در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تشکیل شورای قیمت‌گذاری راهی برای استمرار خودکفایی/نرخ پیشنهادی خرید تضمینی هر کیلو کلزا، ۱۲ هزار تومان

رئیس نظام صنفی کشاورزی اعلام قیمت عادلانه خرید تضمینی محصولات کشاورزی را امری مهم در استمرار خودکفایی و بی نیازی از واردات اعلام کرد.

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تشکیل شورای قیمت گذاری در خودکفایی محصولات نقش اساسی دارد، اظهار کرد: در جلسه اول شورای قیمت گذاری مسائل کلی و طرح های عمومی راجع به دانه های روغنی و چغندر قند داشتیم و در جلسه دوم شورا قیمت چغندر قند بهاره اعلام شد چرا که در چند روز آینده کشاورزان برای کشت چغندر قند بهاره باید تصمیم گیری کنند.

وی افزود: بنابر قانون خرید تضمینی که در سال ۶۸ مصوب شد، تعیین قیمت محصولات کشاورزی باید متناسب با هزینه های واقعی تولید و تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی باشد تا علاوه بر پرداخت هزینه تولید، سود متعارف نصیب کشاورز شود.

ملک زاده ادامه داد: قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی نباید به گونه ای باشد که کشاورز زیان کند تا سال به سال مجبور به واردات شویم که این امر خودکفایی را در معرض خطر قرار دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت گذاری در ارتباط با خرید تضمینی گندم در جلسات آینده در دستور کار قرار می گیرد، گفت: نظام صنفی کشاورزی برای هر کیلو کلزا قیمت ۱۲ هزار تومان و سویا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان را پیشنهاد داده است.

به گفته وی، اگر قیمت تضمینی محصولات کشاورزی منطقی و عادلانه باشد، با استقبال اکثریت کشاورزان، تولید به خودکفایی می رسد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی با اشاره به اینکه اعلام قیمت منطقی و عادلانه منجر به اجرای الگوی کشت می شود، بیان کرد: این درحالی است که بی توجهی به قیمت خرید تضمینی محصولات منجر به کشت محصولات آب بر می شود که این امر به علت نبود کشش بازار منجر به هدررفت منابع آبی و خاکی خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: با تشکیل شورای قیمت گذاری و اعلام قیمت منطقی و عادلانه خرید تضمینی محصولات کشاورزی وابستگی به واردات به حداقل می رسد که با این وجود دیگر نیازی به خروج ارز قابل توجه از کشور نیست‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار