هنگام تنظیم دادخواست به چه نکاتی باید توجه کرد؟

کارشناس حقوق گلستان در مورد تنظیم دادخواست نکاتی را توضیح داد.

سید عباس حسینی کارشناس حقوق در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: دادخواست به معنای دادخواهی کردن، عدالت طلبیدن و عرض حال آمده است و شخصی که دادخواهی می‌کند (خواهان یا مدعی)، طرف خود را به دادرسی فرا می‌خواند (خوانده یا مدعی علیه)، تا با حضور نزد قاضی ادعای خود را به قضاوت شخص عادل بسپارد  و خوانده نیز ممکن است گاهی مدعی واقع شود.

حسینی ادامه داد : با این وصف و با توجه به اینکه ادعا بدون دلیل پذیرفته نمی‌شود بنابراین مدعی ناگزیر به اثبات ادعای خود از طریق تمسک و توسل به دلیل (دلیل امری است که اصحاب دعوا برای اثبات یا دفاع از دعوا به آن استناد می‌کند) است.

او گفت: بنابراین اصولاً دعوا در نتیجه ادعای انکار یا از بین بردن (تضییع) حق بوجود می‌آید، اما اقامه دعوا عمل تشریفاتی مشخصی است که با تقدیم دادخواست ضمن رعایت شرایط شکلی و قانونی آن حسب مورد به دادگاه یا شورای حل اختلاف و یا سایر مراجع قانونی به عمل می‌آید.

حسینی بیان کرد : شرط رسیدگی در دادگاه تقدیم دادخواست می‌باشد، البته مواردی هم به حکم قانون وجود دارد که دادگاه بدون تقدیم دادخواست از ناحیه مدعی و به صرف درخواست وی مکلف به رسیدگی است. (این درحالی است که رویه قضائی تقدیم دادخواست را ضروری می‌داند)

او گفت: برگ دادخواست که سندی عادی است، باید به تعداد خواندگان به علاوه یک نسخه باشد، پس اگر ۸ خواهان و ۷ خوانده داشته باشیم مجموع اوراق دادخواست باید ۸ برگ باشد.

انتهای پیام/م
برچسب ها: دادرسی ، دادگستری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.