آهنچیان در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نسبت بازنگری برنامه های درسی قابل قبول نیست/تعداد برنامه‌های منسوخی دانشگاه ها خیلی کم است

مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی گفت: در مجموع همه توان خود را برای بازنگری دروس دانشگاهی گذاشته ایم، اما تعداد برنامه‌ها خیلی زیاد است.

محمد رضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار حوزه داتشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان تغییر و به روز رسانی برنامه‌های درسی گفت: به طور مستمر برنامه‌های درسی ارزیابی می‌شود. این ارزیابی از دو مسیر است. مسیر ابتدایی از طریق کارگروه‌های تخصصی است که کارگروه‌های هر رشته برای خودش یک کارگروه تخصصی دارد. برای مثال مهندسی برق، علوم اجتماعی، علوم پایه، علوم قرآن و حدیث هر کدام کارگروه‌های مخصوص به خود دارند و به صورت مستمر برای ارزیابی و بازنگری برنامه‌های درسی اقداماتی انجام می‌دهد.

 ۵۰ دانشگاه در کشور اختیار تدوین و بازنگری را دارند

او در ادامه بیان کرد: البته این ارزیابی به این صورت نیست که سالی ۳۶۵ برنامه درسی ارزیابی شود، ولی به طور متعارف گروه‌ها ۲۰ برنامه را بازنگری می‌کنند که بازنگری هم امری زمان بر و تکنیکی است. در مسیر دوم دانشگاه‌های دارای اختیار بازنگری هستند که پیش از آن ۳۵ دانشگاه در سطوح یک و دو دانشگاه‌های دولتی اقدام به سطح بندی می‌کردند و هم اکنون ۵۰ دانشگاه در کشور اختیار تدوین و بازنگری را دارند.

مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: این ۵۰ دانشگاه شامل دانشگاه‌های بزرگ مثل تهران و یا دانشگاه‌های کوچک می‌شوند که حدود ۱۰ تا ۱۲ سال از عمر آن‌ها گذشته است. مثلا دانشگاه بجنورد در خراسان شمالی که یک دانشگاه دولتی است اختیار بازنگری دارد، ولی این اختیار به دانشگاه‌های تازه تاسیس داده نمی‌شود.

به گفته ی این مقام مسئول، شاید ۳۰ دانشگاه از ۵۰ دانشگاه فعال در بازنگری برنامه‌های درسی هستند و علاوه بر آن مسیر دیگر بازنگری خارج از وزارت علوم زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تحت عنوان شورای تحول و ارتقا علوم انسانی است که به طور متوسط سالی ۱۰ برنامه درسی را بازنگری می‌کند.

آهنچیان افزود: به طور کلی از سه مسیر یعنی دو مسیر داخل وزارت علوم و یک مسیر داخل از شورای عالی مشغول بازنگری برنامه‌های درسی به صورت مستمر هستیم. در مجموع سالیانه حدود ۱۰۰ برنامه از مجموع ۳ هزار و ۳۰۰ برنامه در حال بازنگری است البته این نسبت قابل قبول نیست.

آهنچیان در ادامه اظهار کرد: البته این ۳ هزار ۳۰۰ برنامه تمام به پایان عمر خود نرسیده اند و  بر اساس برنامه ریزی باید بعد از ۵ سال بازنگری شوند که از این ۳ هزار و ۳۰۰ برنامه حدود یک سوم آن برنامه‌های جدید محسوب می‌شود که این برنامه‌ها تا ۴ سال دیگر به عنوان برنامه‌های نیازمند بازنگری می‌شوند.

تعداد برنامه‌های منسوخی خیلی کم است

مدیر کل برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه اظهار کرد: در مجموع همه توان خود را برای بازنگری گذاشته ایم، ولی تعداد برنامه‌ها خیلی زیاد است و در حال تکثیر هم هستند یعنی به عبارتی سالیانه ۵۰ برنامه جدید تدوینی داریم که با استفاده از این روش ظرف ۵ سال ۲۵۰ برنامه به برنامه‌های درسی اضافه می‌شود؛ و تعداد برنامه‌های منسوخی خیلی کم است.

آهنچیان افزود: به دلیل توسعه علم، برنامه‌های درسی متناسب با آن افزایش پیدا می‌کند و کار بازنگری هم باید سرعت بگیرد. در سال ۹۸ طرحی را تحت عنوان تسریع در بازنگری برنامه‌های درسی مصوب کمیسیون برنامه ریزی آموزش عالی داشته ایم و مطابق آن باید هزار برنامه از برنامه‌های نیازمند بازنگری را در یک برنامه فشرده وارد فاز بازنگری کنیم، گفتنی است که این کار انجام شده و ۳۰۰ برنامه مشخص شده که باید بازنگری شوند و مجریان آن مشخص شده است. دانشگاه‌های همکار آن‌ها هم مشخص شده و بودجه نیز در نظر گرفته شده است و بودجه نیز برای آن‌ها ابلاغ شده است.

آهنچیان در ادامه بیان کرد: امیدواریم بتوانیم در سال جاری یعنی سال ۹۹، ۵۰۰ برنامه را بازنگری کنیم. در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ هم ۵۰۰ برنامه را که در مسیر خودشان قرار دارد مورد بررسی قرار دادیم. البته انتظار داریم در همان ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد که یک برنامه جهشی در برنامه‌های ما خواهد بود و امیدواریم که محقق شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار