دشت کاشان امسال با نخستین برف زمستانی سفید پوش شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عباس ارغوانی رییس اداره هواشناسی کاشان گفت: دشت کاشان امسال با نخستین برف زمستانی سفید پوش شد.

او، با اشاره به اینکه بارش برف بر اساس هشدار زرد اداره هواشناسی با فعالیت ۲ سامانه از اواخر روز چهارشنبه تا اواخر روز شنبه پیش‌بینی شده بود افزود: سامانه اول، بارش باران و برف در روز پنجشنبه با کاهش محسوس دما به صورت یخبندان در سراسر شهرستان کاشان و آران و بیدگل پیش‌بینی شده بود.

به گفته او بارش برف از ساعت‌های اول بامداد روز پنج‌شنبه و در بعضی از ساعات در مناطق دشتی به صورت باران همان‌طور که انتظار می‌رفت در ۲ شهرستان شروع شد.

رئیس اداره هواشناسی کاشان، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این بارندگی تا اواخر امروز پنج‌شنبه هفتم اسفند ماه ادامه داشته‌باشد، اما کاهش محسوس دما تا اواخر روز شنبه ادامه خواهد داشت.

ارغوانی نیمه ابری و صاف‌شدن شرایط آسمان را از اواخر امروز تاکید کرد و گفت:، اما با توجه به وجود یخ‌زدگی به کشاورزان و مشاغلی که کاهش دما می‌تواند در امور جاری آن‌ها تاثیر گذار باشد توصیه می‌شود تمهیدات لازم را بیندیشند.

او، همچنین کاهش دید و لغزندگی جاده را با توجه به بارش برف بویژه به احتمال زیاد در مناطق و گذرگاه‌های کوهستانی تاکید کرد و گفت: بنابراین توصیه موکد ما اینست که در صورت امکان در این مناطق تردد نکنند و در صورت نیاز با وسایل کامل تردد زمستانی و با سرعت مطمینه در این مناطق حرکت کنند.

به گفته او از آنجا که بارش‌های امروز ادامه خواهد داشت میزان آن در همه مناطق اواخر امروز و فردا اعلام می‌شود.
هواشناسی یادآور شد: این جبهه هوای بارشی اواخر امروز به سمت شرق حرکت می‌کند.

برف‌روبی و نمک‌پاشی ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های برون شهری/تمامی محور‌ها باز است

محمد فرجی رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کاشان گفت: برف‌روبی و نمک‌پاشی ۱۰۰ کیلومتر از راه‌های برون شهری از صبح امروز پس از بارش برف بازگشایی شد.

او با تاکید بر اینکه تمامی محور‌های ارتباطی باز است گفت:این عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی با ۶۰ تن شن و نمک و ۲۰ نفر نیروی انسانی از طریق ۱۲ دستگاه برف‌روب و نمک‌پاش انجام‌شد.

به گفته او، بازگشایی و برف‌روبی مسیر‌ها در راه‌های ارتباطی قمصر، نیاسر، برزک و راه‌های روستایی نشلج، قزاآن و روستای تتماج انجام شد.

فرجی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیز همکاران راهداری کاشان در محور‌ها مشغول هستند و‌تمامی معابر ورودی به شهر کاشان باز است و هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

هشدار رئیس اداره جهاد کشاورزی برای پیشگیری از سرمازدگی باغ‌ها

معاون رییس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان نیز در پایان انجام اقدامات لازم در پیشگیری از سرمازدگی و کاهش خسارت به باغ‌های کشاورزی را به کشاورزان هشدار داد و گفت: کشاورزان با توجه به پیش‌بینی افت شدید دما بروز تنش حرارتی و وزش باد شدید در روز‌های آینده (از روز پنج شنبه ۷ بهمن و تداوم آن به مدت سه روز) برای جلوگیری از بروز خسارت نسبت به رعایت موارد زیر اقدام کنند.

رضا مظلومی افزود: اقدام لازم در خصوص واحد‌های گلخانه‌ای بازبینی و اطمینان استحکام سازه پنجره پوشش گلخانه، عایق‌بندی لوله‌های سوخت و آب، وسایل گرمایش و تامین سوخت اضطراری انجام شود.

او گرم کردن هوای باغ، پیش‌بینی و تامین سوخت برای ایجاد دود و گرما با رعایت موارد ایمنی جهت اطفای حریق را در صورت احتمال بروز یخبندان درسطح باغ‌هایی که در مرحله شکوفه است یادآور شد.

به گفته او سوخت شامل روغن سوخته، گازوئیل کاه و کلش و فضولات دامی و سر شاخه گ‌های هرس شده که بهتر است کاه و کلش دارای رطوبت باشد تا ایجاد دود کرده و از شعله‌ور شدن سطح باغ جلوگیری شود.

مظلومی ایجاد دود را فقط برای روز اول بروز سرما موثر دانست و گفت: در صورت تداوم سرما استفاده از بخاری‌های باغی به میزان یکصد عدد در هکتار توصیه می‌شود.

او تصریح کرد: در نهالستان‌ها نیز برای محافظت از پوشش آن اقدام لازم انجام و نهال‌های تازه کشت وتنه درختان جوان با گونی یا پلاستیک پوشاند شود.

به گفته او از انتقال و جابه‌جایی نهال در زمان استمرار سرما خودداری شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از آسیب به سیستم‌های آبیاری تحت فشار آب موجود در سیستم تخلیه و از هرگونه سمپاشی یا محلول پاشی مزارع و باغ‌ها در زمان وقوع سرما خودداری شود.

مظلومی در خصوص واحد‌های مرغداری و دامداری نیز گفت: نسبت به تامین سوخت مورد نیاز اقدام کنند.

طول راه‌های شهرستان کاشان شامل آزادراه، بزرگراه، راه‌های اصلی، فرعی و روستایی بیش از هزار و ۱۰ کیلومتر است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار