در باشگاه خبرنگاران جوان بررسی شد؛

امام علی (ع) چگونه علی و امیرالمومنین (ع) شد؟/ شرط رسیدن به عالی ترین درجه در زندگی+فیلم

حجت الاسلام سید جلال موسویان گفت: امام علی (ع) بهترین الگو در سبک زندگی الهی و اسلامی است و اخلاص در عمل را باید از ایشان الگو گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سبک زندگی امام علی (ع) همان سبک زندگی قرآنی و اسلامی است که باید شناخت و بر اساس آن زندگی کرد؛ زیرا آن حضرت  در سایه تربیت پیامبر (ص) و قرآن بود و یکی از تبیین‌کنندگان و مفسران علمی و عملی قرآن به شمار می‌رود.

با توجه به آیات و روایات باید گفت که هر فردی اگر بخواهد سبک زندگی قرآنی اسلامی داشته باشد، باید زندگی را از امیرمؤمنان علی (ع) بیاموزد. از نظر پیامبر (ص) هر کسی که شیعه امام علی (ع) شد و پا در جای پای ایشان گذاشت رستگار خواهد شد و وارد بهشت می‌شود. بنابراین، لازم است تا هر مسلمانی سبک زندگی امام را بشناسد و براساس آن رفتار کند.


بیشتر بخوانید


حجت السلام و المسلمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به سبک زندگی امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و گفت: عمر با برکت امیرالمومنین (ع) سراسر از درس و آموزش‌هایی است که برای زندگی و سبک زندگی صحیح وجود دارد، یکی از نکات زندگی امیرالمومنین (ع) مصداق آیه ۳ سوره حدید است که خداوند می‌فرماید: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»؛ اوّل و آخر هستی و پیدا و پنهان وجود همه اوست و او به همه امور عالم داناست.

وی افزود: اول هر چیزی خدا و آخر نیز خداوند است؛ این مکتب امیرالمومنین (ع) است که اگر کسی می‌خواهد به عالی‌ترین درجه برسد ابتدا تا انتهای زندگی اش را باید خدا احاطه کند، اذان با «الله» الله اکبر شروع می‌شود و با لفظ «الله» در لا اله الا الله تمام می‌شود. در تاریخ و کتاب‌های تاریخی مشاهده می‌کنیم که امام علی (ع) در خانه خدا به دنیا می‌آید و در خانه خدا مسجد به شهادت می‌رسد. تمام این نشانه‌ها درسی است که ما عبرت بگیریم و بدانیم زندگیمان وقتی ثمر می‌دهد که ابتدا و انتهای آن خدا باشد.

امام علی (ع) چگونه علی و امیرالمومنین (ع) شد؟ /اخلاص در عمل؛ سبک زندگی امیرالمومنین (ع) +فیلم

این پژوهشگر مذهبی در ادامه توضیح داد: حضور خداوند در زندگی، ایدئولوژی و مکتب امیرالمومنین (ع) است و ما هم باید این روش را الگو و سرلوحه خود قرار دهیم. امام علی (ع) سراسر زندگیشان اخلاص در عمل است تا حدی که خاص و عام با هر زبان و مکتبی گفتند از علی آموز اخلاص عمل. در زندگی‌ها هرچقدر خدایی کار کنیم و رنگ خدایی داشته باشیم و از رنگ و لعاب خدا بهره ببریم زندگی هایمان برکت پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: در آیه ۱۳۸ سوره بقره خداوند می‌فرماید: «صِبْغَةَ اللَّهِ ۖ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً ۖ وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ»؛ رنگ خداست (که به ما رنگ ایمان و سیرت توحید بخشیده) و چه رنگی بهتر از رنگ (ایمان به) خدا؟ و ما او را پرستش می‌کنیم. امیرالمومنین (ع) در زندگیشان به صورت عملی این آیه را به ما آموزش دادند.

حجت الاسلام موسویان در پایان گفت: در روایتی نقل شده است از امام علی (ع) سوال می‌شود که شما چگونه امیرالمومنین (ع) یا علی شده اید؛ ایشان فرمودند: «انی کنت بوابا لقلبی»؛ من مراقب و نگهبان دلم بودم، در نتیجه کسانی که مراقب دلشان باشند فقط برای خدا کار می‌کنند و حواسشان است که رفتار، حرکت و گفتار غیر خدایی انجام ندهند.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام سید جلال موسویان را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
السلام علیک یا اباالحسن، تو پدر همه بی پدران و یتیمان هستی حتی پدر کسانی هستی که پدردارن ولی از یتیم هم یتیمترن ای امام خوبیها اگر شما فرزندانتان را نداشتیم به چ کسانی دلخوش میشدیم ؟
Canada
ناشناس
۱۹:۴۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
زمانی مسلمان واقعی میشویم که دین بهمون به ارث نرسد
دین را با تحقیق قبول کنیم
انموقع نماز و روزه نمیگیریم و بعد
همه خلافی هم کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
السلام علیک یا امیرالمومنین.سلام بر فخر آفرینش.