آتش سوزی گسترده در گمرک مرزی افغانستان و ایران +فیلم و تصاویر

تانکر حمل مواد سوخت در گمرک مرزی افغانستان و ایران باعث ایجاد آتش سوزی گسترده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ظهر امروز (۲۵ بهمن ماه) تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه در خاک افغانستان واقع در جوار گذرگاه مرزی دوغارون ایران در شرق خراسان رضوی دچار آتش سوزی گسترده‌ای شد.

  صدا و دود این انفجار بزرگ حوالی ساعت ۱۳ امروز در شهر تایباد واقع در فاصله ۱۸ کیلومتری از مرز دوغارون شنیده شد و هم‌اینک دود عظیم ناشی از انفجار توسط شهروندان تایبادی قابل مشاهده است.

این رخداد که هم‌اینک موجب آتش‌سوزی مهیب در منطقه شده، تعطیلی سریع تاسیسات گمرکی در مرز دوغارون ایران و خروج همه کامیون‌ها و خودرو‌های باربری موجود در این منطقه را در پی داشت.

  این انفجار تبعاتی برای تاسیسات مرزی و گمرکی ایران نیز در پی داشته و با رسیدن آتش آن به داخل خاک ایران سبب انفجار برخی از مخازن آب و گاز شده است.

همچین یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش مستقر در نوار مرزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران جهت امدادرسانی و کنترل منطقه وارد عمل شده‌اند.

آتش سوزی گسترده در گمرک مرزی افغانستان و  ایران

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.

درخواست کمک مهار آتش از ایران

سیدوحید قتالی والی هرات افغانستان گفت:  تلاش ها برای مهاد آتش سوزی جریان دارد و کشور ایران برای مهار آن کمک خواسته شده است.

شاهدان عینی نیز از شنیدن صدای تیراندازی در این محل گفته اند و همچنین منابع بهداشتی و درمانی افغانستان می گویند که تاکنون هشت نفر در این حادثه زخمی شده اند.

مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات می گویند که چنین حوادثی شوک اقتصادی به بخش خصوصی افغانستان وارد می سازد.

کامیون های سوخت در مرز دوغارون برای ترک از محل، در حال هدایت هستند و سایر کامیون ها نیز در پاسگاه ۱۷شهریور که در مسیر تایباد-دوغارون قرار دارد؛ مستقر خواهند شد.

آتش سوزی گسترده در گمرک مرزی افغانستان و  ایران

دود حاصل از انفجار در شهر تایباد که ۲۰کیلومتر تا مرز فاصله دارد؛ قابل رویت است.

برق وارداتی از ایران به افغانستان نیز قطع شده است.

 اداره کل گمرک دوغارون خراسان رضوی برای بازگشت کامیون‌ها و دور شدن از خطرات احتمالی برای محموله‌ها مسیرهای ورودی را باز گذاشته است.

کامیون‌های حامل گاز و سوخت برای ترک از محل در حال هدایت هستند، و سایر کامیون‌ها نیز در پاسگاه ۱۷ شهریور که بیش از پنج کیلومتر با محل انفجار فاصله دارد مستقر خواهند شد.

 از تجار درخواست می‌کنیم تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله صادراتی ممانعت کنند، از پرسنل گمرک نیز خواسته شده تا از محل آتش سوزی فاصله بگیرند. از تلفات این حادثه خبری در دست نیست.

امدادگران در گمرک دوغارون فعال شده‌اند

محسن نجات مدیرکل دفتر بحران استانداری خراسان رضوی گفت: همچنین تاکنون گروه‌های امداد، اورژانس، آتش‌نشانی و دیگر واحد‌های مرتبط از شهرستان‌های معین تایباد در منطقه شرق خراسان رضوی برای کمک به دوغارون اعزام شده‌اند.

او افزود: یک فروند بالگرد اورژانس ۱۱۵ نیز به سمت تایباد پرواز کرد تا در حالت آماده‌باش قرار داشته و عملیات لازم را انجام دهد.

مدیرکل دفتر بحران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون گزارشی از خسارت جانی این رخداد در هیچ سطحی در داخل خاک ایران اعلام نشده لذا همه اقدامات امدادی صرفا با نگاه پیشگیرانه در حال انجام است.

