حس زیبای بندگی در قرنطینه خانگی

مراسم اعتکاف هر ساله همزمان با ایام‌البیض از سیزدهم تا پانزدهم رجب در مساجد برگزار می‌شود اما امسال به دلیل شرایط کرونایی این مراسم لغو شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،   یک سال برای نفس کشیدن در این هوا انتظار کشیده اند و حالا چیزی  به رسیدن این مهمانی باقی نمانده است ، روزهایی که هرکس به اندازه یک سجاده در گوشه‌ای با خدای خود خلوت می کرد ، تا در جاری لطفش حتی برای لحظه‌ای آرام گیرند.
 
 و حالا کرونا این مهمان نحس و شوم ، ما را از رفتن به این مهمانی منع کرده است.
 
این روزها حال کسانی که هرساله برای چند روزی راهی خانه خدا می شدند ناخوش است و بی تاب تر از قبل شده اند.
 
اعتکاف بیمه‌ای در مقابل لغزش و گناه
 
یداللهی دانش آموز ۱۷‌ساله‌ای است که با او همکلام می‌شوم  می‌گوید: هر ساله معتکف شدن در کنار دانش‌آموزان هم سن و سالم، حس خوبی داشت.
 
او دلیل حضورش در مراسم اعتکاف را به دست آوردن رضایت خداوند می دانست و گفت: به نظر من این روحیه می‌تواند در طول سال در کار و زندگی انسان‌ها مؤثر باشد چرا که این اعتکاف ما را از گناهان دور و در مقابل لغزش‌ها بیمه می‌کند.
حس زیبای بندگی در قرنطینه خانگی
 
یداللهی در ادامه بیان کرد: گاهی نمی‌توان حال و هوایی در  برخی روزهای خاص سال پیدا می کنیم توصیف مناسبی پیدا کرد،  اعتکاف نمونه این حس است که وصف نشدنی است.

بیشتر بخوانید

او در حالی که اشک در چشمانش حلقه بسته می‌گوید: از زمانی که شنیدم امسال مراسم اعتکاف برگزار نمی شود و کرونا باعث و بانی لغو مراسم شده است عجیب دلتنگ آن روزها شده ام و حال خوبی ندارم.کرونا اگرچه توانست مرا از رفتن به مسجد بازدارد اما اعمال اعتکاف را امسال درمنزل انجام خواهم داد.
 
عروس اعتکاف/ ریشه کردن کرونا دعای اول معتکفین امسال
 
در میان معتکفین با خانمی صحبت کردم که همه به او عروس اعتکاف می‌گویند.
 
معصومه می‌گوید: چند سال پیش همزمان با میلاد امام علی (ع) عقد کرده بودم که مانند سال های قبل راهی مراسم اعتکاف شدم در صورتی که دوستانم انتظار آمدنم را نداشتند از دیدنم بسیار خوشحال شدند.
حس زیبای بندگی در قرنطینه خانگی
 
او ادامه داد :  امسال از لحظه‌ای که شنیده ام اعتکاف قرار نیست برگزار شود بسیار ناراحت هستم چرا که هرساله در این مراسم شرکت می‌کردم. 
 
معصومه ادامه داد: حال عجیبی دارم که نمی‌توانم آن را بیان کنم فقط و فقط از خدا می‌خواهم ظهور امام زمان (عج) را نزدیک کند و  به نظرم دعای اول همه معتکفین ظهور ولی عصر (عج) و ریشه کردن بیماری کرونا است.

خانه‌هایی که رنگ و بوی اعتکاف می‌گیرند

هنوز صدای اذان در گلدسته‌های مسجد نپیچیده است که به سمت مسجد امام حسن عسکری (ع) که هرساله به عنوان یکی از مراکز اعتکاف در نظر گرفته می‌شد می‌روم. این مسجد به همراه بیش از ۲۰ مسجد دیگر در بیرجند برای بانوان و آقایان مراسم معنوی اعتکاف را برگزار می‌کرد.
 
به سراغ زوجی جوان رفتم که هم خادم مسجد هستند و هم ۱۰ سال پی در پی در مراسم اعتکاف شرکت کرده اند. 
 
این زوج خادم می‌گویند: هر ساله از چند روز قبل مسجد را برای معتکفین آماده می‌کردیم، ولی امسال ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه برگزاری مراسم اعتکاف در مساجد را به ما نداده است.
 
آن‌ها در ادامه می‌گویند: امسال را در خانه می‌مانیم، اما فکر می‌کنیم فرصت ایام البیض را که برای عبادت بسیار ویژه است باید جدی بگیریم و تمام اعمال را در خانه به جا آوریم .
حس زیبای بندگی در قرنطینه خانگی
ما منزل خودمان را به یک معبد برای عبادت تبدیل می‌کنیم و به خدا می‌گوییم اگرچه نتوانستیم در این ۳ روز به مساجد برویم، اما اعتکاف را در منزل خودمان به عبادت تو می‌پردازیم.
 
زوج خادم در حالی که بغضی گلویشان را گرفته بود بیان کردند: با توجه به شرایط امسال، خوب است در این چند روز پیش رو یک پویش و خیزش ملی ، معنوی ، دعا و استغاثه راه بیاندازیم و از درگاه خداوند بخواهیم شر این بلا از سر جامعه کم شود.

هر که شد محرم دل در حرم یار بماند

مسعودی کارشناسی مذهبی گفت: مراسم اعتکاف تمرین بندگی خالصانه است که اگر در طول سال تدوام داشته باشد انسان به زندگی سعادتمندانه می‌رسد.
 
او افزود: روزه ، صلوات، دعا ، استغفار و اعتکاف بخشی از اعمالی است که در این ماه سفارش شده است.
حس زیبای بندگی در قرنطینه خانگی
 
کارشناسی مذهبی عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور امکان اعتکاف در مساجد نیست و مردم در منازل خودشان می ‌توانند یک محفل عبادی برای ایام البیض رجب برگزار کنند.
 
مسعودی بیان کرد:  نمی‌توان برای این کار نیت اعتکاف را در نظر گرفت مگر اینکه مراجع فتوا بدهند و فعلاً فتوایی در این زمینه نداریم .
 
لغو مراسم معنوی اعتکاف در مساجد خراسان جنوبی
 
حجت الاسلام رضایی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: تصمیم‌گیری کارگروه ملی مدیریت مقابله با کرونا به منظور مقابله با این بیماری امسال مراسم معنوی اعتکاف در هیچ یک از مساجد استان برگزار نمی‌شود.
 
او افزود: اعتکاف یکی از اعمال عبادی است که مؤمنین برای رسیدن به مقام قرب، تهذیب نفس، انس و خلوت با خدا در طول دوران زندگی از این فیض بزرگ بهره‌مند می‌شوند.
حس زیبای بندگی در قرنطینه خانگی
حجت الاسلام رضایی بیان کرد: امسال به‌دلیل شیوع کرونا و اوج گیری این بیماری در هفته‌های اخیر و حفظ سلامت مردم، آیین اعتکاف تعطیل شده است.
 
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر تبعیت از دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، گفت: اعتکاف از اعمال مستحبی است و در شرایط کنونی بهترین تصمیم این است که برگزاری آن به زمانی دیگر موکول شود تا مردم با خیالی راحت بتوانند در این مراسم معنوی حضور پیدا کرده و خطری سلامتشان را تهدید نکند.

او در ادامه با اشاره به تاثیر اعتکاف در حال روحی مومنین، گفت: مومنین می‌توانند اعمال و ادعیه سفارش شده در ایام البیض را به صورت انفرادی در منازل خود انجام داده و بهره معنوی لازم را از این ایام ببرند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
به امید ریشه کردن شدن بیماری.عالی بود