در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

روند انتشار کتاب پس از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب چه تغییری کرد؟

انتشار و فروش کتاب این روز‌ها یکی از مسائل مهم پیش روی ناشران و کتاب دوستان است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها انتشار و فروش کتاب یکی از مسائل پیش روی ناشران است. این مسئله با توجه به شیوع کرونا در کشور به صورت دیگری خود را به ناشران نشان داد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای حمایت از ناشران نمایشگاه مجازی کتاب را برگزار کرد.


بیشتر بخوانید


احمد دولت آبادی مدیرمسئول انتشارات نگارتابان، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت امروز انتشار کتاب آن هم پس از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران باتوجه به استقبال مردم از این نمایشگاه باعث شد، ناشران انگیزه‌ای برای انتشار کتاب پیدا کنند. الان ناشران می‌دانند سامانه برگزاری این رویداد ادبی وجود دارد و در هر زمان که لازم باشد، این نمایشگاه برگزار می‌شود. همین مسئله انگیزه‌ای شد برای اینکه ناشران در زمینه انتشار کتاب فعالیت داشته باشند و بارقه امیدی در دل آن‌ها ایجاد شود.

وی افزود: اتحادیه ناشران و کتابفروشان به تازگی کتاب را میان ناشران توزیع می‌کند. همچنین روند واگذاری کاغذ به ناشران با کندی انجام می‌شود. البته نحوه دریافت کاغذ مانند گذشته است و شاهد تغییری در این زمینه نیستیم. ناشران در سامانه ثبت سفارش کاغذ میزان تیراژ کتابشان را ثبت می‌کنند و پس از آن سامانه به صورت اتوماتیک میزان کاغذ مورد نیاز ناشران را براساس تیراژ و صفحه‌های کتاب تعیین می‌کند.

مدیرمسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان در زمینه تعیین میزان کاغذ مورد نیاز ناشر دخالتی ندارد. تعداد کاغذ مورد نیازشان براساس فیلد‌هایی که پرکردند، به وسیله سامانه تعیین می‌شود. ابعاد کتاب را در سامانه می‌سنجند و میزان کاغذی که در اختیار ناشر قرار می‌گیرد با میزان تیراژ کتاب‌ها ارتباط دارد.

دولت آبادی در پایان اظهار کرد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان پس از اینکه کاغذ را در اختیار ناشران قرار می‌دهد، در یک بازه زمانی مشخص با آن‌ها تسویه حساب نمی‌کند؛ برای مثال گاهی ماهی دوبار گاهی دو ماه یکبار با انتشارات نگارتابان تسویه حساب می‌کند. بازه زمانی که این اتحادیه با ناشران تسویه حساب می‌کند به نوع کاغذی که ناشر به آن برای انتشار کتابش نیاز دارد و میزان موجودی کاغذ در انبارهایشان بستگی دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار