مدیرعامل شرکت راه آهن:

فروش بلیت نوروزی قطار از فردا آغاز می‌شود

رسولی گفت: فروش بلیط قطار برای سفر‌های نوروزی منوط بر منفی بودن تست‌ها و اطلاعات هر مسافر در سه مرحله پایش خواهد بود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از فروش بلیت سفر‌های نوروزی از پنجم اسفند ماه خبر داد و  گفت: با توجه به شرایطی که سال گذشته پیش آمد و ویروس کرونا همه گیر شد، انتظار می‌رفت این ویروس با تولید واکسن کنترل و تضعیف بشود، اما با گذشت یک سال و رسیدن به نوروز هنوز ویروس کرونا پایدار است و ما برای خدمت رسانی به مردم تمام تلاشمان را با جدیت جهت سفری با آرامش خیال و سلامت از لحاظ بهداشتی دنبال کردیم.

او گفت: سفر‌های امسال با رعایت مسافر گیری ۵۰ درصدی انجام می‌شود و با این وجود افزایش قیمتی برای بلیت‌ها نخواهیم داشت.

معاون وزیر گفت: ایام پیک سفر‌های نوروزی امسال از ۵ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: از یک ماه گذشته با ابلاغ بخشنامه سفر‌های نوروزی تمام اقدامات برای خدمت به عموم مردم انجام شده است و پیش فروش بلیت  مسافری نوروزی از فردا آغاز خواهد شد که افراد می‌توانند هم از دفاتر فروش مجاز و هم شبکه‌های اینترنتی بلیت سفر خود را خریداری کنند.

رسولی از آمار‌ها هم گفت که روزانه ۲۲۰ قطار برای دوره ۲۱ روزه خدمت رسانی می‌کنند که ۷ هزار و ۲۲۷ سفر انجام می‌شود و با انتقال روزانه ۱۰۳ هزار مسافر در مجموع ظرفیت جابه‌جایی ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار مسافر فراهم شده است.

رسولی ادامه داد: از زمان شیوع این ویروس تا به امروز ۱۹ میلیون سفر کاهش پیدا کرده که ۱۳۳ میلیارد تومان هزینه بلیت به مسافران عودت داده شد و یک هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان مجموع خسارات ناشی از کاهش سفر‌ها برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی بوده است.

مدیرعامل راه آهن در پایان گفت: استعلام مسافران در ایام سفر‌های نوروزی سه مرحله است که مرحله نخست در زمان خرید بلیت با توجه به شبکه یکپارچه موجود بررسی انجام می‌شود. بررسی دوم در زمانی که روز سفر فرا می‌رسد و قبل از شروع زمان سفر با توجه به بروزرسانی اطلاعات وزارت بهداشت استعلام صورت می‌گیرد و مرحله سوم در زمان مسافر گیری قطار استعلام سلامت هر مسافر انجام خواهد شد.

رسولی تصریح کرد: به صورت مستمر در رابطه با طرح فاصله گذاری اجتماعی در تمامی ناوگان‌ها اطلاع رسانی می‌شود و تمامی این موارد همواره رعایت شده است، گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی از روز اول با جدیت انجام شده و این طرح تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سامانه فروش بلیت به سامانه وزارت بهداشت متصل است و اجازه ورود هیچ مسافر کرونایی داده نمی‌شود.

او گفت: چندی پیش اعلام شد که یک مسافر کرونایی وارد قطار در مسیر بندر عباس شده که باید اعلام کنم در طول مسیر با انجام تست مشخص شد که کرونای او مثبت شده و با هماهنگی ماموران بخش قطار این مسافر به ماموران بخش درمان و بهداشت تحویل داده می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: اجرای دقیق تمامی دستور العمل‌های بهداشتی و غربالگری عمومی در تمامی واگن‌ها و بخش‌ها رعایت می‌شود و در هنگام ورود هم به مسافران ماسک و بسته‌های بهداشتی ارائه می‌شود.

افزایش قیمت بلیت قطار برای سفر‌های نوروزی نداریم

رسولی تاکید کرد: سفر‌های نوروزی بدون افزایش قیمت بلیت قطار و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کوپه‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین درباره عملکرد راه آهن برای پیشگیری از جابه‌جایی افراد مبتلا به کرونا از طریق شبکه ریلی گفت: در زمان استعلام برای فروش بلیت برای هزار و‌۵۰۰ نفر مبتلا به کرونا بلیتی صادر نشد و همچنین در دو مرحله دیگر استعلام گیری برای بیش از ۱۲۰ مسافر کرونایی بلیت صادر نکردیم.

او ادامه داد: بنابراین در مجموع در مرحله غربالگری و با همکاری سامانه شناسایی افراد مبتلا به کرونا با عدم صدور بلیت، از جابه جایی بیش از هزار و ۶۰۰نفر فرد مبتلا به کرونا جلوگیری کردیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: در ماه گذشته درصد ناچیزی معادل ۲۵ درصد برای هر صندلی خالی در شورای عالی ترابری افزایش یافت که این افزایش قیمت هم در ایام نوروز ادامه خواهد داشت.

رسولی با بیان اینکه ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی باید به شرکت‌های حمل و نقلی برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا پرداخت می‌شد، افزود: از این میزان ۱۴۱ میلیارد تومان که معادل ۱۵ درصد است تاکنون به شرکت‌های حمل و نقلی پرداخت شده است و این پرداخت تسهیلات همچنان ادامه دارد.

او ادامه داد: شرکت راه آهن هم به صورت مستمر از بانک‌ها این تسهیلات را پیگیری می‌کند و موضوع تسهیلات هم به صورت مرتب در تمامی بخش‌ها و برای تمامی شرکت‌ها در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در طول سال گذشته تا امروز سفر‌های ریلی رونق کمتری داشته، بنابراین شرکت راه آهن در نظر گرفته با اجرای پروژه‌های متعدد از این فرصت نهایت استفاده را کند و و با ارتقای کیفیت، کمیت و خدمت رسانی متعدد این کمبود را جبران کند به گونه‌ای که شرکت‌های حمل و نقلی ۹۶ دستگاه واگن مسافری را اساسی نوسازی کرده است.

مدیر عامل شرکت راه آهن اظهار کرد: پروژه مهم دیگر راه آهن ساماندهی و آراستگی شبکه ریلی انجام شد و این پروژه در ۱۷۷ ایستگاه راه آهن به انجام رسیده نتایج و دستاورد‌های خوبی داشته است.

او تصریح کرد: ۲۰۲ اقدام با تعیین کد و به صورت کاملا دقیق برای بهسازی و نوسازی و آراستگی حریم محدوده‌های ایستگاه تعریف، ابلاغ و به انجام رسیده و ۱۷۷ ایستگاه، ۲۰۲ اقدام صورت گرفته که تمامی آن‌ها امروز باعث می‌شود وضعیت خوبی در محیط شبکه ریلی داشته باشیم.

پرداخت ۱۵ درصد تسهیلات کرونا به شرکت‌های ریلی

او همچنین با بیان اینکه در سه مرحله استعلام مربوط به کرونا برای سفر‌های نوروزی راه‌آهن انجام می‌شود، افزود: در زمان خرید بلیت اگر فرد مبتلا باشد از فروش بلیت خودداری می‌شود. ممکن است فردی بلیت را خریداری کرده باشد که مجددا در صورت سفر استعلام از سامانه وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و از طریق پیامک به مسافران اطلاع‌رسانی و عذرخواهی می‌شود. در مرحله سوم نیز در زمان مسافرگیری مجددا از سامانه استعلام می‌گیرند و اگر فرد مراجعه کرده باشد شناسایی و از سفر او جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه جابه جایی مسافر در ایام نوروز و تعطیلات با رعایت کامل تمامی دستور العمل‌های بهداشتی انجام می‌شود گفت: با توجه به شیوع ویروس جهش یافته کرونا شرکت راه آهن هم همانند سایر بخش‌ها گوش به فرمان ستاد مقابله با کرونای کشور است باشیم و با رعایت تمامی دستور العمل‌ها تلاش می‌شود تمامی نکات بهداشتی و دستور العمل‌ها در این حوزه رعایت شود.

