غلامی:

ویروس کرونا دنیا را به چالش کشیده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ویروس کرونا با تمام کوچکی، بزرگ‌ترین نظام‌های موجود در دنیا را به چالش کشیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۸ بهمن) هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی در عصر کرونا با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در وزارت علوم برگزار شد.

وزیر علوم در این نشست خبری اظهار کرد: یک سال از شیوع ویروس کرونا گذشته است. ویروسی که با تمام کوچکی، بزرگ‌ترین نظام‌های سیاسی، اقتصادی و درمانی را در دنیا به چالش کشیده است.

غلامی افزود: در این میان نهاد‌های مرتبط با آموزش و یادگیری شرایط ویژه‌ای را تجربه کردند، به طوری که در برخی از کشور‌ها از جمله ایران با وجود کاستی‌هایی که وجود داشت و زیرساخت‌ها و شرایط فنی و مدیریتی که آمادگی چندانی نداشتند به طور قابل باوری مسیر صدساله را یک شبه طی کردند.

او گفت: کمبود‌های فراوانی در راستای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی در دوران ویروس کرونا وجود دارد، همچنین طراحی‌های آموزشی متناسب با شرایط فعلی بیماری راه طولانی را در پیش دارد.

یادگیری بزرگ‌ترین قابلیت انسان است

غلامی ادامه داد: نقص‌های فنی ناشی از زیر ساخت‌های اینترنتی و پهنای باند مورد نیاز آموزش مجازی از جمله کاستی‌های آموزش عالی در دوران کروناست، اما با این حال جریان آموزش و توسعه تعطیل نشده و تا حد زیادی توانسته خود را با اتفاقات موجود هماهنگ کند.

وزیر علوم تاکید کرد: اگر جریان‌های خلاقیت و نوآوری و کارجهادی و مسئولانه در جای جای نظام‌های مرتبط با آموزش و توسعه در سطح کشور در حرکت نبود توسعه آموزش عالی اتفاق نمی‌افتاد.

وزیر علوم اضافه کرد: نیاز به یادگیری و کسب تجربه و مطالعات متعدد به عنوان اصل مسلم برای زندگی است. یادگیری بزرگ‌ترین قابلیت انسان‌ها برای زندگی بهتر است.

او بیان کرد: همه موجودات زنده و به طور خاص انسان، تنها با یادگیری می‌توانند زیستن و چگونه زیستن را بیاموزند. انسان می‌تواند از مباحث متعدد فکری و فلسفی تا روابط فردی، مدیریت برخویشتن و همه نیازمندی‌های خود را از طریق یادگیری تامین کند.

غلامی افزود: در این میان آنچه بیش از پیش ملموس و قابل توجه است شایستگی‌های انسان است، رکن اصلی برای تولید ثروت، توفیق در کسب و کار و همراهی در حرکت چرخه‌های اقتصادی کشور آموزش است. لازم است که وقتی از سرمایه‌های انسانی سخن به میان می‌آید مقصود چکیده دانش، تجربیات و ویژگی‌های منحصر به فرد جامعه باشد.

او ادامه داد: روشن است که اصطلاح سرمایه‌های انسانی بیش از بودن با شدن قرابت دارد و این یعنی انسان‌ها بدون آموزش و به خودی خود سرمایه نیستند، بلکه باید یک جریان هدفمند، درست و به هنگام به سرمایه شدن انسان‌ها کمک کند.

تبدیل افراد به سرمایه انسانی یک کار کلیدی است

غلامی با اشاره به اینکه سرمایه شدن انسان‌ها یک کار کلیدی است، مطرح کرد: آموزش افراد برای تبدیل شدن به سرمایه انسانی یک کار کلیدی و پیوسته خواهد بود و لازم است در کنار توسعه یادگیری‌ها در جهت شکوفایی سرمایه‌های انسانی و دیگر انواع سرمایه‌های مشهود از جمله سرمایه روان شناختی به سرمایه‌های اجتماعی هم بیش از پیش توجه کنیم، به طور مثال بحث سرمایه روانی که دربرگیرنده مولفه‌های چهارگانه امید، خوش بینی، خوش کار آمدی و تاب آوری است به تقویت زیر ساخت‌های سرمایه انسانی کمک می‌کند.

او گفت: انتظار می‌رود یک فرد متخصص یا ماهر در رشته خاصی داشته باشیم که ضمن تسلط به کار فنی و تخصصی خود امیدوار هم باشد و در مسیر حرکت خود کارآمدی و امید را از دست ندهد که این موضوع قابل یاد دادن و یادگیری است.

غلامی افزود: به نظر می‌رسد در جهانی با چالش‌های فراوان مثل شیوع ویروس کرونا باید آموزش تمام ابعاد زندگی انسان مانند بعد فنی، روانی، اجتماعی و معنوی در دستور کار باشد تا ضمن پیشبرد اهداف و برنامه‌های عادی اقتصادی، افراد جامعه از سلامت روانی برخوردار باشند و با رضایت مندی از زندگی، سرمایه توانایی درست اندیشیدن و درست تحلیل کردن را به دست آورند.

وزیر علوم بیان کرد: افراد باید با تکیه بر سِلاح تخصص و مهارت و اخلاق حرفه‌ای و سلامت معنوی نقش خود را در جریان‌های متغیر و پرچالش بیابند و آموختن را همواره اولین وظیفه خود بدانند، زیرا تنها در این صورت است که جریان شدن در توسعه سرمایه انسانی محقق می‌شود.

او افزود: در ارجمندی جایگاه دانش طبعا اینگونه اقدامات و گردهمایی‌های علمی ماموریت دارند که همین آموزه را در گوش ما بخوانند تا هیچ‌گاه از دانش دور نباشیم و باور کنیم که مقام دانایی که مسیر الهی است همواره از مسیر دانش اندوزی و یادگیری می‌گذرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
ولی این چالش شامل 180 هزار داوطلب دکتری نمی شود!!
آخرین اخبار