چین: کشور‌های ثروتمند از ذخیره واکسن کرونا دست بردارند

وزیر خارجه چین از رویکرد کشور‌های ثروتمند برای ذخیره انبوه واکسن کرونا انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر خارجه چین از کشور‌های ثروتمند خواست از ذخیره واکسن‌های کرونا که موجب کمبود آن برای کشور‌های فقیر می‌شود، دست بردارند.

وانگ یی روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت درباره مشکل دسترسی جهانی به واکسن کرونا گفت: چندین کشور پیشرفته در حال ذخیره مقادیر زیادی از واکسن‌های ویروس کرونا هستند که منجر به کمبود آن برای کشور‌های فقیر می‌شود.  

این مقام دولتی چین تاکید کرد پکن قصد دارد توزیع واکسن در میان نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل را گسترش دهد و توزیع واکسن را متاثر از مسائل سیاسی نمی‌کند. همکاری در زمینه مبارزه با کرونا نباید یک بازی "حاصل جمع صفر" باشد.

وزیر خارجه چین افزود واکسن‌ها به سرعت و با مقادیر زیاد وارد کشور‌هایی با درآمد بالا می‌شوند و فقط تعداد کمی از آن‌ها برای کشور‌های فقیر باقی مانده است. این امر منجر به "شکاف مصونیتی" و تشدید شکاف بین کشور‌های فقیر و ثروتمند شده است. ما باید گردهم آییم تا ملی گرایی واکسن را رد کنیم، توزیع عادلانه و منصفانه واکسن‌ها را ترویج دهیم و به ویژه آن‌ها را برای کشور‌های در حال توسعه از جمله کشور‌های درگیر بیماری در دسترس و مقرون به صرفه کنیم.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه در پیامی درباره توزیع ناعادلانه واکسن کرونا اعلام کرد: «تنها ۱۰ کشور ۷۵ درصد از کل واکسن کرونا را خریداری کرده و بیش از ۱۳۰ کشور در جهان حتی یک دوز از واکسن کووید-۱۹ را دریافت نکرده اند.»

او سپس افزود: باید اطمینان حاصل کنیم توزیع واکسن کرونا عادلانه انجام شده است و هر شخصی در هر جای دنیا هرچه سریعتر واکسن را دریافت خواهد کرد.

از زمان ساخت واکسن‌های ضد کرونا کشور‌های ثروتمند اهتمام خود را بر مصادره ذخایر واکسن کرونا قرار داده‌اند و این در حالی است که کشور‌های فقیر دسترسی به این واکسن ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار