سخنگوی گمرک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۸۰ درصد کامیون‌های گرفتار حریق در مرز دوغارون افغانستانی بودند

لطیفی گفت: بیش از ۸۰ درصد کامیون‌های گرفتار حریق در مرز دوغارون، افغانستانی و کمتر از ۲۰ درصد، ایرانی هستند.

روح الله لطیفی سخنگوی گمرک  در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح آخرین وضعیت مرز اسلام قلعه پس از آتش سوزی اظهار کرد: بعد از اینکه به صورت دومینویی کامیون‌های مستقر در اسلام قلعه افغانستان مورد حریق قرار گرفت. محوطه‌های گمرکی ما در بازارچه مرزی منطقه ویژه دوغارون تخلیه شد و پس از آن درب‌های صفر مرزی باز شد و برای راه فرار برای افرادی که دچار حریق شدند. ۲ هزار دستگاه به سمت ایران وارد شدند و توانستند از حریق جان سالم به درد ببرند.

او ادامه داد: نیرو‌های امدادی بعد از تشکیل جلسه بحران در استان خراسان رضوی و مدیریت بحران در تایباد با ۲۴ خودرو در گمرک دوغارون مستقر شدند. عملیات ممانعت از نفوذ حریق به خاک ایران انجام شد و بعد از مجوز‌ها و درخواست رسمی والی هرات افغانستان از ایران برای اطفاء حریق شب گذشته وارد خاک افغانستان شدند. آتش‌های موردی هنوز هم ممکن است میان کامیون‌ها وجود داشته باشد، عملیات پاکسازی برای باز شدن مسیر و یافتن اجساد احتمالی انجام می‌شود.

بیش از ۸۰ درصد کامیون‌ها افغانستانی  بودند

سخنگوی گمرک بیان کرد: عمده کالا‌هایی که ما با افغانستان تجارت داریم به صورت ترانشیپ است، یعنی کالا در محوطه گمرکی کشور ما در سه نقطه، منطقه ویژه و محوطه اصلی تخلیه می‌شوند و کامیون‌های افغانستانی بارگیری می‌شوند که هم شامل سوخت و هم کالا‌های تجاری می‌شود. بیش از ۸۰ درصد کامیون‌ها افغانستانی و کمتر از ۲۰ درصد ایرانی هستند، برای ادامه مسیر افغانستانی هستند.

لطیفی گفت: به دلیل شرایط خاصی که در این کشور وجود دارد اگر راننده‌ها بومی نباشند، ممکن است دچار مشکل شوند و به همین دلیل راننده‌های ایرانی وارد نمی‌شوند و در نهایت تا استان هرات وارد می‌شوند. در حال حاضر امکان نزدیک شدن و بررسی دقیق وجود ندارد. بیش از ۳۰۰ کامیون حمل سوخت متعلق به شرکتی افغانستانی بوده و ظاهرا اعلام کرده است تمام کامیون هایش دچار حریق شده است.

او با اشاره به گفت: آتش سوزی در خاک افغانستان است با کنسولگری ما در هرات و رایزنی بازرگانی ما در کابل هماهنگی‌هایی را بین دو کشور انجام داده است.  والی هرات شب گذشته در منطقه دوغارون در خاک جمهوری اسلامی ایران حضور داشت و هماهنگی‌هایی انجام شد. نمایندگی وزارت خارجه در استان خراسان هم از افرادی است که می‌تواند در همکاری‌های دو کشور کمک بسیاری کند.

لطیفی تصریح کرد: استانداری استان خراسان، راهداری و اتش نشانی شهر‌های اطراف و هلال احمر و نیروی انتظایمی به کمک افغانستان امدند.

سخنگوی گمرک به اتفاقی در این زمینه هم اشاره و گفت:  والی هرات ابتدا از نیرو‌های ناتو درخواست کمک کرده است که آن‌ها هیچ اقدامی نکرده اند.

۲ باسکول خراب در گمرک اسلام قلعه دلیل اصلی تراکم در مرز

 او ادامه داد: ما در ایران ۱۲ باسکول داریم که در اسلام قلعه ۲ باسکول وجود دارد که یکی از آن‌ها همیشه خراب است و دیگری هم دچار مشکل شده بود. یکی از دلایل تراکم در محوطه گمرکی اسلام قلعه اینطور که تجار افغان اعلام کردند، این بوده که بسیاری از کامیون‌ها منتظر بوده است تا توزیع شوند و تشریفات گمرکی به اتمام رسیده تا به سمت افغانستان حرکت کنند این مشکل اصلی باعث تراکم بیش از حد شده و باعث شده بود در این چند روز کامیون‌ها توقف داشتند و مسیر بین آن‌ها بسته شده بود، اگر در حالت عادی بود امکان تردد وجود داشت و خسارت کمتری را به وجود می‌آورد. به دلیل عدم تردد حجم خسارت را افزایش داده است.

لطیفی در پایان در پاسخ به این سوال که وضعیت تبادلات تجاری میان ایران و افغانستان چه زمانی به وضعیت عادی خود بر می‌گردد نیز اظهار کرد: ما دو مرز دیگر با افغانستان داریم. مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان و دیگری مرز ماهیرود در استان خراسان جنوبی فعال هستند و تبادلات تجاری دو کشور از طریق این دو مرز ادامه خواهد داشت؛ و وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد. ممکنن است ترافیک در این دو مرز افزایش داشته باشد. البته تمهیداتی را دستگاه‌ها اتخاذ خواهند کرد تا معطلی‌ها کم شود و حجمی که از دوغارون به سمت این دو مرز اضافه می‌شود با کمترین مشکل بتواند تشریفات گمرکی را انجام دهند. افغانستان در پنج کشور اول مقاصد صادراتی ماست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار