روایتی از مثنوی هفتاد من کمبود انسولین / دیابتی‌های خراسان شمالی مستاصل شده‌اند

کمبود داروی انسولین و عدم ارائه آن به میزان کافی در داروخانه‌ها٬ مشکلات زیادی را برای بیماران دیابتی ایجاد کرده که هم‌چنان خبری از تدبیر برای حل آن نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   حالا و در روزهای کرونایی وضعیت تأمین داروی بیماران دیابتی چالش‌های جدی برای مردم ایجاد کرده است. کمبود انسولین این روز‌ها به یک مشکل جدی تبدیل شده هر چند که مسئولان وعده می‌دهند در تلاش برای رفع این مشکل هستند.


بیشتر بخوانید


استان خراسان شمالی نیز از کمبود انسولین هر از گاهی در مضیقه جدی قرار می‌گیرد و بیماران دیابتی خواهان پیگیری و حل ریشه‌ای این موضوع هستندو بیماران مظلومی که دیدن حال بد آن‌ها در صف داروخانه‌ها٬ انسان را به غمی سخت فرو می‌برد.

هر چند از سوی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی داروخانه‌هایی در شهر‌های مختلف استان برای توزیع این داروی حیاتی در نظر گرفته شده است٬، اما پیدا کردن انسولین این روز‌ها در حکم یافتن گنج است. از سوی دیگر بیمارانی که تا پیش از این بدون نسخه پزشک و در هر وقت از شبانه‌روز می‌توانستند به انواع انسولین دست یابند٬ این روز‌ها باید برای دریافت این دارو حتما نسخه پزشک را به همراه داشته و هزینه‌های آن را نیز تحمل کنند.

محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با انتقاد از صادرات بی‌رویه دارو به خارج از کشور اظهار داشت: ۳۰ درصد داروی کشور به کشور‌های دیگر صادر می‌شود که این از بی تدبیری مدیریت صادرات کشور است.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد داروی کشور نیز به کشور‌های دیگر صادر می‌شود، اظهار کرد: با صدور دارو به کشور‌های دیگر با ارز آزاد، عده‌ای سود بسیاری به دست می‌آورند و اینگونه می‌شود که در داروخانه‌های خودمان انسولین پیدا نمی‌شود و مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

نماینده مردم ۵ شهر استان خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از نبود عدالت درمانی در استان خراسان شمالی٬ با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی به بی‌عدالتی معترض است و نمی‌توانیم شاهد بی‌عدالتی باشیم اظهار داشت: نمی‌توان با این بهانه که متصل به دانشگاه مشهد هستیم از ارائه رشته داروسازی و تامین دارو‌های مورد نیاز خراسان شمالی ممانعت کنیم.

تحریم‌ها این‌جا هم قوز بالا قوز شده است

سید محمد پاک مهر، نایب رییس کمیسیون بهداشت نیز با اشاره به کمبود انسولین در کشور٬ اظهار داشت: بیماران به اشکال مختلفی از انسولین استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها به صورت ویال است. ویال‌های ‏regular و NPH یکی از اشکال انسولین موجود در کشور است.

او افزود: اشکال جدید دارو‌ها هم به صورت پن یا قلم‌های انسولین هست مثل نوومیکس و نئووراپید و لانتوس وجود دارد.

نماینده مردم ۵ شهر استان خراسان شمالی در مجلس٬ گفت: با توجه به اینکه استفاده انسولین به صورت قلم‌های انسولین برای بیمار بسیار راحت‌تر است استقبال از انسولین‌های قلمی زیاد است. انسولین‌های قلمی معمولا از کشور هلند وارد می‌شود و با توجه به تحریم‌ها در حال حاضر نوع قلمی در کشور ما با کمبود مواجه شده است.

او افزود: در انسولین به صورت ویال کمبود نداریم و به اندازه مصرف بیماران دیابتی انسولین در کشور ما تولید می‌شود.

بیماران دیابتی خراسان شمالی از کجا انسولین بگیرند؟

دکتر افشین دلشاد معاون بهداتشی دانشگاه علوم پزکشی خراسان شمالی با توضیح اینکه دیابت یکی از سخت‌ترین بیماری‌های فعلی استان است٬ اظهار داشت: دیابت نوع ۱ بیماری دوران کودکی و نوجوانی بوده، ولی در هر سنی رخ می‌دهد و در شرایط تامین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه گیری قند خون، مبتلایان به دیابت نوع یک می‌توانند در سلامت زندگی کنند.

او افزود: افراد در معرض خطر، سالیانه قند خون خود را بررسی کنند و افراد مبتلا به دیابت نیز ماهانه به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و معاینات سالانه نزد پزشکان متخصص قلبی عروقی، چشم، غدد و داخلی انجام دهند چرا که عدم مراقبت دوره‌ای و کنترل قند خو ن در طولانی مدت باعث عوارض چشمی، قلبی عروقی، کلیوی و عصبی می‌شود.

دکتر مریم فلاح مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با اشره با تامین انسولین در داروخانه‌های استان گفت: انسولین‌های قلمی نوومیکس و نوورپید در داروخانه‌های منتخب از طریق شرکت‌های پخش دارویی و بر اساس سهمیه اعلامی سازمان غذا و دارو و برنامه توزیع معاونت غذا و دارو توزیع شده است.

او افزود: پیگیری‌های لازم برای اختصاص سهمیه انسولین بیشتر به این استان انجام شده که بیماران خاص در این شرایط٬ برای کاهش تردد در شهر که موجب افزایش میزان شیوع ویروس کرونا می‌شود، برای دریافت نسخه انسولین خود به سایت دانشگاه علوم پزشکی استان مراجعه و لیست داروخانه‌های منتخب انسولین را مشاهده کنند.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو علوم پزشکی خاطرنشان کرد: همچنین بیماران دیابتی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با معاونت غذا و دارو به شماره تلفن ۵_۰۵۸۳۲۲۴۸۰۰۱ داخلی ۱۲۳ و ۱۲۶ تماس حاصل کنند. داروخانه‌ها تحویل انسولین به بیماران را براساس نسخه انجام می‌دهند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.