بازگشایی طولانی‌ترین تونل راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت_ شهرکرد+فیلم

با پایان حفاری طولانی‌ترین تونل راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد، این تونل به طول یک هزار و ۵۳۰ متر بازگشایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علیرضا صلواتی مجری پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد گفت: حفاری طولانی‌ترین تونل راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد به طول یک هزار و ۵۳۰ متر در آستانه ولادت حضرت علی (ع) پایان یافت.

 او با اشاره به روند اجرایی پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد و آخرین شرایط اجرای این پروژه اظهار داشت: خوشبختانه طی کمتر از یک سال گذشته اتفاقات خوبی در روند اجرایی این پروژه صورت گرفته و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امروز، حفاری طولانی‌ترین تونل این پروژه به طول افزون بر یک و نیم کیلومتر پایان یافت.

صلواتی با اشاره به جزئیات پروژه راه‌آهن مبارکه سفیددشت شهرکرد ادامه داد: در طول ۹۲ کیلومتر این پروژه، ۱۵ تونل به طول کلی بیش از ۵ کیلومتر پیش‌بینی شده و به طول‌های مختلف با استفاده از آخرین روش‌های روز حفاری دنیا، فعالیت اجرایی آن انجام می‌شود.

مجری پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد تصریح کرد: تا کنون حفاری چهار تونل ابتدایی این پروژه تکمیل شده و حفاری تونل شماره ۹ که طولانی‌ترین تونل پروژه به شمار می‌رود نیز امروز به پایان رسید. همچنین تونل شماره ۱۰ نیز به صورت کامل آماده شده و آماده ریل‌گذاری است.

او تصریح کرد: حفاری ۹ تونل دیگر پروژه نیز به موازات یکدیگر و بر اساس برنامه زمان‌بندی با استفاده از روش‌های حفاری مختلف به منظور تسریع در روند اجرا، در حال انجام است.

صلواتی درباره دیگر جزئیات فنی پروژه گفت: در طول مسیر این پروژه مهم، ۵ دستگاه پل بزرگ پیش‌بینی شده که از ارتفاع ۲۰ تا ۵۰ متر از سطح زمین قرار گرفته‌اند و طول کلی این پل‌ها حدود ۲.۵ کیلومتر بوده و در حال احداث هستند.

او با بیان اینکه اتصال شهرکرد به شبکه ریلی کشور، از مهم‌ترین رویکرد‌های پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد به شمار می‌رود و این پروژه بخشی از مسیر پروژه راه‌آهن برقی اصفهان – خوزستان و راه‌آهن سراسری کشور بوده، درباره مراحل اجرایی کلی این پروژه گفت: این پروژه مهم در یک سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد پیشرفت داشته و هم‌اکنون با ۳۵ درصد پیشرفت کلی و ۴۴ درصد پیشرفت در بخش زیرسازی، در حال پیگیری است و با این روند، ریل‌گذاری آن در سال آینده انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید


مجری پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد ادامه داد: این پروژه در سال ۱۳۸۵ توسط وزارت معادن و فلزات وقت و با هدف اتصال و دسترسی صنایع و معادن استان چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور طراحی، اما محدودیت منابع مانع از اجرای آن شد تا اینکه در سال ۱۳۹۰ به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد و پس از آن پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد در دستور کار معاونت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به عنوان متولی اصلی پروژه قرار گرفت و طراحی آن از ایستگاه حسن‌آباد شهرستان مبارکه تا سفیددشت، فرخ‌شهر و نهایتاً شهرکرد تکمیل شد.

او پیرامون اعتبارات لازم برای اجرای پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد خاطرنشان کرد: کل پروژه نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان هزینه شده که از این میزان، ۱۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته و ۳۵۰ میلیارد تومان مربوط امسال بوده است؛ قرار است که امسال ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر و سال بعد نیز ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار، به پروژه تخصیص یابد که با این حساب، تکمیل پروژه نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر خواهد بود.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با تشریح جزئیات خط آهن مبارکه سفیددشت- شهرکرد خاطرنشان کرد: این خط آهن از ایستگاه حسن‌آباد مبارکه آغاز و تا شهرکرد ادامه خواهد یافت و در این مسیر از ۴ ایستگاه، ایستگاه شهرکرد از نوع درجه یک، سفیددشت واقع در محدوده شهرک صنعتی سفیددشت از نوع درجه ۲، و دو ایستگاه فرخ‌شهر و ایستگاه ابتدایی از نوع درجه ۳، عبور می‌کند.

او با بیان اینکه پروژه خط آهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد شامل ۴ قطعه است، افزود: قطعه نخست پروژه ۴۱ کیلومتر طول، قطعه دوم ۲۰ کیلومتر، قطعه سوم و چهارم مجموعاً ۳۱ کیلومتر و کل پروژه در مجموع ۹۲ کیلومتر طول دارد و با توجه به اینکه اجرای این قطعات در زمان‌های مختلف آغاز شده است پیشرفت آن‌ها قابل توجه است.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چقدر عالی
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
یعنی می شود روزی صدای صوت قطار در چهارمحال و بختیاری به صدا در آید!!!!@؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
چه خوب!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
کاش راه آهنمون افتتاح بشه زودتر
آخرین اخبار