توضیحات گمرک درباره ترخیص نشدن محموله گوشت بعد از ۷ سال/محصولات پتروشیمی و پسته مهم‌ترین کالا‌های صادراتی کشور

میراشرفی گفت:با توجه به قراردادهایی که با بخش خصوصی بسته شده ۷۰ میلیون یورو معادل ۲ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی در واردات دستگاه های ایکس‌ری داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میر اشرفی رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد:در ترانزیت سرعت و دقت باید توامان باشد که هرکدام متضاد هم هستند اگر سرعت بالا برود دقت کاهش می‌یابد و اگر دقت بالا برود سرعت کاهش می‌یابد بنابراین باید این دو را با استفاده از تجهیزات هماهنگ و رصد کنیم.

وی با بیان اینکه کار در سازمان زمان گمرک بسیار سخت است، گفت: یکی از کشور‌هایی هستیم که پیچیدگی در تجارت خارجی داریم و بیش از ۳۰ سازمان در کنار تعدد قوانین و سایر مباحث به این پیچیدگی دامن زده است و کرونا را نیز باید به آن اضافه کرد.

معاون وزیر اقتصاد افزود یکی از برنامه‌ها اجرای نظارت‌های غیر ملموس و غیر مزاحم است که لازمه آن استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری است که در حال حاضر ۱۴ دستگاه ایکس ری کامیونی داریم که حداقل باید به ۵۰ دستگاه برسد که هر کدام چند ده میلیارد تومان هزینه دارد.

میراشرفی ادامه داد: در حال حاضر برنامه ریزی برای تجهیز ۱۴ دستگاه ایک‌سری تا سال آینده هستیم و پنج دستگاه ایکس‌ری خودرویی نیز اضافه می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به قرارداد‌هایی که با بخش خصوصی بسته شده ۷۰ میلیون یورو معادل ۲ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی در واردات ایکس‌ری داریم که این ایکس‌ری‌ها با مشارکت بخش خصوصی منعقد شده و ساخت داخل است.

 واردات ۳۶ و صادرات ۳۴ میلیارد دلار خواهد بود

رئیس‌کل گمرک پیش‌بینی کرد: تا پایان سال جاری واردات به ۳۶ میلیارد دلار و صادرات به ۳۴ میلیارد دلار می‌رسد که جمعاً حدود ۷۰ میلیارد دلار خواهد شد. البته این رقم زیبنده کشور نیست چراکه ۲۴ هزار میلیارد دلار در دنیا صادرات وجود دارد با توجه به آنکه ۷.۵ درصد منابع دنیا را در اختیار داریم اگر یک درصد صادرات را به خود اختصاص دهیم باید ۲۴۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که نیاز به توسعه استراتژی صادرات دارد.

میر اشرفی گفت: بیش از ۹۵ درصد از کالا‌ها از طریق بنادر دریایی به وارد کشور می‌شوند. در مجموع ۱۶ فروند شناور در حال تخلیه بار با حجم ۵۰۰ هزار تن هستند و ۱۴ شناور هم در لنگرگاه داریم. در مجموع حدود ۵ میلیون تن کالای تخلیه شده، در حال تخلیه و روی آب داریم.

وی بیان کرد: همیشه اعلام کردیم که تراز تجاری ما در صادرات خدمات فنی و مهندسی و برق قابل قبول است. از حدود ۲۸ میلیون تن کالای وارداتی به کشور  ۲۰ میلیون تن کالاهای اساسی و مابقی اغلب مواد اولیه واحد‌های تولیدی هستند.محصولات  پتروشیمی و پسته مهمترین کالاهای صادراتی کشور و کالا‌های اساسی، مواد اولیه تولید و تلفن همراه بیشترین کالاهای وارداتی هستند.

میراشرفی بیان کرد:ما با مصوبات ستاد اقتصادی موظف شدیم که کالا‌هایی که تا ۱۱ آبان ۹۹ وارد کشور شدند و کد ساتنا ندارند به وزارت صمت معرفی کنیم تا با ارز با منشا متقاضی ترخیص شوند. مقداری از این اقلام با ارزش حدود ۴۰ میلیون دلار هنوز مورد تایید وزارت صمت قرار نگرفته اند و امکان ترخیص آن‌ها ایجاد نشده و اگر این تاخیر ادامه داشته باشد کالا به عنوان کالای متروکه معرفی خواهد شد.

توضیحات گمرک درباره ترخیص نشدن محموله گوشت بعد از ۷ سال

میر اشرفی درباره ترخیص محموله گوشت بعد از ۷ ساله گفت: در آن مقطع که این محموله گوشت وارد کشور شد در اوج تحریم‌ها قرار داشتیم و امکان انتقال وجه وجود نداشت. تا زمانی که سند مالکیت منتقل نشود صاحب کالا شرکت فروشنده خواهد بود و برای حفظ امانت گمرک باید کالا را حفظ کند. کالا‌های پزشکی، بهداشتی و خوراکی باید دو سوم از تاریخ مصرف آن‌ها باقی مانده باشد تا از گمرک ترخیص شود. این کالا مترکه اعلام شد،این محموله تا امروز هنوز مجوز مصرف ثانویه را هم دریافت نکرده است.

وی گفت:ممکن است محموله‌های دیگری هم با چنین سرنوشتی مواجه شوند. برخی محموله ها مشکل اسناد مالکیت دارند و بعد از حل مشکل و رسیدن به مرحله ترخیص، تاریخ مصرف آنها تمام می شود.

رئیس کل گمرک درباره واردات موز بیان کرد: با توجه به محدودیت‌های ارزی واردات موز مشروط به صادرات سیب شد، اگر ثبت سفارش معتبری وجود نداشته باشد در ترخیص با مشکل مواجه نخواهیم شد.آنچه که مسلم است واردات میوه‌های گرم سیری محدود شده است. حدود ۱۰۰ کانتینر یعنی حدود ۲ هزار تن موز به تازگی ترخیص شده و امروز محموله‌ای در گمرکات کشور وجود ندارد.

میر اشرفی گفت: کرونا حمل و نقل برون مرزی کشور را بسیار تحت تاثیر قرار داد و تا ۶ ماه هیچ شناوری را کشور‌های حاشیه خلیج فارس نمی پذیرفتند. در مرز‌های شرقی یکی از مدیران مان را به علت کرونا را از دست دادیم. در مقابل برخی رویه‌ها کارهای واردات و صادرات کالا کاملا وارد فضای الکترونیک شد و کارتابل‌ها در محیط الکترونیک قرار گرفت . همچنین امسال مکلف شدیم ۱۲ هزار میلیارد تومان در حقوق ورودی کالا داشتیم و به خزانه واریز کنیم که تا به امروز ۱۱ هزار میلیارد آن محقق شده است. ارزش افزوده هم ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود و پیش بینی می‌شود در مجموع حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور داشته باشیم.

وی با تاکید بر عملکرد اشعه‌های دستگاه های ایکس ری داخلی و کمترین ضرر ممکن در عملکرد آن‌ها گفت: ۳ دستگاه ایکس ری داخلی خریداری کردیم که در حال کار هستند و عملکرد بسیار مناسب تری نسبت به نمونه‌های قبلی موجود در کشور دارند. بندر شهید رجایی گاهی تا ۳ هزار کامیون خروجی دارد به همین دلیل به تعداد زیادی دستگاه نیاز دارد. سامانه بازرگان و گمرکات باید در حد و اندازه گمرک فعالیت کنند.

میراشرفی افزود:اوراسیا یک اتحادیه گمرکی و با تعرفه‌های ترجیهی است. در این عضویت ۳ ساله چند تعرفه ترجیهی گرفتیم و چند تعرفه ترجیهی ارائه کردیم، اما بازخورد آن، در حد انتطارمان نبود و این آمار‌ها به سازمان توسعه تجارت ارائه شده است. گمرک پا به پای سایر بخش‌ها برای حضور در بازارهای جهانی تلاش می کند.

رئیس کل گمرک بیان کرد: در چند مورد اظهارنامه‌ها با حداقل موارد را پذیرفتیم که اغلب مربوط به خودروساز‌ها بودند. کالا‌هایی که سوغات نباشند گمرک می‌تواند از پته استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
الان چه کسی این خسارت را باید پاسخگو باشد .وزیر اقتصاد به چه دردی میخوره؟مسئولین گمرک الان خجالت نمیکشند این حرفو میزنند آیا نباید از سمت خود استعفا دهند آیا نباید برکنار شوند. از مردم ایران خجالت نمیکشید بعد از هشت سال بر مردم ایران اصلاح طلبان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
گوشتی که هفت سال ترخیص نشده سر از رستورانهای داخل در نیاره
آخرین اخبار