خدمات بدون دفترچه بیمه از شعار تا واقعیت/ سرگردانی بیماران همدانی در مراکز درمانی دولتی و خصوصی

در حالی که اعلام شده خدمات درمانی بدون دفترچه بیمه در تمام مراکز درمانی ارائه می‌شود، اما بیماران همدانی در این مراکز سرگردان هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که چندین ماه از اعلام حذف دفترچه بیمه درمانی می‌گذرد و بار‌ها از طریق شبکه‌های مختلف تلویزیونی و اجتماعی از خدمات‌دهی مراکز درمانی از طریق شناسنامه و کارت ملی اطلاع‌رسانی شده است، اما همچنان از اجرای کامل این طرح در همدان خبری نیست.

بسیاری از بیماران به دلیل بیماری‌های خاص نیاز دارند به طور هفتگی و ماهیانه به دکتر مراجعه کنند و آزمایشات لازم را برای بیماری خود به طور مداوم انجام دهند، اما عدم خدمات‌دهی مراکز درمانی به این بیماران باعث اختلال در بیماری آن‌ها و سرگردانی این بیماران شده است.

متأسفانه مشاهده شده حتی مراکز درمانی که دولتی نیز هستند از خدمات‌دهی به بیماران بدون دفترچه نیز خودداری می‌کنند که باعث زیر سوال رفتن اجرای این طرح در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین شده است و نظارتی نیز بر این مراکز وجود ندارد.

بی شک اجرای این طرح از اتلاف وقت بیماران برای تمدید و تعویض دفترچه که باعث درگیری بیماران و خانواده آن‌ها می‌شد جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود مراجعه روزانه میلیونی مردم به شعب تأمین اجتماعی در کشور کاهش چشمگیری پیدا کند.

همچنین از سواستفاده‌هایی که از دفترچه بیمه صورت می‌گرفت نیز با اجرایی این طرح جلوگیری می‌شود و در کنار آن صرفه‌جویی مالی هنگفتی برای سازمان تأمین اجتماعی با عدم صدور دفترچه‌هایی بیمه به وجود می‌آید و از اتلاف کاغذ و آسیب محیط زیست نیز جلوگیری خواهد شد.

اما همچنان مقاومت‌هایی برای اجرای این طرح وجود دارد و همین موضوع بیماران را دچار مشکلات فراوانی کرده است.

خدمات بدون دفترچه بیمه از شعار تا واقعیت/ سرگردانی بیماران همدانی در مراکز درمانی دولتی و خصوصی

برای صحت و سقم این طرح در همدان با یکی از بیماران راهی مرکز خدمات درمانی دولتی امام خمینی (ره) همدان شدیم و به منشی یکی از پزشکان این مرکز درمانی مراجعه کردیم که متأسفانه بدون دفترچه بیمه و با کارت ملی، شناسنامه حاضر به ویزیت بیمار نشد و متأسفانه مدیران این کلینیک نیز پاسخگو نبودند.

به همین دلیل به اداره کل بیمه تأمین اجتماعی و حراست این مجموع مراجعه کردیم که علی‌رغم صحبت‌هایی که انجام دادند راه حلی برای این مشکل ارائه ندادند.

باید گفت با این شرایط تکلیف بیماری که به دلیل از دست دادن کلیه و درد شدید در این ناحیه نیاز به پزشک دارد چه می‌شود صد‌ها بیمار با شرایط‌های مختلف بیماری در همدان در مراکز درمانی سرگردان هستند و آیا نباید با این مراکز درمانی که از تلخی داستان دولتی هم هستند برخورد جدی صورت بگیرد.

کسی پاسخگوی بیماران نیست

یکی از بیماران همدانی با اشاره به عدم خدمت‌رسانی بدون دفترچه بیمه، اظهار داشت: بنده به دلیل شرایط کلیوی باید به صورت مداوم تحت درمان پزشک باشم و آزمایشات لازم را انجام دهم به همین دلیل مراجعه های زیادی به مراکز درمانی سطح شهر دارم.

علیرضا احمدی افزود: چند وقت پیش دفترچه بیمه‌ام تمام شد و وقتی برای تعویض دفترچه به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کردم گفتند که سامانه صدور دفترچه به طور کلی بسته شده و دیگر دفترچه بیمه حذف شده و ارائه خدمات درمانی با ارائه کارت ملی و شناسنامه انجام می‌شود.

او با اشاره به مراجعه به مراکز خدمات درمانی گفت: طبق روال همیشه به کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام خمینی (ره) همدان مراجعه کردم، اما منشی پزشک درخواست دفترچه از بنده کرد که اعلام کردم با شناسنامه و کارت ملی خدمات دهی کنید که منشی دکتر این کار را انجام نداد.

احمدی خاطرنشان کرد: مسئولان درمانگاه نیز جوابی به بنده ندادند که به اداره کل تأمین اجتماعی مراجعه کردم و اعلام کردم که  شرایط بیماری بنده سخت است و نیاز به دکتر دارم، اما مسئولان مربوطه نیز اعلام کردند کاری از دست ما بر نمی‌آید و باید شکایت کنید.

 

خدمات بدون دفترچه بیمه از شعار تا واقعیت/ سرگردانی بیماران همدانی در مراکز درمانی دولتی و خصوصی

این بیمار همدانی با اشاره مراجعه به حراست مجموعه تأمین اجتماعی، بیان کرد: مسئول حراست نیز اعلام کردند این مشکل تنها در مراکز درمانی همدان وجود دارد و این طرح در کشور به خوبی اجرا شده و باید طی جلسات مختلف این مشکل را حل کنیم.

او عنوان کرد: این صحبت‌ها در حال حاضر چه گره‌ای از مشکلات بنده حل می‌کند باید ما بیماران سرگردان باشیم تا خروجی جلسات مشخص شود. تا آن زمان بیماری ما چه می‌شود و اینکه درد می‌کشیم یا خیر برای کسی مهم نیست.

احمدی با اشاره به لزوم نظارت و سرکشی به مراکز درمانی به ویژه دولتی گفت: قبل از اجرای این طرح باید ابتدا مراکز درمانی دولتی و خصوصی به صورت کامل برای اجرای این طرح توجیه می‌شدند بعد مسئولان اعلام می‌کردند که دفترچه‌های بیمه حذف شود.

این بیمار همدانی افزود: در حال حاضر شرایط برای ما بیماران خاص که نیاز مداوم به پزشک داریم، بسیار سخت بوده که امیدواریم مدیران ارشد استان چاره‌ای برای حل این مشکل بیاندیشند.

منبع:مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۰۲:۲۱ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
جلوی این اختلاس علنی را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۹
تابخواد این طرح به طور کامل و دقیق اجرا بشه زمان میبره و مردم هم بیشتراز همه اذیت خواهند شد .