وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ساخت۲۳۰ هزار کیلومتر راه آسفالت در کشور/ نخستین دشت تامین مالی حوزه راه از بورس در آزادراه حرم تا حرم

اسلامی با اشاره به اینکه توسعه راه‌ها دسترسی به سایر مولفه‌های توسعه را آسان‌تر می‌کند، گفت: هم اکنون۲۳۰ هزار کیلومتر راه آسفالت در کشور داریم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص دستاوردهای حوزه راه و مسکن بعد از انقلاب اسلامی تصریح کرد: به لحاظ سرانه برخورداری از راه آسفالت، جزو کشورهای اول منطقه هستیم. هم برای نقاط پرتراکم جمعیت و  هم نقاط کم جمعیت فرصت زیرساخت های حمل و نقل فراهم شده است.

او ادامه داد: هم اکنون در کشور بیش از ۲۳۰ هزار کیلومتر راه  آسفالت ساخته شده است. یکی از مهمترین پروژه های حوزه راه،  آزاد راه "غدیر" (آزاد راه جنوبی تهران - البرز)  با طول ۱۶۰ کیلومتر است که به زودی افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بین کرد: قبل از انقلاب ۷۶ کیلومتر آزادراه در کشور ساخته شده بود که تا پایان دولت دوازدهم به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومترمی رسد. مهمترین پروژه در دست کار آزادراه البرز-تهران  است که ساخت آن طی ۵ سال انجام شده و گره بزرگ ترافیکی منطقه را برطرف می کند.

او افزود: بزرگراه های کشور قبل از انقلاب ۳۵ کیلومتر بوده که به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر می رسد. راه های اصلی کشور هم از ۱۴ هزار کیلومتر به ۲۶ هزار کیلومتر خواهد رسید. طول راه های روستایی آسفالت کشور هم ۳ هزار کیلومتر بوده که به ۱۱۵ هزار کیلومتر می رسد.

وزیر راه و شهرسازی درباره دستاوردهای حوزه ریلی گفت:  در مدت کار این دولت ۵ استان به خط آهن متصل شده است . افتتاح راه آهن خواف هرات را داشتیم که اهمیت زیادی دارد.

او افزود:  ۴ استان دیگر در سال آینده به راه آهن متصل می شوند. راه آهن زاهدان به چابهار پروژه مهمی است که تا پایان سال آینده به بهره بردای می رسد.

اسلامی گفت : سعی کرده ایم فرصت توسعه را با متنوع سازی منابع مالی به گونه ای فراهم کنیم تا قفل منابع تاخیر در کار ایجاد نکند.با بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و بازار سرمایه تفاهماتی درباره تامین مالی پروژه ها از بازار سرمایه داشتیم که نخستین دشت ما از بازار سرمایه افتتاح آزاد راه حرم تا حرم بود.

او افزود: برای تامین سرمایه ۱۰ پروژه حوزه راه از بورس به تفاهم رسیده ایم که بخشی از آزادراه حرم به حرم دشت اول از بازار سرمایه بود و ۹ پروژه هم در دستور کار است.

جشن خودکفایی  در تولید واگن باری

اسلامی با اشاره به این که در سال ۹۸ و ۹۹ نگذاشتیم یک وسیله ریلی از خارج وارد کشور شود گفت: اخیرا جشن خودکفایی تولید داخلی واگن باری را برگزار کردیم و به زودی جشن خودکفایی تولید داخلی واگن مسافربری را هم برگزار خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توزیع ۴۰۰ واگن بین کارخانه‌های واگن سازی کشور برای بازسازی افزود: با همت صنایع و فشار‌هایی که اعمال شد به تولید ریل استاندارد و با کیفیت رسیدیم و الان در همه پروژه‌ها از ریل داخلی استفاده می‌شود.

اسلامی افزایش واگن‌های باری از ۷۴۰۰ به ۲۶ هزار و ۷۰۰ واگن را که به کمک ظرفیت‌های ساخت داخل ایجاد شده از دیگر دستاورد‌های بخش ریلی کشور دانست و افزود: واگن‌های فرسوده هم برنامه ریزی شد تا اگر قابل استفاده نیستند اسقاط شوند و اگر قابل بازسازی باشند، برای تعمیر به کارخانجات فرستاده شوند.

برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت بنادر 

اسلامی با بیان این که پیش از انقلاب فقط ۱۹ میلیون تن ظرفیت بندری داشتیم، گفت: الان ظرفیت بنادر ما  از ۲۵۰ میلیون تن بیشتر است که تا پایان سال به ۲۸۰ میلیون تن می رسد  همچنین  برنامه ریزی شده تا ۵ سال آینده ظرفیت بنادر کشور به ۵۰۰ میلیون تن برسد.

او با تاکید بر این که طراحی و ساخت و اجرای بنادر هم از توان داخلی است گفت: به بهانه تحریم ده‌ها هزار کانتینر را از ایران خارج کردند، حتی کانتینرهای خالی را هم بردند، اما سرمایه گذاری خط تولید کانتینر‌های استاندارد چند منظوره را راه اندازی کردیم و اکنون شاهد فعالیت ساخت تجهیزات بندری و شناور‌ها در داخل کشور هستیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه سواحل مکران گفت: جاسک و بندر چابهار دو پتانسیل بزرگ سواحل مکران محسوب می شوند که هر دو در حال گسترش هستند. کشاورزی، گردشگری، صنایع جانبی و آبزی پروری فرصت های توسعه سواحل مکران است و امیدواریم موسسات سرمایه گذار به این بخش پربازده جذب شوند.

او ساخت پایانه نفتی برای صادرات نفت در خارج خلیج فارس و منطقه چابهار را گامی عملی در توسعه سواحل مکران دانست و افزود: این منطقه به قطب سوم پتروشیمی و از مناطق ساخت کارخانجات فولاد در کشور تبدیل خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره حمل و نقل هوایی اظهار کرد: در بخش فرودگاه ها در صدد نوسازی و تامین تجهیزات راداری و ناوبری جدید هستیم. به تازگی یک سیستم جدید راداری با همت مهندسان داخلی در فرودگاه مهرآباد نصب شده است.

او افزود: بهسازی یکی از ترمینال های مهرآباد باعث شده تا زمان اعزام و پذیرش و سوار شدن مردم به هواپیما نیم ساعت کاهش یابد.

طرح اقدام ملی مسکن به کجا رسید؟

اسلامی در ادامه برنامه در خصوص طرح اقدام ملی مسکن گفت: از ۴۳۶ هزار نفر واجد شرایط بیش از ۱۵۰ هزار نفر تاکنون مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریزی داشته اند.تمام مشکلات طرح اقدام ملی مسکن برطرف شده است.

او ادامه داد: با وجود اینکه مهلت واریز تمام شده اما  به بانک مسکن گفته شده امکان واریز برای افرادی که ثبت نام کرده اند وجود داشته باشد. اگر تعداد واریزی ها به۳۲۰ هزار واحد برسد، طرح با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

عضو کابینه دولت تاکید کرد: در طرح اقدام ملی بیش از ۵۰۰ هزار واحد ساخته می‌شود که هر چقدر مردم آورده شان را تکمیل کنند پروژه‌ها هم سریع‌تر به اتمام خواهد رسید.

پرونده مسکن مهر بسته می شود

اسلامی در خصوص مسکن مهر گفت: حدود ۷۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام داشتیم که ۳۰ هزار واحد دهه فجر امسال تحویل داده می شود و ۳۹ هزار واحد به دلایلی باقی مانده که به زودی تکمیل و پرونده مسکن مهر بسته می شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص بازآفرینی شهری گفت:  ۳ کار مهم در این حوزه در دستور کار ما قرار داشت. نخست بهسازی شهری و محلات بود که بیش از ۵۰۰ پروژه در شهرهای بحرانی مثل زابل اجرا شده است.

او ادامه داد: بحث دوم خدمات زیربنایی و روبنایی در شهرهای مختلف بوده که اجرایی شده است. جمع آوری کپرنشین ها هم پیگیری و انجام شده است.

اسلامی گفت: مورد سوم  نوسازی خانه ها با همکاری خود مردم  بود که امسال ۳۴ هزار خانه نوسازی و مقاوم سازی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۵۶ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
آسفالت جاده ازنا شازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
خسته نباشی!؟!!!! میخواستی چه کار کنی!؟؟
آخرین اخبار