رسولی افزود: خوشبختانه ایران هم جزو کشور‌های پیشرو در عرصه تولید واکسن است، اما با این وجود هنوز شرایط پایداری ایجاد نشده است.

مدیر عامل راه آهن تاکید کرد: در چنین شرایطی از تمامی شرکت‌های حمل ونقل ریلی تقدیر می‌کنم چرا که این شرکت‌ها با تعهد و اعتقادريال تمام مدت ضمن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت مجدانه و با وجود تحمل ضرر و زیان توانستند خدمت رسانی با کیفیتی در این حوزه ارائه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در ایام نوروز سعی کردیم بستر‌های لازم را فراهم کنیم و با حساسیت بیشتر شیوه نامه‌های بهداشتی را در نظر بگیریم تا مسافران در ایام نوروز با آرامش از خدمات استفاده کنند.

او با بیان اینکه امسال نسبت به سال قبل با رشد ۳ درصدی در تناژ بار حمل شده و رشد ۵ درصدی در تن‌کیلومتر مبدأ - مقصد مواجه بودیم، افزود: همچنین در تناژ تخلیه با رشد ۸ درصدی و در بهره‌وری لوکوموتیو باری با رشد ۱۵ درصدی مواجه بودیم.

رسولی با بیان اینکه از ابتدای سال تا ۳۰ بهمن ۹۹ در بندر امام خمینی (ره) با رشد ۳۴ درصدی در تن‌کیلومتر و ۴۸ درصدی در تناژ مواجه بودیم، گفت: در بندر شهید رجایی رشد ۱۱۰ درصدی در تن‌کیلومتر و ۱۱۲ درصدی در تناژ و در بندر امیرآباد رشد ۴۰۲ درصدی در تن‌کیلومتر و ۱۸۶ درصدی در تناژ در این ایام محقق شد.

او با بیان اینکه ۹۵ درصد قطار‌های ما چهار ستاره و سه ستاره با کیفیت هستند و فقط ۵ درصد قطار‌های ما پنج ستاره هستند که نرخ قطار‌های پنج‌ستاره براساس مصوبه شورای عالی ترابری آزاد و طبق عرضه و تقاضا است، تأکید کرد: نرخ مصوبی که برای بلیت قطار‌ها شورای عالی ترابری در نظر گرفته شده در طول سال به شرکت‌های ریلی اجازه داده هر میزان در نرخ مصوب تخفیف دهند. همچنین در ایام پیک سفر هم اجازه دارند تا ۳۰ درصد به نرخ مصوب طبق مصوبه شورای عالی ترابری اضافه کنند.

او ادامه داد: اگر مسافران نرخ با تخفیف ایام کم‌سفر را با نرخ ایام پیک مقایسه کنند، تصور نشود که افزایش قیمتی اعمال شده است، بلکه نرخ مصوب در ایام کم‌سفر کاهش یافته است، اما در ایام پرسفر تا ۳۰ درصد اجازه افزایش نرخ مصوب طبق مصوبه شورای عالی ترابری برای شرکت‌ها وجود دارد و در ایام نوروز هیچ افزایش قیمتی نداریم.

رسولی تأکید کرد: موضوع فروش ۵۰ درصد ظرفیت هر کوپه نیز در ایام نوروز رعایت می‌شود و فقط خانواده‌ها طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا می‌توانند در یک کوپه باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار