مرمت سقاخانه ۱۱۰ساله عزیز محمد شروع شد

در راستای اجرای پروژه‌های محرک توسعه محله‌ای، مرمت سقاخانه ۱۱۰ساله عزیزمحمد در خیابان فروزش از امروز آغاز شده و تا اردیبهشت ۱۴۰۰به پایان خواهد رسید.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در راستای اجرای پروژه‌های محرک توسعه محله‌ای، مرمت سقاخانه ۱۱۰ساله عزیزمحمد در خیابان فروزش از امروز آغاز شده و تا اردیبهشت۱۴۰۰به پایان خواهد رسید.نصراله آبادیان در این باره توضیح داد: در راستای اجرای پروژه‌های محرک توسعه محله‌ای و کوچک مقیاس در محله‌های مرکزی شهر تهران از سوی اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست این منطقه طرح مرمت سقاخانه عزیز محمد که بیش از ۱۱۰ سال قدمت دارد؛ آماده و عملیات اجرایی آن امروز با نظارت سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.

آبادیان افزود: سقا خانه عزیز محمد به دلیل قدمت بنا دچار آسیب‌هایی از جمله شکستگی کاشی‌ها و تزئینات بنا، نمای فرسوده، الحاق زوائد، فرورفتگی ستون‌های آبخوری به زیر آسفالت و وجود سر در تابلوی مغازه‌ها که منجر به پوشاندن نمای فاخر سقاخانه شده است؛ که در این عملیات به طور کامل مرمت خواهند شد.

وی افزود: حذف زوائد و پاکسازی جداره، برگرداندن جداره سقاخانه به حالت اولیه بنا، مرمت کاشی‌های شکسته، مرمت آینه کاری ها، حذف سر در تابلوی مغازه‌ها و استفاده از تابلو‌های سنتی متناسب با بنا و تزئینات آن از برنامه‌های عملیات مرمت سقا خانه تاریخی عزیز محمد است.

شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: طرح مرمت این سقا خانه در راستای ماده ۴۶ برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران با موضوع احیای بافت و بنا‌های تاریخی شهر تهران سال گذشته از سوی اداره زیبا سازی این منطقه تهیه شد.

وی افزود: سقاخانه عزیز محمد که همواره با نور سبز، روشن است توسط حاج عباسعلی، فرزند مرحوم عزیزمحمد در سال ۱۲۵۶ شمسی ساخته شد و در دوران قاجار یکی از منابع تأمین مهم آب مردم بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار