینه ها منظورتون وام هایی هست که 4 درصد خودتون میگیرید و بلند مدت. بعد بانک ها هر کاری میکنن کارمزد کم میکنن. بورسم که نگو و نپرس چجوری خون مردم رو تو شیشه کردن. و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
اااه مگه بانکها سود هم میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
اگر له من بود کل بانک ها رو بدون سود میکردم
چه ربطی داره سپرده مردم رو بگیره و۱۵ درصد سود بده و همون رو به یکی دیگه وام بده ۱۸ درصد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
واقعا که حیفی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۳:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
وام‌های بانکی در حقیقت دام است.
Iran (Islamic Republic of)
وون
۲۳:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
این بانک ها با ربا همه ملت و کشورو به بیراهه کشوندن وتولید نقدینگی پول بی پشتوانه پول ایران رو بی ارزش کرد و توروم ایجاد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
منکه راضی نیستم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۴۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
انقدر این بانک ها گستاخ شدن که کسی نیست جلوی این ها رو بگیره من 36 سالمه تا به این سن هییییییچ وقت نشنیدم و ندیدم کسی از دولتی ها مجلسی ها و قوه قضایی ها جلو اینارو بگیره یعنی خداوکیل فقط دارن با پول مردم و ربا جولان میدن و وقتی هم که میخوان پول مردم رو به خودشون وام بدن صاحبش میشن و چه کارا که نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
چون خودشون وامهای میلیاردی گرفتن و پس نخواهند داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
سلام سود بانکی همان نزول هستش
Iran (Islamic Republic of)
بیکار
۲۲:۲۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
بانکدار اسلامی!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
نویسنده کتاب "ادبستان پارسی: فارسی عمومی برای دانشگاه‌ها" دانشجویان را مجبور به خرید کتاب خود برای درس"فارسی عمومی" می کند. در حالیکه هیچ یک از سرفصلهای وزارت علوم در این کتاب نیست.
آیا نظارتی بر این موارد وجود دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
لطفا با اساتید نور دیده و فرهنگی شوخی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
خودت حساب کن وام می گیری 50 میلیون با سود 18 درصد ولی وقتی پس میدی سود 50 هست چطور خدا می دونه، حالا آگه عقب بیفته قسط سود 75 درصد و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
چرا نظارتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
خسته نباشی دلاور!!!
دستمون درد نکنه واقعا!!!

بابا هر چند وقت یه بار این بانکداری اسلامی رو زبوناست آخرش هم هیچی به هیچی!!!
یعنی هر بار یه خط این قوانین اصلاح میشد تا الان تموم شده بود.
از نظر من که بزرگ ترین مشکل اینه که پول دست به دست میشه بدون اینکه سر جای درستش به مصرف برسه و از نتیجه کار سود برسه!!!
همه ی قوانین با تمام جزئیات و با تمام جزئیات عملیاتی شدنش باید بررسی بشه هم عالم اسلامی هم عالم بانکی.
من نمیدونم ته این مسائل کجا بنده که گره کور شده!!!اول اون گره رو وا کنید بعد بقیه رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
چی شد اخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
اين بانك هاي رباخوار در جمهوري اسلامي هستن و همان قوانيني را اجرا مي كنند كه جمهوري اسلامي وضع كرده.
چطوره كه هميشه گفته ميشه بانك ها بابت وام هايي كه ميدن بهره هاي كلان ميگيرن و رسما و علنا حرام خواري و رباخواري ميكنن اما همچنان اين موضوع با قدرت تمام وجود داره و كاري در موردش انجام نميشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
واقعا چند تا وام گرفتی و چندتا را بموقع پرداخت کردی؟؟؟؟ تو خودت در هر شغلی هستی آیا حلال حرام را رعایت میکنی؟؟؟؟ حداقل هفتاد درصد مردم پولی که بابت شغلشان دریافت میکنند آلوده هست!!! لطفا فقط یکبار خودتان را هم قضاوت کنید!!!! اینهمه فساد، فحشا، اعتیاد و .... نتیجه عادی دانستن نان های حرامی هست که به سفره ها می رود. پس اول ببینید خودتون چطور پول در می آورید و فرزندان و همسرانتان چرا به بیراهه رفتند بعد بقیه را محکوم کنید!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
کو تا عمل
Iran (Islamic Republic of)
پسر ایران
۲۰:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
بانکداری اسلامی؟؟؟؟؟کجاست؟؟؟ مگه داریم؟؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
مسئولان کجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
ساعت خواب؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
خیر اصلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
دولت برای راضی نگهداشتن بعضی هامثل خودروسازها، صداو سیما ، شرکت نفت ، پزشکان و اعضای هیات علمی دانشگاهها، اعضای مجلس و ... بصورت دستوری و اجباری وامهای میلیاردی به آنها داده که نود درصد آن وامها سال هست که معوق شده و باعث ضرر و زیان بسیار برای بانکها شده در حدی که خیلی از بانکها در حال فروش شعبه و املاک برای حل بخشی از مشکلات هستند. ولی دولتها هیچوقت این مسائل را به مردم نگفته اند و باعث درگیری مردم با بانکها شده اند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
psdk
۰۸:۱۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
اینا دلیل و مجوز میشه برای نزول خواری بانکها ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
در طول سالها دولت با دستور پرداخت وامهای غیر ضروری و اجباری هم باعث بدهکار تر شدن مردم وهم افزایش گرانی و تورم شده . هستند کسانی که با انواع کارها و دادوبیدادها چندین وام گرفته و سالهاست که پس نداده اند و مسولان بانک هم بجای آنها کارمندان بدبخت را توبیخ و تا نصف شب اجباری نگه می دارند و با بهانه عدم وصول بدهی اقساط مشتریان ، کارمندان شعبه ها را تنبیه میکنند!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
بورس دوباره منفی شده اینطوری درستش کردن آقایون ؟؟؟ فقز حرافی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
نزول ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
بانکداری اسلامی، یعنی سودبانکی کم ولی بهره بانکی زیاد!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۷:۰۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
تا زمانی که ارزش پول ملی در مقابل سایر قیمت ها مانند ارز طلا و مسکن کاهش می یابد کسی حاضر به پس انداز در بانک نیست.
بانک ها باید ارزش سپرده مردم را با افزایش قیمت ارز افزایش دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
چه ربطی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
سود بده ولی سود نگیره!!!!! پس حقوق کارکنان و سایر هزینه ها را شما باید بیدی!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
چهارملیون تومان براخریدکالا ازبانک دریافت کرده ام هشت ملیون تومان سه ساله باید پرداخت کنم سود چهار ملیون تومانرا حساب کنید درضمن ماهیانه پرداخ ت میکنم وای وای چند درصدمیشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
یعنی وام ۵۲ درصد گرفتی!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
البته آن کالاهایی که خریدی الآن 100درصدسود کردی
Iran (Islamic Republic of)
سید دانیال
۰۰:۱۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
الان وام نرخ مصوب ۱۸ هست که میشه ۱۲۰۰ سود واسه سه سال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
بانک ها بهره نمیگیرند بلکه بانکها قلع و قمع میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
واقعا. میگه مثلا 10 درصد تهش میشه 30 درصد ...بابا اینا درصداشونم با درصدای ما فرق داره!!!!
آخرین اخبار