در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد شد؛

چرا با وجود طرح های پیش فروش خودرو، خودروسازان در ضرر هستند؟

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه در خصوص زیان خودروسازان با وجود طرح‌های پیش فروش و فروش فوری توضیحاتی داد.

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود افزایش طرح های پیش فروش و فروش فوری خودرو، خودروسازان همچنان در ضرر هستند، گفت: قیمت خودرو را جایی به نام شورای رقابت تعیین می‌کند، یعنی یک خودرو برای خودروساز ۱۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود، اما شورای رقابت با توجه به قیمت دستوری می‌گوید آن را باید ۸۰ میلیون تومان بفروشید.

او بیان کرد: مدیریت خودروسازان هم مجبور است خودرو را به همین قیمت بفروشد و پشت سر هم ضرر می‌کند و این ضرر همچنان ادامه دارد و به مرور زمان زیان زیادی انباشته خواهد شد. ادامه دار بودن این روند باعث شده ۱۰۰ هزار میلیارد رانت توزیع شود، یعنی یک نفر خودرو را از کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان می‌خرد، اما در بازار آن را ۳۰۰ میلیون تومان می‌فروشد.  


بیشتر بخوانید


رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور  ادامه داد: صورت‌های مالی که از طریق بورس  و کدال منتشر می شود، نشان می‌دهد که با وجود تمام پیش فروش‌ها و فروش فوری ها، خودروسازان در حال زیان هستند، هر چقدر این فروش بیشتر باشد ضرر و زیان نیز بیشتر خواهد بود.  

نجفی منش تشریح کرد: اگر خودروساز یک خودرو بفروشد، ۲۰ میلیون تومان ضرر می‌کند، در مقابل اگر ۱۰ تا بفروشد ۲۰۰ میلیون و  هر چقدر فروش بیشتر شود، ضرر بیشتر خواهد شد. آفت کار قطعه سازان، قیمت گذاری دستوری است و باعث افزایش رانت می شود و هیچ چیز جلوی آن را نمی‌گیرد.  

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور ادامه داد: ریشه قیمت خودرو بستگی به نرخ ارز دارد، ارز هم بستگی به نقدینگی وابسته است. اکنون حجم نقدینگی از ۳ هزار میلیارد بالاتر رفته است، سال ۹۰ این عدد کمتر  از ۴۰۰ میلیارد بود که نشان می دهد حجم نقدینگی ۹ برابر شده است.  

او گفت: خودروسازان ورق فولاد را تا سال گذشته هر کیلوگرم ۲ هزار می‌خریدند، در حال حاضر آن را هر کیلوگرم ۲۰ هزار می‌خرند، اما مجبورند آن را به قیمت دستوری بفروشند.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فضل الله
۱۶:۲۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
شما همیشه ضرر مکنید چون ماشین هشتاد میلیونی به یکصدوپنجاه میلیون می‌فروشید ،
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۵۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
15 بار در طرح ها شرکت کردم ولی افسوس....ولی ضرر خودروساز ها خیلی دروغ است..اگه یک ریال هم ضرر. میگردند یک خودرو تحویل مردم نميداند...مجبوریم بین بد و بدتر یکی رو انتخاب کنیم و الا با این قیمت های ایران خودرو و سایپا میشه خودروی لاتاری خارجی سوار شد..ایرانی حقش بهترین هاست.
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۱۴:۰۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
عنوان کردید: چرا با وجود طرح های پیش فروش خودرو، خودروسازان در ضرر هستند؟
جواب خیلی واضح و روشن است چون دزدی و فساد نه در اینجا بلکه همه جا سربه فلک زده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
چرا شما یکسال قبل از تحویل ماشین، از مردم پیش پول میگیرین؟ مگه نباید با این پول مواد اولیه خودرو رو تهیه کنین؟ بعد میاین بعد یکسال خودرو رو به قیمت روز تحویل مردم بدبخت میدین. کجای دنیا این جوری ماشین میفروشن که شما قراردادهای ترکمنچای با مردم میبندین؟؟؟!!!!! همش هم مدعی ضرر و زیان هستین. مردم رو به سخره گرفتین. اگر ضرر دارین در کارخونه رو گل بگیرین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
دروغگوووووو، یعنی خودروساز روی خودرو 40 میلیون ضرر میکنه و همچنان سرپاست. چرا به شعور مردم توهین میکنین؟؟؟!!!! مگه قراره مردم تقاص تصمیمات اشتباه و سرمایه گذاری غیر خودرویی مدیران خودرو رو پس بدن؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
یک زحمت بکش به فیش حقوقی مدیران و حراست خودرو سازان بنداز متوجه خیلی چیزها تو خودرو سازی میشید..مافیای ایتالیا جلو مدیران ریز و درشت خودرو سازان کم اوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
چون ایقدر جیبشون گشاده که با این پولا پر نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
خب نفروشید. راضی به ضررتون نیستیم. اتفاقا مردم خواهان این هستند که درب ساخت این لگن های بی کیفیت برای همیشه بسته شود.تعطیل کنید. خودرو با کیفیت با نصف قیمت این لگن ها با واردات آزاد دست مردم میرسد. خودرو 35 ملیونی را می دهید 150 ملیون اونوقت ضرر هم می کنید؟ ما چکار کنیم شما ضرر نکنید. میخواین مردم بعد از پرداخت 100 ملیون برای پراید و 180 ملیون برای پژو 405 منزل مسکونی خود را نیز بدهند به خودرو ساز تا ضرر نکند؟؟ خوبه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۵۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
باید به این سوال جواب بدن .چرا خودرو هایی با این کیفیت پایین قیمت تولیدش 120 میلیون میشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۰۹:۳۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
شما خودرو هار مفت به عراق و سوریه ندید من به شما قول میدم ضرر نکنید
-
کامرانم
۰۸:۴۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
هر چه زودتر این دو خودروساز رو تعطیل کنن به نفع مردم هستش . چرا از خودروسازهای کره ای و ژاپنی که در بدترین شرایط رشد میکنندالگو نمیگیرند همگی برمیگرده به نبود مدیریت و باندبازی و خون مردم رو توی شیشه کردن
آخرین اخبار