معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم؛

کمبود حلب مهم‌ترین عامل در کاهش روغن جامد در بازار است/برنامه‌ریزی و توزیع ذخایر استراتژیک در دستور کار است

سمیعی نسب گفت:.حلب ۱۶ کیلویی ویژه صنف صنعت است و طبق ارزیابی‌ها، کمتر از ۱۰ درصد روغن مصرفی در قم روغن جامد است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، احمدرضا سمیعی نسب معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به اجرای طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰ گفت: این طرح از ۱۵ بهمن‌ماه آغاز شده و تا ۱۵ فروردین‌ماه ادامه دارد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: در این طرح، بازرسان و کارشناسان حوزه بازرسی و نظارت سازمان صمت ضمن تشدید بازرسی‌ها، با هر گونه تخلف احتکار، گران‌فروشی، تقلب، کم‌فروشی و سایر تخلفات صنفی مطابق قانون برخورد می‌کنند.

او تصریح کرد: طرح نظارتی نوروز هر سال از اوایل اسفندماه آغاز می‌شد، اما با توجه به شرایط خاص بازار، ۱۵ روز زودتر اجرای طرح را آغاز کرده‌ایم.

سمیعی نسب بیان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و تغییرات ارز، شاهد نوسان بالای قیمت در اوایل سال بودیم که بازار را با چالش‌ها و التهاب‌هایی همراه کرد، اما خوشبختانه بازار قم در ۲ ماهه اخیر تثبیت شد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم عنوان کرد: گزارش‌های مردمی پشتوانه خوبی در تثبیت بازار و مقابله با گران‌فروشی است و شهروندان می‌توانند از طریق ۱۲۴ گزارش‌های خود را از تخلفات ارائه دهند.

سمیعی نسب عنوان کرد: وضعیت بازار از طریق کارگروه تنظیم می‌شود و در حال حاضر مشکلی نداریم و به نظر می‌رسد ایام پایان سال با رفاه و آسایش بیشتری در توزیع اقلام اساسی روبه‌رو هستیم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم عنوان کرد: در دو سه ماه اخیر وضعیت بازار تثبیت شده و در تولید، تامین و توزیع کالا بهتر و در حوزه نظارتی کار منظم‌تر شده است.

سمیعی نسب گفت: در بخش تنظیم بازار و نظارت و بازرسی از روند توزیع کالا‌های اساسی، اقدامات خوبی انجام‌گرفته است و تأمین برخی از کالا‌ها توسط صمت و برخی دیگر از طریق جهاد کشاورزی تأمین می‌شود.

او افزود: تأمین و توزیع کالاهایی، چون شکر و برنج و روغن در صمت صورت گرفته و سهمیه قم تا پایان سال نیز مشخص و از طریق کارگروه تنظیم بازار کشور به استان‌ها و تنظیم بازار قم ابلاغ شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تصریح کرد: برنامه‌ریزی و توزیع ذخایر استراتژیک در دستور کار است تا دچار نوسان و کمبود کالا نشویم و کالایی که با کمبود مواجه شده بلافاصله توزیع شود.

او عنوان کرد: شکر و برنج به میزان کافی در قم تأمین شده و اداره کل غله و بازرگانی استان نیز در تأمین گندم و آرد اقدامات لازم را انجام داده است.

سمیعی نسب تصریح کرد: در حوزه تأمین کالا‌های اساسی به میزان کافی توسط جهاد کشاورزی نیز اقداماتی صورت گرفت و در تأمین محصولات کشاورزی و باغبانی ذخایر خوبی در قم وجود دارد، همچنین با پیگیری‌های لازم، وضعیت جوجه‌ریزی مرغ گوشتی و تخم‌گذار مطلوب به نظر می‌رسد.

او ادامه داد: در مورد نظارت در بازار اتاق اصناف و کمیسیون‌های بازرسی اتحادیه‌های صنفی در یک سال اخیر فعال شدند، به‌علاوه از ظرفیت بسیج به‌خوبی استفاده شده است، هر چند ۴۰ هزار بنگاه اقتصادی در عرضه کالا و خدمت در سطح شهر قم فعال است و می‌طلبد تلاش بیشتری در بخش دولتی و خصوصی اتفاق بیفتد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم عنوان کرد: گاهی گران‌فروشی توسط بنگاه‌های اقتصادی اتفاق می‌افتد، آنچه برای بازرسان محرز شود برای آن پرونده تخلف تشکیل و جهت مجازات به تعزیرات ارجاع می‌شود.

سمیعی نسب گفت: بسیاری از کالا‌ها انحصاری ندارد و باید بدانیم بزرگ‌ترین مجازات گران‌فروشی نخریدن است، وقتی عرضه‌کننده بداند که مشتری را به دلیل گران‌فروشی از دست می‌دهد، قیمت‌ها را تعدیل می‌کند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم عنوان کرد: بر اساس آخرین تصمیم در کارگروه تنظیم بازار جهت تعدیل بازار بخشی از حلب ۴.۵ کیلویی تأمین شده و به‌زودی وارد استان می‌شود، در بخش خانوار در تأمین روغن با بسته‌بندی پت مشکلی نداریم.

سمیعی نسب در مورد تأمین روغن جامد بیان کرد: کمبود حلب مهم‌ترین عامل در کاهش روغن جامد در بازار است، حلب ۱۶ کیلویی ویژه صنف صنعت است و طبق ارزیابی‌ها، کمتر از ۱۰ درصد روغن مصرفی در قم روغن جامد است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم یادآورشد: در صنف و صنعت روغن به‌صورت ۴ و ۴.۵ و ۵ و ۱۶ کیلویی بر اساس قیمت مصوب عرضه می‌شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.