۸ رویداد باورنکردنی در تاریخ اقتصاد جهان

در این گزارش به بررسی ۸ رویداد باورنکردنی در اقتصاد جهان طی ۲ هزار سال گذشته پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ۲ هزار سال گذشته عواملی همچون کمبود کالا، گمانه زنی‌های مالی، جنگ ها، قحطی و فساد‌های آشکار رفتار‌های اقتصادی بسیار عجیبی را در سراسر جهان ایجاد کرده است که در این گزارش ۸ نمونه باورنکردنی از آن‌ها آورده شده است.

عاقبت احتکار

به منظور جلوگیری از افزایش تورم و کاهش ارزش پول در قرن سوم در رم، امپراتور دیوکلتیان قیمت‌های ثابت اکثر کالا‌های مصرفی را به صورت دستوری وضع کرد و در جریان این تصمیم، هر کسی که کالایی را به قیمت بالاتر از امپراتور بفروشد به اعدام محکوم می‌شود. این امر منجر به احتکار کالا در آن زمان شد سپس قانونی تصویب شد که احتکار کالا را ممنوع می‌کرد و مجازات آن مرگ بود؛ بنابراین بسیاری از کاسبان مشاغل خود را تعطیل کردند که در راستای آن امپراتوری روم ضمن اینکه صاحب کسب وکار را اعدام می‌کرد بلکه هیچ ورثه‌ای برای آن باقی نمی‌گذاشت.

ناپدید شدن پول در انگلستان
هنگامی که امپراتوری روم در قرن ۵ سقوط کرد در راستای آن تمام سرمایه‌های این کشور از جمله سکه‌ها ناپدید شدند. این رویداد در هیچ کجابی دنیا به غیر از انگلستان رخ نداده است. در انگلستان طبق شواهد باستان شناسان، پول اساسا ناپدید شد و جزیره انگلیس را مستقیما به سمت یک اقتصاد مبادله‌ای سوق داد. وضعیت این کشور به قدری رو به بحران بود که از زمان ضرب مجدد سکه تا سال‌ها بعد، دولت انگلستان حجم زیادی از سکه‌ها را به وایکینگ‌ها پرداخت می‌کرد تا آن‌ها از غارت‌های مداوم خود دست بکشند.

جیب پادشاه یا منافع کشور؟
بسیاری از محققان لوئی چهاردهم را تنها دلیل ورشکستی بزرگ فرانسه در قرن هفتم می‌دانند. وزیر دارایی لوئی چهاردهم ژان باتیست کولبرت نیز در آن زمان دست کمی از تقصیرات و اشتباهات جناب امپراتور نداشت. طرح‌های مالیاتی کولبرت، هزینه‌های سنگین کسر اموال شخصی شهروندان، و وسواس جنون آمیز برای تولید کالا‌های لوکس که همگی به ضرر یا حذف کامل کالا‌های مصرفی داخلی منجر شدند، خزانه‌های فرانسه را خالی کرد.

اجرای این خودخواهی‌ها که همگی برای پر کردن جیب حاکمان بود، دهقانان را به گرسنگی سوق داد و خونین‌ترین انقلاب را پایه گذاری برای آن نسل پایه گذاری کرد.

 انفجار اقتصاد در دهه ۱۸۶۰ به کمک وام
در دهه ۱۸۶۰، حاکمان امپراتوری اتریش-مجارستان که به تازگی تاسیس شده بود، بانکداران خود را تشویق می‌کردند تا وام دهی به افراد را آسانتر بگیرند و هدف آن‌ها تشویق به رشد در امپراتوری بود. نتیجه این تصمیم باعث سقوط اقتصاد در کوتاه مدت شد چراکه افراد با بهانه‌های مختلف وام می‌گرفتند و از آن‌ها در راستای ساخت انواع ساختمان‌ها استفاده می‌کردند که سود زیادی هم برایشان داشت. این رکود به قدری گسترده شد که به ایالات متحده هم رسید و اختلال‌های اقتصادی سال ۱۸۷۳ را ایجاد کرد. البته از طرف دیگر بسیاری از زیباترین ساختمان‌های اروپا از این دوره نشات گرفته اند.

 سوختن می‌سی سی پی
جان لا، یک بانکدار و تاجر اسکاتلندی، در سال ۱۷۱۷ کنترل یک شرکت فرانسوی به نام شرکت می‌سی سی پی را به دست گرفت. تنها در طی چند سال، وی این شرکت را به اصلی‌ترین نیروی اقتصادی به عنوان مستعمرات فرانسه در سراسر جهان تبدیل کرد. قیمت سهام این شرکت از حدود ۵۰۰ لیور در سال ۱۷۱۹ به ۱۰ هزار لیور در سال ۱۷۲۰ رسید.

البته فقط یک سال بعد، در یک روند پیشرفت کاملا مشابه، قیمت سهام سقوط کرد و لاو از فرانسه فرار کرد و دولت فرانسه (به عنوان سهامدار اصلی) مجبور شد قسمت قابل توجهی از تعهدات بدهی خود را لغو کند تا سرمایه سرمایه گذارن خصوصی به آن‌ها واریز شود همچنین نام فرانسه میان وام دهندگان در سراسر جهان خراب شد. اقتصاد دانان از این رویداد به عنوان سوختن می‌سی سی پی یاد می‌کنند.


سوزاندن پول به جای چوب
از ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۳، قیمت‌ها در آلمان به میزان ۳.۲۵ میلیون درصد افزایش یافت. مردم ارز قدیمی خود را برای گرما می‌سوزاندن، زیرا هزینه آن کمتر از خرید چوب بود. تعداد کمی در این دوران متوجه شدند که همین ابر تورم، بر کشور‌های کنفدراسیون آمریکا تأثیر گذاشته است. از سال ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۴، شاخص قیمت کالا‌ها تا ۱۰ ٪ در ماه افزایش پیدا کرد.

 سقوط آزاد توکیو
ژاپن یکی از بزرگترین افزایش قیمت‌ها را در قرن بیستم تجربه کرد. در اواخر دهه ۸۰، ارزش املاک چنان بالا رفته بود که ارزش کل زمین در ژاپن چهار برابر ارزش کل املاک در ایالات متحده بود. ارزش املاک و مستغلات توکیو به تنهایی بیش از ارزش سهام‌های کل امریکا بود با این حال، در پایان همان قرن، بورس سهام توکیو ۶۰ درصد از بالاترین قیمت خود در سال ۱۹۸۹ ریزش کرد و ارزش املاک تا ۸۰ درصد کاهش یافته بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۹
خانه های ایران خیلی گرون شده و برای اقتصاد ایران سم هست و فرار سرمایه میاره !
حقوق کارگر سه تومن
خانه سه میلیارد تا بیست میلیارد تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۴ اسفند ۱۳۹۹
حضور و ظهور دولت تدبیر و امید هم یکی دیگر از اتفاقات مهم تاریخ بود...فقط برین قیمتارو از ۳ سال پیش تا الان مقایسه کنید
آخرین اخبار