۱۱ واقعیت عجیب درباره پول که شما را شگفت‌زده می‌کند

استفاده از پول بخش قابل توجهی از برنامه روزمره ما را تشکیل می‌دهدحالا بیایید نگاهی به جالب‌ترین و دیوانه کننده‌ترین حقایق در مورد پول بیندازیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بدهی که به عنوان یکی از اجزای مالی است، از طرق مختلف قابلیت پرداخت دارد. که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

راه‌های عجیب و غریب برای پرداخت بدهی در زمان

اقداماتی که در دوران باستان برای بدهکاران انجام می‌شد کاملا بی رحمانه بود. در زمان آشوریان، طلبکاران می‌توانستند شخصی نزدیک به بدهکار را به عنوان گروگان بگیرند، در حالی که در هند باستان، دولت به شخص طلبکار اجازه می‌داد تا بدهکار را مورد ضرب و شتم قرار دهد و اموال او را بدزدد. اما رهبران اومانیسم در مورد بدهی‌های پول سلت‌های باستان توجه زیادی داشتند آن‌ها آنچنان به وجود زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند که شخص می‌توانست پول قرض بگیرد به این شرط که حتی پس از مرگ نیز بتواند بدهی را پس دهد.

 حدس بزنید اولین پول کاغذی برای چه اختراع شده است

چین اولین کشوری است که از پول کاغذی استفاده می‌کرد. پول به شکل کاغذ در چین حتی قبل از دوره جدید ظاهر شد. پول کاغذی در درجه اول برای مراسم تشییع جنازه استفاده می‌شد. پول در آتشکده‌ای که نزدیک قبر ساخته شده بود، سوزانده می‌شد. مردم معتقد بودند که با کمک این آیین به مرده اجازه می‌دهند زندگی پس از مرگ او راحت‌تر باشد.

۱۱ واقعیت جالب درباره پول که ممکن است شما را شگفت زده کند

 چگونه علامت دلار ایجاد شده است

علامت معروف دلار ($) حتی قبل از ظهور پول آمریکایی و به طور کلی پول ایالات متحده وجود داشته است. در ابتدا از آن برای تعیین پزو‌های مکزیکی (واحد پول مکزیک) استفاده می‌شد که قبل از شروع ضرب سکه‌های این کشور به طور گسترده در ایالات متحده پخش می‌شد. مطالعه اسناد آن دوران نشان داد که این علامت از زمان ادغام حروف P و S در مخفف Ps، که برای تعیین پزوی مکزیک استفاده می‌شد، شکل گرفت.


چرا مردم از کارت‌های بازی به عنوان پول استفاده می‌کردند؟

اولین پول کاغذی در کانادای مدرن همان کارت‌های بازی بودند. در سال ۱۶۸۵، اداره سرزمین‌های شمالی فرانسه جدید برای پرداخت حقوق کارمندان و کارگران اروپایی با کمبود سکه روبرو شد. سپس عضو ارشد کارت‌های بازی را به اشکال مختلف برید، فرقه‌ها را امضا کرد و به آن‌ها با مهر خود ارزش داد. پس از ورود کشتی‌ها از کشور‌های غیر پیشرفته، همه این کارت‌ها را با سکه‌های واقعی عوض کردند. در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم، چندین بار دیگر از همین روش برای حل مشکل کمبود پول استفاده شد.

رایج‌ترین اسکناس در دنیا

در سال ۲۰۱۷، اسکناس ۱۰۰ دلاری برای اولین بار به رایج‌ترین اسکناس ایالات متحده در گردش اقتصاد آن کشور تبدیل شد و اسکناس یک دلاری را پشت سر گذاشت.

 استفاده از پول به عنوان کاغذ دیواری

ارزش واقعی پول در بحران‌های اقتصادی جهان و روند‌های تورمی گذرا خیلی سریع کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین در سال ۱۹۲۳، در آلمان در اوج تورم بیش از حد، پول چنان بی ارزش شد که برخی افراد آن را به جای کاغذ دیواری به دیوار‌ها چسباندند یا آن را برای تفریح به کودکان دادند.

 چرا هیچ فرصتی برای دیدن تصویر شما در اسکناس‌های دلار وجود ندارد

به تصویر کشیدن افراد زنده در اسکناس در ایالات متحده ممنوع بود. کنگره آمریکا در سال ۱۸۶۶ این قانون را تصویب و تصریح کرد که هیچ شخص زنده‌ای نمی‌تواند در ارز آمریکایی به تصویر کشیده شود. بزرگان موسس این کنگره معتقد بودند که قرار دادن چنین پولی در گردش اقتصاد اقدامی غیر وطنی است.

پول کاغذی از جنس کاغذ نیست

پول کاغذی با وجود نامش، به هیچ وجه روی کاغذ چاپ نمی‌شود. اسکناس از یک ماده مقاوم در برابر سایش ساخته شده که از پنبه و پارچه تشکیل می شود. علاوه براین امروزه چندین کشور در حال آزمایش مواد جدید برای اسکناس هستند که باید مقاومت آن را بیشتر کند. پول استرالیا، چین، برزیل، ایرلند شمالی، رومانی و برخی کشور‌های دیگر از یک پلاستیک نازک ویژه ساخته شده است. کاغذ پول در ایالات متحده از ۷۵ ٪ پنبه و ۲۵ ٪ کتان تشکیل شده است.


چند مور وثیقه عجیب در دنیا

وثیقه‌های غیرمعمول چندان هم غیر معمول نیست. مواردی وجود دارد که بانک‌ها حیوانات خانگی اصیل و حتی استخر پر از ماهی به عنوان وثیقه از بدهکار پیشنهاد می‌کنند. اما بعید است که بتوان هر یک از این وثیقه‌های عجیب را با تعهدی که در بین سرخپوستان آمریکای شمالی از قبیله کواکیوتل وجود داشت مقایسه کرد. آن‌ها از نام شخصی به عنوان تصدیق بدهی پرداخت نشده استفاده کردند. تا زمانی که شخص بدهی را پس ندهد کسی نمی‌توانست او را با نام اصلی وی صدا کند. با صفات بد یا حرکات مبهم به او خطاب می‌شد و این موضوع فرد را در قبیله تحقیر می‌کرد.

سوزاندن پول برای گرم ماندن

یک قاچاقچی مواد مخدر کلمبیایی به نام پابلو اسکوبار در سال ۱۹۸۹ حدود ۲۵ میلیارد دلار ثروت  داشت. طبق شهادت یکی از پسران اسکوبار، یکبار که برای فرار از دست پلیس در کوه پنهان شده بودند، اسکوبار مجبور شد دو میلیون دلار اسکناس بسوزاند تا دختر خود را گرم نگه دارد و غذا بپزند.

چرا سکه‌ها گرد هستند؟

توضیحات مختلفی در این باره وجود دارد. مدت‌ها قیمت سکه به مقدار فلز موجود در آن بستگی داشت. همچنین شکل سکه‌ها گاهی به شکل الماس، مربع و تقریبا همیشه ناهموار بود، اما افراد مبتکر نحوه استفاده از آن را فهمیدند؛ آن‌ها یاد گرفتند که لبه‌های سکه‌ها را برش دهند و از فلز حاصل سکه‌های جدید بسازند و با استفاده از آن درآمد کسب کنند.

۱۱ واقعیت جالب درباره پول که ممکن است شما را شگفت زده کند

انتهای پیام/

برچسب ها: ارزش پول ، بانک جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۰۷:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
جنس پول ایران ۱۰۰ درصد کاغذ کاهی
-
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
خودتحقیری بلای جان یک عده است که البته از شخصیت ناشی می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
سلام
عجيب است علي رغم وجود سابقه تاريخي عميق و طولاني در تمدن ايراني (هم قبل از دوره اسلام و هم در دوره اسلامي) ، شما با اين اطلاعات ضعيف و بي فايده اين صفحه را پر کرده ايد و مردم را سرگرم مي کنيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
دو میلیون دلار سوزونده چه باحال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
لعنت به این پول که هرچی میکشیم زیر سر این بی وجدانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
بااین وضعی که پول خودمون پیدا کرده بعید نیست ماهم چندسال دیگه بعنوان کاغذ دیواری ازش استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹
دیوانه کننده بود ... :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
فقط دلارپول ایران باید دراخر بشود کاغذ دیواری وعکس تزعین خانه علی برکت الله بااین ارزشش
آخرین اخبار