در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آخرین آمار کالا‌های اساسی در گمرکات و بنادر مشخص شد

معاون فنی گمرک آخرین آمار میزان کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر را تشریح کرد.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی ایران در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به جدید‌ترین آمار کالا‌های اساسی موجود در گمرکات کشور، گفت:در حال حاضر ۱۶۴ هزار تن گندم، دو یک دهم میلیون تن ذرت، ۶۰۰ هزار تن سویا، سیصد و دو هزار تن جو، ۸۰ هزار تن برنج، ۹۰ هزار تن شکر، ۳۸۰ هزار تن روغن خام و ۳۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در گمرکات کشور وجود دارد.

ارونقی افزود: حدود یک میلیون و دویست هزار تن کالای اساسی بر روی ۳۷ فروند شناور در بنادر وجود دارد که این کالاها هنوز تخلیه نشده اند و یا در حال تخلیه از بنادر هستند.

انتقال اسناد مالکیت از فروشنده به صاحب کالا فقط در صورت انتقال ارز

او گفت: در مورد کالا‌های اساسی که در بنادر و گمرکات دپو هستند دو حالت وجود دارد یا کالا‌هایی هستند که از بنادر تخلیه شده اند و یا بر روی شناور هستند. با توجه به اینکه عمده اقلام کالا‌های اساسی ارز ترجیحی دریافت می‌کنند، زمانی که انتقال ارز انجام شود و فروشنده کالا برای خریدار یا صاحب کالا اسناد مالکیت ارائه دهد، کالا ترخیص می شود.


بیشتر بخوانید: 


ارونقی تاکید کرد: اگر انتقال ارز با تاخیر انجام شود، اسناد مربوط به مالکیت کالا یا بارنامه‌ها در اختیار خریدار داخلی قرار نمی‌گیرد و کالا از گمرک ترخیص نمی شود در این صورت خریدار از نظر حقوقی به عنوان صاحب کالا شناخته نمی‌شود و صاحب کالا هنوز فروشنده خارجی است.

او ادامه داد:مابقی کالا‌های اساسی که در گمرکات وجود دارند با اعتبار خریدار داخلی خریداری شده اند، اسناد خرید و حمل این کالاها در اختیار صاحب کالا بوده و به او اجازه داده می‌شود که کالای خود را به گمرک اظهار کند.

معاون فنی و امور گمرکی گفت: ۶۰ درصد کالا‌های اساسی اعتباری خریداری شده اند و به بنادر و گمرکات رسیده است و اسناد مالکیت در دست صاحب کالا است و اگر تشریفات گمرک را انجام دهد و مجوز‌های قانونی را اخذ کند می‌تواند کالا را از گمرک ترخیص کند. البته بعد از تایید منشا ارز به کالا اجاره ترخیص داده خواهد شد.

این مقام مسئول در گمرک افزود: اگر وارد کننده‌ای کالا‌ی خود را بدون تعیین و تکلیف ارز از گمرک خارج کند ملزم است که با نرخ مصوب کالای خود را به فروش برساند به همین دلیل صاحبان کالا به دلیل عدم اطمینان به سیستم، کالای خود را در گمرک نگه می‌دارند.

ارونقی گفت: وقتی تامین ارز انجام و کد رهگیری برای کالا صادر شود نسبت به ترخیص کالای خود اقدام می‌ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
سلام انبارههای کارخانه های تصفیه روغن مملو از روغن خام است و به بهانه های مختلف تعطیل میکنند و منتظر نرخ جدید روغن هستند تا با ارز بالاتر بفروشند
این است بلای ارز ترجیحی!!!
آخرین اخبار