در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آزمون وکالت باقی و پابرجاست/ وکیل بودن به هیچ عنوان کسب و کار شناخته نمی‌شود

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: آزمون وکالت باقی و پابرجاست و هیچکس نمی‌تواند بگوید آزمون منتفی شده است.

جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصوبه شورای نگهبان و تبدیل شدن وکالت به کسب و کار اظهار کرد: این مصوبه درباره قانون اصلاح مواد ۱ و ۷ سیاست کلی اصل ۴۴ است و هیچ ارتباطی به کانون‌های وکلای دادگستری ندارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به این سوال که آیا وکالت جزء کسب و کار شناخته می‌شود یا خیر تصریح کرد: کسب و کار تلقی شدن مشاغل مختلف درباره آن دسته از موسسات دولتی و غیر دولتی است که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، اما کانون‌های وکلا دادگستری هیچ سهمی از بودجه عمومی کشور ندارند.

وی ادامه داد: طی ۱۰۰ سال اخیر هیچ یک از کانون‌های دادگستری ریالی از بودجه دولت استفاده نکرده‌اند، به همین دلیل مشمول قانون نیستند.

مالکی ضمن اشاره به قانون و در پاسخ به این سوال که آیا وکالت مشمول این ماده می‌شود گفت: به موجب ماده ۲۹ قانون برنامه ششم کانون‌های وکلا خروج موضوعی از مصوبه شورای نگهبان و کسب و کار تلقی شدن دارند.

فضای رسانه‌ای به مردم القا می‌کند کانون‌های دادگستری زیر کسب و کار رفته اند

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به این سوال که آیا شائبه آزمون وکالت صحیح است یا خیر گفت: متأسفانه فضای رسانه‌ای ایجاد شده که به مردم القا می‌کند کانون‌های دادگستری زیر کسب و کار رفته‌اند، اما باید گفت ماهیت قانون‌ها کسب و کار نیستند، بلکه جزئی از حقوق ملت به شمار می‌روند و زیر فصل اقتصاد نیستند.

وی با بیان اینکه این مصوبه هیچ ارتباطی به کانون‌های وکلای دادگستری ندارد تصریح کرد: پذیرش کماکان با آزمون انجام می‌شود و همه ساله کمیسیون ماده یک کیفیت اخذ وکالت ظرفیت را مشخص کرده و ما بر اساس آن آزمون را برگزار می‌کنیم و آزمون وکالت باقی و پابرجاست و هیچ کسی نمی‌تواند بگوید آزمون منتفی شده است.

مالکی در پاسخ به این سوال که کسب و کار تلقی شدن مشاغل مختلف مربوط به چه دسته‌ای است گفت: تمام سازمان‌ها و نهاد‌هایی که مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم هستند و از بودجه دولت استفاده می‌کنند، کسب و کار طلقی خواهند شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: وکالت به هیچ عنوان کسب و کار شناخته نمی‌شود، زیرا کار وکالت دادگستری مانند قضاوت است و هرگاه قضاوت کسب و کار شد وکالت هم به عنوان کسب و کار تلقی می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
حتما شما محض رضای خدا کار میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
کسب وکار نیس چیه پس؟؟؟؟تا اون پولی رو ک میخوان رو نگیرن اصلا ادمو راه نمیدن تو دفتر...خدا تومن حق وکالت میگیرن هر بارم ک میخوای دنباله مروندت رو بگیری باید حق مشاوره بدی...این کسب وکار نیس چیه پی..شما بگین مابدونیم
آخرین اخبار