تیر خلاص کرونا به پیکره نحیف گردشگری

ورود کرونا به دنیای خاکی همه چیز را تحت تاثیر قرار داد و صنعت گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نبوده. اما میزان خسارت این ویروس بر گردشگری خوزستان چقدر است؟

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، وقتی کرونا چشم به جهان گشود و قدم‌های شومش را بر زمین گذاشت کمتر کسی فکر می‌کرد که اوضاع جهان به وخامت اکنون برسد. این ویروس منحوس تاثیرش را بر همه گذاشته از جان آدمی که به تاراج می‌برد و غارتش می‌کند تا اصناف، بازاریان  و صنایع .

در این دوران سیاه و تاریک چرخ صنایع نیز یکی پس از دیگری متوقف شد. شرایط سخت و پیچیده اپیدمی کرونا تاثیرات مخرب و ویرانگرش بر اقتصاد، رکود شدیدی بر صنعت گردشگری جهان  ایجاد کرده و ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

اما به طبع با توجه به تحریم ها، کرونا و قرار گرفتن ایران بر این دو لبه خطرناک اوضاع صد چندان وخیم‌تر می‌شود. کرونا پایش را بر گلوی صنعت نحیف گردشگری می‌فشارد و عرصه را بر این صنعت مهم تنگ کرده است.

با آغاز کرونا در ایران و شروع محدودیت‌ها  و به منظور حفاظت از جان ارزشمند مردم صنعت گردشگری با افول بی سابقه‌ای مواجه شد اگرچه محدودیت‌ها حافظ جان آدمی است، اما خسارت‌های شدیدی بر پیکره صنعت گردشگری وارد کرده صنعتی که درآمد‌های ارزی حاصل از آن ۱۰۰ درصد خالص است و هیچ کالا و یا خدماتی مانند آن  به شرط توجه در آمد زا نیست چراکه درآمد‌های حاصل از آن در تمام سطح جامعه تقسیم شده و همه از آن بهره مند می‌شوند.

سفر و گردشگری به‌عنوان یک بخش اقتصادی پراشتغال، یکی از تاثیرگذارترین حوزه‌هاست که مشاغل آن در کل زنجیره ارزش سفر و گردشگری در خطر است. این موضوع به‌ویژه آسیب‌پذیرترین گروه‌های جمعیت مانند جوانان و جوامع روستایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اثرات اقتصادی و اجتماعی گردشگری از هر بخش اقتصادی دیگر چشمگیرتر است چراکه معیشت میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به سفر و گردشگری وابسته است.

 آرامگاه یعقوب لیث صفاری در ده کیلومتری جاده دزفول به شوشتر

گردشگری خوزستان از سیل سال ۹۸  دیگر سر پا نشد و به دنبال آن کرونا ریشه‌های آن را خشکاند.این روزها  سکوتی مرگبار را تجربه می‌کند و این سکوتش دل هر گردشگر را به درد می‌آورد، با آمدن کرونا بغضی عمیق راه گلویش را گرفته است و به سختی نفس می‌کشد. 

خوزستان استانی است به پهنای تاریخ با اصالت و متمدن، اما حال این روز‌های گردشگری اش اصلا خوب نیست. غربتی عجیب خاکش را فرا گرفته است.خوزستان آنقدر روزگارش سخت شده که نمی‌دانی این روز‌ها از کدام دردش صحبت کنی. حالا، اما گردشگری در گوشه رینگ خاک می‌خورد و فریادرسی ندارد.اگر می‌خواهید از تاثیر شوم ویروس کرونا بر گردشگری خوزستان بیشتر بدانید با ما تا انتهای گزارش همراه باشید.

عبدالحمید حرمتی رییس جامعه هتلداران خوزستان گفت: اساسا ویروس کرونا به عنوان یک پدیده جدید در جامعه بشری تاثیر بنیادین داشته و جامعه را به چالش کشانده و هتل‌ها نیز از آن مستثنی نبودند و تاثیر منفی این ویروس برصنعت هتلداری بنیادین بوده و صنعت گردشگری را  زمین گیر کرده است.

عبدالحمید حرمتی رییس جامعه هتل داران خوزستان

تجربه ای تلخ تر از روزهای جنگ گریبانگیر هتل‌های خوزستان

او با بیان اینکه هتل‌های خوزستان در دوران بسیار سختی به سر می‌برند به گونه‌ای که در دوران جنگ تحمیلی چنین بحرانی را تجربه نکردند، افزود: هتل‌ها نیز به عنوان بخش اساسی و پایه صنعت گردشگری دچار چالش‌های جدی شده که در بسیاری از موارد  منجر به  تعطیلی واحد‌ها گردیده است. در خوزستان تا حدی خسارات بالا بوده که بسیاری از سرمایه گذاران واحد‌های خود را به فروش گذاشته و همچنین در ۴ ماهه نخست امسال ۱۷۰ میلیارد تومان  به تاسیسات گردشگری در استان  خسارت  وارد شد.

حرمتی با اشاره به خسارت  ۲۷۲ میلیارد تومانی کرونا در سال ۹۹ اظهار داشت: در شش ماهه اول سال ۹۹ درصد اشتغال هتل‌های استان زیر ۵ درصد بوده  و شش ماهه دوم درصد اشتغال  با یک شیب ملایم رشد، بالاتر رفت که متاسفانه با شیوع کرونای انگلیسی مجدداً با کاهش شدید درصد اشتغال مواجه شده ایم.

کاهش ۵۰ درصدی نیروی انسانی در هتل‌ها

 رییس جامعه هتلداران خوزستان در خصوص تعدیل نیروی انسانی در شش ماه اول سال ۹۹  تصریح کرد: در این بازه زمانی با کاهش حدود ۵۰  درصد در بخش نیروی انسانی در هتل‌ها  روبرو بوده ایم، ولی در ۶ ماهه دوم سال  مجددا ۲۰ درصد افزایش اشتغال نیروی انسانی داشتیم،  اما متاسفانه با چالش‌های جدید شاهد بحران در تمامی بخش‌های صنعت گردشگری استان  هستیم که  شاید به مراتب شدیدتر از شش ماهه اول باشد.

کاهش ۵۰ درصدی نیروی انسانی در هتل‌ها

این مقام مسئول بیان داشت: وزارت گردشگری با پیگیری‌های خود در خصوص حمایت‌ها بسیار فعال بوده و تلاش‌های خود را از طریق اقتصاد کلان انجام داده است، اما متاسفانه در برخی سازمان‌ها، نهاد‌ها و ادارات دولتی از مصوبات ستاد ملی کرونا تبعیت نمی‌شد و ما با تشکیل تشکل ها، در حال برنامه ریزی مذاکره و پیگیری هستیم.

حرمتی گفت: در حال حاضر با توجه به کاهش اشتغال و به دنبال آن کاهش درآمد‌ها متاسفانه هتل‌ها برای بازسازی فاقد درآمد هستند و برخی از تاسیسات که توانایی اقتصادی داشتند و شاید تاثیر خود را  بهسازی کرده جای تقدیر دارد به عنوان مثال هتل بزرگ اندیمشک بازسازی کامل شده که طی پارسال افتتاح گردیده است همچنین هتل پرشیا لابی خود را بازسازی نموده و همچنین سایر تاسیسات به نوبه خود از طریق سرمایه‌های شخصی اقدام به بازسازی واحد‌های خود نمودند.

ضربه مهلک بی آبی خوزستان به هتل‌ها

او افزود: وزارت گردشگری تسهیلاتی را در اختیار تاسیسات قرار داده که بتوانند واحد‌های خود را اداره یا بازسازی کنند همچنین برای ارتقای تأسیسات گردشگری در استان در زمینه استانداردسازی هتل‌ها و آموزش پرسنل، مرکز آموزش هتلداری در استان به نام شرکت حافظان مسیر گردشگری فعال گردیده و مجوز‌های لازم در این خصوص شده است تا بتواند در زمینه آموزش و استانداردسازی واحد‌ها به صنعت گردشگری در استان کمک کنند.

 رییس جامعه هتلداران خوزستان با اشاره به رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی در هتل‌ها اظهار داشت: باتوجه به شرایط  ویژه‌ای که در خوزستان بوجود آمده خسارت سنگینی به صنعت گردشگری استان وارد شده از جمله مشکلات آب و قطع برق که تبلیغات منفی را در سطح کشور و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام  ایجاد کرده است و تاثیرات منفی بر درصد اشغال هتل‌ها گذاشته است.

ضدعفونی کردن هتل ها

تزریق واکسن در هتل‌ها شانسی مجدد برای  بازگشت هتلداران به چرخه اقتصادی

این مقام مسئول در خصوص اقداماتی که صنعت گردشگری می‌تواند در این بحران انجام دهد، تصریح کرد: یکی از مواردی که جامعه هتلداران کشور در حال پیگیری آن بوده این است که بتوانیم از طریق کشور‌های وارد کننده واکسن کرونا، این واکسن را برای پرسنل هتل‌ها و مهمانان ورودی  مهیا کنیم و اگر این امکان فراهم شود می‌توان تحت نظر وزارت بهداشت واکسن را برای افراد مذکور تهیه کرد.

حرمتی با اشاره به اینکه تهیه واکسن امکان مجدد بازگشت صنعت گردشگری به چرخه اقتصادی، ایجاد اشتغال و دوری از بحران است، بیان کرد: با اجرای این طرح  شاغلان این صنعت که متاسفانه بخش اعظمی از آن‌ها بیکار شده اند می‌توانند از این بحران خارج شوند و تاسیسات زیان ده هر چه زودتر نیز از این زیان دهی خارج شوند.

او گفت: باید واکسیناسیون عمومی بیشتر و رسیدگی‌ها افزیش یابد و یکی از راه‌هایی که سبب تسریع در  این امر می‌شود در اختیار گذاشتن واکسن برای شهر‌هایی است که مقصد مسافران هستند که اقامت مهمانان در هتل‌ها و تزریق واکسن در محل هتل‌ها می‌تواند کمکی به صنعت گردشگری کند و از این طریق از ازدحام صف‌ها جلوگیری شود.

حال هتل‌ها چگونه رو به راه می‌شود؟

 رییس جامعه هتلداران خوزستان یکی از راه‌های برون رفت صنعت گردشگری از بحران به وجود آمده را معاف کردن هتل‌ها از مالیات و هزینه‌های جاری و بیمه  به مدت ۱۰ سال عنوان کرد و افزود:  با کمک دولت حداقل هزینه‌های سربار شاغلان کاهش می‌یابد و منجر به تعدیل و اخراج  نیرو‌ها و پرسنل نمی‌شود، چون در حقیقت درصد اشغال هتل‌ها شیب نزولی داشته و اگر هتلداران نتوانند حقوق پرسنل را پرداخت کنند متاسفانه منجر به بیکاری می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: دولت باید به کمک صنعت گردشگری بشتابد و ما مدعی نیستیم که باید به این صنعت اعتبار اختصاص دهد بلکه باید پول کمتری را از این صنعت دریافت کند. یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند به این صنعت کمک کند و مانع سقوط آن شود  عدم دریافت مبالغی تحت عنوان مالیات، ارزش افزوده بیمه و عوارض‌هایی مانند عوارض پسماند، نوسازی و ... که از سوی شهرداری‌ها اخذ می‌شود، باشد.

حال هتل‌ها چگونه رو به راه می‌شود؟

حرمتی با بیان اینکه با وارد شدن فشار اقتصادی به هتل ها در فاز اول منجربه کاهش و تعدیل نیرو  می‌شود و در فاز دوم منجر به تعطیلی هتل‌ها می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه تجربه‌ نشان داده که وقتی هتلی تعطیل شود، نمی‌تواند دوباره احیا شود و به چرخه اقتصادی برگردد و به حدی هزینه‌های بازگشت و بازسازی زیاد است که بسیاری از آن‌ها توان بازگشت به چرخه اقتصادی را ندارند.

او سرمایه‌های هتل ها را  به عنوان سرمایه‌های عمومی و  متعلق به ملت دانست و تصریح کرد: اگرچه افرادی مالک و متولی هتل‌ها  هستند و منبع هزینه‌ها قطعی بوده، ولی منبع درآمد‌ها قطعی نیست و در شرایط موجود با وجود تحریم ها، مسائل و بحران‌های جدیدی که گریبانگیر شده  امیدواریم دولت حمایت‌های لازم را داشته باشد.

 رییس جامعه هتلداران خوزستان ضمن درخواست از مدیران ادارات به همکاری بیان داشت: ادارات دولتی هم به جای حمایت و معافیت، برگه‌های پرداخت مختلف مانند قبض آب، برق و گاز و... را ارسال می‌کنند که در این شرایط پرداخت به دلیل درصد پایین اشتغال و نبود درآمد امکانپذیر نیست.

سرور کوتی راهنمای گردشگری در خوزستان گفت: ابتدای شیوع ویروس کرونا در خوزستان عملا هیچ تور گردشگری برگزار نمی‌شد و مسافرت‌ها به صفر رسیده بود. آژانس‌های مسافرتی نیز آسیب دیده و بسیاری از آن‌ها تعطیل شدند. چون به تورگردشگری وابسته هستند.

او با بیان اینکه بسیاری از راهنمایان گردشگری پس از ورود کرونا دیگر فعالیتی نداشته اند، افزود: فروردین ماه امسال سفر‌ها مجددا شروع شد، اما این بار تعداد مسافران به دلیل بیماری کرونا کاهش چشمگیری داشت و ما مجبور شدیم با همین تعداد کم تور‌ها را برگزار کنیم.

دلالان گردشگری بلای جان تورهای مسافرتی

کوتی با اشاره به رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی در سفر‌ها  اظهار داشت: برگزاری تور‌ها عملا سودی برای راهنمایان تورگردی ندارد و تور‌ها صرفا تنها به دلیل به صفر نرسیدن سفر‌ها و مسافران برگزار می‌شوند.

راهنمای گردشگری

راهنمای گردشگری در خوزستان از ورود دلالان به گردشگری گلایه و بیان کرد: دلالان با کار غیرقانونی و بدون داشتن مجوز اقدام به جذب مسافران و برگزاری تور‌های غیرقانونی می‌کنند که این عمل در کار تورگردی قانونی اختلال ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه راهنمایان گردشگری فاقد بیمه هستند، گفت: با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد که بیمه راهنمایان به زودی انجام شود. حمایت ها ی لازم از این صنف انجام نمی شود و انتظار ما از مسئولان، ساماندهی راهنمایان گردشگری و تورگردی است.

کوتی با اشاره به اینکه مسافران باید فریب دلالان را نخورند و با رصد مجوزهای آن ها سفر مطمئنی را برای خود و خانواده ها رقم بزنند، افزود: باید سفرهای ایمن و مجوز دار ترویج داده شود و فرهنگ سازی های لازم در این زمینه صورت گیرد.

کرونا صنعت گردشگری در خوزستان را از نفس انداخته است

پیمان نبهانی سرپرست معاونت گردشگری خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری گفت: شاید بتوان به جرات گفت که در ماه‌های ابتدایی شیوع بیماری کرونا از لحاظ ریالی پس از صنعت حمل و نقل بیشترین آسیب را صنعت گردشگری متحمل شد شرکت‌های خدمات مسافرتی، هتل ها، تورلیدر‌ها به دلیل عدم رغبت به سفر گردشگران محدودیت‌های تردد و انتقال و... تقریبا بیکار شدند و متاسفانه هنوز هم این مشکل تداوم دارد.

پیمان نبهانی سرپرست معاونت گردشگری خوزستان

او با بیان اینکه از اسفند ماه ۹۸ تا اسفندماه ۹۹ بیشترین خسارت وارد شده در گردشگری به تاسیسات گردشگری و پس از آن به آژانس‌ها و مراکز پذیرایی اختصاص می‌یابد اظهار کرد: میزان خسارت وارد شده به مراکز اقامتی استان، ۲۵۵ میلیارد تومان بوده است که در این مراکز ۱۲۰ نفر نیز بیکار شده اند.

نبهانی بیان داشت: از اسفندماه ۹۸ تا اسفندماه ۹۹ میزان خسارت وارد شده به دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری نیز ۲۴۵ میلیارد تومان بوده که با ورود کرونا ۴۲۰ نفر نیز در این دفاتر بیکار شده اند.

سرپرست معاونت گردشگری خوزستان همچنین میزان خسارت کرونا بر مراکز تفریحی بین راهی در بازه زمانی اسفند ماه ۹۸ تا اسفندماه ۹۹ را ۱۳۹ میلیارد تومان با ۱۸۰ نفر بیکار عنوان و تصریح کرد: همچنین راهنمایان گردشگری نیز با ۱۱۰ نفر بیکار و ۱۱ میلیارد تومان خسارت از گزند کرونا در امان نماندند. تعدیل نیرو در بخش دولتی نداشتیم ولی به دلیل کم شدن سفر تاسیسات گردشگری با مدیریت بخش خصوصی مجبور به تعدیل نیرو شده اند.

سازه های آبی شوشتر

به گفته این مقام مسئول سهم خسارت تاسیسات اقامتی ۴۰ درصد، شرکت‌های مسافرتی ۳۷ درصد و سهم  تاسیساتی مانند مراکز بین راهی- تفریحی و سرگرمی، موسسات آموزش گردشگری و راهنمایان تور نیز  ۲۳ درصد است.

اوضاع پرداخت تسهیلات در گردشگری چگونه است؟

نبهانی در خصوص میزان تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان گفت: میزان ثبت نام کنندگان در سامانه کرونا، ۷۲۶ پرونده بوده که حدود ۳۰ میلیارد تومان ارزش ریالی داشته و حدود ۳۰ درصد آن هم به صورت کامل پرداخت  شده و مابقی در پروسه پرداخت هستند البته یک هزار و ۲۰۰ پرونده دیگر نیز مجوز ثبت نام را دارند که پیگیری لازم برای رفع مشکل این پرونده‌ها هم در حال انجام است.

او ادامه داد: برای جبران آسیب‌های وارد شده به تاسیسات گردشگری و غیرگردشگری مصوباتی به صورت ملی برای کل کشور در نظر گرفته شده که با بهره ۱۲ درصد به متقاضیان به شدت آسیب دیده تعلق می‌گیرد که با پیگیری‌های صورت گرفته از ابتدای سال مصوبه‌ای به طور خاص برای  خوزستان ابلاغ گردید و در آن مصوبه علاوه بر امهال ثبت نام متقاضیان برای دریافت تسهیلات، مهلت پرداخت حق بیمه و مالیات و عوارض شهرداری و پرداخت بهای گاز نیز مصوب شده بود.

خانه صمیمی رامهرمز

 سرپرست معاونت گردشگری خوزستان در خصوص پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران تاسیسات گردشگری افزود: بر اساس نوع پروژه و حجم کار، برآورد ریالیمیزان تسهیلات تفاوت دارد  و ما حداکثر تا ۶۰ درصد مبلغ برآورد را به عنوان تسهیلات تایید می‌کنیم و مابقی را متقاضی باید از محل دارایی‌های خود تامین کند. این کمک‌ها باهدف تامین مالی پروژه بوده و مختص شرایط فعلی نیست در شرایط عادی هم از این تسهیلات می‌توان استفاده کرد.

کرونا رونق را از اقامتگاه‌های بومگردی نیز گرفته است!

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که در پانزدهم بهمن ماه پارسال  ۱۱ اقامتگاه بومگردی در جلسه‌ای که با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهور افتتاح شد، اظهار کرد: این اقامتگاه‌ها در دزفول، شوش، دشت آزادگان، ایذه و باغملک قرار دارند که هدف از تاسیس اقامتگاه بومگردی، ایجاد فضایی برای اقامت سنتی و محلی و همچنین احداث اقامتگاه‌هایی با سرمایه‌های خرد و ایجاد امکان اقامت در مناطق روستایی و عشایری است.

 نبهانی در ادامه بیان داشت: با حضور در اقامتگاه‌های بومگردی برای گردشگر این فرصت فراهم می‌گردد تا از فضای طبیعی اطراف این مجموعه‌ها بازدید نموده و زندگی خاص منطقه را تجربه نماید که با توجه به بودجه کمتر نسبت به دیگر انواع اقامتگاه‌ها بیشتر مورد تو جه قرار گرفته است.

مضیف

او تصریح کرد: اقامتگاه‌های بومگردی هم مانند دیگر بخش‌های گردشگری به شدت متاثر از شرایط شیوع و همه گیری کرونا شده اند و تقریبا تعطیل بوده و پذیرش ندارند که دلیل آن را می‌توان رعایت ضعیف شیوه نامه‌های بهداشتی مرتبط با کرونا در مناطق پیرامونی این اقامتگاه‌ها و در نتیجه احتیاط گردشگران دانست.

 سرپرست معاونت گردشگری خوزستان در خصوص برنامه‌ های ارائه شده برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا گفت: در حال حاضر براساس مصوبات ستاد ملی کرونا عمل می‌کنیم، ولی برای طولانی مدت با توجه به ظرف مکان و زمان ادامه شرایط همه گیری کرونا و اثر آن بر روی این فعالیت تصمیم گیری خواهد شد و تداوم انجام سفر با رعایت موازین بهداشتی و حفظ اشتغال موجود در این صنعت اولین هدف ما است و تلاش‌های ما بر این اساس جهت دهی خواهد شد.

قلعه شوش

این مقام مسئول  با بیان اینکه سفر‌های نوروزی امسال به شدت کاهش یافته و تقریبا نزدیک به صفر بوده است، افزود: شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده در تردد و سفر تقریبا ۸۰ درصد از تورلیدر‌ها را بیکار نموده و ۲۰ درصد باقیمانده هم در شرایطی به مراتب سخت‌تر از شرایط قبل از اسفندماه سال ۹۸ در حال کار هستند.

نبهانی اظهار داشت: فناوری همواره تسهیل کننده فعالیت‌ها بوده و صنعت گردشگری از این قاعده مستثنی نیست. مثلا برای انتخاب مقصد سفر می‌توانیم از مقاصد مختلف به صورت مجازی بازدید کنیم و در هنگام سفر مقصد خود را با اطلاعات کامل انتخاب کنیم یا مثلا در مواقعی که امکان تردد به جاذبه‌های خاصی را به صورت فیزیکی نداریم می‌توانیم به صورت مجازی بازدید کنیم.

گردشگری الکترونیک در خوزستان جایی ندارد!

او در پاسخ به این سوال که آیا گردشگری الکترونیک در خوزستان راه اندازی شده یا خیر؟ تصریح کرد: در حال حاضر درخصوص گردشگری الکترونیک کمتر کار شده، ولی تلاش‌هایی برای ایجاد رونق در این بخش از گردشگری شروع شده که کمیته کسب و کار‌های مبتنی بر گردشگری مجازی باهدف معرفی و ساماندهی این نوع گردشگری تشکیل شده است و امیدواریم شاهد عملکردی مناسب و درخور باشیم تا عقب ماندگی استان را جبران کنیم.

گردشگری الکترونیک در خوزستان جایی ندارد!

سرپرست معاونت گردشگری خوزستان با ذکر این نکته که در حوزه کسب وکار اینترنتی گردشگری تاکنون مجوزی صادر نشده است، بیان داشت: میزان وام کرونای قابل پرداخت به هر بنگاه تابع ضوابطی است که ستاد ملی کرونا ابلاغ می‌نماید و ما برای حمایت از تاسیسات گردشگری همکاری لازم را در خصوص ساخت یا بهسازی انجام می‌دهیم و  براساس برآورد و میزان تسهیلات درخواستی و ارزیابی کارشناسان ناظر این اداره کل صورت می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول تصویب اعتبار مورد نیاز، تسهیلات کم بهره، تسهیل در صدور مجوز فعالیت، بخشودگی جرائم و تخفیف در عوارض ساخت و بهره برداری  از حمایت‌های دولتی برای بخش گردشگری هستند که فعالین این حوزه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

ضرورت احیای گردشگری پسا کرونا

او با اشاره به ضرورت احیای گردشگری بعد از کرونا گفت: با توجه به نفوذ مناسب سفر در سبد خانوار شاهد هستیم که علیرغم همه محدودیت‌های موجود جریان سفر قطع نشده و سفر‌های بین شهری و بین استانی همچنان ادامه دارد ولذا حتی با وجود تداوم کرونا می‌بایست تمهیدات لازم را برای سفر تدارک دید و حمایت‌های پیشگفته را برای این صنعت در نظر گرفت.

نبهانی با بیان اینکه در ۳ ماهه نخست امسال ۱۴۰ بازدید به منظور رصد کرده رعایت نکات بهداشتی با کمک کارشناسان حوزه گردشگری از تاسیسات و مراکز تابعه صورت پذیرفت، افزود: رعایت نکات بهداشتی اولین توصیه بوده و با برنامه ریزی برای مدتی که کرونا شیوع دارد سعی می‌کنیم که حمایت‌های لازم از جمله تسهیلات و تخفیفات را همانگونه که در ابلاغیه‌های ستاد کرونا انجام شده را در دستور کار خود قرار می‌دهیم که هر کدام روش محاسبه خاص خود را دارد و بر اساس ضوابط پرداخت به صورت کامل صورت می گیرد.

 سرپرست معاونت گردشگری خوزستان  اظهار کرد: بیماری کرونا شرایط سختی را به جامعه فعالان گردشگری تحمیل کرده و دولت در حدامکان سعی کرده در سطوح مختلف حمایت‌های متناسب و حداکثری را داشته باشد هر چند حجم آسیب بالا است، ولی برنامه ریزی ما این است که جریان سفر قطع نشود و با توصیه به رعایت نکات بهداشتی در سفر، تمام تلاش‌های خود را برای کاهش آسیب و رونق مجدد گردشگری بکار ببریم.

جزیره قبر ناخدا واقع در جنوب استان خوزستان و دهانه خور موسی

یکی  از عوامل مهم برای احیای صنعت گردشگری در مقابله با شیوع ویروس کرونا نقش حمایتی دولت‌ها است. دولت‌­ها به منظور دستیابی به اهداف توسعه صنعت گردشگری نیازمند فراهم آوردن تسهیلات لازم برای بخش خصوصی، تضمین سرمایه و سرمایه‌­گذاری، ارائه تخفیفات گمرکی و مالیاتی، واگذاری زمین با بهای دولتی و ارزان، پرداخت وام­‌های بلند مدت با بهره کم، حذف بروکراسی اداری و آسان سازی قوانین به منظور ساخت هتل­‌ها، رستوران‌­ها و تفرجگاه‌­ها هستند. مداخله گسترده دولت در فعالیت صنعت گردشگری در طول بحران کووید ۱۹ به سمت مشارکت و همکاری بخش­‌های دولتی و خصوصی پیش خواهد رفت و در آینده، تأثیر اقدامات موثر دولت بر صنعت گردشگری، چشم­‌اندازی نو ایجاد خواهد کرد. به امید بازگشت گردشگری به روزهای خوب و نقش بستن لبخند بر لبان این صنعت.

گزارش از حدیث ابراهیمی پور

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار