مذاکره کننده ارشد توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

صفر شدن تعرفه گمرکی، در صورت توافق با اتحادیه اوراسیا

سیدی گفت:در صورت ایجاد توافق میان ایران و اتحادیه اوراسیا، تعرفه گمرکی برخی اقلام مورد توافق صفر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (۶ اسفند ماه ۹۹) نشست هماهنگی برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا با حضور مسئولان ارشد سازمان توسعه تجارت و نمایندگان کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا تشکیل شد.

میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و مذاکره کننده ارشد توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت در این نشست بیان کرد: در منطقه ما اتحادیه متشکل از پنج کشور ایران، روسیه، ارمنستان، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان شکل گرفته است.

او افزود: این پنج کشور به سطحی از بلوغ و درایت در کار مشترک رسیده اند که توانستند چنین اتحادیه را تشکیل دهند. جمهوری اسلامی ایران از این اتفاق استقبال می‌کند و به سهم خود در تلاش است تا این اتحادیه، استواری بیشتری نسبت به قبل پیدا کند.

سیدی ادامه داد: موافقتنامه فعلی ما، یک موافقتنامه تجارت ترجیحی با اقلام محدودی است که تحت پوشش دارد. ۵۰۲ قلم کالا از طرف آن کشور‌ها به ایران و ۳۸۱ قلم نیز ایران به آن‌ها امتیاز داده شده است.

او تصریح کرد: در تجارت ترجیحی، اقلام محدود است و میزان تعرفه‌های گمرکی به صفر نرسیده است.

این مقام مسئول گفت: در طول یک سال، نزدیک به ۸۰ درصد صادرات ما در این اقلام توافق شده، افزایش پیدا کرده که نوید آینده بهتری را می‌دهد.

او گفت: این موافقتنامه باید تبدیل به موافقتنامه تجارت آزاد شود. هفته گذشته اولین نشست به منظور مذاکره در این زمینه را برگزار و خطوط کلی مذاکرات را ترسیم کردیم.

سیدی اظهار کرد: اگر این مذاکرات به نتیجه برسد تعرفه نزدیک به ۸۰ درصد کالاها از سوی دو طرف صفر خواهد شد.

او گفت: اتحادیه اوراسیا تا این لحظه با ویتنام، سنگاپور و صربستان توافق‌هایی دارد که درباره صربستان هنوز به نتیجه نرسیده است.

سیدی بیان کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهد که تا حدود ۳۰ میلیارد دلار تجارت فیمابین ایران و اتحادیه اوراسیا، می‌تواند افزایش پیدا کند، در حالی که اکنون نزدیک به ۳ و نیم میلیارد دلار است.

او گفت: باید بتوانیم در کنار صادرات، نیاز‌های وارداتی خود را از این کشور‌ها تامین کنیم. میانگین تعرفه گمرکی ایران ۲۰ درصد است و اگر توافق حاصل شود، دیگر نیازی به پرداخت این تعرفه نیست.

سیدی اظهار کرد: تلاش داشتیم که تبادلات مالی و بانکی در این توافق ذکر شود که بنا به دلایلی ممکن نشد. با مقامات بانک مرکزی برای تسهیل تبادلات مالی و تجاری، نشست‌هایی را به این منظور برگزار کردیم.

او در پایان ضمن تاکید بر اهمیت نمایشگاه اختصاصی اوراسیا، بیان کرد: به زودی اتفاق مهمتری درباره توافق ما با اتحادیه اوراسیا رخ خواهد داد، تعرفه‌ها صفر و در منظومه پیرامونی آن نیز، تسهیلاتی ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مالیات ، گمرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار