ماجرای تخریب خانه های مردم در تورسوی بابل چه بود؟

اداره کل منابع طبیعی مازندران تخریب خانه ها در روستای تورسوی بابل را در راستای حفاظت از انفال اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،در خصوص مسائل پیش آمده پیرامون تخریب ابنیه احداثی در جنگل تورسوی بندپی شرقی، توضیحاتی به شرح ذیل به منظور تنویر اذهان عمومی و رفع شبهات موجود ارائه می شود.

اداره منابع طبیعی شهرستان بابل در راستای انجام وظایف ذاتی و سازمانی مبنی بر حفاظت و صیانت از انفال، براساس اعمال تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع با کسب دستور از مقام قضایی اقدام به ممانعت از تجاوز و تصرف اراضی ملی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی کرده و هرگونه آثار تجاوز نظیر؛ ساخت و ساز، باغ مرکبات و سیاه ریشه و هر نوع تغییر کاربری را جمع آوری می کند.

واحدهای مسکونی غیرقانونی، امتیازات آب و برق بدون ضابطه

در همین رابطه مامورین حفاظتی منابع طبیعی بعنوان پیش قراولان مدافع انفال با حضور در جنگل تورسو با بررسی‌های انجام شده از سوی واحد منابع طبیعی تابعه، چندین واحد مسکونی که به صورت کاملا غیرقانونی احداث شده با قدمت کمتر از دو سال بوده و امتیازات برق و گاز را از سوی دستگاه‌های خدمات رسان را آن هم بدون ضابطه و رعایت تشریفات اداری و استعلام از دستگاه متولی انفال دریافت کردند را بر طبق قانون و دستور مقام قضایی و با حضور نماینده دادگاه بخش بندپی و مامورین انتظامی پاسگاه انتظامی سجادرود و رئیس و مجموعه همکاران زحمتکش حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان بابل ضمن بیان و توجیه دستور قضایی، خواهان همکاری بانیان ابینه احداثی شدند که شوربختانه با مقاومت آنان روبرو و نه تنها به درخواست مامورین منابع طبیعی وقعی ننهادند بلکه با نثار انواع توهین‌ها و فحاشی، ماموران وظیفه شناس و خدوم صیانت از منابع ملی و مسئولین نظام را مورد عتاب و خطاب قرار دادند. 

در این میان زنی میانسال و دو جوان دیگر حاضر در صحنه، با انجام حرکات نمایشی و ایجاد درگیری قصد اخلال در روند اجرای حکم را داشته که با دخالت پرسنل انتظامی حاضر در محل زمینه برای تخریب بنا‌های غیرمجاز فراهم شده و در نهایت حکم به مرحله اجرا درآمد.

توضیح اینکه در سنوات قبل تک خانوار‌های پراکنده و جنگل نشینان در داخل جنگل‌های طبیعی منطقه بندپی شرقی به شغل دامداری مشغول بودند که به واسطه دخالت بعضی از افراد متنفذ و دارای قدرت در منطقه با سوءاستفاده از موقعیت شغلی اقدام به صدور کد‌های روستایی برای تک خانوار‌های پراکنده در داخل جنگل کرده و به واسطه صدور این کد‌ها دستگاه‌های خدمات رسان بدون رعایت موازین قانونی و کسب نظر موافق دستگاه متولی انفال مبادرت به توزیع خدمات فاقد مجوز در سطح جنگل‌های منطقه بندپی شرقی کردند که به دلیل این عمل غیر کارشناسی، زمینه برای دخل تصرف و نابودی جنگل‌های هیرکانی فراهم شد.

خانه‌های جنگلی چوبی با پوشش تخته لت جایش را به سازه‌های بتونی با سزبندی ایرانیت و حلب با معماری چینی داده و با گذشت زمانبر حجم تصرفات و تجاوزات افزوده و روزبروز از سطح جنگل کاسته شد.

خوش نشینی در جنگل با عملکرد بدون قاعده دستگاه ها

با عملکرد بدون قاعده و اسلوب اداره گاز در گازرسانی به مناطق جنگلی به صورت کاملا فراقانونی موجبات تخریب بیشتر جنگل و افزایش ساخت و ساز‌های غیرمجاز را فراهم کرده  بطوریکه باعت توسعه خوش نشینی و ترغیب عده‌ای متمول و فرصت طلب به منطقه شد. 

در یکی دو سال اخیر با تحمیل تحریم‌های اقتصادی بین المللی بر ضد کشور ما و به دنبال آن شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای زمین، رکود اقتصادی و بیکاری و عدم دارا بودن درآمد کافی بعضی از جنگل نشینان بویژه نسل جدید که چندان رغبتی به کار و فعالیت در دامداری و دامپروری نداشته را بر آن داشته تا به فروش اراضی جنگلی به افراد غیر بومی و قاچاق چوب روی آورند متاسفانه بخش قابل ملاحظه‌ای از جنگل از بین رفته و یا تبدیل به جولانگاهی برای تاخت زمینخواران شد.

اداره منابع طبیعی با توجه به بضاعت اندک از حیث نیرو و امکانات با عنایت به تعدد تخلفات و تجاوزات و تصرفات من غیرحق و حضور مستمر دام و دامدار به تنهایی قادر به حفظ عرصه جنگلی نبوده و با توجه به عدم همکاری بسیاری از دستگاه‌های خدمات رسان، در انجام رسالت قانونی خویش توفیقات آنچنانی نداشته است.

در پایان ذکر چند نکته در پاسخ به اتهامات و ابهامات مطرح شده در مصاحبه آقای پور رمضان امام جمعه بخش بندپی ضروری بنظر می رسد:


۱- در بخشی از صحبت‌های وی به یک فقره ساخت ویلای مسکونی در نزدیکی پل آهنی گاوزن محله اشاره شده بود که چرا اداره منابع طبیعی نسبت به تخریب اینگونه بنا‌ها اقدام نمی کند. 

 ذکر این نکته حائز اهمیت است که بنای حاضر برابر بررسی‌های صورت گرفته در خارج از اراضی منابع ملی و در حریم رودخانه سجادرود واقع که در حیطه تملک آب منطقه‌ای می‌باشد که ارتباطی با شرح وظایف اداره منابع طبیعی ندارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار