بازار شب عید در انتظار مرغ ارزان

بازار مرغ از ابتدای امسال با نوساناتی مواجه بوده است اما اکنون مسئولان از تنظیم بازار شب عید و افزایش عرضه مرغ با نرخ مصوب خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای سال قیمت مرغ چندین بار در بازار دچار نوساناتی شده و هر بار مسئولان پشتیبانی امور دام با عرضه مرغ منجمد و گرم دولتی با نرخ مصوب درصدد کنترل بازار بوده اند.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ گرم، ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا ۲۵ هزار تومان، سینه با کتف ۴۸ هزار تومان، فیله مرغ ۵۵ هزار تومان و ران مرغ ۲۵ هزار تومان است که با افزایش عرضه مرغ گرم از سوی پشتیبانی امور دام و اتخاذ تصمیم اخیر وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی می‌شود که بازار مرغ به تعادل برسد که با این وجود دیگر خبری از نوسانات هفته‌های اخیر در بازار نیست.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با اتخاذ تصمیم اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش سن کشتار و تخصیص سهمیه، تولید مرغ ۲۰ درصد افزایش یافته است که با این وجود ماهانه رقمی حدود ۴۸ هزار تن  تولید مرغ افزایش می‌یابد که در تعادل قیمت در بازار تاثیر بسزایی دارد.

این پایان ماجرا نیست چرا که پشتیبانی امور دام در ایام پایانی سال با افزایش میزان عرضه مرغ گرم و منجمد با نرخ مصوب در میادین میوه و تره بار  و صنوف بدنبال کنترل قیمت و جلوگیری از گرانفروشی و سودجویی عوامل واسطه و دلال است.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا درباره تاثیر تصمیم اخیر وزارت جهاد کشاورزی بر قیمت مرغ و برنامه پشتیبانی امور دام برای آرامش  بازار  در ایام‌پایانی سال با خبر شویم:

محدودیتی در عرضه مرغ وجود ندارد/ قیمت مصوب مرغ تا فروردین افزایش نمی یابد

علیرضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه محدودیتی در عرضه مرغ وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید، برنامه ریزی کرده ایم که مرغ بیشتری در میدان بهمن که محل عرضه عمده مرغ است، عرضه کنیم.

وی از عرضه روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن مرغ گرم در بازار تهران خبر داد و گفت: روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن مرغ گرم در میدان بهمن به صنوفی که توسط اتحادیه پرنده و ماهی یا اصناف معرفی می‌شوند،   عرضه می‌کنیم.

سالمی ادامه داد:  هر کیلو مرغ با نرخ ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان در میدان بهمن که محل عرضه عمده مرغ است، در اختیار صنوف قرار می‌گیرد و آن‌ها ملزم هستند با نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

مدیر کل پشتیبانی امور دام درباره آخرین وضعیت عرضه مرغ منجمد بیان کرد:با توجه به عرضه کافی مرغ گرم، نیاز چندانی به عرضه مرغ منجمد نیست، هر چند روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تن مرغ منجمد با نرخ مصوب ۱۵ هزار تومان در میادین میوه و تره بار عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه هفته گذشته متوسط ورودی میدان بهمن در روز ۴۰۰ تن بوده است، گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته روند افزایش میزان عرضه از پایان هفته آغاز و تا شب عید ادامه دارد.

این مقام مسئول افزود: بنابر برنامه ریزی مناسب در حوزه تولید، جوجه ریزی مناسب و تامین صددرصدی نهاده ها، از ظرفیت خوب در بخش تامین برخورداریم.

سالمی با اشاره به اینکه برنامه ای برای افزایش قیمت مرغ در دستور کار نیست، گفت: مرغ منجمد و گرم تا فروردین با نرخ فعلی در بازار عرضه می شود و بعد از فروردین باید منتظر ماند که ستاد تنظیم بازار چه تصمیمی اتخاذ می کند.

تصمیم اخیر وزارت جهاد بازار مرغ را به تعادل رساند

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت مرغ تغییر چندانی نسبت به روزهای اخیر نداشته است، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۸ هزار تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۵ هزار تومان است. هر چند در برخی مغازه ها با نرخ های بالاتر عرضه می شود که این موضوع گرانفروشی و اجحاف در حق مصرف کننده است.

وی افزود: بنابر تصمیم اخیر وزارت جهاد کشاورزی سن کشتار مرغ از ۴۰ روز به ۴۶ روز افزایش یافته است و قرار شد سهمیه نهاده این چند روز هم در اختیار مرغدار قرار گیرد که این موضوع می تواند تولید گوشت مرغ را ۲۰ درصد افزایش دهد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ گفت: با افزایش سن کشتار و رشد ۲۰ درصدی تولید مرغ در سطح کشور که عدد بالایی است، پیش بینی می شود که التهابی در بازار مرغ نداشته باشیم.

وی در واکنش به تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش ندادن نرخ مصوب مرغ بیان کرد: با وجود آنکه تشکل ها نظرات خود را اعلام کردند، جای این سوال است که کارگروه تنظیم بازار بر چه مبنایی به این جمع بندی رسیده است، در حالیکه قیمت مصوب کنجاله سویا ۲۰ درصد، جوجه یکروزه ۵۰ درصد و ذرت ۱۴ درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، گفت: با وجود برنامه ستاد تنظیم بازار مبنی بر ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در هر ماه و تحقق این موضوع، کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم و این میزان کامل جوابگوی بازار خواهد بود‌.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۶ هزار تومان و کنجاله سویا را ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه توزیع نهاده با نرخ مصوب بعد از زمان جوجه ریزی ۱۵ تا ۲۰ روز زمان می برد؛ بنابراین قیمت تمام شده تولید را تحت تاثیر خود قرار می دهد که امیدواریم کارگروه تنظیم بازار هر چه سریع تر به وظیفه ذاتی خود عمل کند و برمبنای هزینه تمام شده، قیمت واقعی را اعلام کند تا شاهد ۲ نرخی بودن قیمت در سطح بازار نباشیم.

 افزایش ۴۸ هزار تنی تولید گوشت مرغ در ماه/ بازار مرغ شب عید در آرامش به سر می برد

محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده ۱۴ هزار تا ۲۰ هزار تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان و در خرده فروشی ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان است.

وی در واکنش به عرضه مرغ با نرخ های بالاتر در بازار افزود: در شرایط فعلی، میزان تقاضا به سبب نگرانی خانوارها از آینده بازار بالا رفته که برخی خرده فروشان هم بی انصافی کرده و مرغ را با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان عرضه می کنند. این امر‌ گرانفروشی و اجحاف در حق مصرف کننده است.

کمالی سروستانی ادامه داد: بنابر ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی به کشتارگاه ها مبنی بر ممانعت از قطعه بندی، نگرانی هایی مبنی بر قطعه بندی زیرپله ای وجود دارد که امیدواریم با اعلام نرخ منطقی بگذارند بازار روند عادی خود را طی کند.

این مقام مسئول از افزایش سهمیه نهاده دامی خبر داد و گفت: طی ماه های اخیر به ازای هر قطعه مرغ ۴ کیلو نهاده از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغدار قرار می گرفت که هم اکنون حدود ۹۰۰ گرم به این‌میزان اضافه کرده اند که با این وجود مرغداران می توانند تا سن ۴۵ روز مرغ خود را در واحدها نگه دارند.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با نگه داری مرغ تا سن ۴۵ روز در واحدهای مرغداری به طور متوسط ماهانه ۴۸ هزار تن به تولید گوشت مرغ اضافه می شود که با این وجود قیمت مرغ در بازار به تعادل می رسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، بیان کرد: بنابر آمار حدود ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای مرغداری صورت گرفته که از این میزان حدود ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می شود و این میزان با مصرف کاملا همخوانی دارد.

وی در پایان  قیمت کنونی هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۶ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگر نهاده در زمان مقرر بدست مرغدار برسد، هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه در بازار نداریم.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
بعضی مسئولین نا لایق در این حکومت بجزئ دروغ گفتن عرضه هیچ کاری راندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
به خدا ظالمید ازاین گرون تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۹
بزک نمیر بهار میاد مرغ وخیارو تخم مرغ ومیوه ارزان میاد
آخرین اخبار