مدبر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

رزمایش مرکب ایران و روسیه یعنی تهدید کردن متحدِ راهبردیِ من، یعنی تهدیدِ من

کارشناس مسائل راهبردی اوراسیا ابعاد رزمایش مرکب ایران و روسیه را تبیین کرد.

روح‌الله مدبر کارشناس مسائل راهبردی و اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره اهمیت برگزاری رزمایش مشترک ایران و روسیه در دریای عمان و شمال اقیانوس هند گفت: ما برای دومین سال متوالی شاهد برگزاری رزمایش مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هستیم و این موضوع از چند جهت حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که کشور‌ها وارد روابط راهبردی با یکدیگر شوند این است که در فاز اقدامات نظامی اساسی همچون برگزاری مانور‌های مشترک، تولید محصولات نظامی مشترک، اقدامات امنیتی مشترک، امضای تفاهم نامه‌ها و پیمان‌های نظامی مشترک در حوزه امنیت جمعی ورود کنند.

این کارشناس مسائل راهبردی اظهار کرد: این که فدراسیون روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های دنیا که در حال حاضر در رده نزدیکی و هم ترازی با ایالات متحده قرار گرفته در منطقه کاملا استراتژیک دریای عمان با جمهوری اسلامی ایران وارد مانور مشترک می‌شود از چند بعد حائز اهمیت است. روس‌ها از اینکه برخی کشور‌های منطقه اقدام به ائتلاف‌های نظامی با کشور‌های خارج از منطقه خلیج فارس و دریای عمان می کنند ناراضی هستند و این را به عنوان موضوعی می‌دانند که باعث ورود قدرت‌های غیر موثر به منطقه می‌شود.

وی افزود: همان طور که می‌دانید انگلستان در خلیج فارس پایگاه دارد، رژیم صهیونیستی هم اخیرا فعالیت‌هایی را در خلیج فارس داشته است. حتی فرانسوی‌ها هم مانور‌های مشترکی را در این منطقه داشته‌اند. حضور روس‌ها و ایرانی‌ها در منطقه بسیار مهم دریای عمان باعث کمرنگ شدن حضور قدرت های بیگانه در منطقه می‌شود. اقداماتی که طی سال‌های گذشته ناوگروه دریایی جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه عملیاتی با پدیده دزدان دریایی انجام داده سطح ناوگروه دریایی ایران را در منطقه به عنوان یک ناوگروه عملیاتی و اجرایی امنیت ساز معرفی می‌کند.  

این کارشناس مسائل اوراسیا اظهار کرد: یکی از دستاورد‌های رزمایش مرکب ایران و روسیه تمرین مقابله با دزدان دریایی است که هدف آن تامین امنیت کشور‌های منطقه است. یکی دیگر از دستاورد‌های این رزمایش را می‌توان اثبات سطح توان لجستیکی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران دانست؛ این موضوع هنگامی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانیم سطح نیروی دریایی ما به حدی رسیده که به صورت مشترک با یک قدرت ویژه نظامی مانور انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: آنچه در گام بعدی اهمیت دارد این است که این گونه کار‌ها باید ادامه دار باشد. البته باید توجه داشت برای اینکه روابط دو کشور به سوی روابط راهبردی پیش برود باید این پیمان‌های نظامی، بلندمدت باشند. قطعا طرف‌های غربی از این موضوع احساس خطر و نارضایتی کرده و با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای خود برای تخریب این اقدامات تلاش می‌کنند. اما باید بدانیم که این مسیر قطعا یک مسیر بسیار موثر است.

مدبر گفت: نکته بعدی این است که ما سال‌هاست که در تلاش هستیم تا گذرگاه شمال به جنوب راه اندازی شود. بخشی از مسیر این گذرگاه از چابهار ایران عبور می‌کند و با گذر از دریای خزر به ماخاچ قلعه، آستاراخان، مسکو و سن پترزبورگ می‌رسد. این گذرگاه یک گذرگاه اساسی و حیاتی اقتصادی برای طرف روسی است که ارتباطات خود را از این طریق با هند، چین و بقیه کشور‌های آسیایی تنظیم کرده و از سوی دیگر به اروپا برسد.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه برگزاری رزمایش مشترک در این منطقه در حوزه امنیت دریایی و ثبات راه گذر شمال به جنوب بسیار موثر است، اظهار کرد: این رزمایش نشان دهنده این است که روسیه نگاه استراتژیکی برای ایجاد ثبات و امنیت دارد. مسئله نهایی که از همه مهم‌تر بوده این موضوع است که وقتی شما با یکی از قدرت‌های اصلی جهان که عضو شورای امینت است و در سال ۲۰۲۴ چهارمین اقتصاد موثر دنیا خواهد شد و در حوزه‌های لجستیکی، علمی، پشتیبانی و در حوزه‌های بسیاری رو به رشد است پیمان نظامی مشترک دارید باعث می‌شود تهدیداتی که از طرف‌های مختلف غربی به سمت شما روانه است کاملا کم رنگ بشود.

وی افزود: هنگامی که روابط شما با یک کشور به سطح راهبردی ارتقا پیدا می‌کند یکی از مولفه‌های آن این است که تهدید متحد و مشترک راهبردی من یعنی تهدید من. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار