ماجرای گروکشی مدارس و قانون نانوشته‌ای که روال شد

دریافت کارنامه به زور دریافت کمک‌های داوطلبانه از خانواده معضلی چندین ساله که هنوز راه حل قطعی ندارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای گروکشی کارنامه و پول گرفتن‌های سفارشی و اجباری از خانواده‌هایی که بچه محصل در مدارس دولتی دارند، ماجرای امروز و دیروز نیست و مدت‌هاست که این اتفاق در نظام تعلیم و تربیت جریان دارد، فقط این شرایط با شدت و ضعف همراه است.

اتفاقی که امسال حتی با وجود کرونا و تعطیلی نیم‌بند مدارس همچنان قوت دارد و همین عامل باعث شده است تا علامت سوال بزرگی برای خانواده‌ها مطرح شود که چطور مدرسه‌ای دولتی با کاهش هزینه آب، برق و سایر مواردی از این قبیل به بهای کمک به تامین هزینه‌های مدرسه و کمبود یا نبود سرانه باز هم در انتظار کمک‌های مردمی و اجبار برای اخذ آن است.

آنطور که بار‌ها و بار‌ها مسئولان آموزش و پرورش و در راس آن سکاندارانش گفته اند دریافت وجه از خانواده‌ها در مدارس دولتی آن هم به اجبار ممنوع است، اما در عمل این اصرار بر آموزش رایگان توسط مدارس انکار می‌شود و در این شرایط اصل ٣٠ قانون اساسی که صراحتا بر آموزش رایگان تاکید دارد، مغفول است، به موجب این قانون «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

قانون شکنی با چاشنی فرمایشی پول گرفتن

نیمسال اول سال تحصیلی جاری با مکمل آموزش مجازی و با فراز و نشیب‌های بسیار به اتمام رسید و حالا نوبت دریافت کارنامه و ثمره این مدت آموزش مجازی شد.

ثمره‌ای که دیدن نتیجه آن برای خانواده‌ها چند هزار تا چند میلیون تومانی آب می‌خورد و در واقع کارنامه وسیله‌ای است تا کمک‌های خانواده به مدرسه برسد.

آنطور که خانواده‌ها از گوشه و کنار و به ویژه پایتخت روایت کردند ماجرای پول گرفتن و کمک اجباری به یک منطقه و دو منطقه محدود نیست و با توجه به گفت‌وگویی با خانواده‌ها داشتیم برخی از آن‌ها که فرزندانشان در یکی از مدارس ابتدایی نسبتا صاحب نام منطقه ٨ تحصیل می‌کردند مدعی شدند که برای دریافت کارنامه که همین یکی دو روز پیش به دستشان رسیده مبالغی بین ١٠٠ تا ۵٠٠ هزار تومان هزینه کردند.

خانواده‌هایی دیگر از منطقه ١۵ تهران مدعی شدند که برای دریافت کارنامه فرزندان خود حداقل باید ٣٠٠ هزار تومان پرداخت می‌کردند در غیر این صورت کارنامه‌ای در کار نبود.

البته برخی مدارس سازوکار دیگری اتخاذ کرده بودند و دریافت وجه از خانواده‌ها را فرمایشی و با شکل و شمایلی متفاوت‌تر انجام می‌دادند؛ قضیه این گونه بود که برای هیچ برنامه و طرحی در نیمسال اول مراجعه حضوری ضرورت نداشت، اما دریافت کارنامه منوط به حضور والدین بود و برای کمک هم مبلغی در نظر نگرفتند، اما این آیتم وجود داشت تا خانواده‌ها هر کدام میزانی کمک به مدرسه پرداخت کنند.

مسیر شکایت از بی‌قانونی در مدارس

قانون‌شکنی مدارس با شکل و شمایل مختلف قصه درازی است همیشه بر سر چند و چون ضوابط قانونی آن حرف و حدیث وجود دارد. آنطور که محمدحسین کفراشی رئیس مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار آموزش و پرورش گفت: کمک‌های مردمی در قانون به صورت کمک‌های داوطلبانه در نظر گرفته شده است و کمک به مدرسه هرگز اجباری نیست خود مدیران مدارس هم این را می‌دانند هرچند که خانواده‌ها برای وضعیت آموزش بهتر کمک‌های لازم را دارند و این موضوع قابل تجلیل است.

او ادامه داد: هیچ وقت اجبار نمی‌کنیم که برای دریافت کارنامه خانواده‌ها پولی پرداخت کنند و این موضوع نه قانونی و نه اخلاقی است و با توجه به اینکه امسال کرونا به کسب و کار‌ها صدمه زده است وضعیت آموزشی تحت الشعاع قرار گرفته و مدیران باید این مورد را توجه کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ساز و کار‌هایی برای جلوگیری از تخلفات این چنینی در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: سامانه shekayat.medu.ir برای رسیدگی به این موضوع در نظر گرفته شده است و نهایتا بعد از ١٠ روز شکایات رسیده بررسی و پاسخ داده می‌شود.

ماجرای گروکشی مدارس و  قانون نانوشته ای که  روال شد

غیردولتی‌ها اجازه گروکشی کارنامه دانش‌آموزان را دارند؟

پرداخت شهریه مدرسه و هزینه فوق برنامه در مدارس غیردولتی بر کسی پوشیده نیست و این موضوع در چارچوب قوانین تعریف شده است؛ گاه شهریه‌های سنگین مدارس غیردولتی باعث می‌شود تا خانواده‌ها این میزان را به صورت اقساطی پرداخت کنند، اما گویی شرایط امسال موسسان و تنگنای اقتصادی موجب شده تا برای دریافت این اقساط تعجیل کنند و دریافت کارنامه منوط به تسویه حساب کامل شود.

کفراشی درباره وجاهت گروکشی کارنامه در مدارس غیردولتی در ازای تسویه حساب شهریه بیان کرد: در مدارس غیردولتی با توجه به شرایط کرونا دریافت هزینه فوق برنامه منتفی است، چراکه برنامه‌های فوق برنامه اجرا نمی‌شود؛ برای شهریه مدارس هم خانواده‌ها با توافق مدرسه برای پرداخت شهریه اقدام می‌کنند.

او تصریح کرد: مدرسه کارکرد تربیتی دارد و گروکشی کارنامه به ازای پرداخت پول با روح و اخلاق سازگاری ندارد و در مدارس غیردولتی هم نباید این اتفاق رخ دهد.

آنطور که شرایط نشان می‌دهد اصرار مدارس بر کمک اجباری همچنان وجود دارد و دلیل آن کمبود سرانه و قطع شدن این کمک آموزش و پرورش به مدارس است  بنابراین مدارس ناگزیرند به روسشهای مختلفی متوسل شوند تا چرخ این مکان آموزشی و پرورشی را بچرخانند و خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان خواه یا ناخواه حامی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
واسه شماره حساب فرستادن که پول بریزید و رسیدشو موقع تحویل کارنامه تحویل مدرسه بدید وقتی تعطیل بوده چه خرجی کردن که ما پولشو بدیم؟؟؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۴:۲۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
بابا پولشونم میدیم قثط بگین کارنامه نوبت اول مارو بدن اونم 12 تجربی اخه یعنی چی هی میگن آماده نیس آماده نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
چرا امسال مدارس شاهد و نمونه دولتی شهریه را کامل گرفتند ؟ درحالی که هیچ مزیتی نسبت به مدارس دولتی در آموزش نداشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
چرا آموزش و پرورش طی چندسال گذشته به مدارس دولتی سرانه پرداخت نکرده؟!!درحالی که مدارس شاهد و نمونه دولتی و خاص یا دریافت شهریه های آنچنانی به راحتی فعالیت میکنند و مدیران مدارس دولتی همیشه در استرس هستند که چطور درآمد داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام وقت بخیر، خداقوت، متاسفانه آموزش و پرورش بامی کوتاه تر از مدیران مدارس پیدا نکرده است اگر حتی نیمی از سرانه دانش آموزی که به حساب وزارتخانه واریز می‌شود به حساب مدارس دولتی میرفت هیچ مدیر مدرسه ای به خود زحمت نمی‌داد که بخواهد برای نیازهای اولیه مدرسه چانه زنی نماید، در قانون تحصیل دانش آموزان تا پایان دوره متوسطه رایگان است، و باید سرانه دانش آموزی به حساب مدارس دولتی واریز شود اما از اواخر دهه هفتاد این سرانه به حساب مدارس واریز نشده و مدیران باید هزینه های مدارس را محل مشارکت ها تامین نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
مگه مدارس ومدیران میتوانند سرخودهمچین کاری کنندمطمئناازطرف خوداموزشووپرورش حمایت میشوندوالابایک برخوردجدی میتوان جلوی اینهاراگرفت دیگه مردم ازدیدن این تیترهای تکراری که دردی هم دوانمیکنه خسته شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام اینکه کارنامه را گرو نگه می دارند تا کمک های مردمی را پرداخت کنند به دلیل آن است که سرانه مدارس بسیار پایین است و حتی هزینه آب و برق را هم که بارها اعلام کردن که رایگان است رایگان نکردن و مدیر مجبور به انجام این کار است که بعضاً از طرف اولیا منجر به بی احترامی به پرسنل مدرسه می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
مدرسه تعطیله کی اب و برق مصرف میکنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
اونوقت میگن نسل با رشد منفی رویروست، رشد جمعیت منفیه! آخه کی میخوان آدم بشن با جیب مردم که نمیشه دولت رو بچرخونن، یادش بخیر یک زمانی پولدار و فقیر تو یک کلاس می نشستن و درس میخوندن با میان وعده غذایی درجه یک، موز نیم متری، سیب قد نارگیل ، شیر و کیک و ...، کسی نمی فهمید بغل دستیش وضعیتش چطوره، اما الان دولتی و غیر انتفاعی تا شیتیل رو ندی باهات راه نمیان، علنن پولدارا رو از ندارها جدا کردن اسمش گذاشتن دولت تدبیر و ...خنده داره، حکایت خبرنگار و گزارشات مکرر در مورد مرغ و تخم مرغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
تو این مملکت انگار اگه قانون رو دور نزنی نمی تونی زندگی کنی...................عامل همه بدبختی های این مملکت عمل نکردن به قانونه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۰۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
شکایت کردنها همه دروغ است چون آموزش و پرورش اگر موثر در این زمینه عمل می کرد مدارس این قدر گستاخ نمی شدند؟ توی رسانه ها اعلام می کنند خانواده ها شکایت کنید ولی در پنهان به مدارس می گویند از مردم بگیرید. همه جای این مملکت شده دودره بازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
اینم راه داره یه پورتال یا صفحه برا دانش آموز بسازند فعالیت ها، نمره ها، دانش آموز و اولیا بتوانند ببیند، چطور دانشگاه ها می توانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
کارنامه باید قابلیت دانلود داشته باشد. از سایت آموزش و پرورش استان یا کشور. و مدارس موظف باشند که تا یک تاریخ مشخص، کارنامه ها را بارگذاری نمایند.
آخرین اخبار