گراهام: تا زمانی که شاهد تغییر رفتار ایران نباشیم، تحریم‌ها نباید برداشته شود

سناتور جمهوری خواه آمریکایی از دولت جدید واشنگتن خواست تا لغو تحریم‌های ایران را منوط به تغییر رفتار این کشور کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، سناتورجمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی به دولت آمریکا توصیه کرد تا زمانی که شاهد تغییر رفتار ایران نباشد، تحریم های این کشور را حفظ کند.

سناتور لیندسی گراهام در مصاحبه ای مدعی شد: تا زمانی که شاهد تغییر رفتار از سوی ایران نباشیم، تحریم های این کشور باید به قوت خود باقی بماند.

او در این مصاحبه یادآور شد جو بایدن در ابتدای ریاست جمهوری خود با سه مسئله اساسی تعامل با ایران و چین و نیز بحران مهاجران روبروست.

سناتور ایالت کارولینای شمالی همچنین ایران را به سوء رفتار طولانی متهم و به بایدن توصیه کرد در اندیشه بازگشت به توافق هسته ای ایران نباشد.

سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی همچنین در بخشی دیگر از اظهاراتش خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان را در موعد مقرر غیر محتمل دانست. لیندسی گراهام اعلام کرد نیرو‌های آمریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند و تنها در صورت مهیا شدن شرایط عقب نشینی می‌کنند.

این سناتور از رویکرد دولت جو بایدن در مسئله افغانستان استقبال کرد و گفت: من از آنچه دولت بایدن برای افغانستان پیشنهاد می‌دهد بسیار خوشحالم. آن‌ها می‌خواهند نیرو‌ها را با یک رویکرد مبتنی بر شرایط در آنجا نگه داریم.

گراهام ادامه داد تصور نمی‌کنم نیرو‌های ما در ماه می‌آنجا را ترک کنند. ما در شرایطی که اوضاع بهتر شود، آنجا را ترک خواهیم کرد. وی طالبان را به تقلب و عدم پیروی از توافقنامه صلح سال گذشته خود با ایالات متحده متهم کرد. گراهام همچنین اقدامات آنتونی بلینکن و دولت بایدن در این خصوص را تایید کرد و گفت آن‌ها حضور مجدد ما در افغانستان را مورد بازنگری قرار داده تا شمار نیروهایمان را پایین نگه داریم. البته این به معنای خروج از آنجا نیست.

سناتور جمهوری خواه توجیه تکراری مقامات آمریکا برای ادامه نظامی گری خود در کشور‌های منطقه را عنوان کرد و گفت: اگر ما بدون در نظر گرفتن شرایط افغانستان را ترک کنیم، گروه داعش و القاعده قدرت دوباره می‌گیرند.

پیش از این نیز مقامات آمریکایی به گروه طالبان هشدار داده اند در صورت تحقق نیافتن وعده‌های آنها، عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را به تاخیر خواهند انداخت. اظهار نظر‌های مقامات کاخ سفید، وزارت خارجه و دفاع آمریکا طی هفته‌های آغازین دولت جدید نشان می‌دهد که کابینه بایدن نسبت به موفقیت روند متزلزل صلح افغانستان که در دولت پیشین پایه ریزی شده، تردید دارد.

دولت بایدن گفته است ارزیابی مسئله افغانستان را در دستور کار دارد، اما مجموعه‌ای از گزینه‌های دشوار را در مواجهه با طالبان پیش رو دارد. مقامات و افسران نظامی سابق آمریکا می‌گویند هرگونه تاخیر در عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی می‌تواند باعث تشدید خشونت شود و طالبان را وادار کند تا مذاکرات صلح با مخالفان خود را در دولت کابل نیمه کاره بگذارند.

توافقنامه فوریه ۲۰۲۰ خواستار عقب نشینی نیرو‌های تحت هدایت آمریکا تا مه ۲۰۲۱ در ازای قطع ارتباط طالبان با گروه‌های تروریستی، کاهش شدید خشونت و ورود به مذاکرات صلح با دولت افغانستان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار