۲ دهه افتخار آفرینی توپ و توری‌های ایران در جهان/ از مدال‌های رنگارنگ آسیا تا نشستن بر بام جهان

رشته‌های توپ و توری کشورمان در ۲ دهه گذشته موفق به کسب افتخارات زیادی برای کشورمان شده اند.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش کشور در چند سال گذشته با پیشرفت‌های شگرفی رو به رو شده است و حالا امروز نام ایران نه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای یا آسیایی بلکه به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی مطرح است، شاید همچنان در این میان بحث‌هایی در خصوص وضعیت زیر ساخت و حتی تعداد مدال‌های کسب شده مطرح باشد، اما نباید فراموش کرد که به تازگی گام‌های بزرگ برداشته شده و باید در آینده منتظر بود تا این المان‌ها هم همانند نتیجه گیری به سطح مطلوب برسد.  

اگر نگاهی گذرا به ورزش کشور به خصوص رشته‌های توپ و تور در چند سال گذشته داشته باشیم می‌بینیم که از ۶ دهه گذشته تاکنون گام‌های مثبت و البته بزرگی برداشته شده که اگرچه کافی نبوده، اما کمک کرده تا امروز در رشته‌های توپ و توری شامل فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال و تنیس روی میز یک قدرت بزرگ و یک حریف مدعی در جهان باشیم.  

۲ دهه افتخار آفرینی توپ و توری‌های ایران در جهان/ از مدال‌های رنگارنگ آسیا تا نشستن بر بام جهان

حریفی جدی و مدعی مدال المپیک 

والیبال کشورمان بیش از یک دهه است که دیگر یک قدرت جهانی محسوب می‌شود، بلندقامتان ایرانی در این سال‌ها توانستند با نمایش بی نقض و فوق العاده شان در رویداد‌های مختلف مدال‌های زیادی را دشت کنند، آن‌ها از سال ۲۰۰۰ شرایط جدیدی را رقم زدند و توانستند در بازی‌های آسیایی بوسان فراتر از انتظار ظاهر شوند و مدال نقره آن را کسب کنند، البته این شروعی بود برای والیبال کشورمان که پس از آن تاکنون توانسته در بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا در مجموع ۵ مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۲ مدال برنز کسب کند و هم اکنون هم در جایگاه هشتم جهان و اول قاره آسیا قرار بگیرد.

والیبالیست‌های ایرانی همچنین ۲ مرتبه به المپیک راه یافته اند که حاصل آن یک عنوان پنجمی در نخستین حضورشان بود، آن‌ها همچنین  یک بار موفق به کسب مدال برنز جام بزرگ قهرمانان جهان شده اند، رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال هم دیگر عرصه‌ای بوده است که در این سال‌ها ورزشکاران ایرانی توانستند نتایج خوبی کسب کنند و ۲ مرتبه هم به مرحله نهایی آن برسند، البته اگر از رده بزرگسالان به رده پایه بیاییم می‌بینیم که این عنوان‌ها و مدال‌ها خوش رنگ‌تر هم می‌شود، به طور مثال تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های جوانان و نوجوانان قهرمانی جهان موفق به کسب ۳ مدال طلا شده است.

به غیر از این عنوان‌های تیمی به دست آمده در این سال‌ها بازیکنانی مانند سعید معروف، محمد موسوی و امیر غفور هم توانسته اند عنوان‌های انفرادی زیادی کسب کنند و به همین واسطه در تیم‌های بزرگ جهان هم به میدان بروند، حالا کارشناسان معتقدند که با شرایط موجود و همچنین حضور سرمربی خوبی همچون آلکنو در تیم ملی والیبال کسب مدال در المپیک توکیو دور از انتظار نیست.

 

پیش به سوی دومین مدال جام جهانی 

تیم ملی فوتسال نیاز به تعریف و تمجیدی ندارد، آن‌ها آنقدر در سال‌های گذشته مدال گرفته اند که دیگر قدرت آن‌ها برای همه آسیا و جهان اثبات شده است، تیم ملی فوتسال کشورمان در ۱۴ دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا موفق به کسب ۱۲ قهرمانی شده است، آن‌ها همچنین در جام‌های جهانی هم نمایش خوب و قابل قبولی داشته اند و در آخرین حضورشان در جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا موفق به کسب مدال برنز شدند، آن‌ها حالا دیگر یک قدرت بلامنازع جهانی هستند و تیم اول آسیا و پنجم جهان اند و انتظار می‌رود که این روند خوب ادامه دار باشد. فوتسال ایران همچنین بازیکنان خوبی پرورش داده است و پنجمین لیگ برتر جهان است.

حسین شمس سرمربی اسبق تیم ملی کشورمان هم معتقد است که با قدرت و شرایط فعلی فوتسال ایران کسب مدال‌هایی به مراتب خوش رنگ‌تر هم در جام جهانی پیش رو که قرار است به میزبانی لیتوانی برگزار شود دور از ذهن نیست.  

حلقه‌های افتخار و لحظه شماری برای افتخار آفرینی جدید

تیم ملی بسکتبال کشورمان دیگر تیم ملی است که در ۲ دهه اخیر با عملکرد فوق العاده اش توانسته در میان برترین‌های جهان جاپای تازه‌ای باز کند، آسمان خراش‌ها در جایگاه بیست و سوم جهان حضور دارند و در جام جهانی ۲۰۱۹ هم توانستند به عنوان برترین تیم آسیا در مسابقاتی که به میزبانی چین برگزار می‌شد جواز حضور در المپیک را کسب کنند.

تیم ملی بسکتبال کشورمان در مجموع ۳ حضور در المپیک را در کارنامه دارد و از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۳ مدال طلا، ۳ نقره و ۳ برنز در مجموع رقابت‌های قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی هم کسب کرده است، حضور ستارگانی، چون ارسلان کاظمی، بهنام یخچالی، صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی در تیم ملی همچنان نوید آن را می‌دهد که آسمان خراشان در توکیو هم خوش بدرخشند و با وجود قرعه مشکلی که دارند بتوانند به جمع ۸ تیم برتر جهان برسند.  بسکتبال ایران بدون شک می‌تواند بسیار بیش از این‌ها افتخار آفرین باشد، اما نبود زیر ساخت و مشکلات مختلف تاکنون مانع آن شده که تیم ملی ایران بتواند قله‌های بیشتری را در جهان تصاحب کند.  

غیر ممکنی که ممکن شد 

تنیس روی میز دیگر رشته‌ای است که در چند سال گذشته با مدیریت خاص و البته برنامه‌های مدون خوبی که داشته توانسته عنوان‌های خوبی کسب کند و ارتقا محسوسی را در جهان تجربه کند، این روز‌ها ورزشکاران ایرانی زیادی هستند که در گروه‌های آقایان و بانوان و رده‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در میان ۱۰۰ ورزشکار برتر جهان قرار دارند و حتی توانستند به رنکینگ یک جهان هم برسند و در این راه هم مدال‌های رنگارنگ و ارزشمندی در مسابقاتی نظیر هوپس و ... کسب کنند.  

تیم ملی بانوان ایران در این سال‌ها توانسته با ارتقا دسته اش به دسته دوم جهان صعود کند، آقایان هم توانستند به دسته اول صعود کنند و رده‌های پایه هم توانستند مدال‌های مختلفی را در قهرمانی آسیا که به واسطه ابر قدرت هایی، چون چین، کره و ژاپن همانند قهرمانی جهان است کسب کنند.  

افتخار آفرین‌ترین لحظه برای تنیس روی میز ایران در سال‌های گذشته به غیر کسب چندین سهمیه المپیک، بدون شک مدال نقره بازی‌های آسیایی بودی که توسط نوشاد عالمیان کسب شد، حالا تنیس روی میز ایران جایگاه خاصی دارد و کسب سهمیه‌های بیشتر المپیک چیزی است که از آن‌ها انتظار می‌رود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

گزارش: آرین کرات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار