عصاره مطرح کرد؛

رتبه پنجم ایران از نظر تنوع گیاهی در جهان/ تسهیلات ویژه وزارت کار برای کارآفرینان در گیاهان دارویی

دبیر ستاد توسعه علوم گیاهان دارویی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: ایران از نظر تنوع گیاهی در جهان در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاح خط تولید یک شرکت  ضمن تبریک روز میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر به رتبه پنجم ایران به عنوان یکی از کشورهای مرکز تنوع گیاهی  اشاره کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌ها، جنس‌ها و گونه‌های گیاهی در کشور ما وجود دارند و تنوع اقلیمی باعث تنوع پوشش گیاهی ایران شده و نعمت بزرگی در اختیار کشور ما قرار داده است. بسیاری از گونه‌هایی که امروز به عنوان غذا می‌شناسیم ابتدا گیاه وحشی بوده‌اند و بعداً با آشنایی انسان به غذا تبدیل شده‌اند. تنوع گیاهی و گونه‌ها امکان و ظرفیت زیادی در اختیار کشور ما قرار داده است.

او اضافه کرد: این‌که خدا چنین امکانی در اختیار ما گذاشته، کافی نیست و ما باید دست به تولید بزنیم و بتوانیم از این گونه‌ها استفاده‌های متفاوت داشته باشیم. همان‌طور که زعفران می‌تواند در تولید رنگ، عطر، طعم غذا و حتی عصاره دارویی به کار گرفته شود. صرف شناختن گیاه کافی نیست و باید بتوانیم با ارتقاء دانش از گیاهان موجود، بهره‌برداری بهینه داشته باشیم.

عصاره ارزش افزوده را یکی از نکات مهم در فرآوری گیاهان دارویی و خوراکی عنوان و اضافه کرد: با این‌‌که نعناع را به عنوان یک سبزی خوراکی می‌شناسیم، می‌توان ۴۵ محصول با مولکول‌های مشخص از آن به دست آورد که هرکدام در صنایع مختلف مانند داروسازی، عطریات، آرایشی و بهداشتی و.. استفاده می‌شوند و ارزش‌افزوده بالایی ایجاد می‌کند. باید مجتمع‌های تولید فرآورده های گیاهی در ایران بیشتر راه‌اندازی شوند و ضمن اشتغال‌زایی در اقتصاد موثر باشند.

تسهیلات ویژه دولت برای همکاری کارآفرینان و کشاورزان

عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه گفت: صنایع مرتبط با انسان شرایط ویژه‌ای دارد، ابتدا هدف‌گذاری اولیه صنعت دارویی تولید بیشتر فرآورده‌ها بود، در مرحله دوم کیفیت مدنظر قرار گرفت و در مرحله سوم ضمانت کیفیت اهمیت پیدا کرد اما امروز این سوال مطرح می‌شود که محصولات تولیدی چقدر به طبیعت انسان نزدیک است و هم‌خوانی دارد.

او افزود: به نظر می‌رسد صنعت دارویی روز به‌روز بیشتر به سمت طبیعی شدن می‌رود که شاید تعارض طب سنتی و جدید را کم کند. تعداد کشورهایی که به طب سنتی اهمیت داده‌اند به ۱۰۷ رسیده است که در این حوزه دپارتمان رسمی هم دارند. ما تا پیش از این گیاهان خام را داشتیم، الان به عرقیات رسیده‌ایم و امیدواریم در مرحله عصاره و محصولات نهایی پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

منصوری تاثیر فرآوری و تغییر از عرضه خام به محصولات متفاوت را یک عامل مهم در بزرگ شدن اقتصاد عنوان و با مثالی از حوزه زنبورداری اضافه کرد: اندازه صنعت زنبورداری ما حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بود و در سال‌های اخیر تولید ژل رویال از ۳۰۰ کیلو به حدود ۵ تن رسید تا این‌که به سمت استخراج زهر و بعد استحصال میلیتین رفتیم که هر میلی‌گرم ۱۱۴ میلیون دلار است و در تولید داروهای ضدسرطان به کار می‌رود و با چنین تغییری اندازه اقتصاد کاملا عوض شد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آمادگی دولت برای تسهیلات ویژه به کارآفرینان خبر داد و گفت: امیدوارم چنین تغییری در حوزه گیاهان دارویی هم رخ بدهد ما آمادگی داریم تا اگر مرکزی برای حمایت از این کار شکل بگیرد و قرارداد مشخص با کشاورزان داشته باشد، آن‌ها را آموزش دهیم، در این فرآیند کشاورزان می‌توانند پول محصول را از بانک بگیرند و چنین خریدهایی بدون سقف خواهد بود.

لزوم توسعه تولید فرآورده‌های گیاهی

رامین بختیاری کارشناس علوم پزشکی با اشاره به اقتضای زمان دولت و نهم اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران اولین دانشکده طب سنتی را تاسیس کرد، از کسانی که در این زمینه موثر بوده‌اند به نیکی یاد کرد و افزود: چنین تجربه‌ای در ایران وجود نداشت و ما نیازمند سه حوزه مدیریتی بودیم و باید پس از برنامه‌ریزی‌های اولیه و تدوین سرفصل آموزشی، اساتید مسلط در این زمینه وارد دانشگاه می‌شدند و تدریس می‌کردند.

بختیاری افزود: امیدوارم صنایع تولید فرآورده‌های گیاهی ما به جایی برسند که کشور ما مرکز تحقیق و توسعه در این حوزه باشد.

محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود خدادوست؛ معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جعفر میرفخرایی رئیس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های گیاهی، محمدرضا شمس اردکانی استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهمانان در مراسم افتتاحیه فاز اول مجتمع تولیدی فرآورده‌های گیاهی کردافشاری حضور داشتند.

گزارش از مریم علیاری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار