مبارزه بی امان راویان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا

تلاشی که امروز کادر درمانی و پرستاری بیمارستان‌ها در مراقبت از بیماران مبتلا به «کرونا» می‌کنند، تکرار جلوه‌های ایثار و فداکاری است که سالیان قبل در دوران ۸ سال دفاع مقدس دیده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، آرمان که ایثار باشد حتی اگر جنگی ندیده باشی جلوه‌های ایثار و فداکاری تکرار خواهد شد و این دفعه نوبت گروهی است که در سال‌های ۸ سال دفاع مقدس نیز با دستان خود جان فرزندان این مرز و بوم را نجات می‌دادند و تلاشی که امروز کادر بهداشتی و درمانی و پرستاری بیمارستان‌های کشورمان در مراقبت از بیماران مبتلا به «کرونا» می‌کنند، تداعی‌کننده تلاش‌های شبانه‌روزی جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس است.

در آن دوران نیز جامعه پزشکی کشورمان با حضور در بیمارستان‌های صحرایی که در نزدیک‌ترین خط مقدم جبهه‌ها قرار داشت، به درمان مجروحان می‌پرداختند و این کار را داوطلبانه انجام می‌دادند به‌گونه‌ای که حتی وقتی بیمارستان‌های صحرایی توسط هواپیما‌های ارتش بعثی عراق بمباران می‌شد یا وقتی‌که این بیمارستان‌ها تا آستانه سقوط پیش رفت، هیچ‌یک باعث نشد تا این سپیدپوشان نجات‌بخش، دست از کار و تلاش خود که همان درمان و امدادرسانی به مجروحان بود، بکشند.

در این شرایط حساس، انسان‌هایی در خط مقدم نبرد با این ویروس منحوس به عنوان کادر پزشکی، سینه سپر کرده‌اند و با تعهدی که از قسم پزشکی‌شان سرچشمه گرفته و قدرتی که ریشه در فطرت بیدارشان دارد در راستای بهبود حال مبتلایان تلاش می‌کنند.

مبارزه بی امان راویان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا

واقعیت این است که کادر درمان نه تنها در مهاباد از رنج کرونا، بلکه در تمام کشور به ویژه مناطق با وضعیت قرمز خسته است و این خستگی بیش از آنکه جسمی و نتیجه تلاش ۲۴ ساعته و بی خوابی‌های مداوم باشد، ناشی از بی توجهی‌های برخی شهروندان به تلاش‌ها و فداکاری‌های بی دریغ آنان است.


بیشتر بخوانید


آن‌ها فداکارانه فرزندان و خانواده و عزیزان خود را در اولویت‌های بعدی گذاشته اند و اولویتشان بیمارانی شده اند که گاه نای نالیدن هم ندارند و ما خودخواهانه، آن‌ها را در هیچ جایگاهی از اولویت هایمان نمی‌بینیم.

وقتی داخل لباس یکپارچه و بدون درز و مجرایی برای تنفس، با ماسک‌های خشن غذا بخوری، نماز بخوانی و عرق کنی؛ اما حتی وقت تغییر رخت هم نداشته باشی، رد سرخ و کبود زخم فشار ماسک بر چهره، دردش کمتر از سوز و رنج بی مهری مردمانی می‌شود که جانت را به خاطرشان کف دستت گذاشته‌ای تا یکی از همین‌ها جلو دوربین تلویزیون سینه اش را با جهالت سپر کند و بگوید: چرا ماسک بزنم؟ از اطرافیان ما که کسی کرونا نگرفته؛ اصلا از کجا معلوم که کرونا وجود دارد و شایعه خودشان نیست. 

پرستاری خسته نیز بی آنکه دیده و شناخته شود و در حالی که قامتش از غم جانکاه مرگ هموطنانش خمیده شده، پشت زره سفید رزمش نوشته است: "خسته‌ام از مردمی که دغدغه تمام شب‌هایمان هستند و ما دغدغه‌ای برای آن‌ها نیستیم. "

مبارزه بی امان راویان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا

سرمایه‌های گرانبهای کشور یکی یکی از شاخه آفت زده بی مبالاتی و بی مسئولیتی ما بر زمین می‌افتند و خجالت آور است که هنوز کسانی هستند که در خیابان‌های ما بدون ماسک، قدم می‌زنند.

آقای احمدی از شهروندان دیگر مهابادی نیز که مادر خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده است به خبرنگار ما گفت: در این مبارزه نفس‌گیر که به راحتی عزیزانمان را به کام مرگ می‌کشاند، کادر پرستاری، پزشکی و تمامی پرسنل حوزه سلامت از جان، وقت خود و خانواده‌شان همانند سال‌های ۸ سال دفاع مقدس گذشته‌اند بنابراین مردم بیماری کرونا را جدی بگیرند و اجازه ندهند این ویروس عزیزان خودشان و این مدافعان سلامت را به کام مرگ بکشاند.

او افزود: بسیار دردناک است که جوانی که برای خود هزاران آرزو در زندگی دارد بر اثر غفلت و سهل‌انگاری به کرونا مبتلا شود و از بین برود درحالی‌که می‌توان به راحتی تنها با رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی این دوران را سپری کرد افسوس که برخی‌ها هنوز این بیماری را باور ندارند و جدی نمی‌گیرند.

کادر درمان به شدت خسته است

اکنون تخت‌های بیمارستان شهرستان مهاباد، پر و کادر درمان پس از ۱۱ ماه مبارزه بی امان با این ویروس به شدت خسته است مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

بهاالدین حسینی مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: در ایام پاندمی کرونا خصوصا در شرایط فعلی که درمان قطعی وجود ندارد پیشگیری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مهمترین راه مقابله با بیماری کرونا است.

مبارزه بی امان راویان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا

این مقام مسئول با اشاره به چرخش ویروس کرونای انگلیسی در کشور، افزود: این احتمال هست که موج چهارم کرونا از نوع کرونای انگلیسی باشد.

ابراهیمی از شهروندان مهابادی تلاش مدافعان سلامت  را جلوه‌ای از ایثار دوران دفاع مقدس دانست و گفت: در این بین ما باید با رعایت بهداشت فردی فرشتگان سلامت را یاری کنیم.

او افزود: موظفیم رعایت توصیه‌های بهداشتی اهتمام جدی داشته باشیم و این مدافعان خط مقدم نبرد با کرونا را کمک کنیم.


بیشتر بخوانید


حسینی اذعان کرد: در شرایط فعلی با وجود واکسن بیماری کرونا که نیاز به دو دوره ۲۱ روزه دارد اگر به طور متوسط هر ماه یک میلیون نفر را واکسینه نماییم زمان زیادی طول می‌کشد تا کل کشور بر علیه این بیماری واکسینه شود پس در شرایط فعلی باید با استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات، کم کردن رفت و آمد‌های خانوادگی و شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون در دفع بیماری از خود و جامعه کوشا باشیم.

مبارزه بی امان راویان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا

عارف خدرلو ضمن ابراز نگرانی از کاهش استفاده از ماسک در بین شهروندان اظهار کرد: در چند روز گذشته شمار مبتلایان به کرونا در مهاباد با شدت بیشتری افزایش یافته و به عدد ۶ هزار و ۷۱۱ نفر رسیده است.

او افزود: در سطح ملی و استانی نسبت به شیوع موج چهارم در آذربایجان غربی هشدار داده شده و انتظار داریم شهروندان مهابادی به منظور حفظ سلامت عزیزانشان و جلوگیری از تعطیلی بازار در آستانه عید نوروز، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

این مقام مسئول ضمن تشکر از زحمات کادر و درمان اذعان کرد: کادر حوزه بهداشت و درمان آن روز نترسیدند و به میدان دفاع مقدس رفتند و امروز در جبهه‌ای دیگر در مقابله با کرونا خود در صف مقدس قرارگرفته‌اند.

خدرلو تصریح کرد: از امروز باید همه افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور افراد مبتلا به کرونای انگلیسی و جهش یافته تلقی شوند و آتش پیک از هر جایی بلند شد، باید بلافاصله این آتش را خاموش کنیم.

مبارزه بی امان راویان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا

سپید جامگان این روز‌ها در صف مقدم مبارزه با کرونا بر اساس وظیفه انسانی خود تنها به نجات جان مردم فکر می‌کنند و می‌کوشند تا درد و رنجی از تن رنجور بیماران کم کنند و نعمت سلامتی را به آنان بازگردانند.

بی‌شک این جهاد و از خود گذشتگی مدافعان سلامت همچون مدال زرینی بر سینه جامعه پزشکی در تاریخ این مرز و بوم خواهد ماند و یادآور خاطره حضور مجاهدان جامعه پزشکی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و کمک‌رسانی به رزمندگان دفاع مقدس است.

باید اعتراف کردن این روز‌ها نوشتن از پرستار و پرستاری و جامعه پزشکی نیاز به قلمی قوی و زبانی شیوا دارد البته هر چقدر هم که قوی باشی باز هم واژه‌ها در برابر عظمت کارشان کم می‌آورد. پرستار که باشی تنها خودت می‌دانی و دیگر هیچ که باید به لباس سفیدت که این روز‌ها به نماد پاکی و فداکاری تبدیل شده و همه آن‌ها را مدافعان سلامت می‌نامند عشق بورزی و دوستشان داشته باشید.

گزارش از سپیده خشمن

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
تمام كادر درمان خسته نباشيد
خدا قوت
افتخار افريديد
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۱۳:۳۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
باسلام و خسته نباشید
امیدوارم هر چه زودتر ویروس کرونا ریشه کن بشه چون همه چی الان تحت سلطه کروناست و مردم هم بیشتر رعایت کنن با تشکر از خبرنگار باشگاه جوان