نجات همچنین به برپایی نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان رضوی با ریاست معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: گروه‌هایی از نیروی زمینی ارتش، هوانیروز ارتش، سپاه پاسداران، اورژانس، آتش‌نشانی، و هلال احمر هم‌اینک در منطقه حادثه‌دیده مستقر هستند.

گمرک دوغارون تعطیل شد

امید جهانخواه ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در پی انفجار و آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان در جوار مرز شرق خراسان رضوی ارائه خدمات گمرکی و تبادل کالا در مرز و گمرک دوغارون شهرستان تایباد از ظهر امروز ۲۵ بهمن ماه متوقف شد.

او افزود: هنوز گزارشی از حجم خسارات ناشی از انفجار و آتش‌سوزی در خاک افغانستان به گمرک دوغارون و پیرامون آن دریافت نشده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی ادامه داد: با این وجود، چون ارائه خدمات گمرکی در مرز دوغارون در چنین شرایطی خطرآفرین تلقی می‌شود فعلا روند کار متوقف شده است.

جهانخواه بیان کرد: تا این لحظه بروز مشکلی در دوغارون گزارش نشده و این موضوع از طریق استانداری و فرمانداری تایباد در حال پیگیری است.

اعزام نیروهای هلال احمر به مرز افغانستان

غلامرضا صیادی معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی گفت: نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر این استان به مرز ایران و افغانستان اعزام شده اند.

او افزود:در پی وقوع حادثه‌ انفجار خودروهای ترانزیتی در مرز اسلام قلعه و درخواست امداد رسانی والی هرات از استاندار خراسان رضوی نیروهای هلال‌احمر شهرستان های تربت جام،تایباد و خواف به حالت آماده باش درآمدند.

معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون ۲۵نیروی عملیاتی از شهرستان های معین به منطقه اعزام شدند و همچنین چندین آمبولانس و اتوبوس آمبولانس هلال‌احمر استان و خودروی سنگین هلال‌احمر جهت پشتیبانی به منطقه اعزام شده اند.

صیادی بیان کرد: چادر و اقلام مورد نیاز نیز به منطقه‌ اعزام شده است .

دانشکده علوم پزشکی تربت جام به مصدومین احتمالی کمک می کند

محمد افکار رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت:در پی وقوع این حادثه ستاد مدیریت بحران در محل ستاد مرکزی دانشکده علوم‌پزشکی تربت‌جام تشکیل جلسه داد.

او افزود: آتش‌سوزی گسترده در منطقه مرزی کشور افغانستان و دوغارون تایباد ایران از ظهر امروز -۲۵ بهمن- آغاز شده و تاکنون ادامه پیدا کرده است.

گفتنی است زبانه‌های آتش در کشور افغانستان ابتدا از منطقه گمرک اسلام قلعه آغاز شده است و دود غلیظ ناشی از این حریق، به بخش وسیعی از شهرستان‌های منطقه گسترش یافته است.

آماده باش نیرو های مرزبانی

سردار مجید شجاع فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: نیروهای مرزبانی در این منطقه در حال آماده باش هستند و هیچ مشکلی از نظر امکانات و تجهیزات مورد نیاز وجود ندارد.

او افزود: هم اکنون نیروهای مرزبانی مستقر در نقطه صفر مرزی در حال خدمت رسانی به رانندگان و اتباع افغانستانی هستند و تمامی دستگاه های خدمات رسان برای ورود ناوگان حمل و نقل افغانستان به داخل ایران با نیروهای مرزبانی این کشور همکاری می‌کنند.

فرمانده مرزبانی خراسان رضوی ادامه داد: همه ظرفیتهای موجود در تایباد از جمله مراکز درمانی، بهداشتی برای ارائه خدمات در آمادگی کامل هستند و نیروهای آتش نشانی تایباد با هشت دستگاه خودرو و بیش از ۳۰ نیروی امدادرسان در مرز دوغارون مستقر شده‌اند.

شجاع بیان کرد: آتش ناشی از انفجار تانکرهای سوخت در گمرک اسلام قلعه افغانستان در حال فروکش کردن است و تا دقایق دیگر استاندار خراسان رضوی برای بررسی موضوع وارد تایباد می‌شود.

آمادگی تجهیزات نیرو های بحران

محسن نجات مدیرکل دفتر بحران در استانداری خراسان رضوی گفت: در پی درخواست والی هرات در همسایگی خراسان رضوی عملیات اعزام نیروهای امدادی و تجهیزات آتش‌نشانی برای اطفای حریق به داخل افغانستان در جریان است.

او افزود: نیروهای امدادی و بحران‌محور در منطقه مرزی دوغارون و تاسیسات گمرکی آن در تایباد مستقر و فعال شده‌اند. با توجه به حجم گسترده آتش‌سوزی در آنسوی مرز ایران دهها دستگاه خودرو سبک و سنگین آتش‌نشانی با تجهیزات کامل اطفای حریق در دوغارون مستقر و فعال شدند و نیروهای امدادگر و آتش‌نشانان همراه با خودروها و تجهیزات تخصصی با توجه به نیاز برای کمک به خاموشی حریق به محل انفجارها در خاک افغانستان اعزام می‌شوند.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
رضا
۰۵:۴۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
برادران خیلی باید مواظب باشند تا از این طریق دشمنان وارد ایران نشوند وموضوع را جدی بگیرند خدا یار ویاور سربازان ایران وایران ورهبری باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
یقینا دست امریکا. ال سعود و صهیونیست ها پشت صحنه است و جیش الظلم و داعش و طالبان عروسک های خیمه شب بازی ان جنایتکاران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
این کار گروهای طالبان وغیروکه درافغانستان عملیات تروریستی انجام میدن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
حالا دیگه نوبت آتیش بکشمون
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۲۱:۱۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
در هر جایی از کهکشان راه شیری اتفاق نابجایی بیفته قطع یقیین بدانید امریکا و اسرائیل ملعون در آن نقش اساسی داشته اند . مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس خبیث
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
کاملاً موافقم
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۲۰:۳۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
داعش و گروه پژواک در حال تا امن کردن مراکز گمرک کشورهای همسایه برای تبادل کالا به ایران هستند امنیت مرزهای بیشتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۲۰:۰۹ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
هدف خراب کردن تبادلات اقتصادی ایران و آفغانستانه و کار آمریکاست امیدواریم سریع به حالت عادی برگرده که صادرات به اونجا قطع نشه انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
کار طالبان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
امیدوارم این موضوع هر چه سریعتر برطرف بشه...
جبران خسارت این موضوع با دولت افغانستانه یا دایورت میکنن به ما؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۸:۲۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
برادر من که هم اکنون در مرز نهبندان با افغانستان در حال خدمت سربازی هست بهم میگفت مخازن باری کامیون های حمل سوخت و گاز افغانی از 3 تا حتی 8 برابر حدی که در ایران میبینیم بزرگتر هستند تا حدی بزرگ میسازند که حتی لاستیک ها تا حد ترکیدن بهشون فشار میاد و عموما راننده های این ماشین ها افرادی کم سن و سال حتی دوازده سیزده ساله هستند و چپ شدن این کامیونها امری کاملا طبیعی هست و چپ شدن همانا و احتمال انفجار هم همانا البته توی این مورد میگن صدای تیراندازی هم اومده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
با توجه به شدت گرفتن جنگ داخلی در افغانستان این انفجار هم احتمالاً عمداً توسط مخالفین دولت مثل داعش یا طالبان انجام گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ق
۱۷:۵۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
دوستان اطلاعاتی باید هوشیار باشند شاید این یه حیله دشمن بوده تا دو باره بتونن از یک طرف دیگه به ایران صدمه بزنن.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیان
۱۷:۱۵ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
خدا بده برکت. وقتی صادرات یا واردات مملکتی بدرد مردمش نخورد بزار بسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۷:۰۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
این انفجار مطمئنا عمدیه و به خاطر مختل کردن روابط تجاری ایران و افغانستان ترتیب داده شده
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۵۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
کار دولت افغانستانه بعد حضور طالبان در ایران میخواستن اعتراض خودشونو برسونن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۲۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
امیدوارم چه افغانی و چه ایرانی مشکلی براشون پیش نیاد... ولی خداوکیلی خودروهای داخل افغانستان رو ببینید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
اه والا
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۲۱:۱۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
خداوکیلی توی این گرد و غبار و دود ناشی از آتش چطوری خودروهای داخل افغانستان رو دیدید.بگذریم . سری به شمال شهر بزنید و انواع بوگاتی. مازرتی و بی ام.و را در ویترین بنگاه های فروش خودرو ببینید که حسرت به دل نمانید.