ادبیات در آبان؛

از انتخاب شعار دانایی؛ مانایی برای هفته کتاب تا معرفی نامزد‌های جدید جایزه کتاب ماه و سال

مهمترین اخبار حوزه ادبیات در آبان ماه ۹۹ را با یک کلیک بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اتفاقاتی آبان ماه در حوزه ادبیات روی داد که در اینجا به مهمترین رویداد‌های ادبی اشاره می‌کنیم:

«دانایی؛ مانایی» شعار بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران شد

در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، بر اساس اعلام نظر اعضای این شورا، «دانایی؛ مانایی» به عنوان شعار این دوره از هفته کتاب انتخاب شد. در این جلسه همچنین، ۲۴تا۳۰ آبان ماه به عنوان زمان برگزاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تعیین شد.

نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه فراخوان داد

نوزدهمین جشنواره کتاب و رسانه با شعار (کتاب، رسانه و ایمنی) و هدف افزایش توجه به کارکرد‌های رسانه در حوزه نشر و ترویج کتاب‌خوانی همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب برگزار شد. این جشنواره تلاش می‌کند با بهره‌گیری از دانش و تجربه فعالان خبره دو حوزه رسانه و کتاب، آثار رسانه‌ای انتشاریافته در زمینه کتاب و نشر را بررسی کند.

بر اساس این فراخوان، تقویت فرهنگ عمومی و فرهنگ مکتوب جامعه از طریق افزایش سطح فرهنگ مطالعه در کشور، شناسایی، معرفی و تقویت حضور و فعالیت خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، عکاسان، برنامه‌سازان و شهروند خبرنگاران حوزه کتاب، افزایش سطح تولید و سطح کیفی آثار مرتبط با حوزه کتاب در رسانه‌های کشور و پرورش، یاری‌رسانی و تقویت متخصصان حوزه کتاب در رسانه‌ها از جمله اهداف این دوره از جشنواره کتاب و رسانه است.


بیشتربخوانید



خرید بیش از ۳۶ میلیارد ریال کتاب از سوی وزارت ارشاد

در جلسات ۶۲۴ و ۶۲۵ هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خرید ۸۳۰ عنوان کتاب در ۸۰ هزار و ۵۵۰ نسخه به مبلغ کل ۳۶ میلیارد و ۲۸ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۵۰۰ ریال تصویب شد.


ارسال ۹۷۳ اثر به نخستین جشنواره بزرگ «غزل فارسی»

در این روز‌ها که با شیوع بیماری کرونا در کشور مواجه هستیم، نخستین جشنواره بزرگ غزل فارسی در فضای مجازی در حال برگزاری است. پس از اتمام مهلت آثار به این جشنواره، به دلیل استقبال شاعران تا ۲۷ مهر ماه سال جاری تمدید شد.

محمد سعید بیلکار، دبیر نخستین جشنواره بزرگ غزل فارسی درباره این جشنواره ادبی گفت: ۹۷۳ اثر از سراسر کشور و چهار کشور افغانستان، تاجیکستان، انگلستان و استرالیا به دبیرخانه نخستین جشنواره بزرگ غزل فارسی ارسال شد که این مسئله گستره غزل فارسی را نشان می‌دهد.


بیشتربخوانید


تقریظ رهبر معظم انقلاب بر «منظومه قاسم سلیمانی»

افشین علا از نوشتن تقریظ رهبر انقلاب بر سروده جدیدش با عنوان «منظومه قاسم سلیمانی» خبر داد و نوشت: تابستان  پس از سفر به کرمان و زیارت مزار شهید قاسم سلیمانی، تصمیم گرفتم منظومه‌ای در وصف آن سردار والامقام بسرایم. به لطف خدا پس از روز‌های متمادی توانستم این منظومه را که در قالب مثنوی است با بیش از ۲۰۰ بیت به پایان برسانم. خوشبختانه چندی پیش این اثر به استحضار رهبر فرزانه انقلاب رسید و با استقبال ایشان روبرو شد. این بار حضرت آیت الله خامنه‌ای ضمن ارسال پیامی محبت آمیز، انگشتر خود را نیز به این فرزند کوچک شان اهدا کردند. هدیه‌ای که از تمام مواهب مادی برایم عزیزتر است.


بیشتربخوانید


نامزد‌های جدید جایزه کتاب ماه و سال معرفی شدند

کمیته‌های تخصصی شعر و داستان کودک و نوجوان ۱۴ عنوان (۱۷ نسخه) کتاب را شامل سه عنوان کتاب شعر کودک، دو عنوان شعر نوجوان، چهار عنوان داستان کودک و پنج عنوان داستان نوجوان را به عنوان نامزد‌های فصل تابستان جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان تشخیص دادند.

در همین حال، از میان ۵۵۱ عنوان کتاب رسیده به دبیرخانه جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان تا پایان فصل تابستان، ۳۳۹ عنوان کتابِ شعر، داستان و نمایش‌نامه به مرحله پایانی جایزه کتاب این فصل راه پیدا کرد.


طرح پاییزه کتاب ۹۹ با مشارکت ۸۳۵ کتابفروشی آغاز شد

طرح پاییزه کتاب ۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» از امروز شنبه (۲۴ آبان ماه) کار خود را در ۸۳۵ کتابفروشی عضو طرح در ۳۱ استان کشور آغاز کرد  و تا ۳۰ آبان ماه ادامه داشت.در این طرح، ۶۴۲ کتابفروشی از مراکز استان‌ها و ۱۹۳ کتابفروشی از سایر شهرستان‌ها برای حضور در پانزدهمین دوره طرح توزیع یارانه از طریق کتابفروشی‌ها اعلام آمادگی کردند. همچنین در این دوره، ۱۰۵ کتابفروشی برای نخستین بار به طرح پاییزه کتاب ۹۹ پیوستند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار