رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم از کد دار شدن مدارک قدیمی دانشگاهی برای جلوگیری از بروز تخلف و جعل خبر داد.

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تکلیف مدارک قدیمی در  سامانه سجاد و صحت سنجی این مدارک، گفت: کیوآرکد برای مدارکی است که در آینده صادر می شوند، البته به تدریج به مدارک قبل هم بر می گردیم و دانشگاه ها را ملزم خواهیم کرد که هر مدرکی که قرار است در دستگاهی استفاده شود در سیستم بارگذاری خواهد شد تا «کیوآرکد» به آنها داده شود.

صدیقی اظهار کرد: با وجود «کیوآرکد» درست است که روی مدارک کد خورده می شود ولی با جستجوی آن کد باید به سامانه سجاد سازمان امور دانشجویان وزارت علوم وصل شود و روی سامانه وزارت علوم مدرک اصلی رویت شده و محتوای آن صحت سنجی شود. 

 امکان تقلب و جعل مدرک بسیار کمتر شده است

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: با سامانه سجاد امکان تقلب و جعل بسیار کمتر شده است و ممکن است در ظاهر کدی روی مدرک وجود داشته باشد، اما با جستجوی آن کد باید به سامانه وصل شویم و در سامانه اصلی بررسی کنیم که آیا این مدرک توسط وزارت علوم صادر شده است یا خیر؟.

او در ادامه بیان کرد: ارگان های مختلف وقتی که در صحت یک مدرک تردید می‌کنند اگر با وزارت  علوم و سازمان امور دانشجویان ارتباط بگیرند معضل مدرک فروشی جمع خواهد شد. 

صدیقی در ادامه افزود: اطلاعات مدارک جعل شده را نداریم و اینکه مشخص شود چه تعداد مدرک جعلی کشف شده در اختیار هیچ ارکانی نیست. 

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: مدارک جعل شده پس از کشف به وزارت علوم ارسال می‌شوند و بعد از بررسی و محرز شدن جعل وزارت علوم طرح دعوی می کند. به نظر می رسد با سامانه سجاد در دکان این دلالان بسته شود. 

بسته شدن موسسات آموزشی و دانشگاه های جعل کننده مدرک

صدیقی در ادامه توضیح داد: با هماهنگی با سیستم انتظامی و پلیس امنیت این امکان برای ما وجود دارد که اگر گزارشی برسد بلافاصله از طریق آن پیگیری کنیم و مدارک جعل شده را شناسایی و لغو شدن آن‌ها را گزارش کنیم. همچنین بسته شدن موسسات آموزشی و دانشگاه های متخلف و علاوه بر آن پیگیری قضایی نیز انجام می شود. 

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه بیان کرد: تعداد کل موسسات متخلف که پلمب شده اند را نداریم، اما تقریبا در یکی دو ماه یک تا دو پرونده جعل به دست ما می رسد که همین چند پرونده هم در ماه های گذشته کاهش محسوسی داشته است. 


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم ، جعل مدرک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار